Po vzoru Ferrari chce i Maserati zavést omezenou roční produkci, cíl si ale dává vysoký, a to rovných 75.000 aut ročně, což je level, kterého chce značka dosáhnout v roce 2018.
Nemilá redakce, tento "článek" je nejen smutný shluk písmenek, ale rovnou další tragédie z vaší dílny. Pokud máte sekci News/Novinky, laskavě se zde vyvarujte svých dojmů, názorů, pseudo-analýz. Nemá to tu co dělat. Zpráva má znít: "Maserati hodlá omezit roční produkci na 75 000 vozů, ve svých plánech počítá s touto hranicí v roce 2018. Automobilka vloni prodala 15 400 aut, příští rok cílí počet vyrobených kusů na 50 tisíc." Váš spekulativní balast, který nemá se zprávou/novinkou nic společného, si nechejte od cesty, nebo si ho pište na osobní blogy. Zaměstnejte prosím v redakci konečně aspoň jednoho opravdového, profesionálního novináře-zpravodaje.
Tam jde o to, že loňskej rok překonali tuším ještě před pololetím. Úspěšně jim jedou prodeje nahoru. Po uvedení Levante pak zřejmě bez pardonu na +50k/y dosáhnou.
Hned v prvním odstavci je napsáno "cíl si ale dává vysoký" - přesně takové prvky nemají ve zprávě co dělat. Není to o tom, jestli je Auto.cz jako MF Dnes, je to o profesionalitě. A ta tu chybí. Zpráva má informovat o faktech, ne podsouvat jejich hodnocení. Cíl si dává 50 tisíc aut v roce 2016, 75 tisíc v roce 2018 - a tečka.
Proč by novinář neměl hodnotit? Jeho práce je nejen informovat, ale i komentovat.
Není nic trapnějšího, než udělat omezenou edici a tu pak neprodat... tohle lehounce zavání něčím podobným. Můžeme se ptát, proč Maserati s takovým prohlášením vůbec přichází v době, kdy evidentně není aktuální - jestli to má povzbudit důvěru investorů, nebo cítí pochyby o uchování exkluzivity...
A proč ne? Tuto politiku dělají všichni, samozřejmě nerostli z nějakých velkých počtů, ale prodeje Ghibli a ve finále i QP jsou velmi slušný. Dokonce si ani nemyslí, že 75k není krátkodobě nedosažitelná. Otázkou je jak bude opadat zájem kupců a kolik se jich vrátí s novou generací aut.
Pořád pro mě platí to, že Ghibli je fantastický řidičský auto, ale podprůměrnej manažerskej vůz. Jestli se podaří doladit detaily typu hlučnost, nelogika ovládání, nebo klasický italský "co nepotřebuju já nechce můj klient, pak má Jag co dělat.
Kdo dělá takovou politiku? Audi, BMW, Jag, Porsche... ti chtějí prodat co nejvíc. A pokud vím tak to platí i pro Aston nebo Lambo. Pokud chce jít Mase touto cestou, budiž, je to jeho boj... mě je postoj Porsche bližší.
Nekritizuju auta jako takový, jen reaguju na názor diskusního kolegy, že hodnocení předkládaných faktů je tabu.
Možná to není nejšťastnější formulace... ale prostě standardní přístup automobilky, která nastaví ceny a pak chce prodat co nejvíc. Maserati se pere samo se sebou... na jednu stranu představuje diesel, menší auto a SUV... a na druhou nastavuje umělý limit produkce jakože pro zachování exkluzivity.
Novinář může hodnotit, často má, ale ne ve zpravodajství (!). Jsou rubriky, kde má čistě informovat, podávat nezkreslený názor a nechat na čtenáři, ať si sám informace vyhodnotí (zde například, zda je více jak 4násobný růst během 4 let dosažitelný, optimistický, ...). Názory mají pokrývat rubriky s publicistickými útvary - komentáři, reportážemi, recenzemi, glosami, analýzami - v nich je prostor (a je to žádoucí) pro interpretaci informací autorem. Ve zpravodajství nikoliv.
A co se týče těch limitů - ono by to chtělo znát zdrojovou informaci. Pokud zněla například "hodláme do roku 2018 zvyšovat produkci až 75 tisíc aut ročně, více jich ale vyrábět nebudeme, aby naše vozy zůstaly do určité míry exkluzivní", tak je to něco úplně jiného, než že ta auta vyrobí a budou doufat, že se prodají, nebo že je prostě chtějí vyrábět v takovém množství (něco jiného je chtít vyrábět 75 tisíc aut a něco jiného je říkat, že jich více vyrábět nebudou, ne nutně musí oba ty výroky platit zároveň, byť v ideálním případě samozřejmě chce fabrika vytěžovat kapacitu na maximum). Většina automobilek má nějaké plány jak pro jednotlivé brandy, tak pro celé koncerny. U škodovky v tom lítá milion, VW chce být světovou jedničkou. Obdobně by se dalo spekulovat, zda je to reálné (zejména u toho VW, když Toyota i GM o to určitě budou bojovat, není to jen o tom, že VW poroste). Ale to jsou právě jen ty spekulace, domněnky, hodnocení, které do zprávy nepatří a sem tolikrát prolínají, protože redakce je plná diletantů, které možná baví auta, ale o řemeslu nic nevědí.
