Euro NCAP 2009: Citroën C3 Picasso – kvůli chybějící stabilizaci čtyři hvězdy
Citroën C3 Picasso se u nás ještě neprodává, ale jeho výsledek v nárazových zkouškách Euro NCAP už je známý. Testy podstoupilo provedení C3 Picasso Confort HDi 90 Airdream s dieselovým motorem 1,6 l a provozní hmotností 1289 kg. Výsledky jsou platné pro celou modelovou řadu.
Ochrana dospělých
Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní. Po nárazu došlo ke kontaktu hrudníku pokusné figuríny řidiče s volantem, což vedlo k odebrání jednoho bodu. Ochrana kolen, stehenních kostí a pánve řidiče i spolujezdce byla hodnocena pozitivně.
Za ochranu při bočním nárazu dostal Citroën maximální možný počet bodů. Ochrana při nárazu na kůl byla v oblasti trupu vyhodnocena jako mezní, protože hrudní koš byl vystaven zvýšeném tlaku.
Ke ztrátám došlo při testech ochrany krční páteře. Ve dvou ze tří zkoušek sedadlo nedostalo žádné body a výchozí pozice opěrky hlavy je nevyhovující.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,5 | 84% | 16 | 100% | 14,4 | 90% | 0,3 | 8% | 29 | 81% |
Ochrana dětí
V ochraně dětí odebralo Euro NCAP body za ochranu při umístění sedačky čelem po směru jízdy u 18měsíčního dítěte. Žádné vážnější chyby ale zjištěny nebyly.
Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Požadavky Euro NCAP na označení aktuálního stavu aktivace airbagu ale splněny nebyly. Přítomnost úchytů ISOFIX na vnějších místech v zadní řadě není jasně označena.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10 | 83% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16 | 89% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 3 | 23% | |||||||
Ochrana dětí | - | 37 | 76% |
Ochrana chodců
Citroën C3 Picasso dostal ochranu nohám chodců při střetu s nárazníkem maximální počet bodů. Většina povrchu kapoty motoru ale poskytuje slabou ochranu hlavy.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 5,6 | 23% | 4 | 67% | 6 | 100% | 16 | 43% |
crashtest citroen euroncap mpv
Asistenční systémy
Stabilizační systém je pro C3 Picasso dostupný, nicméně ve všech úrovních výbavy je za příplatek. To vedlo Euro NCAP k udělení 0 bodů v této kategorii. Podle nových hodnotících kritérií je stabilizační systém ohodnocen třemi body, Citroën tak byl tímto připraven o šanci získat pět hvězd.
Nastavitelný omezovač rychlosti je součástí standardní, nebo příplatkové výbavy. Citroën uvedl, že chce prodat většinu aut s tímto zařízením, což Euro NCAP pozitivně zohlednilo ve svém hodnocení. Připomínač pásů na místě řidiče je standardem, na sedadle spolujezdce a vzadu je umístěn standardně nebo za příplatek. Euro NCAP předpokládá, že většina aut bude vybavena připomínačem na obou předních sedadlech a vzadu nikoliv. Proto byly uděleny dva body.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,8 | 80% | 0 | 0% | 2 | 67% | 3 | 40% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
Citroën C3 Picasso získal navzdory dobrým výsledkům za ochranu dospělých cestujících, dětí a chodců čtyři hvězdy. 0 ze 3 možných bodů za stabilizační systém a 2 ze 3 bodů za připomínače pásů způsobily, že hodnocení asistenčních systémů dosáhlo hraniční hodnoty pro udělení čtyř hvězd. Body ve třech zbývajících kategoriích by stačily – stejně jako u všech dalších aut, která byla testována v únoru – na zisk pěti hvězd.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 81% | 37 | 76% | 16 | 43% | 3 | 40% | 68% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009 |
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |