Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Citroën C3 Picasso – kvůli chybějící stabilizaci čtyři hvězdy

Diskuze (27)
Citroën C3 Picasso se stal „obětí“ nového způsobu udílení hvězd v testech Euro NCAP. Podobně jako u Subaru Impreza ho nižší body za asistenční systémy připravily o možnost získat pět hvězd.

Citroën C3 Picasso se u nás ještě neprodává, ale jeho výsledek v nárazových zkouškách Euro NCAP už je známý. Testy podstoupilo provedení C3 Picasso Confort HDi 90 Airdream s dieselovým motorem 1,6 l a provozní hmotností 1289 kg. Výsledky jsou platné pro celou modelovou řadu.

Ochrana dospělých

Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní. Po nárazu došlo ke kontaktu hrudníku pokusné figuríny řidiče s volantem, což vedlo k odebrání jednoho bodu. Ochrana kolen, stehenních kostí a pánve řidiče i spolujezdce byla hodnocena pozitivně.

Za ochranu při bočním nárazu dostal Citroën maximální možný počet bodů. Ochrana při nárazu na kůl byla v oblasti trupu vyhodnocena jako mezní, protože hrudní koš byl vystaven zvýšeném tlaku.

Ke ztrátám došlo při testech ochrany krční páteře. Ve dvou ze tří zkoušek sedadlo nedostalo žádné body a výchozí pozice opěrky hlavy je nevyhovující.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,584%16100%14,490%0,38%2981%

Ochrana dětí

V ochraně dětí odebralo Euro NCAP body za ochranu při umístění sedačky čelem po směru jízdy u 18měsíčního dítěte. Žádné vážnější chyby ale zjištěny nebyly.

Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Požadavky Euro NCAP na označení aktuálního stavu aktivace airbagu ale splněny nebyly. Přítomnost úchytů ISOFIX na vnějších místech v zadní řadě není jasně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční1083%4100%2100%1689%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-323%
Ochrana dětí-3776%

Ochrana chodců

Citroën C3 Picasso dostal ochranu nohám chodců při střetu s nárazníkem maximální počet bodů. Většina povrchu kapoty motoru ale poskytuje slabou ochranu hlavy.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců5,623%467%6100%1643%

crashtest citroen euroncap mpv crashtest citroen euroncap mpv

Asistenční systémy

Stabilizační systém je pro C3 Picasso dostupný, nicméně ve všech úrovních výbavy je za příplatek. To vedlo Euro NCAP k udělení 0 bodů v této kategorii. Podle nových hodnotících kritérií je stabilizační systém ohodnocen třemi body, Citroën tak byl tímto připraven o šanci získat pět hvězd.

Nastavitelný omezovač rychlosti je součástí standardní, nebo příplatkové výbavy. Citroën uvedl, že chce prodat většinu aut s tímto zařízením, což Euro NCAP pozitivně zohlednilo ve svém hodnocení. Připomínač pásů na místě řidiče je standardem, na sedadle spolujezdce a vzadu je umístěn standardně nebo za příplatek. Euro NCAP předpokládá, že většina aut bude vybavena připomínačem na obou předních sedadlech a vzadu nikoliv. Proto byly uděleny dva body.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%00%267%340%

