Přijdou v Norsku elektromobily o svoje výhody?
Jak se ale zdá, ve skandinávské zemi nebudou mít elektromobily pré věčně. Je pro ně rájem, má největší počet těchto vozidel na hlavu a statistikám prodejů vládnou Tesla Model S , nebo Nissan Leaf . Jen do konce letošního roku budou elektromobily představovat 5 % norského trhu s novými vozy. Pochopitelně, jejich majitelé nejsou bůhvíjakými ekologickými šílenci. Při jejich koupi neplatí DPH, ani většinu poplatků spojených s provozem. Mají zdarma dálnice, parkování i dopravu trajekty, mohou legálně jezdit v pruzích pro autobusy a pohybovat se v centrech měst, neplatí žádné mýtné. Pak si takové auto nekupte!
Po celé zemi jezdí 13 tisíc elektromobilů a veřejných dobíjecích stanic je 5 tisíc, desetina z nich v metropoli Oslu. Uvědomila si konečně tamní vláda, že auta na baterky nejsou tak úplně bezemisní a za 120 let vývoje nedojedou na jedno nabití dál než nějakých 150 km? Možná ano, ale je tu hlavně jiný problém. Hrozí totiž kolaps celého systému elektrické mobility. Podle norských médií Budstikka musí stát do tří let obnovit kompletní infrastrukturu a kromě toho udržovat i komunikace. I když do státní kasy plynou stále velké příjmy z těžby ropy (slušný paradox, ne?), peněz se jaksi rozpočtu nedostává.
Podle zprávy francouzského internetového deníku Slate využilo 3. prosince 2013 autobusové pruhy v norském hlavním městě Oslu průměrně 829 vozidel za hodinu. Tři čtvrtiny z nich jsou elektromobily, na autobusy samotné připadá jen 7,5 %. Navíc, pruhy mají maximální kapacitu tisíc vozidel za hodinu, takže pokud porostou počty elektromobilů stávajícím tempem, bude brzy zkrátka a dobře „vymalováno“. Autobusy se nikam nedostanou a povrchová veřejná doprava v hlavním městě zkolabuje. Podle nejpesimističtějších předpokladů apokalypsa nastane zhruba za rok. Je tedy téměř jisté, že vláda postupně zastaví štědrý sponzoring rádobyekologických aut, mělo by se tak stát nejpozději do roku 2017. Nebude pozdě?
Elektromobily se tak stávají postupně slepou uličkou a až na pokusy francouzského Renaultu zůstanou finančně nedostupné. Také dojezd se v dohledné době příliš nezvýší. Nesmíme pominout ten fakt, že energie určená k jejich pohonu vzniká většinou v tepelných elektrárnách a japonská Toyota dováží svoje hybridy loděmi. Ano, benzin a nafta se taky nevyrábějí zrovna způsobem šetrným k životnímu prostředí.... Elektrická auta jsou tichá a pro milovníky hi-tech určitě zajímavá, ale pořád prakticky nepoužitelná a drahá.