Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?

Elektrošílenství pokračuje a jeho konec se zdá být v nedohlednu. Ve většině západoevropských zemí jsou na elektromobily dotace a nejdále je v tomto ohledu Norsko.
Zpět na článek
26. 12. 2013 08:32
26. 12. 2013 09:10
26. 12. 2013 08:46
26. 12. 2013 09:00
26. 12. 2013 09:09
26. 12. 2013 09:19
26. 12. 2013 09:35
26. 12. 2013 10:28
26. 12. 2013 11:26
26. 12. 2013 09:15
26. 12. 2013 09:37
26. 12. 2013 09:44
26. 12. 2013 09:54
26. 12. 2013 10:05
26. 12. 2013 10:58
26. 12. 2013 11:33
26. 12. 2013 12:00
26. 12. 2013 12:02
26. 12. 2013 11:27
26. 12. 2013 14:53
26. 12. 2013 11:44
26. 12. 2013 12:11
26. 12. 2013 13:16
26. 12. 2013 13:54
26. 12. 2013 14:17
26. 12. 2013 14:35
26. 12. 2013 14:53
26. 12. 2013 15:08
27. 12. 2013 14:05
27. 12. 2013 14:03
26. 12. 2013 13:14
27. 12. 2013 09:58
27. 12. 2013 11:58
Avatar - Dylan McKay
26. 12. 2013 08:32
Masáž
Aleši, ten neprofesionální závěr článku jste psal jen proto, abyste nenaštval místní ropáky?

Poznámka k Priusu a neustálého připomínání lodní dopravy. Na hybridní (diesel/solar) loď Auriga Leader se vejde 6200 aut, na jiné lodě se jich vejde ještě více. Ani nebudu počítat, kolik transportních letadel by po ani ne 20 kusech aut muselo létat sem tam.
Můj táta byl kapitánem tankeru, lodní doprava má smysl díky obří kapacitě, paradoxně právě bez lodí by nás tady letadla a kamiony udusily. Navíc nové lodě spotřebu a emise neustále snižují.
Rozbalit vlákno
60
26. 12. 2013 09:10
Re: Masáž
Neprofesionální je hlavně to, že prý "energie určená k jejich pohonu vzniká většinou v tepelných elektrárnách", což je vě většině zemí pravda, nikoliv však v Norsku, kde se 99 % elektřiny vyrobí ve vodních elektrárnách.
Ale vyrábět elektromobily jen kvůli pár zemím jako je Norsko se nevyplatí. Lidstvo si po 100 letech znova prochází slepou uličkou elektromobilů.
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 09:50
Re: ČASEM ANO !! protože ...
protože při jejich budoucím rozšíření by jejich dočasná privilégia bylo pak už neúnosná :-)
PS: Vždyť je to jen obyčejný auto jako každý jiný, má 4 kola ;-) [odkaz] [odkaz]
>:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D >:-[] >:D
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 10:02
Re: "Burn rubber, not gasoline!" - TESLA MOTORS
"Burn rubber, not gasoline!" - TESLA MOTORS
[odkaz]
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
26. 12. 2013 10:13
Re: "Burn rubber, not gasoline!" - TESLA MOTORS
kamion pálí gumy ano benzín :yes: [odkaz] :-!
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 10:15
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
No jako chlapi ale 2-tunová TESLA MODEL S [odkaz] jezdí s baterkama vážně skvěle :-)

PS: Jen pro predstavu v ČR se ročne vyrobí necelých 90TWh a spotrebuje asi 70TWh.
Tzn. 90-70 = 20TWh = 20.000 GWh = 20.000.000MWh = 20.000.000.000kWh / 85kWh (Model S) / 100 = 100x nabití ročně (tj. nabití ob 3 dny tzn. 800km týdně) 2.352.940 ks ELEKTROMOBILŮ
supr Vidíte to, můžeme s klidem všechny spalováky hodit do šrotu a jezdit ELEKTRO a s TheMelinem na tho máme !! [odkaz]
KDO JE TO ELON MUSK [odkaz] (TESLA MOTORS USA CALIFORNIA FREMONT [odkaz]
KDO JE TO CARLOS GHOSN (NISSAN MOTOR Co.) [odkaz]
LITHIA pro baterky SPOUSTA [odkaz] [odkaz]

POKUD NEMÁTE NA ELEKTROMOBIL, kupujte AUTO na LPG !! [odkaz]
Pokud máte starší AUTO na BENZIN - předělejte ho na LPG !! [odkaz]
Předělávka na plnou automatiku s mazáním a toroidní nádrží místo rezervního kola stojí 25.000 až 30.000 Kč
Kdy potom je : spotřeba téměř stejná, výkon stejný, motor tišší, náklady na údržbu :
1000Kč kapalina mazání ročně
1000Kč technická kontrola ročně
5000Kč toroidní nádrž za 10 let = 2.500Kč ROČNĚ
Náklady na provoz [odkaz] : 1L = 17Kč * 8(L/100km) = 136Kč/100km

BENZIN za 1 rok = 8(L/100km) * 35Kč * 100 = 28.000Kč (na 10.000 km)
LPG za 1 rok = 8(L/100km) * 17Kč * 100 = 13.600Kč (na 10.000 km) + 2.500Kč = 16.000Kč
26. 12. 2013 10:29
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Pojme Tesla S peticlennou rodinu ? Pojme dozadu 3 autosedacky a do kufru kocarek s hlubokou korbou a veci na tydenni dovolenou ?
Za cenu automobilu Tesla S si koupim velky rodinny automobil, male auto pro manzelku do mesta a jeste mi zbyde spousta penez na benzin.
Jeste nejaky argument ?
26. 12. 2013 10:39
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
"Pojme Tesla S peticlennou rodinu ?" Ano pojme.
"Pojme dozadu 3 autosedacky a do kufru kocarek s hlubokou korbou a veci na tydenni dovolenou ?" Ano pojme - Tesla má kromě 5-sedaček ještě 2 vyklápěcí v kufru a protože motor je uložen i s převodovkou v prostoru zadní nápravy má druhý kufr vpředu (tam co normálně bývá spalovací motor) ;-)
26. 12. 2013 11:14
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Moc rád bych viděl ty další dvě osoby v kufru >:D , jedině snad bezhlavé :-) .
26. 12. 2013 11:21
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Ty sedačky v kufru néjsou brány jako plnohodnotné (podobně jako v některých MPV) a jsou otočeny proti směru jízdy takže ... [odkaz]
26. 12. 2013 11:48
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
A zavazadla pro 7 lidí dáš kam?
26. 12. 2013 12:10
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Původní dotaz byl na 5-ti člennou rodinu s 3 autosedačkami a na ten jsem odpovídal. 3 autosedačky se vejdou viz odkaz v jiném příspěvku a zavazadla také [odkaz] plus [odkaz]
Krom toho jsou k případně dispozici ještě 2 sedadla. Ano za cenu omezení pro zavzadla. Nikde jsem netvrdil nic o 7 lidech plus zavazdlech pro všechny.
26. 12. 2013 18:26
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Dotaz byl na cestu na dovolenou. Tam sedm míst nehraje žádnou roli. To nedá ani většina MPV, pokud necestujete nalehko/ neposíláš zavazadla jinak. I když je to celkově individuální. Nemám děti a zvládnu zaplnit dodávku. Sportovní náčiní holt není skladné. Na třetí řadě mi u běžných aut nejvíc vadí pochybná bezpečnost. Sedí se tam v deformační zóně. Nemám ponětí, k čemu je to dobré. I vzhledem k tomu, že náraz zezadu je myslím ve městech nejčastější.
26. 12. 2013 18:56
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
A nebylo by lepsi jet busem? Tam se tech lidi i zavazadel vejde jeste vic >:-[]
Nekomu na dovolenou staci par tricek, jiny si taha pulku domu :-)
26. 12. 2013 19:55
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Záleží, co chceš dělat. Vybavení na lezení, potápění, kola, to něco zabere. Pokud plánujeme nějaké akce, pak patřičné oblečení. Když jedeme nalehko, tak to bývá roadtrip. Zkrátka mi to přijde zvláštní mít špičkovou rybářskou výbavu a pak jet na ryby s platební kartou místo prutů. (To je jen metafora.) V hotelu ti půjčí třeba běžecké boty. Ale já preferuji své vlastní.