Celkový výsledek: 4 hvězdy

Citroën C3 Picasso získal navzdory dobrým výsledkům za ochranu dospělých cestujících, dětí a chodců čtyři hvězdy. 0 ze 3 možných bodů za stabilizační systém a 2 ze 3 bodů za připomínače pásů způsobily, že hodnocení asistenčních systémů dosáhlo hraniční hodnoty pro udělení čtyř hvězd. Body ve třech zbývajících kategoriích by stačily – stejně jako u všech dalších aut, která byla testována v únoru – na zisk pěti hvězd.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2981%3776%1643%340%68%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Diskuze (27)
Avatar - Perun
27. 2. 2009 09:03
Re: Není to fér,
Neexistuje něco jako "silně nedotáčivé auto". Každý výrobce má velké množství technických možností, jak nastavit podvozek identického auta jako nedotáčivý, neutrální nebo přetáčivý. Velká většina aut (přední pohon) je tedy z bezpečnostního hlediska spíše neutrální s nedotáčivou charakteristikou při počínající ztrátě adheze. Stačí sundat nohu z plynu, a když už ne, je tu právě to ESP.
26. 2. 2009 23:08
Není to fér,
když pouhá přítomnost nějakého systému přidává body a vůbec se nezkoumají celkové vlastnosti podvozku a chování auta za jízdy. Kdyby hypoteticky existovala 2 stejně bezpečná auta z hlediska nárazových testů a lyšila by se pouze kvalitou podvozku (jedno neutrální bez ESP, druhé silně nedotáčivé s ESP), vyhraje na počet hvězdiček druhé.
Osobně si myslím, že EURO NCAP dostalo nůž na krk - vytvořte přísnější hodnocení, aby všechny auta nemely 5 hvězdiček. Možná je i napadlo zvednou rychlost čelního nárazu aby se víc blížila realitě při čelních střetech, ale to určitě hned smetli ze stolu - na totálně rozlámaná auta při rychlosti i třeba jen o 10 km/h vyšší by se asi nedívalo potenciálním zákazníkům moc dobře. Někde jsem takový náraz 5* auta viděl a nevypadalo to hezky. Tak vymysleli bodování různých pomocných systémů aby se neřeklo...
Avatar - Perun
26. 2. 2009 20:55
Re: tlačítko ESP OFF...!
Mám za to, že u valné většiny současných aut s ESP dochází při jeho vypnutí k opětovné aktivaci po překročení určité rychlosti. V mém autě je to při překonání 50 km/h.
S výjimkou sportovních a "jakobysportovních" vozů jsem ještě neviděl výjimku.. Ale třeba mě někdo opraví, možná to některý výrobce dělá i jinak? ;-)
Avatar - white label
26. 2. 2009 19:40
Re: A je to tak asi dobře
Už si někdy něco podobného měřil? Určitě ne, jinak bys to nepsal. Já bych to zase vůbec něměřil (slušně řečeno)... Při takovém měření musíš stanovit přísně stejné podmínky. Dráhu, adhezi (co počasí?), technický stav vozu - pneu, tlumiče, řidiče! a nekonečně mnoho dalších aspektů. To co naměříš na novém voze, nebo autě v perfektním stavu, už nenaměříš na jiném, třeba tři roky starém se sjetými pneu a hotovými tlumiči! Atd. atd.... Takže zůstaňme raději u toho "hloupého" a někdy zbytečného ESP, které ovšem není hloupější, než většina lidí a nemá tak často "slabší" chvilky...
Avatar - white label
26. 2. 2009 19:19
tlačítko ESP OFF...!
Trochu se podceňuje neznalost principu vypínání ESP tačítkem. Většina lidí samozřejmě, dnes čím dál delší návody, nečte.
A tak mnoho lidí, kteří přijdou z ESP poprvé do "styku", nepřemýšlí nad popisem ESP a zejména nad jeho druhou částí OFF.
Prostě ho berou jako každý jiný spínač v automobilu, třeba mlhovek, nebo vyhřívání okna apod. Situaci zhoršuje jednak fakt, že vypínač nemá většinou dvě odlišné polohy, ale jen opakovaně zapíná a vypíná (obvykle jen značně omezuje) ESP. Druhý problém je v tom, že se zpravidla při deaktivaci ESP nerosvítí nápis ESP OFF, jako třeba při deaktivaci airbagu spolujezdce, ale pouze známá kontrolka se symbolem trojúhelníku s autem ve smyku, která navíc svítí i v momentech kdy je systém krátce aktivní. Úspora jedné kontrolky, sloučením vlastně dvou do jedné, ale není moc rozumná. Neznalý řidič si totiž podle principu funkce např. kontrolky vyhřívání okna myslí, že pokud svítí symbol tohoto systému, tak je "logicky" aktivní, stejně jako při případném smyku. Kdybych to několikrát nezažil, nejen u žen, nepsal bych o tom. Když jsem kdysi poprvé sedl do nového MB ML mého vysokoškolsky vzdělaného kamaráda na místo spolujezdce a zeptal se ho, proč si na asfaltu vypíná ESP, hrdě prohlásil, s poukázáním na příslušnou zářící kontrolku: "ho mám zaplé, nevidíš..." a to je jen jeden příklad za všechny... Při ceně celého systému je prostě úspora jedné kontrolky hodně pochybná...