Citroën C3 Picasso se stal „obětí“ nového způsobu udílení hvězd v testech Euro NCAP. Podobně jako u Subaru Impreza ho nižší body za asistenční systémy připravily o možnost získat pět hvězd.
Alespoň to výrobce donutí k sériovému zavedení ESP ve všech autech.. Ono samo ESP fyziku na ruby samozřejmě neobrátí, ale pomůže nejen nezkušeným řidičům.. Však on ten gyroskop ve velkých výrobních sériích zase tak drahý není, počítám, že do pěti set Euro se vejde i ten v S Classe.
Takže tentokrát, Citroëne, dobře ti tak, aspoň se budeš příště víc snažit ;-)
P.S. Už jsem v tom seděl.. Šmarjá, tam je místa! :yes:
ESP je další z věcí co vede řidiče k tomu, aby nevnímali co se s jejich autem za jízdy děje - takže obecný přínos tohoto systému k bezpečnosti nejde hodnotit čistě pozitivně. Automobilky by se měly radši zaměřit na to, aby auta byly precizně ovladatelné, měly čitelné chování a neutrální jízdní vlastnosti. Pak by ESP nebylo potřeba.
Hlavně člověk mnohem později zaregistruje jízdu na hranici adheze - u auta bez elektroniky ti proklouzne treba kolo při rozjezdu, trochu ti ujede v zatáčce atd. a hned víš na čem seš. Auto s elektronikou jede jako by se nechumelilo a pak se najednou dostane do situace daleko za hranicema fyzikálních zákonu - jsem si téměř jist, že 80% řidičů si kraťoučkého probliknutí kontrolky nevšimne a další velká část stejně neví co to znamená, protože kdo by si četl návod, že...
Nemáš pravdu. Sám mám už najeto... dost.. a ESP mám v autě, ve kterém jsem jej předtím neměl.. Už mnohokrát mi trojúhelník jemným zablikáním dal na srozuměnou, abych zvolnil.. a jízda je pro mě mnohem pohodlnější a méně stresová, než v tom předchozím identickém autě, leč bez ESP. Jen podotýkám, že chování jeho podvozku je velmi čitelné a neutrální, s předvídatelnou nedotáčivostí a dostatečně přesným, byť nekomunikativním řízením.
Takže nejen pro nezkušené mladé řidiče, ale i pro ty ostatní je to velkým přispěním k bezpečnosti a komfortu řízení, který má za důsledek jen další zvýšení bezpečnosti, protože hromadu energie, kterou musíš vynaložit na koncentraci využiješ k tomu, abys nebyl tak rychle unavený.
Já osobně už bych si bez ESP auto nikdy nekoupil, zvláště tehdy, když jej někdy řídí i žena s dítětem. Řeči o odpovědném přístupu k jízdě, citlivému naladění podvozku a postupné výchově k vnímání jízdních vlastností neberu, je to čisté a nezodpovědné teoretizování a krok zpět o desítky let..
Asi FWD...? Třeba Volvo by bez Haldexu a ESP díky enormnímu sklonu k nedotáčivosti pod plynem nezatočilo. Ale to je daný koncepcí, kterou v závodech za celou historii motorsportu s vážnými úmysly používal a používá snad jenom Seat...
Přední pohon, klasika :-)
Mě vůbec fascinuje, kolikrát se u diskuzí o autech zvrhne debata na jízdu na hraně, zpětnou vazbu, zrychlení, rychlost.. ne proto, že to je zčásti o bezpečnosti provozu, ale proto (a to se tebe samo netýká), že se to tak nějak mezi klukama nosí... :-!
Já jsem kdysi jezdil Volvem 850 v kombíku bez ESP (tuším, už je pěkných pár let) na automatu s benzínovou "dvačtyřkou" a to auto mi tak extrémně vyhovovalo, jako málokteré jiné. Po zatočení volantem jelo tam, kam jsem chtěl... o enormním sklonu k nedotáčivosti jsem se nikdy nedozvěděl. Buď proto, že jsem jezdil slušně i když svižně, nebo prostě proto, že výrobce nastaví podvozek auta tak, aby se s ním dalo jezdit.. A jestli je to Logan, nebo XC70 je úplně jedno, zásada je totiž stejná :-)
Nezbývá než souhlasit :yes:
S "kachnou" sice M3 nedoženu, ale záleží hlavně na tom, kdo je mezi sedačkou a volantem...
Jednou jsem jel pomlouvaným jedničkovým Méganem serpentýnama a předjel mě maník se zánovní OII. Samosebou mi chtěl ukázat jaký že to má oproti mě fáro. To platilo jen do první zatáčky. Když pak po třetí projeté zatáčce s "létajícím zadkem" zjistil, že mi neujede, tak to zabalil.. ;-)
Ovšem v případě jízdy daleko od hranic možností auta zase není potřeba řešit různý asistence. Problémy co "hasí" ESP vznikají z toho že člověk nevědomě a nebo vědomě dosáhne hranic možností auta (případně sebe). I ta tvoje hypotetická máma se při plné soustředěnosti na řízení neudrží na silnici jedině proto, že se sama dostane do maléru. ESP problém nevyřeší jen ho oddálí a o to horší jsou následky.
Kolikrát se mi stalo, že mi to "ujelo" na dlažbě... třeba před Vinohradským divadlem to jednou za deště bylo moc príma.. Stačilo chvilku polevit a už to bylo.. Mít ESP, nenacpal bych se nedobrovolně do vedlejšího "pruhu" a ten šikmo za mnou by se mi nesnažil protrhnout bubínky klaksonem..
Prostě jsem se dostatečně nesoustředil na to, že to taky může klouzat a jindy přijatelná rychlost byla už příliš..
Když už ESP není schopno problém (vy)řešit, je jasný, že se řidič dopustil opravdu hrubé chyby a překročení všech mezí, včetně těch rozumových. V ostatních případech je ESP nesrmírně užitečným společníkem na cestách. Hlídá a nespí.
Všechno ostatní jsou "jen" řeči, ale o tom je diskuze, ne? ;-)
A jsi si zcela jistý, že tvoje žena ví co ten oranžový trojúhelník znamená? Já vím, že máma ani táta o tom neměli ani tuchu, protože "oni už mají něco odřízeno a na takové blbosti jako jsou návody nemají čas" :-(
Jsem si naprosto jistý. Není to navíc žádná přebornice jízdy mezi kužely, takže mě jen a jen vyhovuje, když projede zatáčku na silnici kterou nezná a která se pak třeba zužuje, nebo utahuje, nebo potká nějakýho "mistra" v protisměru, co si to zkracuje přes prostředek.. když pak vezme víc za volant a bude vlhko, tak mi ESP se slušnou dávkou pravděpodobnosti zaručí, že ze mě nebude bezdětnej vdovec.
Abychom si rozuměli; já netvrdím, že ESP je blbost, v dalším autě taky bude... Ale přijde mi nesmysl se tvářit, že je samospasitelný a upírat kvůli němu body v testech, který jsou zaměřený de facto na pasivní bezpečnost. Zrovna kvůli těmhle testům není třeba z nových aut skoro vůbec vidět a to nikdo neřeší (třeba v levé zatáčce je vidět úplné h....). A myslím, že je důležitější vidět, než se složitě vyhýbat, či bořit do superdokonalého airbagu...
S tím se dá souhlasit, prevence je vždy lepší, než odstraňování následků...
Ale zrovna v tomhle případě jsi nezvolil dobré přirovnání... Z C3 Picasso i z jeho většího bráchy C4 Picasso je šikmo dopředu díky konstrukci sloupků vidět naprosto excelentně ;-)
ESP samozřejmě není samospasitelný, pořád je mezi volantem a sedačkou jeden "poruchový" člen.. přesto mnohému pomůže.
Přesně tak. Když jim jde o hodnocení aktivní bezpečnosti, ať změří maximální možnou rychlost průjezdu zatáčkou určitýho rádiusu - bez ohledu na ESP. Jsou auta co ESP nepotřebují při manévu, který jiná auta ani s ním nezvládnou.
Už si někdy něco podobného měřil? Určitě ne, jinak bys to nepsal. Já bych to zase vůbec něměřil (slušně řečeno)... Při takovém měření musíš stanovit přísně stejné podmínky. Dráhu, adhezi (co počasí?), technický stav vozu - pneu, tlumiče, řidiče! a nekonečně mnoho dalších aspektů. To co naměříš na novém voze, nebo autě v perfektním stavu, už nenaměříš na jiném, třeba tři roky starém se sjetými pneu a hotovými tlumiči! Atd. atd.... Takže zůstaňme raději u toho "hloupého" a někdy zbytečného ESP, které ovšem není hloupější, než většina lidí a nemá tak často "slabší" chvilky...
Rozumná reč.
Ja by som spolu s ESP zrušil aj ABS, airbagy a najmä zverejňovanie výsledkov o crash testoch. Len vzbudzujú falošný pocit bezpečia. Na cestách by nakoniec ostali len tí najlepší šoféri...
Z tvojho príspevku mám pocit, akoby si v aute v živote nešiel a vychádzal len z rečí, že ľudia si myslia, že s ESP môžu 250km/h aj na lade a ni sa im nestane... Každý normálny vodič dáva pozor ako bez neho.
Je to dobre urcite. Co je ale spatne, ze nove vysledky nejsou porovnatelne se starymi. Takze ted budou na trhu soubezne C3 Picasso se 4mi ** a napr. Roomster s 5ti ***. Pri tom 4hvezdickove C3 bude o poznani bezpecnejsi nez 5hvezdickovy Roomster. Jsem zvedav, jak to budou beznym zakaznikum vysvetlovat. Stara auta timto dostala marketingovou vyhodu, cimz se prinos noveho hodnoceni dost degraduje.
Malo by sa oddeliť bodovanie za rôzne veci. A nehádzať to do jedného vreca s nálepkou s počtom hviezdičiek. Kľudne sa môže stať, že menej bezpečné auto bude mať 5 hviezdičiek a voz, čo bol o kus lepší pri nárazoch len 4, pretože nemal nejaké nápisy a štítky a ESP si treba doplatiť...
Toto len potvrdzuje, ako výrobcovia berú ako najdôležitejšiu vec bezpečnosť. V minulosti dve hviezdy, dokonca sa nás dnes snaží NISSAN presvedčiť, že bezpečnosť berie veľmi vážne, ale u auta, u ktorého si myslel, že ho nebudú testovať hneď ušetril a nebola z toho žiadna hviezda! A to v roku 2008! Nech si tie kydy o bezpečnosti trepú až v tedy, keď ju budú brať vážne. Zatiaľ, nech si C3 PICASSO, o ktorom si mysli, že 5* dostane jazdí s potupnými štyrmi. :-):yes:
BRAVO EuroNCAP :yes:
Trochu se podceňuje neznalost principu vypínání ESP tačítkem. Většina lidí samozřejmě, dnes čím dál delší návody, nečte.
A tak mnoho lidí, kteří přijdou z ESP poprvé do "styku", nepřemýšlí nad popisem ESP a zejména nad jeho druhou částí OFF.
Prostě ho berou jako každý jiný spínač v automobilu, třeba mlhovek, nebo vyhřívání okna apod. Situaci zhoršuje jednak fakt, že vypínač nemá většinou dvě odlišné polohy, ale jen opakovaně zapíná a vypíná (obvykle jen značně omezuje) ESP. Druhý problém je v tom, že se zpravidla při deaktivaci ESP nerosvítí nápis ESP OFF, jako třeba při deaktivaci airbagu spolujezdce, ale pouze známá kontrolka se symbolem trojúhelníku s autem ve smyku, která navíc svítí i v momentech kdy je systém krátce aktivní. Úspora jedné kontrolky, sloučením vlastně dvou do jedné, ale není moc rozumná. Neznalý řidič si totiž podle principu funkce např. kontrolky vyhřívání okna myslí, že pokud svítí symbol tohoto systému, tak je "logicky" aktivní, stejně jako při případném smyku. Kdybych to několikrát nezažil, nejen u žen, nepsal bych o tom. Když jsem kdysi poprvé sedl do nového MB ML mého vysokoškolsky vzdělaného kamaráda na místo spolujezdce a zeptal se ho, proč si na asfaltu vypíná ESP, hrdě prohlásil, s poukázáním na příslušnou zářící kontrolku: "ho mám zaplé, nevidíš..." a to je jen jeden příklad za všechny... Při ceně celého systému je prostě úspora jedné kontrolky hodně pochybná...
Mám za to, že u valné většiny současných aut s ESP dochází při jeho vypnutí k opětovné aktivaci po překročení určité rychlosti. V mém autě je to při překonání 50 km/h.
S výjimkou sportovních a "jakobysportovních" vozů jsem ještě neviděl výjimku.. Ale třeba mě někdo opraví, možná to některý výrobce dělá i jinak? ;-)
když pouhá přítomnost nějakého systému přidává body a vůbec se nezkoumají celkové vlastnosti podvozku a chování auta za jízdy. Kdyby hypoteticky existovala 2 stejně bezpečná auta z hlediska nárazových testů a lyšila by se pouze kvalitou podvozku (jedno neutrální bez ESP, druhé silně nedotáčivé s ESP), vyhraje na počet hvězdiček druhé.
Osobně si myslím, že EURO NCAP dostalo nůž na krk - vytvořte přísnější hodnocení, aby všechny auta nemely 5 hvězdiček. Možná je i napadlo zvednou rychlost čelního nárazu aby se víc blížila realitě při čelních střetech, ale to určitě hned smetli ze stolu - na totálně rozlámaná auta při rychlosti i třeba jen o 10 km/h vyšší by se asi nedívalo potenciálním zákazníkům moc dobře. Někde jsem takový náraz 5* auta viděl a nevypadalo to hezky. Tak vymysleli bodování různých pomocných systémů aby se neřeklo...
Neexistuje něco jako "silně nedotáčivé auto". Každý výrobce má velké množství technických možností, jak nastavit podvozek identického auta jako nedotáčivý, neutrální nebo přetáčivý. Velká většina aut (přední pohon) je tedy z bezpečnostního hlediska spíše neutrální s nedotáčivou charakteristikou při počínající ztrátě adheze. Stačí sundat nohu z plynu, a když už ne, je tu právě to ESP.