Jestli s sebou bereš půlku domu, je mimo jiné otázka toho, jestli máš doma kupu krámů, nebo jestli ty věci používáš. ;-)
26. 12. 2013 14:49
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Tie odvezieš ty. Rovnako ako v prípade akéhokoľvek iného auta, nie? ;-)
26. 12. 2013 18:37
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Jako myslíš druhým autem? Dodávka/ minibus těch sedm lidí dá i se zavazadly. ;-)
26. 12. 2013 11:24
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
A pokud jde o 3 dětské sedačky ... [odkaz]
27. 12. 2013 08:11
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
A dokazou se deti sami zapnout ? Podle me ne, protoze autosedacky jsou napláclé na sobě a nejde tam strčit ani ruka. Dále potřebuji 3 oddělené sedačky, se kterýma jde hábat dopředu a dozadu, umí to Tesla ?
27. 12. 2013 13:21
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Prijde mi to takove vymysleni si, co potrebuju a tesla to nema. Potrebujes nutne 3 oddelene sedacky? Ma to treba Avensis ci vetsina jinych aut?
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 10:39
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
- Pojme Tesla S peticlennou rodinu ? - POJME, JAKOPRD
- Pojme dozadu 3 autosedacky a do kufru kocarek s hlubokou korbou a veci na tydenni dovolenou ? - POJME, JAKOPRD, MÁ 2 KUFRY
- Za cenu automobilu Tesla S? - ANO NENÍ LEVNÁ
- si koupim velky rodinny automobil, male auto pro manzelku do mesta a jeste mi zbyde spousta penez na benzin. - JEN DO TÉ DOBY NEZ TI ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ ZDRAŽÍ NA 10.000 MESÍCNE, €URO NA 35KAČEK A ROPNÁ SRAČKA ZA 50 :-)
.. NO NEDIVSEOLE, S EKONOMIKOU TO DEDOHAJE, POLITICI JSOU JEN HERCI, CIM VIC SI ROPNYSRACKY ZE ZAHRANICI DOVEZEŠ, TÍM VÍC BUDEŠ PLATIT, TADLE SRANDA NENÍ A NEBUDE ZADÁRA ....
26. 12. 2013 12:51
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
5 clennou rodinu Tesla S pojme, je to auto velikosti MercedesE nebo BMW5, navic ma Tesla S jeste jeden kufr a to vepredu kde by jinak byl motor, 3 detske autosedacky vzadu pojme vpohode jen minimum aut a to vcetne premiovich kombiku ;-) kuprikladu do Audi A6 Avant dozadu pohodlne 3 detske autosedacky proste nedam ;-) soucasne BMW5 touring je natom vzadu s prostorem co do sire lepe o 3cm a MB-E kombi o 2cm, tedy ani do nich asi 3 detske autosedacky stezi pujde narvat

a jako je prece jasne ze 5 clennych rodin je opravdu hodne, to proto drtiva vetsina aut co clovek na silnici potka veze v lepsim pripade 2-3 lidi >:D mimochodem tesla X bude az 7 mistna, toliko k tomu vozeni velkych rodin (je jasne ze kuprikladu Loganu MCV bude asi stezi neco konkurovat v tomto oboru, pro tvou 5 clennou rodinu s potrebou 3 detskych autosedacek rekl bych udealni vuz)

a pokud zminis pri koupi automobilu ze si za cenu neceho koupis neco jineho a jeste ti zbude na neco dalsiho, tak je celkem jasne ze elektromobil protebe proste urceny neni, stejne jako pro tebe neni urcene kuprikladu cestovani business class v letadle, protoze za cenu jedne letenky v teto tride si poridis 5-6 letenek v economi class a jeste ti na dovolene zustane na kazdy den kapesne ze ktereho ce cela rodina pohosti v beznych restauracich :-)
26. 12. 2013 21:22
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Mohl jsi skončit u toho, že to není rodinné auto. Co se týče těch řečí o penězích, fakt je, že té pětičlenné rodině nedá stejné pohodlí jako velké MPV/ dodávka. Když potřebuješ Multivan, nekoupíš si A8.
26. 12. 2013 17:28
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Takze na kseft nam uz zbyva jen 20 tera? Z ceho teda budeme tuhle nasi CEZkou republiku drzet pri zivote? 8-s
Avatar - baca42
26. 12. 2013 17:58
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Sice jezdím za 1,50 kč/km ale zase mám oproti LPG přeci jenom delší dojezd.

[odkaz]
26. 12. 2013 10:33
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Přes 100 lety byly elektromobily zmizely ze světa, protože měly malý dojezd a byly dražší než auta se spalovacím motorem.
Dnes, po 100 letech vývoje jsou elektromobily pořád dražší a pořád mají malý dojezd. Mám snad věřit, že za 10 let tomu bude jinak ?
Jasně, v Norsku, kde elektřinu vyrábějí vodní elektrárny, to určitý smysl dává. Ale co jinde ? Proč spalovat palivo v elektrárně, když ho můžeš spálit dovnou v autě ...
26. 12. 2013 10:53
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
ver si cemu chces, kdyby se tech 100 let sipaly stejny penize do spalovacicgh motoru a vyvoje baterii, asi by to dnes bylo uplne jinak ;-) za poslednich 30 let se dojezd spalovacich/zazehovich motoru nijak zvlast neprodlouzila, dojezd elektromobilu se za poslednich 30 let ale docela prodlouzil, v 80-90 letech meli elektromobili dojezd od 60 do 150km a stali tehdy okolo 1.5 milionu "dnesnich korun", dnes se daji koupit elektromobili s dojezdem od 60 do cca 500km a stoji od cca 300tisic do 3 milionu

ale neboj se smudlo, za tveho zivota si elektromobil nebudes muset koupit, do te doby si urcite s fosilnima palivama vystacis, otazkou je jaky auta se za par desitek let na tyhle paliva budou dat koupit, odhaduju ze to budou max 2-3 valce o obsahu tak do pul litru s alespon 4 turbama ;-)
26. 12. 2013 11:02
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Nejsem si jistý, jeslti by se to celé dalo utlouct jen penězi. Přece jen některé možnosti (např. nanotechnologie) přisly až s rozvojem mnoha jiných disciplin.
Každopádně ten neustále omílaný argument o 100 letech vývoje je značně demagogický vzhledem k tomu, že z těch 100 let nebylo 70 let nic jiného než olověné baterie.
26. 12. 2013 11:32
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
ale tak aspon nejaky argumet se jim musi nechat, jen at si tema 100 lety operujou, za dalsich 20-30 let jim zas my budem moct rikat, "kam se posunuli ty vase benzinova a naftova auticka za poslednich 40 let?" >:D kdy my si budem lebedit v elektromobilech kde nam 10% stavy doda solarni karoserie a zbytek nam doda indukcni dobijeni na parkovacich stanich nebo primo ze silnice treba v mestskych castech a mozna i dalnicich
26. 12. 2013 12:03
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Prý 70 let olověné. Proč si o tom alespoň něco nepřečteš? Asi tedy nevíš, že první NiCd článek byl vyroben v roce 1899. Olověný pak 1859.
26. 12. 2013 12:25
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
To je pravda. Nicméně těch 100 let o kterých se tu bavíme je o aplikaci baterií v elektromobilech. A kolik elektromobilů na ty Ni-Cd (vzhledem k jejich ceně) jezdilo?
I když, co si vzpomínám na dobu svého modelaření v 80. letech, o nějakých se v Modeláři psalo. >:D
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 14:24
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
[odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz]
26. 12. 2013 15:56
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
NiFe baterie byly vyvíjené přímo pro elektromobily. Ale než je stačil Edison doladit do spolehlivější podoby, elektromobil byl prakticky mrtvý. A ano, před 100 lety sis mohl koupit elektromobil s NiFe baterií, který demonstroval dojezd necelých 400 kilometrů (asi 390) na jedno nabití. NiCd se do USA dostaly až po druhé světové, pokud si dobře pamatuji.
26. 12. 2013 11:33
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Počítej se mnou, šamane.
V roce 1904 stál nejprodávanější elektromobil Columbia $850, tedy o něco víc než nejprodávanější auto se zážehovým motorem (Curved Dash Oldsmobile). Udávaný dojezd byl 64 km.
Po přepoču na nynější peníze je to 425 tisíc Kč (počítám se ztrátou hodnoty dolaru v kurzu 1:25). Kolik stojí Leaf ?
V roce měl Detroit Electric s příplatkovými niklovými bateriemi (v základu byly olověné) udávaný dojezd 130 km. Jaký má dojezd Leaf ?
26. 12. 2013 12:56
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
pocitej se mnou, kolik lidi v roce 1904 melo na to poridit si automobil (jakejkoliv) >:D
26. 12. 2013 14:25
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Skoro nikdo. Dnes v třetím světě skoro nikdo a ve vyspělém světě řekněme polovina populace. Jak to ale souvisí s cenovými relacemi a dojezdem elektromoblů ? Srovnej elektromobil-auto v roce 1903 a dnes.
26. 12. 2013 14:43
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
1903 [odkaz]

2013 [odkaz]

jo zajimave porovnani, a co jako, ceho se ma takovim srovnanim dosahnout? >:D
26. 12. 2013 19:32
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Pro porovnání je dobré připomenou i úplně první elektromobil z roku 1835 sestrojený Sibrandusem Stratinghem:
[odkaz]
Ale já měl na mysli spíše cenové relace elektromobil vs. automobil se spalovacím motorem. Takové srovnání ukazuje, že v roce 1903 se za elektromobil připlácelo méně než dnes.
Avatar - Ham.
26. 12. 2013 19:46
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
V roce 1903 také nebyly žádné státní dotace nebo úlevy na daních na elektroauta jako dnes. Takže cena musela být v relaci k ostatním druhům pohonu, dnes je šroubována nahoru uměle, protože jde jen o to, jak se svést na vlně ekopolitik různých států a řádně podojit příslušné státní rozpočty.
26. 12. 2013 10:56
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Třeba bude ;-) [odkaz] Ale věřit tomu nemusíš. :-)
26. 12. 2013 11:38
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Jasně, ceny baterek klesají, ale ne do nekonečna, někde bude ležet nějaká limita.
Aby se to dalo nějak "zasadit do reality", musely by tam být srovnatelné cenové křivky jiných baterií, například olověných a nikl-kadmiových.
26. 12. 2013 12:09
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Velkým faktorem by tu měl být objem výroby. A tam to je omezené.
26. 12. 2013 12:32
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Z pohledu elektromobilů jsou ceny jiných olověných i nikl-kadmiových nepodstatné. Podstatná je kapacita na kilogram hmotnosti baterie a ceně za tuto kapacitu.
26. 12. 2013 14:34
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Ale vyrábějí se déle, takže u nich je vztah cena vs. produkce znám. Podle mě bude pokles ceny zpomalovat, jak se budeme blížit k nějaké přirozené hranici (limitě).
26. 12. 2013 13:02
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
cena baterii klesa, a ano nekde limit bude, vpodstate limitem je v tomto pripade 0,- , nove typy baterii teprve prijdou a jejich kapacita/velikost/hmotnost se bude zlepsovat, a ano benzin a nafta budou stale zdrazovat a strop pro jejich cenu bude tam kde zane jeste bude zakaznik ochoten zaplatit (ve tvem pripade to pocitam bude astronomicka suma za 1 litr, verim ze ty radsi budes chodit pesky nes abys jezdil v elektromobilu, trolejbus, metro, vlak, tramvaj pocitam nevyuzivas, krom toho ze jsou to elektromobily unich jiste vidis i dalsi negativa) ale jejich hmotnost a energeticka hodnota budou stale stejne (a pokud nenastane zazrak, tak se ani nijak vyrazne nezlepsi dojezd na 1 litr) :-)
26. 12. 2013 14:37
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Pro mě je astronomická suma 17,30 Kč/l, kterou jsem platil za LPG před Vánoci, vždyť ještě v létě to stálo pod 15 Kč/l :-)
Já osobně vidím budoucnost v CNG. Pokud by elektromobil nabídl vlastnosti současných aut za cenu současných aut, neměl bych s jeho koupí problém.
26. 12. 2013 14:47
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
LPG taky fandim, a bud rad ze nanem jeste neni poradna spotrebni dan, ostatne poradna spotrebni dan ceka dobudoucna jak LPG tak elektrinu, vyhodou elektriny ale bude, ze se da ziskavat i jinde nez na "zpoplatnene" benzince :-)
26. 12. 2013 10:05
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Autor asi miesa, co sa mu hodi. Nase uholne elektrarne s norskou podporou elektromobilov. Elektromobil neexhaluje v mestach (ten problem, co ma teraz Praha). Chce to samozrejme bezemisny zdroj energie, co je tiez zalezitost vlady. Ked sa ta rozhodne podporovat hnedouholne elektrarne pre svojich sponzorov alebo da prednost zamestanosti pred prirodou, ako to robia v Cine a na to aj dosli. Kolko skod im potom sposobuju odstavky priemyslu v problemovych dnoch alebo liecenie dychacich problemov a dalsie odstranovanie skod.
26. 12. 2013 10:36
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Bezemisní zdroj energie ? V přírodních podmínkách ČR je to jen jaderná elektrárna. Jenže kvůli kolapsu energetického trhu se dnes nevyplatí stavět žádnou elektrárnu, pokud na ni není dotace.
26. 12. 2013 12:13
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Do budoucna by to mohly být elektrárny postavené okolo palivových článků. Nezbavíš se emisí CO2 (vyrobit šikovně vodík není sranda), ale zbavíš se emisí škodlivin. Účinnost řekněme 55-60 procent (bez kogenerace) není vůbec špatná. Uhlí lépe využiješ v jaderné elektrárně, co si budeme namlouvat. I popílek.
Avatar - 3_diamanty
26. 12. 2013 09:11
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
suhlas, uz som to tiez pisal ze vzduch a jeho rereneracna schopnost je daleko vyssia nad cistym oceanom kde nemas v okoli 1000km ziadnu civilizaciu a kde raz za cas prejde nejaka ta "lodka" ako v sustavne smogom zahalenych mestach plnych aut a kamionov kde je vzduch permanentne znecisteny a nedychatelny. Lode su skutocne malym zlom lebo sa zvacsa pohybuju vo vyludnenych oblastiach ale exhalaty z aut z parkovisiek dychame priamo v domoch a bytovkach ktore su len par metrov od ich vyfukov. Presne ako pises, nebyt lodi tak nas tu kamiony a autodoprava udusi na smrt za par dni kdekolvek v meste zijeme, neviem co povedat este k tomu ale velmi dobre si to napisal :yes: skoda ze sa neda dat viac palcov hore aspon 5 :yes:
Avatar - Dylan McKay
26. 12. 2013 09:19
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Ještě k článku- jsem proti dotacím při nákupu eko aut, ale nějaké provozní výhody by eko auta mít měla.
26. 12. 2013 12:06
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Na druhú stranu vraj púhych 15 najväčších kontajnerových lodí produkuje spolu rovnaké množstvo emisií ako všetky autá sveta. Zatiaľ žijeme na jednej planéte, oceán a pevnina nie sú dva extra svety.
26. 12. 2013 12:21
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Ale kolik toho ty lodě přepraví, že. Na přepravenou tunu nákladu a kilometr jsou na tom dobře. Osobní auto se s nimi nemůže měřit ani omylem.
26. 12. 2013 14:22
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Nič také ani netvrdím. Pozerám na to skôr spôsobom, že nič nie je čierne ani biele. Na jednej strane máš pravdu, úžitkovosť týchto dvoch spôsobov dopravy sa porovnávať naozaj nedá. Na strane druhej množstvo emisií sa odškriepiť nemôžeš. Elektrifikáciou osobných áut by sa niečo trochu opravilo, tlakom na emisie námornej dopravy možno ešte viac a menej bolestne. Viac som tým nechcel povedať.
26. 12. 2013 15:33
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Vím, co jsi tím chtěl říct. Ale fakt, že nějaké odvětví zastává většinu, neznamená, že jsou v něm velké rezervy. Obecně řečeno. Auta v tomhle budou vždy bita víc. Máme je pod okny, jsou na očích, nejsou vytěžovaná, nejezdíme s nimi zrovna s největším ohledem na spotřebu atd. Lodní doprava může být špinavá, ale je celkem efektivní.
26. 12. 2013 16:39
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
To nerozporujem.
26. 12. 2013 13:08
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
tak jo, zacni prevazet svim autem naklad na rekneme vzdalenost 1000km (schvalne jsem dal tak malo), schvalne s jakejma spotrebou skonci ta lod za 1 takovou cestu a s jakou spotrebou a tedy i splodinama skoncis ty az na tu vzdalenost odvezes stejne mnozstvi nakladu jako ta lod, preju ti statsnych par zivotu za volantem na odvozeni toho nakladu >:D

