To jsem na to zvědavej :-)
A jezdit to bude nejspíš na vodík, žejo?
Zároveň bych chtěl vidět, co by s tím udělalo natankování N91, odpojení snímače klepání a vytočení do omezovače >:-[]
PS: Opravte si "deNOTAční zapálení - to je kouzelnej překlep :-)
Bude také zajímavé, jak se poperou s emisemi. Následující věta mi přijde vtipná. "Díky tomu shoří veškeré palivo ve válci a při spalování vznikne méně oxidů dusíku." Pokud vím, HCCI se vyznačují relativně vysokými emisemi (nespálených) uhlovodíků. Jen tak na zamyšlenou (a pro pobavení), v budoucnu budeme v našich autech možná pálit směs benzínu a nafty. :-) To je představa, co pánové (a dámy)?
To je těžký.
Když budu chodit do hospody na roh a donekonečna točit před štamgastama o tom, že ta jejich Plznička je hnusná a ať pijou radši víno (Hint hint!), dostanu brzo po kokosu půllitrem.
A tady je to stejný, jen ty půllitry nelítaj.
No a jak jsem říkal, stejně si myslím, že je furt tady. X let na tipcaru, x let na lidovkách, chvíle na iDnesu, do toho roky tady a najednou utne? To zrovna.
Je to založené na spalování paliv s rozdílnými vlastnostmi. Benzín a nafta jsou jen jedním příkladem. Ale vzhledem k věčným debatám, co je lepší, mi to přijde vtipné. :-)
Pokud vím, u HCCI je problém řízení. Myšlenka tedy je, že bys mohl míchat směs ve válci z různých paliv. Díky tomu bys měl pod kontrolou vlastnosti výsledné směsi. Teď asi chápeš, že by to s jedním palivem nefungovalo.
Jo ta věta je nesmysl, oxidy dusíku začnou vznikat právě až potom, co se spálí veškeré palivo. Výrazně nejnižší emise NOx mají nepřímovstřikové zážehové motory.
Narážel jsem hlavně na to, že dokonalé spálení směsi je prakticky utopie (je to o to vtipnější, že zrovna tyhle motory na tom nejsou nijak zvlášť dobře). A pak chudá směs a vysoký kompresní poměr u mne znamená hodně NOx. Pokud však vím, v testech měly tyto motory (relativně) nízké emise NOx (nižší než diesely). Zase tolik toho o nich nevím a asi by to stálo za bližší pohled
Jestli není lepší cesta lehce ty motory přifouknout nějakým spolehlivým soft-turbem a vyřešit tak krouťák v nízkých a středních otáčkách, podobně třeba jako to ve své době dělal saab.
A nebo, prostě zachovat charakter atmosféry a trochu lepší živost dole. Ono u dvoulitru by hned bylo pár desítek koní navrch, ale je fakt, jestli by se ty náklady na výrobu vrátily.
No já teď čas od času jedu se starou Astrou 1,6 16V a ta i v mrazu po nastartování běží naprosto potichu. Neuvěřitelný jaký měl Opel před 14 lety výborný motory. Ve všech režimech otáček to jede, má to i výkonovou špičku, která většině dnešních turbo benzínům žalostně chybí a světe div se, žere to v zimě 8 litrů město. Nějak ten pokrok v bezínových motorech nikde nevidím ;-\
Já jezdím dieselovým Aurisem 2.0D4-D a každý ráno si říkám, jak je to hlučný. Ale vždycky jen do okamžiku, kdy kolem projede soused s Oktávií TDi. Hned slyším, jakýho mám tichošlápka :-)
P.S.: Mimochodem, myslím, že jsem někde četl jak snižují kompresní poměr u dieselů (myslím u Mitsu. 1,8 ASX), aby byly kultivovanější... Tak těm motorářům dneska nějak nerozumím, za vším jsou asi ty nesmyslný emisní limity..
Kompresor Vám ubere na účinnosti motoru.
