Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ibiza: Nová éra španělského výrobce začala před 30 lety

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Seat Ibiza znamenal pro španělskou automobilku přelom. Zbavila se závislosti na Fiatu a před třiceti lety představila v Paříži první model, který s italskými vozy neměl takřka nic společného.

Seat si oblíbil lokální zeměpisné názvy svých vozů a nová řada nesla jméno jednoho z Baleárských ostrovů, které Španělsku patří. Vydržel jí až dodnes, i když se vyrábí ve čtvrté generaci. V některých státech je pojem „Ibiza“ spojený s automobily daleko známější než samotná značka Seat. Paradoxně právě první řada byla jedním z nejúspěšnějších dovážených modelů do Itálie (!) a na svou dobu atraktivní design hranatých hatchbacků vznikl u Giugiarova Italdesignu.

První generace (1984-1993)

Prapůvodní Ibiza (typ 021A) se vyráběla už od konce dubna 1984 ještě v barcelonské továrně Zona Franca, novinářům byla prezentována v červenci, ale výstavní premiéru si odbyla až v zářijové Paříži. Zpočátku pouze třídveřové vozy měřily na délku jen 3,64 m a byly poháněny zážehovými čtyřválci 1,2 l/51 kW a 1,5 l/63 kW. Jejich vývoj dostali na starost v Zuffenhausenu a Seat se tím chlubil hrdými nápisy „System Porsche“. Podvozek tvořily vpředu vzpěry McPherson a vinuté pružiny, vzadu byla ještě tuhá náprava s příčným listovým perem. Spojení s Fiatem se ale nezbavil zcela, atmosférický diesel 1,7 l/41 kW pocházel opět z Turína, stejně jako model Junior s motorem 0,9 l/32 kW. Ten měl totiž přesně 903 cm3. Na podzim šestaosmdesátého roku, kdy se Seat ocitl pod křídly VW, se objevila praktičtější pětidveřová karoserie. Sportovní modely zastupoval SXi s patnáctistovkou vyladěnou na 74 kW (v sérii od roku 1988). První vzhledové změny přišly na řadu na jaře 1989, následoval čtyřválec 1,7 l/72 kW a dokonce přeplňovaný 1,5 l s 80 kW pro Švýcarsko. V březnu 1991 se začala prodávat modernizovaná Ibiza New Style s novými nárazníky a maskou, také interiér prokoukl. Celkem vzniklo 1.342.001 vozů první generace. Zajímavostí je mezinárodně nehomologovaný soutěžní speciál se dvěma motory, který se proháněl v domácích rallye. Nanjing Soyat s původní Ibizou nezapře podobnost, čínská automobilka dokonce koupila linku i práva k jeho produkci.

Druhá generace (1993-2002)

Oblá druhá generace už využívala techniky koncernu Volkswagen, smlouva o spolupráci byla uzavřena dávno před debutem té původní, v září 1982. Řádně narostla, celková délka se přehoupla přes 3,8 m. Debutovala na autosalonu v Barceloně v květnu 1992 a do vínku dostala motory od objemu 1,0 do 2,0 l s 33-85 kW, spektrum bylo tedy velmi široké, špičku představoval dvoulitr GT. Diesely 1,9 l byly k mání jak v nepřeplňované verzi (50 kW), tak i s turbodmychadlem (55, 66 a 81 kW). Ibiza GTI měla pod kapotou zážehovou osmnáctistovku se čtyřventilovou technikou a 95 kW. Výrobní program velmi záhy rozšířil i tříprostorový sedan Cordoba. V sezóně 1996 se zakulatily nárazníky, které přišly o černé otěrové lišty a komu nestačily sportovní verze, zvolil novou Cupru s benzinovým dvoulitrem a 110 kW. Dodnes používané označení je složeninou z výrazů Cup a Racing. Květen 1999 přinesl radikálně modifikovanou Ibizu s kompletně přepracovaným černým interiérem, znovu se ukázala na domácí půdě v katalánské metropoli. Cupra už měla pětiventilový čtyřválec 1.8T/115 kW. Bylo vyrobeno také 200 kusů Cupry R. Ibiz 6K vyjelo do světa celkem 1.522.607 exemplářů a v Jižní Africe ji znali coby Volkswagen Polo Playa. Proslula rovněž na rychlostních zkouškách světových automobilových soutěží v kategorii F2, tedy dvoulitrů s jednou poháněnou nápravou. Nejvyšší specifikaci WRC už Seat vyvinul z větší dvoudveřové Cordoby.