a klidne si i vsadim ze spotreba v pripade tveho auta bude i vice nez 10x vetsi nez jakou bude mit ta lod vcetne lodi co ji budou tahat po pristavech :-)
26. 12. 2013 14:23
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Hovorím o celkových, nie o merných emisiách, tak sa ńestavaj hneď na zadné. Nie som odporcom elektromobilov, práve naopak.
26. 12. 2013 14:48
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
sak ja psal o celkove spotrebe a tedy i celkovich emisich, sak jak ta lod tak tve auto se snad pohybujou :-)
26. 12. 2013 08:46
Opravte si......
......"nejsou tak úplně bezemisní a za 120 vývoje nedojedou na jedno"........asi vypadlo slovo "let".
Rozbalit vlákno
0
Avatar - petrumr
26. 12. 2013 09:00
Sbalit vlákno
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
Rozbalit vlákno
5
26. 12. 2013 09:09
Re: u nás?
S tím průplavem si děláš srandu nebo to myslíš vážně?
Avatar - petrumr
26. 12. 2013 09:19
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 12. 2013 09:35
Re: u nás?
A ako ?

Predstva, že najaký kanál zachráni pred povodňami je smiešna ....

Napr. Rakúsko si "skanalizovalo" celý Dunaj a výsledok ..... problém sa maximálne posunie nižšie ... do Bratislavy ....

Ideálne je zachytiť vodu v mieste "dopadu" ... a nie posúvať niekde inde ....
26. 12. 2013 10:28
Re: u nás?
A víš, kolik by to stálo ? Každý kilometr řádově 10krát více než dálnice. A nákladu by se tam vozila řádově 10krát méně.
Jinak co se týče záplav, tak na Vltavě máš celou kaskádu - pro provozovatele je výnosnější vyrábět elektřinu a při posledních záplavách nezbyla skoro žádná kapacitní rezerva.
Avatar - petrumr
26. 12. 2013 11:26
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 12. 2013 09:15
leva noha?
co to je za clanek? to autor vstal dnes levou nohou a tu mu okamzite prejel elektromobil? >:D

pise se o Norsku kde se 98% elektriny vyrabi ve vodnich elektrarnach a zaroven otom ze vetsina energie prone vznika v telepnych elektrarnach, tak ocem teda ma bejt clanek? otom jak je Norsko stedre k elektromobilum a jedinej kolaps kterej se blizi je v tom, ze v pruzich pro autobusy se to blizi k limitu jejich plynule propustnosti, nebo otom jak ma autor evidentne mindrak z elektromobilu a chyta se kazdeho bulvarniho clanku kterej o elektromobilech nekde ve svete vychazi?

je me jasny ze Auto.cz patri pod Blesk, ale ze budete prebirat zpravy od jeste vetsiho bulvaru nez je Hrom me fakt nenapadlo >:D a jeste otom pisete jako o mediich, pritom je to jedno bulvarni "medium" >:D

je me taky jasny ze za psani bulvaru berete prachy, podle me smesny prachy, a jeste k tomu nachate priplacnout svoji fotku a jmeno, to se za ty .**. nestydite?

k tem zjevnym chybam a nedostatkum v textu se ani snad vyjadrovat nelze, ty us u media jako Blesk beru za standard
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Berenika ANTIDIESEL
26. 12. 2013 10:20
Re: leva noha?
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
26. 12. 2013 09:16
Nie je to celkom tak...
... ako sa v tom článku píše. A to ani zďaleka. Pracujem a väčšinu roka aj žijem v Nórsku a problematiku elektromobilov sledujem dosť podrobne. Tak za prvé - v žiadnom prípade sa Nórska vláda nechystá ukončíť "sponzoring" elektromobilov - teda odpustenie DPH, registračných poplatkov / ktoré sú v Nórsku doslova astronomické /, mýtneho, parkovacích poplatkov a cestnej dane/ tá mimochodom nie je odpustená celkovo - len je znížena cca o 80% /, parkovacích polatkov v centre. JEDINÉ čo sa fakt chystá , je koniec možnosti používať BUS-pruhy, lebo skutočne už elektromobily začínajú byť prekážkou MHD. Aj keď, v tej súvislosti je v článku je dalšia neúplnosť - z tých 829 vozidiel v bus pruhu je takmer polovica taxíkov, ktoré do neho tiež môžu... A dojazd elektromobilov - Akých 150 km ? Tesla spraví papierovo 500 km, reálne 300-350 km, pričom Tesla stavia vlastnú sieť kvalitných rýchlonabíjačiek. Takže elektromobily nenapredujú ? Aká slepá ulička ? A ak by penieze vynaložené na vývoj klasických áut za posledných 50 rokov boli použité na vývoj elektromobily , tak tiež už mohli byť inde. Ja som presvedčený že práve spaľovací motor je - síce dlhá - ale tiež slepá ulica.
Rozbalit vlákno
17
Avatar - Dylan McKay
26. 12. 2013 09:23
Re: Nie je to celkom tak...
Díky za pravdivý příspěvek přímo z místa, někdy se rozepiš víc! Ten článek by měli smazat, je plný lží, které se rychle šíří.
26. 12. 2013 09:30
Re: Nie je to celkom tak...
Vidím, že okrem spotrebných daní pre bežné autá ... dotácii .... a propagandy .... potrebujú elektromobily i cenzúru ....... :no:
Avatar - Dylan McKay
26. 12. 2013 09:37
Re: Nie je to celkom tak...
To je ještě hloupější poznámka než ten článek. Přečti si ho znovu, a potom příspěvek od Shadow77, tedy od člověka, který v Norsku pobývá.
26. 12. 2013 09:46
Re: Nie je to celkom tak...
Neboj, myslím si že ešte bude príležitosť - lebo podobné "anti-elektro články" sa tu objavujú s divnou pravidelnostou.....
26. 12. 2013 10:45
Re: Nie je to celkom tak...
Podobné články tady budou do doby než začne nějaké použitelné elektroauto prodávat Škodovka a VW group. Pak se dozvíš, jak redaktoři s autem, jež má dojezd 150 km, objeli republiku.
26. 12. 2013 14:24
Re: Nie je to celkom tak...
:yes:
26. 12. 2013 09:28
Re: Nie je to celkom tak...
Spaľovací motor prežíva zatiaľ v pohode a bez problémov valcuje elektromobily i napriek ich masívnej mediálnej a finannčej podpore ....