Ano, intertextualita pro zarámování je žádoucí, ale... Jde o formu, jakou na to upozorní. Jde to udělat i objektivně - strohou informací "firma XY měla expanzní plány již na období AA-BB, ty se jí podařilo/nepodařilo naplnit". V okamžiku, kdy do toho novinář začně zase míchat svoje názory a stylistický plevel i hodnocení jako "a možná i proto si výrazně věří", podsunovat konotace "minulý rok ale prodalo JEN 15 400 kusů", je to špatně. Vyloženě odpadním fragmentem je pro zprávu "jenže otázkou je, jestli je tento plán reálný".
Novinář-zpravodaj (to zpravodaj je důležité, novinář píšící zprávy se musí chovat jinak než autor komentářů) nemá informace přebírat nekriticky, nemá však právo je hodnotit a interpretovat po svém. Jinými slovy je v pořádku, pokud z "nejlepší automobilky světa" (v tiskové zprávě) udělá "automobilku" nebo "jednu z předních automobilek světa" (ve své zprávě, vědom si toho, že automobilek je celá řada a soupeří spolu), ale už nemá právo hodnotit ambice, reálnost apod. plánů někoho jiného.
Ve zpravodajství má pan Chamilla napsat, že Maserati má nějaké výsledky a nějaký plán a nechat čistě na čtenáři, co si o tom myslí. Pokud by chtěl čtenář vědět, co si o tom myslí pan Chamilla, kliknul by na článek "Maserati chce vyrábět 75 tisíc aut ročně. Je to reálné?" v názorové rubrice. Mimochodem, když jsme u těch čísel - tečkou se tisíce oddělují v češtině leda v administrativních textech, rozhodně ne v novinářských (byť tento nešvar dělají i v ČTK). [odkaz]
Já i po 20 letech v oboru zastávám konzervativní postoj, že hodnotit má odborník na dané téma, nikoliv novinář - ten má být odborníkem na psaní. Pokud je tedy hodnocení zpracováno analytikem, který se na článků podílí, nebo je možné jej aspoň citovat, je to zcela správně. Od novináře, který odvádí profesionální práci, očekávám, že ve zpravodajském textu to bude právě on, kdo filtruje jakékoliv konotativní prvky, které se mu sbíhají ze zdrojů. Správné je uvádět informace pro vytvoření kontextu (a samozřejmě by měly být informace poskytovány vyváženě, nikoliv jednostranně - zde konkrétně nepoukazovat pouze na nutný 4násobný růst, ale také na to, že se aktuálně značce daří plnit nad současný plán), špatné je vyvozovat z nich závěry.
Ano, ale to už je trochu jiný level. :-) V zásadě jsou dvě cesty, buď profesionální novinář píše o tom, co ho baví (nebo se tomu věnuje odborně v rámci druhého svého oboru), nebo se odborník prostě naučí psát. Postačí, pokud je v redakci solidní editor, a odborník může napsat skvělý článek (stačí nehlédnout na některé blogy).
Jestliže je tento článek v sekci Novinky měl by informovat tzn. uvádět fakta a názor by si již měl udělat čtenář sám.
Pokud by chtěl redaktor tuto zprávu komentovat a rozvést případně svůj názor, měl by tak provádět v sekci Komentáře.
Takto si já představuji zpravodajství ať už o autech nebo o čemkoliv jiném.
Jestli se Maserati dostane na hodnotu 75 000 ks je otázka. Nicméně prodej přes 50 000 ks ročně je dle mého názoru více než reálný.
Tak by nebylo špatné nějakou vytvořit (tak by každý z redakce mohl "komentovat" jak by se mu líbilo). To určitě není žádný problém.
OK, sto lidí sto názorů ;-), a to je právě ono já si chci udělat názor sám a případný názor novináře či kohokoliv jiného si případně rád přečtu v již umíněných komentářích.
Jinak je jasné, že se mnou nemusíš souhlasit :yes:
No a není to snad vysoký cíl??? Nemá snad pravdu? Myslím, že je to lepší, než nějaké suché informace, tohle se líp čte. Jestli teda vůbec číst umíš, ale nejspíš ano, to bys tu nebyl, že... ;-)
I úvaha autora může být "nestranná" a především odborná, nikoliv tendenční a bezduchá. Plán na prodej 75k aut značky Maserati je z toho, co si FCA předsevzalo nejsnáze dosažitelný a každý byť jen informovaný laik to tak dokáže posoudit. Házet tento cíl do jednoho pytle s plány na renesanci alfy do x let apod. opravdu není na místě.
