Seat Ibiza znamenal pro španělskou automobilku přelom. Zbavila se závislosti na Fiatu a před třiceti lety představila v Paříži první model, který s italskými vozy neměl takřka nic společného.
Velmi upřímně chválím článek a logicky i autora :yes: Speciálně pro nás má malá Ibiza (v první generaci) nádech jedné z prvních západních ikon, vskutku "revolučního auta". Dokonalé tvary mistra Gé byly přesně to, co nás esteticky vneslo někdy zjara roku 1990 do svobodného světa. Taktéž velikost auta byla tehdejším ideálem pro drtivou část národa. S odstupem čtvrt století musím setrvat na svém tehdejším názoru - Ibiza I. byla opravdu povedená.
Samozřejmě, že dnešní pohled na subkompaktní třídu prošel těmi pětadvaceti lety, přesto i nadále v mnohých z nás jistě zůstává ta porevoluční "deflorace" tímto skvostným modelem.
Pamatuji jak měla první Ibiza premiéru a tehdy jsem slyšel informaci , z ůstmotoristického novináře , o tom jaký senzační kšeft se tehdy firmě Porsche povedl . Tehdy se jim sešly dvě podobé zakázky a tak Porsche prodal prakticky jeden návrh dvěma automobilkám , Španělům a Rusům , základ pro modely Ibiza a Samara ...
Pěkný článek, jen bych dodal dvě poznámky - Ibiza I. generace měla s Fiatem ještě hodně společného, ne že ne. Celé auto totiž vyjelo na upravené podvozkové platformě (stejný rozvor, jen mírně zkrácený zadní převis) modelu Ronda, což byla (jak známo) španělská obdoba Fiatu Ritmo. Z Ritma byla převzata nejen podlaha, ale taky obě nápravy a celé uspořádání motorového prostoru (vč. zde uloženého rezervního kola).
V případě II. generace chybí zmínka o tom, že při její modernizaci se šlo tak daleko, že auto dostalo nejen novou příď a záď, ale i přístrojovou desku, výplně dveří a dokonce i podstatně zesílený skelet karoserie. Ale jinak dobrý, díky autorovi! ;-):yes: A bravo Seate! Ať se Ibiza vyrábí ještě nejméně dalších 30 let! :-):yes::yes::yes:
Ibiza se mi po designové stránce líbila ve všech generacích, kromě té třetí. Ta působila, jako by byla oteklá. Nikdy jsem ji moc nepřišel na chuť.
Měla ještě italskou rozteč,ale už VW kliky....škoda že tak neskutečně rezly :-( Ale motory,to byla kapitola sama o sobě...i základní 1.2 s 51kW dokázala s Ibizou pěkně cvičit a s lehkou nohou jezdila hodně úsporně
Na prvé stretnutie s Ibizou si matne spomínam z prvého, už slovenského autosalónu v bratislavskom PKO. Bol to už asi posledný model prvej generácie a veľmi sa mi páčil. Ešte stále mám doma prospekt v nemčine. Lepšie si z toho autosalónu spomínam už asi len na premiéru Twinga...
Tiež by som rád pochválil článok, pekne napísané. Pri druhej generácií by som ešte doplnil u nás veľmi populárnu Incu a kombík Cordoba Vario. V červenej ho mala susedka. Raz si ho požičal jej mladší brat a nepekne s ním nabúral. Potom rok šetril na opravu. A týždeň po oprave im auto ukradli...
Díky za článek, vlastním Ibizu SC s motorem 1.2 l TSI 77 kW od května 2011 a pořád mě ještě neomrzela. Je nádherná a pokud vynechám supersporty, neznám krásnější vůz. Střízlivě přívětivá příď bez známek agresivity a dynamická ***ka podtržená sexy siluetou C sloupku, široká šestnáctipalcová litá kola - to auto mě zkrátka dostalo. Předešlé verze mi příliš do oka nepadly, ovšem řada 6J v provedení SC aspiruje na jednu z automobilových ikon. Alespoň podle mne :*)
platí, že kdo nechce Fabii protože stojí na každém rohu, jde do Pola nebo Ibizy. Nakonec je i překvapený protože v případě Ibizy za podobné peníze koupil poslušnější auto s lepším podvozkem. Není tajemství, že Ibiza drží Seat nad vodou a přes svůj věk se stále dobře prodává. Nástupce bude pro Seat asi otázkou přežití, neúspěch si totiž nemůže dovolit.
kdo by to řekl v době, kdy Seat spolupracoval na první Ibize s automobilkou Porsche, že jednou budou obě dvě v jednom koncernu a do ČR je bude dovážet jeden importér Porsche holding ČR