Ak by sa teoreticky rušili "ekologické" spotrebné dane, ktoré sú samozrejme veľkým príjmom rozpočtu a z ekológiou nemajú už dávno nič, tak by si elektromobily ani nešktli :-!

Pri tej "ekológii" elektromobilu sa nejako rado zabúda na celkové náklady. Teda nie len na spotrebu počas prevádzky, ale i počas výroby a likvidácie ....

To, že elektromobil málo energie "zožerie", ešte neznamená nič ..... výroba nie je bez energie .... a tomu i zodpovedá cena ....

Výsledok je tak či tak jasný .... bez dotácii a i napriek masívnym spotrebným daniam "klasických" palív, elektromobily za trhové ceny nik nechce ....
26. 12. 2013 09:44
Re: Nie je to celkom tak...
Jasné - výroba a likvidácia klasických áut nestojí žiadne náklady a ani nepredstavuje žia
dnu ekologickú záťaž.....
26. 12. 2013 09:49
Re: Nie je to celkom tak...
a auto se spalovacim/zazehovim motorem nema zadne naklady po dobu vyroby a jeho fungovani? a likvidovat se nemusi? a zapocitava se to te castky i nesmyslne srotovne ktere nektere staty zavadeli? a pocitaji se tam i dotace samotnym automobilkam co vyrabej auta s tema motorama jen aby se uchranili "pracovni mista" a zisky tem automobilkam?

pokud chces neco pocitat, tak to prosim pocitej vzdycky vsechno u vsech "soutezicich" :-) on totiz benzin a ni nafta se jen tak nezjevuje v nadrzich benzinek, svete div se ted objevime Ameriku, ty paliva nez se vubec dostanou do nadrze nasich aut, tak nejen ze putuji prez "pulku" planety v podobe ropy, ale aby se z nich stal ten benzin nebo nafta, tak je k tomu potreba oooooobrovske mnozstvi elektricke energie :-)

pokud se zapoctou vsechny ty zateze a proteze, tak si nema elektromobil s konvencne pohanenym autem co zadat, jsou natom +- stejne co se "ekologicke" zateze tyce, a to vcetne tech proklinanych baterii ktere se podle nekterych vlastne nedaj recyklovat, a pritom se recykluji zcela bezne, to jen nekteri dementi nejsou schopny baterie vyhodit jinam nez do smiseneho odpadu kam ale baterie nepatri ;-)
26. 12. 2013 13:11
Re: Nie je to celkom tak...
Čo tak použiť mozog? Poďme porovnávať, aspoň zhruba:
Výroba elektromobilu a výroba auta so spaľovacím motorom:

Do elektromobilu ide cca 30x viac bateriek, tak mu za to dajme 30 mínusových bodov.

Auto so spaľovákom má asi dvojnásobok dielov ako elektromobil - ich výroba nie je žiadna sranda, odlievanie blokov motorov, kovanie ojníc, výroba piestov, kľukoviek a ďalších mechanických častí potrebuje čas a energiu a znečisťuje životné prostredie nemalou mierou. Je to podstatne zložitejšia výroba ako výroba bateriek, ekologický dopad bude plus-mínus rovnaký. Aj preto, že výroba bateriek je vlastne chemická a bezpečnostné predpisy sú pri nej oveľa prísnejšie. Ale aby boli spokojní aj zástanci spaľovacích motorov, za väčšiu zložitosť a výrobnú náročnosť dáme klasickým autám len -20 bodov, ok?

Takže elektro vs. klasika zatiaľ -30 vs. -20

Poďme ďalej. Berme, že elektrina pre elektromobily pochádza výhradne zo spaľovania uhlia. Takže počítajme -10 bodov za ťažbu, -10 bodov za dopravu a -30 bodov za spaľovanie uhlia.

Na benzín či naftu treba ťažiť ropu - tá je o kus špinavšia ako ťažba uhlia, tak za ňu bude -15 bodov, ropa sa dopravuje ropovodmi, ale aj tankermi (a nie práve ekologicky), to je -15 bodov, a za výrobu palív v rafinérkach -30 bodov, pretože tá je tiež ekologicky aj energeticky náročná - spotrebuje ohromné množstvo elektriny z vyššie spomenutých elektrární.

Elektro vs. klasika: -80 vs. -80

Poďme na distribúciu palív. Elektrina je jednoduchá. Natiahnu sa drôty a káble a je to tam. Ale tiež to niečo stojí a nejaký litrík nafty sa pri stavbe nových rozvodov tiež spáli.
Takže za -5 bodov.

Benzín a nafta už neputujú ropovodmi, ale cisternami po železnici a po cestách. To sa rovná opäť nemalej spotrebe elektriny a niekde aj nafty na železniciach, a taktiež veľkej spotrebe nafty na cestách. Mínus 20 bodov bude adekvátnych?

Elektro vs. klasika : -85 vs. -100

Prevádzka:
Elektromobil pri prevádzke emisie neprodukuje, čiže pripisovať mu nejaké mínusy za prevádzku by nebolo správne.

Spaľovací motor produkuje emisie, vlastne benzín a naftu, ktoré boli dovtedy bezpečne uskladnené v podzemných nádržiach, vypúšťa do vzduchu. Za výrobu väčšieho množstva bateriek dostal na začiatku elektromobil -30 bodov, za neustálu produkciu spalín by sme klasickým autám mali počítať rovnaké množstvo.

Elektro vs. klasika: -85 vs. -130

Likvidácia:
Elektromobil má problém s baterkami - proste likvidácia nebezpečných látok. O.K. -30 bodov.
Klasické autá - jedna malá batéria, olej, filter pevných častíc, katalyzátor. Mínus 10 bodov bude hádam adekvátne.

Takže ako to vyzerá? Elektro vs. klasika: -115 vs. -140 bodov. Zdá sa niekomu, že som príliš držal stranu elektromobilom? Snažil som sa byť čo najobjektívnejší, resp. nepoškodiť "spaľovákom", aby nevznikali zbytočné vášne. Nakoniec, aj ja mám v aute naftu. Ale elektromobilom držím všetky palce.
26. 12. 2013 14:07
Re: Nie je to celkom tak...
tady jsem prestal cist

"Poďme ďalej. Berme, že elektrina pre elektromobily pochádza výhradne zo spaľovania uhlia. Takže počítajme -10 bodov za ťažbu, -10 bodov za dopravu a -30 bodov za spaľovanie uhlia."

zaprve elektrina nepochazi vyhradne ze spalovani uhli
zadruhe doprava a tezba uhli je vetsinou za pomoci elektriny kterou vyrabi elektrarna vetsinou v blizkosti takoveho dolu, drtiva vetsina uhli se presouva jen po dopravnicich primo z tezebniho stroje primo do elektrarny (vse pouze elektricky, ano obri tezebni stroje opravdu nefunguji na naftu jak si nekteri jedinci myslej, ale na elektrinu), a nebo se to uhli dopravuje po zeleznici (zpravidla elektrifikovane, jen malo elektraren je na tratich bez elektrifikace)
a zatreti spalovani uhli v elektrarnach ma tak prisne emisni normy a s takovejma filtrama (nekolik druhu vcetne chemickych), ze by se jim benzinove nebo naftove auto mohlo rovnat jen v pripade, ze by zasebou tahalo vozejk plnej katalizatoru a filtru pevnych castic prez ktere by jeho splodiny museli putovat :-)

finalni rozdil mezi elektro-klasika bude +- podobnej, jen se holt zatim elektro nestihlo zabidlet, je tu sice realne +- stejnou dobu, ale vyvoj baterii se vpodstate rozbehl az v poslednich 20-30 letech, do te doby nez nastoupila spotrebni elektronika vyuzivajici batere se okolo baterii mnoho nezkoumalo
26. 12. 2013 14:28
Re: Nie je to celkom tak...
Napísal som, že idem porovnávať zhruba, alebo ak chceš, tak veľmi zhruba. A schválne som chcel byť tvrdší na elektromobily a benevolentnejší ku klasike. Vzhľadom na hrubý odhad a jeho nepresnosť či malú výpovednú hodnotu môžeme výsledok považovať za porovnateľný. V konečnom dôsledku mi však elektromobil aj tak vychádza podstatne lepšie. Minimálne pre mestá, z ktorých by za ideálnych podmienok mohol celkom zmiznúť smog. Plus minimálna hlučnosť elektromobilov sa dnes ráta skôr za negatívum, pre vekomestské aglomerácie to naopak považujem za obrovské plus.
26. 12. 2013 14:50
Re: Nie je to celkom tak...
jo ja s tebou souhlasim ze je elektromobil dobra volba pro urcite aspekty dopravy, tedy i pro tu osobni, sak ja sam o elektromobilu uvazuju, na Prahu a cesty po Cr me tak tako tak kuprikladu BMW i3 bude stacit :-)
26. 12. 2013 17:18
Re: Nie je to celkom tak...
Stačí pozrieť na cenníky ..... tam je cca zohľadnená i energetická náročnosť výroby ...

