Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda chce zvýšit kompresní poměr benzinových motorů na extrémních 18:1

Diskuze (77)
Druhé generace motorů Skyactiv má být o 30 % úspornější. Japonští konstruktéři vidí cestu vpřed v dalším navyšování kompresního poměru.

Mazda již vyvíjí novou generaci motorů Skyactiv, které by měly do roku 2020 nahradit ty současné – uvedené před dvěma lety společně s crossoverem CX-5. Cílem je splnit přísné emisní limity, které začnou platit v příštím desetiletí.

Nové agregáty mají být o 30 % úspornější než ty stávající. Takového pokroku už automobilka dosáhla dvakrát: mezi lety 2001 až 2008 a 2008 až 2014. Průměrné emise CO2 se mají do roku 2020 snížit na 95 g/km, dnes má například Mazda 3 s benzinovými motory 119 g/km a s dieselovým 107 g/km. Plánované třicetiprocentní snížení tedy výrazně přispěje ke splnění tohoto předpisu.

Automobilka chce dále pracovat na zvýšení účinnosti spalovacích motorů. U těch zážehových vzroste kompresní poměr ze současných rekordních 14:1 do ještě většího extrému – 18:1! S vyšší kompresí může motor spalovat chudší směs paliva, to znamená lepší spotřebu při nízké zátěži.

S tím souvisí také adaptace vznětového principu u benzinových motorů, která se zatím v sériové výrobě neuplatnila. Při denotačním zapálení homogenní směsi (HCCI) vznikne stlačením tak vysoký tlak a teplota, že se benzin sám vznítí bez nutnosti zážehu zapalovací svíčkou. Díky tomu shoří veškeré palivo ve válci a při spalování vznikne méně oxidů dusíku. HCCI však bude možné využívat zřejmě jen v omezeném rozsahu otáček motoru.

Automobilka chce také snížit třecí ztráty o 20 % a eliminovat čerpací ztráty. Objem motorů se ale snižovat nebude, Mazda považuje stávající konfigurace (od 1,5 do 2,5 litru) za ideální.

Vylepšování spalovacích motorů je hlavním bodem programu Skyactiv 2, zdokonalování prověřených technologií považuje automobilka za nejefektivnější cestu ke snížení spotřeby. V oblasti převodovek Mazda alespoň prozatím radikální změny nepotřebuje – nechystá se ani zvyšování počtu převodů, ani přechod na bezestupňové převodovky po vzoru japonských konkurentů.

Diskuze (77)
Avatar - Bully_
8. 1. 2014 14:36
Re: Tak možná doženou co dnes ztrácejí...
V mnou zminenem testu neslo o ustalenou rychlost 180km/h, kde ma hlavni slovo aerodynamika. Tam bude zvlast u takove krabice jako je Roomster hrat roli vic veci.
Ten test byl o skutecne zmerene spotrebe na "Vollgas", tj. plna akcelerace do Vmax a nasledne drzeni plynu na podlaze, na nejake udaje z PP se nehralo. I kdyz je taky porovnavali s realitou.
Kazdopadne je jasne, ze ma kazdy z vozu svou Vmax uplne jinde. Kazdy test je spis zajimavost castecne vytrzena z reality, clovek si to musi "poskladat" z vic udaju a vyhodnotit podle toho, co od auta ocekava.
8. 1. 2014 13:22
Re: Tak možná doženou co dnes ztrácejí...
mozem sa spytat, ako si to auto zabehaval? ja mam na novej m3 sedan este iba 200 km, klesla spotreba casom? 7 litrov na CX-5 sa mi zda velmi malo, nakolko ma najhorsiu hmotnost a koeficient odporu z novych modelov mazdy
8. 1. 2014 10:43
Re: Kompresor
Ano, já jsem myslel hlavně inženýrské nedostatky. Z mého omezeného povědomí vyplývá, že rotorová komora operuje v termodynamicky stálém stavu, takže těsnění jednotlivých komor je inženýrská noční můra.
Ale jsou tam i čistě principiální problémy. Odchod nespálené směsi a CO do výfukového systému, hlavně při změně otáček motoru. A v autě se dá celkem těžko provozovat motor na konstantních otáčkách, jako v lodi nebo v letadle. Nebo taky fakt, že spalovací komora se pohybuje, což generuje v hořící expandující směsi proudy přímo odebírající energii (což ale paradoxně přispívá k hladkému chodu).
8. 1. 2014 09:33
Re: Kompresor
Wankel nema principialni nedostatky, naopak z principu je nejuspornejsi - kazda doba je pracovni. Problem je s materialy, ty motory zatim mnoho nevydrzi, RX8 byl podle me necekany uspech, ale zase se na to vykaslali a ani se jim nedivim ... :-)
8. 1. 2014 01:35
Re: No, niekto inovuje...
Nebyl kompresní poměr 14:1 dosažen před více než 30 lety?