Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?

Aleš Dragoun
Diskuze (151)
Elektrošílenství pokračuje a jeho konec se zdá být v nedohlednu. Ve většině západoevropských zemí jsou na elektromobily dotace a nejdále je v tomto ohledu Norsko.

Jak se ale zdá, ve skandinávské zemi nebudou mít elektromobily pré věčně. Je pro ně rájem, má největší počet těchto vozidel na hlavu a statistikám prodejů vládnou Tesla Model S , nebo Nissan Leaf . Jen do konce letošního roku budou elektromobily představovat 5 % norského trhu s novými vozy. Pochopitelně, jejich majitelé nejsou bůhvíjakými ekologickými šílenci. Při jejich koupi neplatí DPH, ani většinu poplatků spojených s provozem. Mají zdarma dálnice, parkování i dopravu trajekty, mohou legálně jezdit v pruzích pro autobusy a pohybovat se v centrech měst, neplatí žádné mýtné. Pak si takové auto nekupte!

Po celé zemi jezdí 13 tisíc elektromobilů a veřejných dobíjecích stanic je 5 tisíc, desetina z nich v metropoli Oslu. Uvědomila si konečně tamní vláda, že auta na baterky nejsou tak úplně bezemisní a za 120 let vývoje nedojedou na jedno nabití dál než nějakých 150 km? Možná ano, ale je tu hlavně jiný problém. Hrozí totiž kolaps celého systému elektrické mobility. Podle norských médií Budstikka musí stát do tří let obnovit kompletní infrastrukturu a kromě toho udržovat i komunikace. I když do státní kasy plynou stále velké příjmy z těžby ropy (slušný paradox, ne?), peněz se jaksi rozpočtu nedostává.

Podle zprávy francouzského internetového deníku Slate využilo 3. prosince 2013 autobusové pruhy v norském hlavním městě Oslu průměrně 829 vozidel za hodinu. Tři čtvrtiny z nich jsou elektromobily, na autobusy samotné připadá jen 7,5 %. Navíc, pruhy mají maximální kapacitu tisíc vozidel za hodinu, takže pokud porostou počty elektromobilů stávajícím tempem, bude brzy zkrátka a dobře „vymalováno“. Autobusy se nikam nedostanou a povrchová veřejná doprava v hlavním městě zkolabuje. Podle nejpesimističtějších předpokladů apokalypsa nastane zhruba za rok. Je tedy téměř jisté, že vláda postupně zastaví štědrý sponzoring rádobyekologických aut, mělo by se tak stát nejpozději do roku 2017. Nebude pozdě?

Elektromobily se tak stávají postupně slepou uličkou a až na pokusy francouzského Renaultu zůstanou finančně nedostupné. Také dojezd se v dohledné době příliš nezvýší. Nesmíme pominout ten fakt, že energie určená k jejich pohonu vzniká většinou v tepelných elektrárnách a japonská Toyota dováží svoje hybridy loděmi. Ano, benzin a nafta se taky nevyrábějí zrovna způsobem šetrným k životnímu prostředí.... Elektrická auta jsou tichá a pro milovníky hi-tech určitě zajímavá, ale pořád prakticky nepoužitelná a drahá.

Aleš Dragoun
Diskuze (151)
27. 12. 2013 21:51
Re: 120 rokov vývoja elektromobilov no to by som chcel vidie
Čo by mal alebo nemal mať elektromobil podľa teba, je našťastie úplne irelevantné.
27. 12. 2013 13:21
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
Prijde mi to takove vymysleni si, co potrebuju a tesla to nema. Potrebujes nutne 3 oddelene sedacky? Ma to treba Avensis ci vetsina jinych aut?
Avatar - Ham.
27. 12. 2013 11:58
Re: Zlý článok !
Takže chceš říci, že máš tu Teslu S v garáži jako druhé auto a jsi spokojený. Tož gratulace. :yes:
Avatar - chalan66
27. 12. 2013 09:58
Zlý článok !
Blbý článok !!
Autor je jasný odporca el. automobilov. Je pravda že dojazd nie je zatial veľký, ale bežný človek v rámci mesta , do práce a z práce prejde sotva 30 - 50 km za deň, dochádzajúci do práce mimo mesta max 150 km, tak o čom točí autor ? Model S má dojazd v plnom obsadení a v najslabšej verzii 230 Km a minimum 200 km. Koľko krát do dňa, mesiaca či roka chodíme s plne vyťaženým autom ? Ja tak 10 x do roka, zvyšok sám alebo max. 1 spolujazdec a bez batožiny. Tak autor by mohol byť trocha objektývnejší !! 8-s
27. 12. 2013 08:11
Re: A ČÍŇÁKA PRO SOCKY :-)
A dokazou se deti sami zapnout ? Podle me ne, protoze autosedacky jsou napláclé na sobě a nejde tam strčit ani ruka. Dále potřebuji 3 oddělené sedačky, se kterýma jde hábat dopředu a dozadu, umí to Tesla ?