A ona má být MF Dnes nějákým vzorem kvalitní žurnalistiky? Na idnes už mají úroveň pouze vybrané články některých odborníku co přispívají na technet. Zbytek je podobná bída, kterou se prezentuje většina českých medii v posledních letech. Jde o odklon od faktů a zpravodajství, k překrucování faktů, vyjadřování osobních názorů redaktorů a bulvarizaci.
E. Roosevelt kdysi řekl: "Great minds discuss ideas, mediocre minds discuss events, small minds discuss people". A přesně v duchu "small minds" se vyvíjí česká mediální scéna a zjevně i společnost, jinak by to ta media neprezentovala.
osobně se domnívám, že čtenář si zaslouží uvést do děje, proto tato "tragédie", jak píšete, vypadá tak, jak vypadá. Ostatně stojím si za tím, že jednotlivé pasáže nejsou hodnotící, ale čistě faktické. Je 75000 prodaných Maserati v roce 2018 cíl vysoký? Za mě zcela nepochybně, když člověk přihlédne k minulosti. Pokud jakákoliv automobilka prodává tradičně nevelký počet automobilů a najednou v období čtyř let počítá se znásobením prodejů, tak je to vysoký cíl. Stejně tak to, že koncern Fiat ne vždy plní to, co avizuje, je rovněž holý fakt. Podobně i exkluzivita utrpí, když najednou bude značka prodávat několikanásobně více aut, na tom se snad shodneme.
Pokud článek vyzněl nevraživě vůči Maserati, tak to zcela jistě nebylo v plánu a ani k tomu není důvod, osobně však říkám, že veškeré dodatky musejí být brány čistě jako uvedení do děje. Ostatně kdybychom publikovali zprávu ve formě, kterou jste nastínil, tak zde hádám bude komentářů hovořících o "tragédii" ještě o mnoho více.
vytvořit ten článek vám zabralo nejvýše hodinu (pokud více, tak jste se flákal). Vaše kapacita je tedy 8 takových článků denně, vy plublikujete JEN 3 (teď se dopouštím stejného hodnocení jako vy - bez znalosti kontextu pouze paušalizuji).
To, že do zpravodajského článku mícháte čistě osobní postoje, jste potvrdil i ve své reakci "za MĚ nepochybně" - za VÁS, pane Chamillo, za vás. Tisíc jiných čtenářů na to může mít tisíc dalších názorů, účelem zprávy není interpretovat názor váš (myšleno redaktora), vy skutečně nemáte jediného z té tisícovky lidí při formulaci jeho postoje jakkoliv ovlivnit. A jestli jste prolezl alespoň prvním semestrem na jakékoliv katedře žurnalistiky, tak byste to věděl. Zopakuji, že to, co publikujete, je jen částí problému. Tou druhou složkou je, jak konotativně předkládáte další informace.
Ne že bych nechápal, kam tím míříte, ale přesto se v tomto neshodneme. Být na čistě zpravodajském serveru, tak jen sklopím oči, ale zde mi podobné uvedení do děje přijde zcela adekvátní. Ostatně na rozdíl od zpravodajských serverů jsem pod článkem podepsán. To již můžeme rovnou publikovat jen tiskové zprávy, kde může daná automobilka tvrdit cokoliv.
S dovolením se vrátím zpátky na začátek - a možná zůstanu u konce - právě proto, že je server čistě o autech, lze očekávat, že čtenář tento kontext zná, případně si jej dohledá pomocí prolinků. A jelikož se Auto.cz minimálně ještě nedávno profilovalo jako největší zpravodajský server o autech, tak by bylo fajn, kdyby tu to zpravodajství bylo "opravdové". Ať tu publicistika je rovněž, já se jí také věnuju raději jak autorsky, tak čtenářsky, ale prosím, přestaňte to míchat. Rád si přečtu jakoukoliv vaši zprávu, pokud mi nebudete nutit svůj názor na to, jak informace z ní chápat. Kontext skutečně nemusí mít konotativní charakter. Pokud vás platí od úhozů, buďte (teď) raději chudší, ale celkově lepší autor, česem se vám to vrátí. A jestli vám někdo tu pokřivenou formu nutí, bojujte za své řemeslo.
I když zcela nesouhlasím s Vaším názorem, oceňuji to, že reagujete a komunikujete se svými čtenáři. Za toto určitě palec nahoru :yes:
Kéž by se toto stalo pravidlem i u ostatních redaktorů a vy v tomto budete pokračovat.
Tento článek jsem musel přečíst dvakrát. Onu korunu tomu dává poslední jeho věta. "Očekáváme" ....... kdo? ..... množné číslo. Očekává to redakce?
