Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ibiza: Nová éra španělského výrobce začala před 30 lety

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 4. 2014 • 21:13
58
15
Zobrazit náhledy (58)
Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza
Seat Ibiza znamenal pro španělskou automobilku přelom. Zbavila se závislosti na Fiatu a před třiceti lety představila v Paříži první model, který s italskými vozy neměl takřka nic společného.

Seat si oblíbil lokální zeměpisné názvy svých vozů a nová řada nesla jméno jednoho z Baleárských ostrovů, které Španělsku patří. Vydržel jí až dodnes, i když se vyrábí ve čtvrté generaci. V některých státech je pojem „Ibiza“ spojený s automobily daleko známější než samotná značka Seat. Paradoxně právě první řada byla jedním z nejúspěšnějších dovážených modelů do Itálie (!) a na svou dobu atraktivní design hranatých hatchbacků vznikl u Giugiarova Italdesignu.

První generace (1984-1993)

Prapůvodní Ibiza (typ 021A) se vyráběla už od konce dubna 1984 ještě v barcelonské továrně Zona Franca, novinářům byla prezentována v červenci, ale výstavní premiéru si odbyla až v zářijové Paříži. Zpočátku pouze třídveřové vozy měřily na délku jen 3,64 m a byly poháněny zážehovými čtyřválci 1,2 l/51 kW a 1,5 l/63 kW. Jejich vývoj dostali na starost v Zuffenhausenu a Seat se tím chlubil hrdými nápisy „System Porsche“. Podvozek tvořily vpředu vzpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu byla ještě tuhá náprava s příčným listovým perem. Spojení s Fiatem se ale nezbavil zcela, atmosférický diesel 1,7 l/41 kW pocházel opět z Turína, stejně jako model Junior s motorem 0,9 l/32 kW. Ten měl totiž přesně 903 cm3. Na podzim šestaosmdesátého roku, kdy se Seat ocitl pod křídly VW, se objevila praktičtější pětidveřová karoserie. Sportovní modely zastupoval SXi s patnáctistovkou vyladěnou na 74 kW (v sérii od roku 1988). První vzhledové změny přišly na řadu na jaře 1989, následoval čtyřválec 1,7 l/72 kW a dokonce přeplňovaný 1,5 l s 80 kW pro Švýcarsko. V březnu 1991 se začala prodávat modernizovaná Ibiza New Style s novými nárazníky a maskou, také interiér prokoukl. Celkem vzniklo 1.342.001 vozů první generace. Zajímavostí je mezinárodně nehomologovaný soutěžní speciál se dvěma motory, který se proháněl v domácích rallye. Nanjing Soyat s původní Ibizou nezapře podobnost, čínská automobilka dokonce koupila linku i práva k jeho produkci.

Druhá generace (1993-2002)

Oblá druhá generace už využívala techniky koncernu Volkswagen, smlouva o spolupráci byla uzavřena dávno před debutem té původní, v září 1982. Řádně narostla, celková délka se přehoupla přes 3,8 m. Debutovala na autosalonu v Barceloně v květnu 1992 a do vínku dostala motory od objemu 1,0 do 2,0 l s 33-85 kW, spektrum bylo tedy velmi široké, špičku představoval dvoulitr GT. Diesely 1,9 l byly k mání jak v nepřeplňované verzi (50 kW), tak i s turbodmychadlem (55, 66 a 81 kW). Ibiza GTI měla pod kapotou zážehovou osmnáctistovku se čtyřventilovou technikou a 95 kW. Výrobní program velmi záhy rozšířil i tříprostorový sedan Cordoba. V sezóně 1996 se zakulatily nárazníky, které přišly o černé otěrové lišty a komu nestačily sportovní verze, zvolil novou Cupru s benzinovým dvoulitrem a 110 kW. Dodnes používané označení je složeninou z výrazů Cup a Racing. Květen 1999 přinesl radikálně modifikovanou Ibizu s kompletně přepracovaným černým interiérem, znovu se ukázala na domácí půdě v katalánské metropoli. Cupra už měla pětiventilový čtyřválec 1.8T/115 kW. Bylo vyrobeno také 200 kusů Cupry R. Ibiz 6K vyjelo do světa celkem 1.522.607 exemplářů a v Jižní Africe ji znali coby Volkswagen Polo Playa. Proslula rovněž na rychlostních zkouškách světových automobilových soutěží v kategorii F2, tedy dvoulitrů s jednou poháněnou nápravou. Nejvyšší specifikaci WRC už Seat vyvinul z větší dvoudveřové Cordoby.