Třetí generace (2001-2009)

Třetí Ibiza (6L) se ještě více zakulatila. Baculaté hatchbacky s délkou 3,95 m se představily tentokrát v Boloni v prosinci 2001 a znovu už od začátku zahrnovaly tří- i pětidveřové provedení. Zaujaly také na tehdejší dobu vysokým pontonem karoserie vůči bočním oknům a čirými zadními světly. V bariérových zkouškách Euro NCAP si třetí Ibiza odnesla čtyřhvězdičkové hodnocení, standard už představovaly dva airbagy. Zadní náprava byla kliková s torzní příčkou. V útrobách vrčely základní zážehové tříválce 1.2 HTP/40 a 47 kW, respektive vznětový 1.4 TDI/55 kW, ale ještě i naftový čtyřválec 1.9 SDI 47 kW bez přeplňování. Oproti tomu Cupra nabídla benzinovou osmnáctistovku s turbem a 132 kW, respektive dopovaný diesel 1.9 TDI/118 kW. Montovaly se i dvoulitry MPI s 85 kW, slabší 1,4 l 16V/74 kW a později přepracované malé naftové tříválce objemu 1,4 l s 51 a 59 kW. Turbodiesely 1,9 l disponovaly třeba i 96 kW, zážehový čtyřválec 1,8 l zase 110 kW, pro tyto modely se používalo označení FR (Formula Racing) a v hierarchii stály pod Cuprami. Facelift z ledna 2006 nebyl tak radikální, na víku zavazadlového prostoru se objevil velký nápis Ibiza a vpředu našel své místo nový nárazník. Tříválce HTP měly od té doby 44 a 51 kW, čtyřválcová čtrnáctistovka s manuální převodovkou i 63 kW a nová šestnáctistovka 77 kW. Ibiza Pepé se vyráběla souběžně s novou generací až do sezóny 2009. I produkce této řady překročila milionovou hranici, narodilo se jich přesně 1.084.989. Také zde existoval tříprostorový sedan Cordoba.

Čtvrtá generace (2008-dosud)

Žádný model nevydrží v nabídce věčně, v roce 2008 následovala současná řada s interním kódem 6J. Ta konečně v testech Euro NCAP získala pětihvězdičkové hodnocení. Důraz na sportovní zaměření se odrazil i v tom, že třídveřový hatchback obdržel zkratku SC (Sport Coupe) a paleta karosářských variant se postupně rozšířila také o kombi ST, vůbec poprvé v historii. Standardní verze se dočkaly zážehových jednotek 1.2 HTP/44 a 51 kW, 1.4/63 kW a 1.6/77 kW, modely FR a Cupra se mohly pochlubit motory 1.4 TSI se 110, respektive 132 kW a dvouspojkovými převodovkami DSG. Diesely zastupovaly zprvu 1.4 TDI/51 a 59 kW a 1.9 TDI/77 kW se vstřikováním čerpadlo-tryska, postupně od roku 2010 je vystřídaly moderní common-raily 1.2 TDI a 1.6 TDI, druhý jmenovaný dokonce se třemi stupni naladění (55, 66 a 77 kW). Motorová obměna pokračovala koncernovými jednotkami 1.2 TSI. Karoserii bylo možné zušlechtit černou přídí (Bocanegra), velkou popularitu si získala obzvláště v dalekém Japonsku. Facelift, který přišel předloni v samém úvodu roku, trochu zdrsněl hlavně tuto část díky novým světlům, zajímavé prolisy na bocích zůstaly.

Ibizy se nevyráběly během třiceti let své existence pouze v Barceloně a Martorellu, ale i Brazílii a jeden čas dokonce ve slovenské Bratislavě. Koupit jste si je mohli třeba v Argentině, Austrálii, Chile, Saúdské Arábii a Singapuru. Výčet akčních modelů jednotlivých generací by vydal na hodně dlouhý článek, takže na závěr zmiňme slovně alespoň některé názvy: del Sol, Crono, Disco, Salsa, Marina, Slalom a Guapa.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
Avatar - Jaros71
3. 4. 2014 17:23
Re: Porsche
:yes: :-)
Avatar - Stejsn
3. 4. 2014 14:37
Re: Bravo, Seat, bravo Ibiza!
Dobré shrnutí, chtěl jsem sem napsat že první Ibiza je zespodu Ritmo, ale byl jste rychlejší.
3. 4. 2014 12:44
Porsche
kdo by to řekl v době, kdy Seat spolupracoval na první Ibize s automobilkou Porsche, že jednou budou obě dvě v jednom koncernu a do ČR je bude dovážet jeden importér Porsche holding ČR

Ibiza :yes:
3. 4. 2014 09:44
Re: REVOLUČNÍ IBIZA
éra španělského výrobce začala před 30 lety A neslavně
KONČÍ

zapojila se totiš do grupy konzerv VWAGÓN s vizí absence ELEKTROMOTORU [odkaz] která jim na plný čáře prohrává a momentálně zjištují, že jim

UJEL ŠINKANZEN !! >:D [odkaz] [odkaz]
Avatar - dal
3. 4. 2014 09:00
U nás
platí, že kdo nechce Fabii protože stojí na každém rohu, jde do Pola nebo Ibizy. Nakonec je i překvapený protože v případě Ibizy za podobné peníze koupil poslušnější auto s lepším podvozkem. Není tajemství, že Ibiza drží Seat nad vodou a přes svůj věk se stále dobře prodává. Nástupce bude pro Seat asi otázkou přežití, neúspěch si totiž nemůže dovolit.