Mazda chce zvýšit kompresní poměr benzinových motorů na extrémních 18:1
Mazda již vyvíjí novou generaci motorů Skyactiv, které by měly do roku 2020 nahradit ty současné – uvedené před dvěma lety společně s crossoverem CX-5. Cílem je splnit přísné emisní limity, které začnou platit v příštím desetiletí.
Nové agregáty mají být o 30 % úspornější než ty stávající. Takového pokroku už automobilka dosáhla dvakrát: mezi lety 2001 až 2008 a 2008 až 2014. Průměrné emise CO2 se mají do roku 2020 snížit na 95 g/km, dnes má například Mazda 3 s benzinovými motory 119 g/km a s dieselovým 107 g/km. Plánované třicetiprocentní snížení tedy výrazně přispěje ke splnění tohoto předpisu.
Automobilka chce dále pracovat na zvýšení účinnosti spalovacích motorů. U těch zážehových vzroste kompresní poměr ze současných rekordních 14:1 do ještě většího extrému – 18:1! S vyšší kompresí může motor spalovat chudší směs paliva, to znamená lepší spotřebu při nízké zátěži.
S tím souvisí také adaptace vznětového principu u benzinových motorů, která se zatím v sériové výrobě neuplatnila. Při denotačním zapálení homogenní směsi (HCCI) vznikne stlačením tak vysoký tlak a teplota, že se benzin sám vznítí bez nutnosti zážehu zapalovací svíčkou. Díky tomu shoří veškeré palivo ve válci a při spalování vznikne méně oxidů dusíku. HCCI však bude možné využívat zřejmě jen v omezeném rozsahu otáček motoru.
Automobilka chce také snížit třecí ztráty o 20 % a eliminovat čerpací ztráty. Objem motorů se ale snižovat nebude, Mazda považuje stávající konfigurace (od 1,5 do 2,5 litru) za ideální.
Vylepšování spalovacích motorů je hlavním bodem programu Skyactiv 2, zdokonalování prověřených technologií považuje automobilka za nejefektivnější cestu ke snížení spotřeby. V oblasti převodovek Mazda alespoň prozatím radikální změny nepotřebuje – nechystá se ani zvyšování počtu převodů, ani přechod na bezestupňové převodovky po vzoru japonských konkurentů.