No doufám že to Mazdě vyjde... Když vlastně kompresni pomer je objem nasateho vzduchu ku objemu stlaceného vzduchu. U benzinovych motoru se toto pohybovalo cca od 7 mi po 12... Čím vyssi pomer tím vyssi bude teplota ve valci diky stlaceni, muze vzniknout samovzniceni ve valci. Snad se to Mazde podari. Kdyz uz mají 14:1 tak by kluci japonsti mohli vymyslet jak se s timto neduhem popasovat a ukazat to ze jejich motory jsou uspornejsi v beznem provozu nez stejne vykonny maloobjemovy 5x oturbeny motor...
Bravo Mazda!!!
To není úplně fér srovnání. Wankel má nepřekonatelné principiální nedostatky, které ho v souboji o efektivitu prakticky vyřazují ze hry. Navíc v jeho vývoji není žádná konkurence, a proto do něho jde málo prostředků finančních i lidských.
Wankel nema principialni nedostatky, naopak z principu je nejuspornejsi - kazda doba je pracovni. Problem je s materialy, ty motory zatim mnoho nevydrzi, RX8 byl podle me necekany uspech, ale zase se na to vykaslali a ani se jim nedivim ... :-)
Ano, já jsem myslel hlavně inženýrské nedostatky. Z mého omezeného povědomí vyplývá, že rotorová komora operuje v termodynamicky stálém stavu, takže těsnění jednotlivých komor je inženýrská noční můra.
Ale jsou tam i čistě principiální problémy. Odchod nespálené směsi a CO do výfukového systému, hlavně při změně otáček motoru. A v autě se dá celkem těžko provozovat motor na konstantních otáčkách, jako v lodi nebo v letadle. Nebo taky fakt, že spalovací komora se pohybuje, což generuje v hořící expandující směsi proudy přímo odebírající energii (což ale paradoxně přispívá k hladkému chodu).
Automobilky nechtěj aby to vydrželo 300 tkm tak ty motory konstruujou tak aby se vysypaly co nejdřív po záruce. Čili nekvalitní materiály v kombinaci s long life oleji a technologie, která potřebuje trochu slušný zacházení, ale od uživatelů se jí ho nedostává a výsledek? Auto jako nekvalitní spotřební zboží. Chvilku pojezdit a pak zahodit.
Třeba konečná komprese foukaných motorů může být ještě větší, jelikož nasávaný vzduch už ztlačený je. No a kdyby něco, vždy je tady možnost tankovat palivo s vyšším oktanovým číslem (což ale pro masový produkční motor není úplně optimální řešení - pro provozovatele). A kompresor spíš zvyšuje třecí ztráty, bohatě to ale vykoupí právě zvýšením účinnosti motoru.
Jen bych zmínil rozdíl mezi kompresním poměrem geometrickým a skutečným poměrem objemů stlačené směsi (případně vzduchu).
Ten geometrický je daný geometrií klikového mechanismu a ten uvádí i Mazda. Skutečný kompresní poměr směsi je ale nižsí, protože ke kompresi nedochází při celé délce zdvihu. Jakmile používáte Atkinsonův nebo Millerův cyklus, skutečný kompresní poměr se liší od geometrického. A že mazda tyhle věci používá moc ráda :-)
V každém případě fandím!
Jinak vznět u benzinových motorů je možný, viz (diesotto u MB, teď experimentuje Hyundai nebo kdo), ale problém je s nízkou účinností a nestabilitou hoření. Tenhle způsob spalování se jmenuje HCCI, což znamená Homogenous Compresion Charge Ignition... ;-)
Skutečný kompresní poměr (dynamický) může být i vyšší než statický např 10:1 spoustu atmosferických motorů dokáže před uzavřením sacího ventilu naplnit i více než 100% objemu válce... Motory F1 mají až 145% před uzavřením ventilu a staticky kompresní poměr 14:1 a více...
To, co popisuješ ty, je účinnost naplnění válce...