Niektoré veci stačí robiť jednoducho >:D

A v automobilkách to prepočítali určite dobre .... a výsledok je jasný ... a môžeš sa i roztrhnúť so svojimi výpočtami ..i grafy môžeš pomaľovať .. na nepredajnosti elektromobilov za trhové ceny to nič nemení :-!
26. 12. 2013 19:38
Re: Nie je to celkom tak...
jedinou drazsi polozkou na elektromobilech jsou baterie, tedy to co na cene klesa nejrychleji, tak do 5-10 let budou elektromobily na cenove urovni benzinaku/naftaku

ty opravdu drahe elektromobily jako treba Tesla S ale nikterak drahe ve sve kategorii nejsou, za obdobne vybavene auto s benzinem/naftou pod haupnou zaplatis vpodstate obdobne penize, Musk asi dobre vedel proc ve velkem zacal prave s autem v tomto segmentu :-) nejen ze si zajistili vpodstate odbyt toho co vyrobej, ale take tim zpocatku pokryjou a zaplati sit dobijecek tak aby dokazali pokryt i mezimestskou dopravu, a pokrekt nasledne tu mestskou jiz bude hracka :-)
26. 12. 2013 12:44
Re: Nie je to celkom tak...
"A ak by penieze vynaložené na vývoj klasických áut za posledných 50 rokov boli použité na vývoj elektromobily , tak tiež už mohli byť inde." To je sice hezká myšlenka, ale jaksi bezobsažná. Protože baterie nejsou limitované poznatky o bateriích. V tomhle směru snad jediný vývoj posledních let je zkoumání velmi rychlého dobíjení, které v řadě aplikací není tak důležité a nebo je rovnou nepraktické. Dostupnosti lepších baterií brání nedostatky v jiných odvětvích. Investice do bateriových technologií mají podle mne malý vliv na vývoj řekněme nanotechnologií. U elektromobilů má v dnešní době velký vliv objem výroby, tedy trh.
26. 12. 2013 09:19
Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
Nuž elektromobily sú drahými hračkami a ak si to nemôžu dovliť ani Nóri, tak asi sa rozšíria hlavne v Saudskej Arábii ... tam majú dosť veľké príjmy z ropy aby sa takéto drahé hračky mohli dovoliť :-)

Pre normálne krajiny platí stále, že elektromobil je pre bežné používanie ekonomickým i ekologickým nezmyslom.
Rozbalit vlákno
5
26. 12. 2013 09:31
Re: Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
kousek od Dubaie vznika nove mesto nazvane Masdar, mesto ktere je uplne odriznute od "externich zdroju" energie a jedina silnice urcena i pro bezna auta mesto vpodstate jen protina, do samotneho mesta se autem dostat neda, a musi se vyuzit bud vlastnich nohou, nebo systemu elektrodopravy, ta si energii bere a bude brat jen z vlastnich zdroju kde 95% strech v tom meste je a bude solarnich a jeste vedle mesta budou solarni a vetrne parky uspusobene ale tak, aby to pripominalo parky jake zname treba z evropy, takze zelen s obcasnym zabudovanim solaru nebo vertikalniho vetrniku (ne vrtule jako u nas)+ v okolni pousti i normalni soparni plantaze jake zname z nasich poli, takze ano i Arabasi si uvedomili ze je prone lepsi kdys na rope vydelaj balik a casem si odni odviknou a prejdou na alternativni zdroje jako je treba elektrina

mimochodem do vyvoje solarnich systemu a baterii dnes rvou nejvetsi penize ptrave Arabove, faktury za vizosky pro jednu Australskou univerzitu kde vyvyji prave baterie a kondenzatory pro osobni a nakladni dopravu me proplaceli vzdy z Dubaie >:D
26. 12. 2013 10:01
Re: Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
[odkaz] mam dojem ze dostavba je naplanpovana na prespristi rok a nekde to tam snad i zazni

pro vetsinu Evropy sice nepouzitelne, ale co si budem nalhavat, strechy kuprikladu v Cesku jsou z 99.9999999% vyuzivane jen jako cosi co v lete generuje nechtene teplo ktere chladime klimoskou a nebo v zime jako vec kudy nam unika teplo, pritom se da krasne vyuzivat coby obrovska plocha k vyrobe elektriny a nebo teple vody v kolektorech ktere dnes stoji doslova par korun

v EU jsem tak zaostali ze nedokazeme poradne ani vyuzivat tak jednoduche principy jako Trombeho steny (Francouzska stena), tuhle snadnou a velice efektivni metodu pro regulaci klimatu v budovach zna jen minimum archytektu a jeste mensi procento z nich ji vyuziva pri sve praci na novich projektech, pritom to je levne a ucinne

o tom ze tu v EU treba temer nevyuzivame solarni kritinu (pritom byla vyvynuta prave v CR) snad nema cenu ani psat
26. 12. 2013 10:44
Re: Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
Ekologicky nezmysel?
Pamatam casy, ked medzi modelarmi panoval nazor potvrdzovany "vedatormi", ze elektromotor je tak tazky, za sa NIKDY pomocou vrtule nezdvihne do vzduchu. A dnes - malicky elektricky vrtulnik si clovek kupi v Tescu. ZDVIHNE SA. Moj prvy notebook vydrzal na baterku ist 2 hod. Dcerin tablet pouzivam ako radio v cudzine a vydrzi peknych par hodin vyhravat.
Co tym chcel starec povedat - verim na pokrok, verim, ze tak ako sa zvysuje vykon a ucinnost v elektronike, tak sa (ak zas nezasiahne OPEC) to udeje aj v automobilizme.
P.S. Ten vozík, co jazdi na Marse tiez nespaluje benzin.
26. 12. 2013 12:11
Re: Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
Ak sa ten elektromobil oplatí .... kúpim si ho i ja ... nie som dement ....

Samozrejme za trhovú cenu ....nie som ochotný ako daňový poplatník, platiť hračky pre dospelých ...

Ten elektrícký vrtulník už mám .... pre deti ako hračku ... a bez dodácií ....
26. 12. 2013 13:52
Re: Nuž ... ani Nóri si to nemôžu dovoliť : ).
Dokáž!
26. 12. 2013 09:37
NEJHORSI JE...
... Ze se najdou taci, kteri temto nesmyslum uveri.
P. S. Sleepere, vis ze se po morich pohybuji tzv. tankery? Hadej co se v nich vozi?
Rozbalit vlákno
0
Avatar - rimow11
26. 12. 2013 09:44
66
dufam ze to v norsku vydrzi čo najdlhsie! aspon sa snažia...nie ako tu sama podpora tdi fuj..
Rozbalit vlákno
1
26. 12. 2013 09:54
Re: 66
Ano to je potrebne tiez spomenut - aka je podpora u nas. Znizena dan na naftu a vsetci politici sa potlapkavanju, ako krasne podporuju niznoemisne (CO2) palivo.
26. 12. 2013 09:51
Elektrická realita v Oslo :
Ešte si neodpustím jeden link pre tých, ktrorí si stále myslia že elektromobil je len drahá hračka a "prakticky nepoužitelný" Je to sice v noŕčine, ale myslím že podstatu pochopí každý.... [odkaz]
Rozbalit vlákno
2
26. 12. 2013 12:15
Re: Elektrická realita v Oslo :
No tak nám vysvetli prečo také "úžasné" veci potrebujú takú masívnu podporu ....

Ak dostane vodíkové auto podobnú podporu tak všetci budú jazdiť na "ekologický" vodík .....

Mimochodom nie je to tak dávno čo tu "experti" dokazovali, že vodík je budúcnosť .... a dnes sa trhajú po elektrine ....
26. 12. 2013 13:52
Re: Elektrická realita v Oslo :
Podporu potrebujú preto, že sú nové. Čo je nové, nemá ešte zázemie a nemôže byť ekonomicky tak výhodné ako veľkosériové produkty. Píšeš tu toľko "múdrostí", že sa divím, že k takýmto jednoduchým záverom potrebuješ nápovedu.
Poslednú vetu by si mal niečím konkrétnym podložiť, inak je to len teľací výkrik do vetra.
Avatar - jozephko
26. 12. 2013 09:59
Zlátaniny piate cez deviate
To akého "génia" napadlo koniec elektromobilov v Nórsku odvodzovať od toho, že pre ne nebude dosť miesta vo vyhradených jazdných pruhoch pre autobusy?
Celé mi to pripomína rozprávku o múdrom Maťkovi a bláznoch. Múdry Maťko prišiel do jedného domu, kde mali práve narodené dieťa. Ale namiesto radosti tam bol plač. Maťko sa preto pýtal domácich, prečo plačú. A oni že preto, lebo v stene je zaseknutá sekera, a keď to dieťa vyrastie, tá sekera na neho spadne a zabije ho. A preto už teraz oplakávajú jeho smrť. Múdry Maťko vytrhol sekeru zo steny a domáci sa išli od radosti zblázniť.
A pointa? Keď nebude dostatok miesta v tých špeciálnych pruhoch, tak budú elektromobily jazdiť v štandardných pruhoch pre vozidlá so spaľovacím motorom. Bolo nad slnko jasnejšie, že výhody elektromobilov budú iné, ak ich podiel bude 1 %, a iné, ak ich podiel bude 80 %. Mám dojem, že začína platiť to Švejkovo notorické:
"Nemůže být na světe každý chytrej. Protože kdyby byl každý chytrej, bylo by na světě tolik chytrosti, až by z toho by každý druhý blbej".
Rozbalit vlákno
1
26. 12. 2013 13:47
Re: Zlátaniny piate cez deviate
:yes: :yes:
26. 12. 2013 10:05
Dotaz
Skvělý článek, díky. Doufám, že v jednom z dalších dílů bude i souhrn výhod a nevýhod elektromobilu oproti dieselových motorů.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - pelikoš
26. 12. 2013 10:58
vláda
ministerstvo životního prostředí vypisuje tendru na nákup aut, tak doufám, že to bude nissan leaf nebo něco podobného ;-)
Rozbalit vlákno
3
Avatar - petrumr
26. 12. 2013 12:02
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 12. 2013 11:01
Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motory
Zpráva, kterou odborníci uveřejnili v časopise Journal of Industrial Energy, také uvádí, že při výrobě elektromobilů vzniká víc toxického odpadu než v případě tradičních benzínových a dieselových aut [odkaz]
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Ada je zase tady
26. 12. 2013 12:45
Re: Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motor
Tak, tak. Není nad pořádný diesel! :-)
26. 12. 2013 12:59
Re: Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motor
Tak, tak, tak že si to písal jen charakteristická. Není nic jednoduššího, ti stačí se naučit [odkaz]
26. 12. 2013 13:42
Re: Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motor
Blbci, čo to píšu a rovnakí blbci, čo tomu veria. Akoby bola výroba klasických áut z ekologického pohľadu lepšia...
Podobne sa písalo o autách, keď začali nahrádzať kone...
26. 12. 2013 13:56
Re: Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motor
Tak že je to blbost, já si osobně myslím že ty jistě odborník? [odkaz]
26. 12. 2013 14:09
Re: Elektromobily znečišťují ovzduší víc než spalovací motor
doporucuju si to precist as do konce, hlavne posledni odstavec ;-) >:D jo tak to dopada ksys nekdo postne clanek kterej si ani poradne neprecte
26. 12. 2013 11:27
jen tak
[odkaz] [odkaz]

pro ceskeho chalupare ny to chtelo sice kombi, ale kdo muze rict ze ma kufr jak vzadu tak vepredu, s tim se ani Octavka pochlubit nemuze >:D
Rozbalit vlákno
1
26. 12. 2013 14:53
Re: jen tak
To mali len škodovky z motorom vzadu.
26. 12. 2013 11:44
JINEJ GANG
Jak je zřejmé shora v článku, je nákup elektrického auta motivací jistojistě nikoliv pro pohon samotný, nýbrž výhradně a jen skrzevá umělých dotací,umělých výhod a umělých preferencí. Ideální stav pro hlávkové saláty - na korouhvi biobuřta a v kapse baterku na bioplyn vlastní výroby... Hlavně ale získat pod pláštíkem "pokroku" nějakou tu výhodičku. To víš, biopeníze, ty nikdy nesmrdí.

Rada: Kup si Panameru turbo a klukovi kup tu samou jako RC model v měřítku 1:18. K tomu mu kup sadu nabíjecích baterek enelop. Obráceně ti to opravdu nemohu doporučit.

BRAVO BENZÍN, BRAVO NAFTA :yes: :-!
Rozbalit vlákno
9
26. 12. 2013 12:11
Re: JINEJ GANG
BRAVO BENZÍN :yes: , NAFTA :no:
26. 12. 2013 13:16
Re: JINEJ GANG
zijeme v konzumnim spotrebitelskem steve, budes se asi divit, ale velka spousta dnenich vyrobku je nejakym zpusobem dotovana, a to i samotnyma tvurcema, protoze oni nasledne vydelaji na necem, co je s danym produktem spjate ;-)

vlada a jeji dotace na nejake auto (jakekoliv) je pouze obdoba toho kdys treba operator dava dotaci na mobilni telefon ktery si unej koupis a upises se mu treba na 1-2 roky, takze ano je to JINEJ GANG :-!
26. 12. 2013 13:54
Re: JINEJ GANG
Skutečnost, že nerozlišuješ mezi soukromoprávním vztahem, jehož jistým (obchodním) aspektem je třeba i sleva na nějaký produkt, a veřejnoprávní ingerencí státu právě do předmětných soukromých vztahů prostřednictvím racionálně nezdůvodnitelných úlev na daních či poplatcích, jen dokumentuje zmatek, v němž se s tím biobuřtem na korouhvi potácíš po dnešním světě. Jinak souhlas: Biobuřt-gang... 8-s >:D
26. 12. 2013 14:17
Re: JINEJ GANG
stat je jen velka firma ktera ma prijmy a vydaje, jednim z takovych vydaju je treba i zdravotnictvi :-) to ze je stat nejhorsim moznym hospodarem a ridi jej jen loutky lobistu je vec jina