Třetí generace (2001-2009)

Třetí Ibiza (6L) se ještě více zakulatila. Baculaté hatchbacky s délkou 3,95 m se představily tentokrát v Boloni v prosinci 2001 a znovu už od začátku zahrnovaly tří- i pětidveřové provedení. Zaujaly také na tehdejší dobu vysokým pontonem karoserie vůči bočním oknům a čirými zadními světly. V bariérových zkouškách Euro NCAP si třetí Ibiza odnesla čtyřhvězdičkové hodnocení, standard už představovaly dva airbagy. Zadní náprava byla kliková s torzní příčkou. V útrobách vrčely základní zážehové tříválce 1.2 HTP/40 a 47 kW, respektive vznětový 1.4 TDI/55 kW, ale ještě i naftový čtyřválec 1.9 SDI 47 kW bez přeplňování. Oproti tomu Cupra nabídla benzinovou osmnáctistovku s turbem a 132 kW, respektive dopovaný diesel 1.9 TDI/118 kW. Montovaly se i dvoulitry MPI s 85 kW, slabší 1,4 l 16V/74 kW a později přepracované malé naftové tříválce objemu 1,4 l s 51 a 59 kW. Turbodiesely 1,9 l disponovaly třeba i 96 kW, zážehový čtyřválec 1,8 l zase 110 kW, pro tyto modely se používalo označení FR (Formula Racing) a v hierarchii stály pod Cuprami. Facelift z ledna 2006 nebyl tak radikální, na víku zavazadlového prostoru se objevil velký nápis Ibiza a vpředu našel své místo nový nárazník. Tříválce HTP měly od té doby 44 a 51 kW, čtyřválcová čtrnáctistovka s manuální převodovkou i 63 kW a nová šestnáctistovka 77 kW. Ibiza Pepé se vyráběla souběžně s novou generací až do sezóny 2009. I produkce této řady překročila milionovou hranici, narodilo se jich přesně 1.084.989. Také zde existoval tříprostorový sedan Cordoba.

Čtvrtá generace (2008-dosud)

Žádný model nevydrží v nabídce věčně, v roce 2008 následovala současná řada s interním kódem 6J. Ta konečně v testech Euro NCAP získala pětihvězdičkové hodnocení. Důraz na sportovní zaměření se odrazil i v tom, že třídveřový hatchback obdržel zkratku SC (Sport Coupe) a paleta karosářských variant se postupně rozšířila také o kombi ST, vůbec poprvé v historii. Standardní verze se dočkaly zážehových jednotek 1.2 HTP/44 a 51 kW, 1.4/63 kW a 1.6/77 kW, modely FR a Cupra se mohly pochlubit motory 1.4 TSI se 110, respektive 132 kW a dvouspojkovými převodovkami DSG. Diesely zastupovaly zprvu 1.4 TDI/51 a 59 kW a 1.9 TDI/77 kW se vstřikováním čerpadlo-tryska, postupně od roku 2010 je vystřídaly moderní common-raily 1.2 TDI a 1.6 TDI, druhý jmenovaný dokonce se třemi stupni naladění (55, 66 a 77 kW). Motorová obměna pokračovala koncernovými jednotkami 1.2 TSI. Karoserii bylo možné zušlechtit černou přídí (Bocanegra), velkou popularitu si získala obzvláště v dalekém Japonsku. Facelift, který přišel předloni v samém úvodu roku, trochu zdrsněl hlavně tuto část díky novým světlům, zajímavé prolisy na bocích zůstaly.

Ibizy se nevyráběly během třiceti let své existence pouze v Barceloně a Martorellu, ale i Brazílii a jeden čas dokonce ve slovenské Bratislavě. Koupit jste si je mohli třeba v Argentině, Austrálii, Chile, Saúdské Arábii a Singapuru. Výčet akčních modelů jednotlivých generací by vydal na hodně dlouhý článek, takže na závěr zmiňme slovně alespoň některé názvy: del Sol, Crono, Disco, Salsa, Marina, Slalom a Guapa.

Související články

Témata
Avatar - Jaros71
3. 4. 2014 17:23
Re: Porsche
:yes: :-)
Avatar - Stejsn
3. 4. 2014 14:37
Re: Bravo, Seat, bravo Ibiza!
Dobré shrnutí, chtěl jsem sem napsat že první Ibiza je zespodu Ritmo, ale byl jste rychlejší.
3. 4. 2014 12:44
Porsche
kdo by to řekl v době, kdy Seat spolupracoval na první Ibize s automobilkou Porsche, že jednou budou obě dvě v jednom koncernu a do ČR je bude dovážet jeden importér Porsche holding ČR

Ibiza :yes:
3. 4. 2014 09:44
Re: REVOLUČNÍ IBIZA
éra španělského výrobce začala před 30 lety A neslavně
KONČÍ

zapojila se totiš do grupy konzerv VWAGÓN s vizí absence ELEKTROMOTORU [odkaz] která jim na plný čáře prohrává a momentálně zjištují, že jim

UJEL ŠINKANZEN !! >:D [odkaz] [odkaz]
Avatar - dal
3. 4. 2014 09:00
U nás
platí, že kdo nechce Fabii protože stojí na každém rohu, jde do Pola nebo Ibizy. Nakonec je i překvapený protože v případě Ibizy za podobné peníze koupil poslušnější auto s lepším podvozkem. Není tajemství, že Ibiza drží Seat nad vodou a přes svůj věk se stále dobře prodává. Nástupce bude pro Seat asi otázkou přežití, neúspěch si totiž nemůže dovolit.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku