Bezpečnost
Je to dobre urcite. Co je ale spatne, ze nove vysledky nejsou porovnatelne se starymi. Takze ted budou na trhu soubezne C3 Picasso se 4mi ** a napr. Roomster s 5ti ***. Pri tom 4hvezdickove C3 bude o poznani bezpecnejsi nez 5hvezdickovy Roomster. Jsem zvedav, jak to budou beznym zakaznikum vysvetlovat. Stara auta timto dostala marketingovou vyhodu, cimz se prinos noveho hodnoceni dost degraduje.
:yes:
Navyše ak sa body (ne)prideľujú na základe toho, že "Euro NCAP předpokládá...", tak je to slušným slovom netransparentné.
Navyše ak sa body (ne)prideľujú na základe toho, že "Euro NCAP předpokládá...", tak je to slušným slovom netransparentné.
Toto len potvrdzuje, ako výrobcovia berú ako najdôležitejšiu vec bezpečnosť. V minulosti dve hviezdy, dokonca sa nás dnes snaží NISSAN presvedčiť, že bezpečnosť berie veľmi vážne, ale u auta, u ktorého si myslel, že ho nebudú testovať hneď ušetril a nebola z toho žiadna hviezda! A to v roku 2008! Nech si tie kydy o bezpečnosti trepú až v tedy, keď ju budú brať vážne. Zatiaľ, nech si C3 PICASSO, o ktorom si mysli, že 5* dostane jazdí s potupnými štyrmi. 😄 :yes:
BRAVO EuroNCAP :yes:
BRAVO EuroNCAP :yes:
Trochu se podceňuje neznalost principu vypínání ESP tačítkem. Většina lidí samozřejmě, dnes čím dál delší návody, nečte.
A tak mnoho lidí, kteří přijdou z ESP poprvé do "styku", nepřemýšlí nad popisem ESP a zejména nad jeho druhou částí OFF.
Prostě ho berou jako každý jiný spínač v automobilu, třeba mlhovek, nebo vyhřívání okna apod. Situaci zhoršuje jednak fakt, že vypínač nemá většinou dvě odlišné polohy, ale jen opakovaně zapíná a vypíná (obvykle jen značně omezuje) ESP. Druhý problém je v tom, že se zpravidla při deaktivaci ESP nerosvítí nápis ESP OFF, jako třeba při deaktivaci airbagu spolujezdce, ale pouze známá kontrolka se symbolem trojúhelníku s autem ve smyku, která navíc svítí i v momentech kdy je systém krátce aktivní. Úspora jedné kontrolky, sloučením vlastně dvou do jedné, ale není moc rozumná. Neznalý řidič si totiž podle principu funkce např. kontrolky vyhřívání okna myslí, že pokud svítí symbol tohoto systému, tak je "logicky" aktivní, stejně jako při případném smyku. Kdybych to několikrát nezažil, nejen u žen, nepsal bych o tom. Když jsem kdysi poprvé sedl do nového MB ML mého vysokoškolsky vzdělaného kamaráda na místo spolujezdce a zeptal se ho, proč si na asfaltu vypíná ESP, hrdě prohlásil, s poukázáním na příslušnou zářící kontrolku: "ho mám zaplé, nevidíš..." a to je jen jeden příklad za všechny... Při ceně celého systému je prostě úspora jedné kontrolky hodně pochybná...
A tak mnoho lidí, kteří přijdou z ESP poprvé do "styku", nepřemýšlí nad popisem ESP a zejména nad jeho druhou částí OFF.
Prostě ho berou jako každý jiný spínač v automobilu, třeba mlhovek, nebo vyhřívání okna apod. Situaci zhoršuje jednak fakt, že vypínač nemá většinou dvě odlišné polohy, ale jen opakovaně zapíná a vypíná (obvykle jen značně omezuje) ESP. Druhý problém je v tom, že se zpravidla při deaktivaci ESP nerosvítí nápis ESP OFF, jako třeba při deaktivaci airbagu spolujezdce, ale pouze známá kontrolka se symbolem trojúhelníku s autem ve smyku, která navíc svítí i v momentech kdy je systém krátce aktivní. Úspora jedné kontrolky, sloučením vlastně dvou do jedné, ale není moc rozumná. Neznalý řidič si totiž podle principu funkce např. kontrolky vyhřívání okna myslí, že pokud svítí symbol tohoto systému, tak je "logicky" aktivní, stejně jako při případném smyku. Kdybych to několikrát nezažil, nejen u žen, nepsal bych o tom. Když jsem kdysi poprvé sedl do nového MB ML mého vysokoškolsky vzdělaného kamaráda na místo spolujezdce a zeptal se ho, proč si na asfaltu vypíná ESP, hrdě prohlásil, s poukázáním na příslušnou zářící kontrolku: "ho mám zaplé, nevidíš..." a to je jen jeden příklad za všechny... Při ceně celého systému je prostě úspora jedné kontrolky hodně pochybná...
Mám za to, že u valné většiny současných aut s ESP dochází při jeho vypnutí k opětovné aktivaci po překročení určité rychlosti. V mém autě je to při překonání 50 km/h.
S výjimkou sportovních a "jakobysportovních" vozů jsem ještě neviděl výjimku.. Ale třeba mě někdo opraví, možná to některý výrobce dělá i jinak? 😉
S výjimkou sportovních a "jakobysportovních" vozů jsem ještě neviděl výjimku.. Ale třeba mě někdo opraví, možná to některý výrobce dělá i jinak? 😉
když pouhá přítomnost nějakého systému přidává body a vůbec se nezkoumají celkové vlastnosti podvozku a chování auta za jízdy. Kdyby hypoteticky existovala 2 stejně bezpečná auta z hlediska nárazových testů a lyšila by se pouze kvalitou podvozku (jedno neutrální bez ESP, druhé silně nedotáčivé s ESP), vyhraje na počet hvězdiček druhé.
Osobně si myslím, že EURO NCAP dostalo nůž na krk - vytvořte přísnější hodnocení, aby všechny auta nemely 5 hvězdiček. Možná je i napadlo zvednou rychlost čelního nárazu aby se víc blížila realitě při čelních střetech, ale to určitě hned smetli ze stolu - na totálně rozlámaná auta při rychlosti i třeba jen o 10 km/h vyšší by se asi nedívalo potenciálním zákazníkům moc dobře. Někde jsem takový náraz 5* auta viděl a nevypadalo to hezky. Tak vymysleli bodování různých pomocných systémů aby se neřeklo...
Osobně si myslím, že EURO NCAP dostalo nůž na krk - vytvořte přísnější hodnocení, aby všechny auta nemely 5 hvězdiček. Možná je i napadlo zvednou rychlost čelního nárazu aby se víc blížila realitě při čelních střetech, ale to určitě hned smetli ze stolu - na totálně rozlámaná auta při rychlosti i třeba jen o 10 km/h vyšší by se asi nedívalo potenciálním zákazníkům moc dobře. Někde jsem takový náraz 5* auta viděl a nevypadalo to hezky. Tak vymysleli bodování různých pomocných systémů aby se neřeklo...
Neexistuje něco jako "silně nedotáčivé auto". Každý výrobce má velké množství technických možností, jak nastavit podvozek identického auta jako nedotáčivý, neutrální nebo přetáčivý. Velká většina aut (přední pohon) je tedy z bezpečnostního hlediska spíše neutrální s nedotáčivou charakteristikou při počínající ztrátě adheze. Stačí sundat nohu z plynu, a když už ne, je tu právě to ESP.
Takže tentokrát, Citroëne, dobře ti tak, aspoň se budeš příště víc snažit 😉
P.S. Už jsem v tom seděl.. Šmarjá, tam je místa! :yes:
Takže nejen pro nezkušené mladé řidiče, ale i pro ty ostatní je to velkým přispěním k bezpečnosti a komfortu řízení, který má za důsledek jen další zvýšení bezpečnosti, protože hromadu energie, kterou musíš vynaložit na koncentraci využiješ k tomu, abys nebyl tak rychle unavený.
Já osobně už bych si bez ESP auto nikdy nekoupil, zvláště tehdy, když jej někdy řídí i žena s dítětem. Řeči o odpovědném přístupu k jízdě, citlivému naladění podvozku a postupné výchově k vnímání jízdních vlastností neberu, je to čisté a nezodpovědné teoretizování a krok zpět o desítky let..
Mě vůbec fascinuje, kolikrát se u diskuzí o autech zvrhne debata na jízdu na hraně, zpětnou vazbu, zrychlení, rychlost.. ne proto, že to je zčásti o bezpečnosti provozu, ale proto (a to se tebe samo netýká), že se to tak nějak mezi klukama nosí... :-!
Já jsem kdysi jezdil Volvem 850 v kombíku bez ESP (tuším, už je pěkných pár let) na automatu s benzínovou "dvačtyřkou" a to auto mi tak extrémně vyhovovalo, jako málokteré jiné. Po zatočení volantem jelo tam, kam jsem chtěl... o enormním sklonu k nedotáčivosti jsem se nikdy nedozvěděl. Buď proto, že jsem jezdil slušně i když svižně, nebo prostě proto, že výrobce nastaví podvozek auta tak, aby se s ním dalo jezdit.. A jestli je to Logan, nebo XC70 je úplně jedno, zásada je totiž stejná 😄
S "kachnou" sice M3 nedoženu, ale záleží hlavně na tom, kdo je mezi sedačkou a volantem...
Jednou jsem jel pomlouvaným jedničkovým Méganem serpentýnama a předjel mě maník se zánovní OII. Samosebou mi chtěl ukázat jaký že to má oproti mě fáro. To platilo jen do první zatáčky. Když pak po třetí projeté zatáčce s "létajícím zadkem" zjistil, že mi neujede, tak to zabalil.. 😉
Prostě jsem se dostatečně nesoustředil na to, že to taky může klouzat a jindy přijatelná rychlost byla už příliš..
Když už ESP není schopno problém (vy)řešit, je jasný, že se řidič dopustil opravdu hrubé chyby a překročení všech mezí, včetně těch rozumových. V ostatních případech je ESP nesrmírně užitečným společníkem na cestách. Hlídá a nespí.
Všechno ostatní jsou "jen" řeči, ale o tom je diskuze, ne? 😉
Ale zrovna v tomhle případě jsi nezvolil dobré přirovnání... Z C3 Picasso i z jeho většího bráchy C4 Picasso je šikmo dopředu díky konstrukci sloupků vidět naprosto excelentně 😉
ESP samozřejmě není samospasitelný, pořád je mezi volantem a sedačkou jeden "poruchový" člen.. přesto mnohému pomůže.
Ja by som spolu s ESP zrušil aj ABS, airbagy a najmä zverejňovanie výsledkov o crash testoch. Len vzbudzujú falošný pocit bezpečia. Na cestách by nakoniec ostali len tí najlepší šoféri...
A my, menej dokonalí - šup, nazad na stromy!