Pro její zvýšení se ladí délka sacího potrubí, snižují se ztráty v sání, kanálech, atd. VW u motoru 1,8 TFSI udělalo tvar sacích kanálu tak, že měly trochu tvar difusoru. Zvýšila se tím rychlost vzduchu a tím hybnost vzduchového sloupce ve válci. Díky setrvačné síle toho sloupce vzduchu se do válce dostalo více vzduchu a tímpádem se zvýšila i účinnost naplnění.
Dieselu samozřejmě patří budoucnost, ať už se jmenuje TDI, nebo HCCI. A palivem následující generace bude zemní plyn - pochopitelně spalovaný v dieselu!
BTW: vždycky jsem psal o tom, že snižování kompresního poměru je nesmysl. Proč měl motor 1,9TDI tak malou reálnou spotřebu a jásavý zátah? Protože měl kompresní poměr 20:1! :yes:
Každé palivo má své nasazení, jenom zaslepený člověk bez zkušeností nebo nadhledu odsuzuje benzín/naftu/LPG 8-s Stejně jako budete těžko tvrdit že na denní popojíždění 5km po městě je nejlepší nafta tak stejně budete těžko tvrdit že na dálnici je nejlepší atmosférický benzín. Chce to trochu myslet a můžete být spokojený i vy.
Co mas proti atmosferickemu benzinu na dialnici? Moj 2 tonovy Journey 3,6 V6 na dialnici pri 125km/h zoberie okolo 8l benzinu, pri 130km/h okolo 9l.
S 2.0 TDi s o tretinu lahsim autom a s o tretinu mensim celnym prierezom som na dialnici robil okolo 7,5l/100km
Dialnica nie je diesli a benzine, dialnica je o zladeni vykonu motora s velkostou a hmotnostou auta.
Což ho moc nešlechtí neb u dieslu se tak trochu dá říct že čím nižší komresní poměr tim lepší :yes: >:D
To čim vyšší tim lepší platí u benzínu ty pako >:-[]
"...palivem následující generace bude zemní plyn - pochopitelně spalovaný v dieselu..."
Ado, toto vazne aspiruje na vitazstvo v zlatom ventilku! Pretoze "diesel" je bud oznacenie paliva (nafta) alebo motora ktory spaluje naftu. Chces teda plyn (palivo) spalovat v nafte (palivo)?
btw, 1.9tdi mal tak malu spotrebu preto, ze este nebol uskrteny kadejakymi klapkami, dpf-filtrami, egr-ventilmi a podobnymi eko-nezmyslami. A mimochodom, mal kompresny pomer 19:1 (vo verzii s "PumpeDüse") pripadne 19.5:1 (starsi model, este s "VerteilerPumpe"). Potom 2.0TDI-PD to znizil na 18.5:1, a 2.0TDI-CR na 18:1.
Ten zlatý ventil by mal ísť skôr tebe, nemyslíš? Označenie motoru ako "diesel" akosi nie je o tom, že spaľuje naftu, ale o tom, že ho vynašiel Rudolf Diesel >:D , ktorý nevynašiel motor spaľujúci naftu, ale motor, kde sa palivová zmes vznieti tlakom a nie zážihom iskry. Dieselove motory totiž vôbec nemusia spaľovať naftu - prvý Dieselov motor spaľoval arašidový olej a napríklad lode spaľujú v dieseloch mazut, čo nafta takisto nie je.
jo Mazda 6 není tak hrozná, mne se líbí designově jiný auta, ale to je můj názor. Mazdu bych si nekoupil, ani tu 6 a třeba cx-7 je pro mě hodně ošklivý auto.
nie kazdy ma rad tie obliny to je pravda, mne napriklad mazda 6 sedi dizajnovo vcelku ok ale 3ka uz az taka originalna kraska nie je, CX5 je tiez hodne zvlastna to je fakt, omnoho mi tu viac ladi hranatejsi dizajn sportagu ked sme uz u SUVeciek, v nizsej strednej triede nie je oblina ako oblina a ceed a mazda 3 su sice obe dost oble a gulate auta ale posobia pritom obe uplne inak a odlisne, podobne aj 308micka, mne na mazde nevadi ako tak nic ale ten ich dizajn mam pocit ze sa rychlo okuka ta velka maska uzke svetla a velke oble plochy nie su velmi trvacne , to uz aj i30 je hrantejsia a to je korejec pritom, ja mazde fandim ako teda aj vsetkym azijcom teda aj japoncom ale dizajn novych gulatuckych mazd sa asi rychlo okuka bohuzial, ale je fajn ze mas nazor aky mas, to je normalne ved kazdy mame svoj nazor a kazdy si vieme dnes vybrat take auto z ponuky ake sa nam paci :yes:
jo to jsi napsal dobře ze se rychle okouka, třeba vitara kterou máme tak i po 7 letech výroby vypadá furt dobře a rad se s ni kocham. Tohle téma tu nejde vyřešit, každý ma jiný vkus, taky proto se vyrábí tolik aut.
dizajn je hodne subjektivna zalezitost to je pravda ;-) , stara dobra SX4ka vyzera stale super ako keby este len vcera vysla prvykrat z vyrobnej linky ale ta nova cross SX4 to uz bude iny pribeh, tie velke svetla a obla natiahnuta vajcoidna konstrukcia bude starnut rychlejsie, vitara je pekna hranatucka ale novy model by si uz stejne davno zasluzila ale je fakt ze SUVeckam hrany sedia, sportagu obzvlast ale aj vitare alebo land roverom ;-)
Mne se líbí i ten s-cross, je fakt ze jsem suzukifil, ale designově pěkný, a kizashi je taky parádní. Design renaltu je dost kontroverzní, mne se taky líbí ale spouště lidem se nelíbí vůbec. Já si ho kvůli vzhledu koupil. Auta co me nudí je VW snad jen transportér je dobrej. Takovej Touran byl okoukanej snad už když vyšel.
V tomhle případě jde mimo jiné i o to, že když někdo Red Dot vytáhne, tak si vůbec neuvědomuje, že tuhle cenu vyhrála i řada Škodovek, včetně Fabie II a Roomsteru, což jsou vskutku designérské skvosty. >:-[] Takže se vždy musím smát. A opravdu nevím, jak tuhle skupinu uchopit. Ale nejsem designér, takže co já o tom vím.
myslet si, že dnešní maloobjemové turbomotory jsou jen jednoduše oturbená stará technika je hodně mylné. Mazda jde jenom jiným směrem, osobně nevím jestli takhle složitá "atmosféra" má nějak extra výhodu oproti turbomotoru, ale to je jen můj názor. Nic proti "downsizingu" ani těmto pokusům Mazdy nemám, naopak, je to prostě vývoj :yes:
Kazdy si vyberie svoju vlastnu cestu. Mne osobne je sympaticke, ze taka (pomerne) mala automobilka ako Mazda sa neboji ist "proti prudu". Pretoze co si budeme navravat, dnes sa vacsinou razi cesta down-sizingu, male objemy, 3- (alebo 2-) valce, turbo.
Este pred par rokmi by som povedal, ze benzinovy (a vlastne aj naftovy) motor s kompresnym pomerom 14:1 je cisty nezmysel. Prakticky nemozne, a realny prinos nulovy. A to sa v oblasti vyvoja a testovania spalovacich motorov pohybujem dost dlho. No dnes by som bol uz opatrnejsi. Ze to este nikto nespravil to neznamena, ze sa to neda (ako nas uz Mazda presvedcila s prvou generaciou SkyActiv).