Je to snad nějaká nějak komentovaná tisková zpráva částečně protáhlá přes překladač Google i skrz hlavu redaktora? Děs.
Na tom je blbé jen to, že vsazení do děje je poněkud falešné. Maserati už teď téměř s jistotou překoná prodeje, které předpokládal až na rok 2016, tedy už letos není nereálný ten vytyčený prodejní cíl cca 50 tis. kousků,
A to má přijít SUV Levante od kterého se vzhledem k tomu, jak běží prodeje podobných aut u jiných značek dá předpokládat, že ještě prodeje posune nahoru.
V tomto kontextu je vyjádření Fiatu zcela pochopitelné, bohužel to jsem ve vašem "zamyšlení" jaksi nenašel.
Prostě ten článek je zase jen GRC. 8-s , nějaké omlouvání toho proč a jak to vzniko není na místě. Jediné o čem můžeme debatovat je, byl-li to záměr, pak těžko čekat nápravu a nebo jistá forma neumětelství, kde...by se po pár podobných sprchách časem náprava dostavit mohla.
No těžko čekat na tomto webu pochvalu do italskoamerickýho koncernu ;-) Mě spíš těch 75tis.přijde málo. Cca 50tis udělají s dvěma modely...a další tři postupně přijdou...
Pane redaktore, pokud hodnotíte reálnost prodejů značky( jakékoliv) tak sledujte prodeje a pak hodnoťte. Evidentně nemáte přehled jinak by jste nemohl napsat takový nesmysl. Pokud automobilka neplní co slíbila tak jí spílejte, ale u opaku nevím proč vytahujete reálnost či nereálnost prodejů když vše je v předstihu plněno.
A ta údajná neexklusivita je taky mimo, Porsche ji neztratilo, jen Maserati nepůjde do extrému honit se jen za prodeji...
Když už přeložíte článek ze zahraničí tak radši celý do písmenka. Bude to lepší.
Trochu reálnej pohled. Mase má teď dvě novinky, jedna uplatnitelná v širším spektru, QPorte boduje hlavně v Asii (nadmíru úspěšně).
S SUV je reál na +50, chleba se bude lámat za cca 3-5let, kdy bude po FL a příprava nástupců. Vrátí se klienti nebo Ghibli dopadne jako AR156?
Tak ještě jednou, nikdo nic nehodnotil. Co se týče exkluzivity, tak Porsche má za sebou vícero lidových modelů, je to trochu jiný případ než Maserati, a stejně s příchodem všudypřítomných naftových Cayennů se vnímání veřejnosti co se týče této značky změnilo.
Zase špatně!Maserati nemá v úmyslu vyrábět lidový model, nebo máte jiné informace? Podle mě je největší "průšvih" Cayennu, velká příbuznost s VW. Ale kupcům je to evidentně jedno ;-) SUV bude vyrábět Bentley, Lamborghini....atd. Pokud jako doplněk v rozumném množství tak OK...pokud půjde o statisíce tak jde jen o prachy a dojit zákazníky...každý má volbu.
Předpokládám, že lidovými modely myslel především (poměrně dávnou) minulost, tedy prvotní dobu příbuznosti s VW (Brouk), nebo později třeba 924ka s R4 od Audi, nehledě na to, že Porsche např. vyrábělo dieselové agregáty pro traktory. Vyrábět (i dieselové) SUV si i proto může Porsche dovolit bez ztráty "kytičky", u Maserati to podobně nevidím.
A navíc, máš pocit, že je třeba Macan opravdu lidovým modelem? Pokud ano, tak pak je možná Q5 od Audi (relativně) lowendovým modelem (minimálně dle porovnání ceníků určitě).
Příbuznost Porsche s VW je vlastně tradiční, nevadilo to dřív, proč by to mělo zásadně vadit dnes, zvlášť pokud jde o SUV a ne o sportovní automobil typu 911ky.
Nejsem v rozporu s tebou. Já měl na mysli lidovost u Maserati. Není mi známo že by mělo Levante, nebo Alfieri být nějaká láce. U porsche mi nevadí nafta, ale o tu podobnost u SUV s VW. No ještě, že nedělají kopii 911 ;-) U Levante snad udělají co nejvíce Maserati a co nejméně Jeep.
Nezapomeň se tu taky stavit, až přijde na lámání chleba s těmi slibovanými čísly, v případě úspěchu by bylo co slavit už proto, že plány vyřčené koncernem Fiat (s výjimkou Ferrari) zůstávají v poslední době (pomalu tradičně) nenaplněny. ;-)
Klidně:) Maserati mají pod palcem hoši od Ferrari tak snad nic nezkazí. Ano AR je kapitola sama pro sebe, ale celkově vidím snahu řešit problémy...viz rušení Lancie...