ale jako je me jasny ze ty jsi asi byl vychovan v rezimu ktery zde vladl do 89ho, takze se nedivim ze ekonomice natos te statni asi moc rozumnet nebudes :-)
26. 12. 2013 14:35
Re: JINEJ GANG
Tebe asi vychovával stát >:D No mně vychovali rodiče, a ti mi nezapomněli též koupit hlavu... Ale jinak tu dál svobodně rozvíjej své státotvorné biobuřtové postoje. Patří to k mládí. I já si kdysi prožil telecí roky... :-)
26. 12. 2013 14:53
Re: JINEJ GANG
me vychoval rodic, a tak ze funguju samostatne i bez toho statu a to dokonce celosvetove, vidim holt dal nez jen k "zavore" u hranic
Avatar - WinDiesel
26. 12. 2013 15:08
Re: JINEJ GANG
Aha, neúplná rodina, tím se to vysvětluje .......
27. 12. 2013 14:05
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
27. 12. 2013 14:03
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 12. 2013 12:08
Ekologický elektromobil ?
[odkaz]
Rozbalit vlákno
3
26. 12. 2013 13:26
Re: Ekologický elektromobil ?
Ten článok je riadne kreténsky poskladaný. Tvrdenie bez podkladu. Účelový paskvil.
Avatar - WinDiesel
26. 12. 2013 15:10
Re: Ekologický elektromobil ?
Zklidni hormon, Klaudie. Proč Tě pravda rozčiluje? Mimochodem, bez norské ropy by norská podpora EV neexistovala.
26. 12. 2013 15:26
Re: Ekologický elektromobil ?
Pravda? Aká pravda? Žiadnu nevidím, to je ten problém.
26. 12. 2013 12:20
Teoretickí "ekológovia" ....
Je zaujímavé, že tu máme "mraky" diskutérov čo "dokazujú" aký je elektromobil "úžasný". ...

No, ale potom idú do showroomu ... a kúpia zas len beznín, alebo naftu ..... maximálne tí prachatejší nejaký ten hybrid .... >:D
Rozbalit vlákno
1
Avatar - petrumr
26. 12. 2013 12:48
Autor příspěvku dlouhodobě nerespektoval pravidla diskuse.
26. 12. 2013 12:46
120 rokov vývoja elektromobilov no to by som chcel vidieť
Ako tu už bolo písané tento článok je len zlepenec informácií ktoré sú predložené tak aby súčasná situácia s elektromobilmi v Nórsku bola už skoro neúnosná čo zjavne nie je pravda ako napísal Shadow77. Je pravda že tých výhod majú elektromobily v Nórsku možno až moc (myslím to jazdenie v pruhoch pre mhd) ale rozhodne je len dobré že sa tieto vozidlá čoraz viac rozširujú a ich ročné predaje stále rastú po desiatkach až stovkách %.

Mňa skôr zaujala tá prevratná informácia o 120rokov vývoja elektromobilov :-) .
Prvé vozidlá na ktorých ľudia jazdili boli elektromobily čo aj v dnešnej dobe veľmi málo ľudí vie. Už v roku 1886 jazdily v Amerike prvé taxi elektromobily.
V roku 1898 Ferdinand Porsche postavil auto Lohner Porsche, ktoré ponúkalo hybridný pohon kde spaľovací motor točil generátor, ktorý vyrábal energiu pre elektromotory, ktoré boli umiestnené v nábojoch kolies a toto vozidlo prešlo vzdialenosť až 40 kilometrov čisto na elektrickú energiu. Pár rokov dozadu prišiel GM s Chevy Volt a prezentoval jeho techniku ako znovuobjavenie Ameriky pritom ten nápad je starý už pekných 125 rokov.

V roku 1899 pokorilo elektrické vozidlo ako prvé vozidlo na svete rýchlosť 100km/h.

Zlom nastal v roku 1902 s vynájdením elektrického štartéra automobilkou Cadillac a v roku 1904 so spustením výroby Fordu Model T. Tým sa odstránili hlavné nevýhody spaľovacích vozidiel a to komplikované štartovanie a dovtedy pomerne zložitá výroba. Toto obdobie sa označuje ako prvý moment kedy začalo rozšírenie a používanie elektromobilov upadať.

Druhá vlna elektromobilov nastala v 90tych rokoch keď GM predstavilo GM Impact (EV1) ktoré ako vieme bolo iba na lízing a následne bolo majiteľom zhabané a zničené.

To máme nejakých cca 70 rokov kedy sa s vývojom elektromobilov takmer nepohlo nepočítam projekty ktoré sa masovo nerozšírili.

Súčasný záujem o elektromobily a hybridné vozidlá začal v roku 1997 s predstavením prvej generácie Toyoty Prius a v roku 2010 s predstavením prvého masovo predávaného elektromobilu Nissan Leaf.

Pýtam sa autora kde je tých 120 rokov vývoja elektromobilov ?

Našiel som síce starší dokument ktorý krásne ukazuje ako “pokročil“ vývoj dnešných spaľovacích vozidiel:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Porovnávajú tam prvú generáciu VW Golf s 1.6 diesel motorom a šiestu generáciu Glofu Blue motion rovnako diesel na 100km jazdy. Vozidlá jazdili rovnakú trasu pri sebe v rovnakom tempe výsledok: Golf I 4.09 l/100km Golf VI 4.92l/100km samozrejme nemusí to byť 100% pravda ale už len z toho je vidieť že reálna spotreba vozidiel sa za 30 rokov ich predaja až tak nezmenila produkované emisie samozrejme áno.

Sám jazdím na vozidle na LPG ktorého prevádzka ma vychádza na cca 50% nákladov oproti porovnateľnému benzínovému vozidlu a použitie tohto paliva je aj ekologickejšie ako použitie benzínu. Hneď ako budem mať možnosť prejdem na elektromobil (som ešte študent) a stačil by mi dojazd kludne ako má Nissan Leaf = cca 170km lebo si uvedomujem že jeho dojazd by mi stačil na 90% mojich ciest rovnako ako väčšine dnešným ľuďom.
Rozbalit vlákno
12
26. 12. 2013 13:12
Re: 120 rokov vývoja elektromobilov no to by som chcel vidie
Tých 120 rokov platí ... napr. batérie či iné komponenty sa vyvýjajú neustále ... tak isto by žiadny elektromobil nikdy nefungoval bez poriadneho PC a podobne ...

Samozrejme i samotný elektromobil sa vyvýjal, ale keďže boli napr. po 2.svetovej vojne lacné palivá ... tak nemal šancu .... takže len "paberkoval" v segmente nejakých technologických vozítok pre výrobu či golfových približovadiel ....

Ono ani nie je možné zachytiť všetko čo sa v segemnte elektromobilov či hybridov kedy stalo ... napr. kto vie, že ťažký nemecký stíhač tankov Ferdinand bojujúci v slávnej Kurskej bitke bol vlastne elektromobilom ? ... elektrinu si vyrábal vlastnými benzínovými motormi, ale priamo pohon zabezpečovali elektromotory.
26. 12. 2013 13:29
Re: 120 rokov vývoja elektromobilov no to by som chcel vidie
Vývoj jednotlivých komponentov samozrejme išiel dopredu. Keď si zoberieme vývoj celého elektromobilu ako konkurenta ku klasickým vozidlám tak tam nemôže byť reč ani o 120tich ani o 50 rokoch lebo komponenty pre elektromobil majú veľmi špecifické použitie oproti súčiastkam ktoré sa používajú v iných odvetviach priemyslu (najmä batérie riadiaca elektronika a pod).

Niekde som čítal že za rok 2012 a prvý pol rok 2013 tvorili najväčšie percento registrovaných patentov práve patenty týkajúce sa elektromobilov a ich jednotlivých častí takže ten ozajstný vývoj je ešte asi len na začiatku.
26. 12. 2013 20:20
Re: 120 rokov vývoja elektromobilov no to by som chcel vidie
Všechno, co elektromobil potřebuje, se vyvíjelo i tak. Kdyby elektromobil uspěl, možná by byly jiné priority, ale pochybuji, že bychom byli nějak výrazně jinde. Jednou z velmi důležitých komponent pro moderní elektromobil jsou integrované obvody/ mikroprocesory. A jejich vývoj hnala mimo jiné studená válka. Což je velká hnací síla. Baterie se používají mimo jiné v ponorkách.
26. 12. 2013 13:38