Samozřejmě, že tyto myšlenky už jsou v teoretické rovinně známé x desetiletí. Nicméně kdo je začal ve velkém sériově uplatňovat? Skoro nikdo. Většina automobilek jen přikřivuje plechy dle módních trendů a čas od času přisype trochu zobání v podobě nesmyslných asistenčních systémů, aby odvedli pozornost od podstaty věci. Mazna alespoň něco dělá a v zásadě jí to docela jde, takže má mé uznání. Ono automobilový průmysl není jen marketing a placení diskutéři vulgárně napadající okolí při propagaci svého panoptického šrotu. Ono by to mělo být o tom něco vymyslet, tak aby to něco přineslo a fungovalo. Jak moc to bude perla, možná alternativa či jen slepá větev ukáže až čas.
tak možná po letech dalšího vývoje doženou co dnes ztrácejí na přeplňované motory, které se za tu dobu zase zlepší, takže se poměr moc nezmění... >:D
Technologie Skyactiv je takové hezké slovo, které ale nepřínáší v praxi až tak nic moc převratného (viz. nové motory v Mazdě 6 a 3), které na turba ztrácejí dynamikou a neposkytují lepší spotřebu... Ale zní to hezky (pro někoho, kdo to nemá možnost reálně porovnat). ;-)
realne porovnať..a ty máš tu možnosť? v mojej CX-5 dvojliter má len 2000km a papká si nežne okolo 7 litríkov.. skús šliapnuť na krk tým minimotorčekom s turbom, koľko si zožerú. Mazda :yes:
Prave vcera v noci ve spitale na pohotovosti >:D jsem cetl v nejnovejsim Autobildu porovnani spotreby vozu v rezimu na plny plyn. Svete div se- z porovnavanych vozu docela jednoznacne vyhrala Skodufka Octavia 1,2 TSI. Pokud si to dobre pamatuju, sla pod 14l.- treba 2,0 TDI v porovnatelne tride byly nad 20l. a 1,6 TDI dokonce neco nad 22, jestli to nebylo 24? (omluva, nemam fotografickou pamet ;-\ ). Prekvapilo me to dost silne.
Zajímavé, v testu 1.2 TSI proti 1.6 TDI v Roomsteru to bylo přesně naopak, TSI 18,9 při 180km/h a TDI 10,7 při 180.
Těm 14 litrům u nové generace TSI bych i věřil, ale 20 u TDI je nesmysl.
Když jedu s obytným přívěsem z Jáchymova nahoru na Boží Dar, tak 2.0 TDI si vezme na těch 2km do kopce 20 jako nic. Ale jinak jezdím s Outlanderem za průměr 7,2, což na tu bednu, která se musí protlačovat vzduchem, není zas tak moc. S benzínem by to bylo průměrně za 12 (vyzkoušeno se stejným autem z půjčovny). Takže je to stále o jediném: Carnotův cyklus, stejně jako první i druhá termodynamická věta stále platí. A proto budoucnost je v dieselu. :-! Je dobře, že to pochopili i u Mazdy. Vzhledem k tomu, že je na světě mnohem váce zemního plynu, než ropy, je správná i ta jejich snaha postavit diesel na alternativní palivo, jako je benzín. Diesel na plyn bude další etapa. :yes::-)
V mnou zminenem testu neslo o ustalenou rychlost 180km/h, kde ma hlavni slovo aerodynamika. Tam bude zvlast u takove krabice jako je Roomster hrat roli vic veci.
Ten test byl o skutecne zmerene spotrebe na "Vollgas", tj. plna akcelerace do Vmax a nasledne drzeni plynu na podlaze, na nejake udaje z PP se nehralo. I kdyz je taky porovnavali s realitou.
Kazdopadne je jasne, ze ma kazdy z vozu svou Vmax uplne jinde. Kazdy test je spis zajimavost castecne vytrzena z reality, clovek si to musi "poskladat" z vic udaju a vyhodnotit podle toho, co od auta ocekava.
mozem sa spytat, ako si to auto zabehaval? ja mam na novej m3 sedan este iba 200 km, klesla spotreba casom? 7 litrov na CX-5 sa mi zda velmi malo, nakolko ma najhorsiu hmotnost a koeficient odporu z novych modelov mazdy