Bývalí prodejci vozů Hyundai podali na zastoupení značky v České republice žalobu k rozhodčímu soudu. Žádají zaplatit škodu a dluhy za téměř 78 milionů korun.
Myslím, že to je poslední šance, jak získat nějaké peníze. Ovšem soud se bude táhnout a pravděpodobně ho prohrají. Hyundai potřeboval pročistit svou dealerskou síť, tak se zbavil málo výkonných prodejců. Dle prodejů je vidět, že i mnohem menší počet poboček v pohodě zvládne prodat vyšší objem aut. Takže Hyundai ví, co dělá a nějaké brečení dealerů u p. Sobotky nic nezmění. PS.: Hyundai to poškodí pouze krátkodobě a za pár měsíců se na celou kauzu zapomene... :-)
Dovolím si zde, na tohle téma, zkopírovat včerejší velmi zajímavý příspěvek autora recenze
(viz předmět/nadpis):
woody-alien
30.09. 21:24
"« Kultura ve znamení Hjondééééééé
Není to tak dlouho, co se i celostátními médii prohnala zpráva o napjatých vztazích mezi dealery Hyundai a centrálou, které vyvrcholily výpovědí smlouvy od cca třetiny dealerů. A není to tak dlouho, co jsem zmiňoval, kterak šéf "mého" dealerství a servisu odmítal zapojit svůj podnik čítající 3 showroomy do trapné akce vystavování Śkodovek.
Protože jsem ale H1 už prodal, dále jsem to nesledoval. No, takže dnes jsem chtěl objednat svého bratra na roční prohlídku právě do výše zmíněného servisu. Jezdí raději sem, protože služby tohoto servisu jsem si dost pochvaloval a doporučil mu ho. Jenže dnes jsem se dozvěděl, že právě tento prodejce patří k těm, kteří s Hyundaiem skončili. A nyní "dělají" Ford. Protože ale dealerů Ford je dost, z jejich tří showroomů a servisů zbyl jediný, od nás cca 50 km. V tuto chvíli je tedy pro naši oblast nejbližší autorizovaný servis Hyundai v Chomutově - 70 km daleko. Údajně má Hyundaie začít servisovat ústecký prodejce Mazdy a Hondy. No tak tohle bych možná byl ochoten akceptovat u něčeho výlučnějšího než je "nejkvalitnější český výrobce".
V diskusi pod článkem o výpovědích dealerů na ACZ kdosi "vtipně" poznamenal, že se dotyčným servisům pravděpodobně nechce moc dělat. Takže bych si jen dovolil závěrem napsat, že právě s tímhle servisem jsem byl nejspokojenější nejen v rámci Hyundai, ale i ve srovnání se servisy jiných značek , jejichž výrobky vlastním nebo jsem vlastnil. Tak vstřícný přístup, ochotné jednání a kvalitní práci jsem zatím jinde nezažil. Čili v případě Hjondééé zdá se platí - Čiň Hjondééé dobře, likvidační buzerací se ti odmění."
Jiste ti je jasne, ze mezi spokojenosti jednoho konkretniho zakaznika a spokojenosti zastoupeni znacky nemusi byt vzdy prima umera - oba totiz maji do jiste miry protichudne priority. Nezname pozadi celeho pribehu a nevime, jaky byl obchodni vztah mezi prodejcem/servisem a zastoupenim. Takze pro vynaseni soudu nema nikdo z nas dost informaci. Tim se nestavim ani na jednu stranu, pouze poukazuji na fakt, ktery nelze pominout.
Z podstaty zákona nemůže obchodník bezdůvodně a systémově prodávat zboží levněji než nakoupil. To je všeobecně nazváno tunelování a tím okrádání státu na různých daních. A k tomuto jsou v tomto čase nuceni obchodníci Hyundai, kteří nepodepsali etický kodex, který jim v podstatě zakazuje prodávat v rámci dealerství jiné značky. Ale Hyundai není jediný, kdo takto funguje. Systémové pozadí prodeje nových vozidel všeobecně, je zjednodušeně řečeno hodně korupční a kdo se nepřizpůsobí....
Máte v těch pojmech trochu guláš. Prodeji se ztrátou se říká prodělečný obchod.
Tunelování je rozkrádání podniku zevnitř, nejlépe přelitím do nějaké jiné firmy... Čili jde o něco úplně jiného.
Tím nehodlám Hyundai nějak obhajovat, jenom konstatuji, že máte zmatek v pojmech.
Je mi to líto, ale stále se tu míchá několik pojmů dohromady a ony k sobě nepatří.
Zkusím krátké vysvětlení:
- žádný z dealerů Hyundai neprodává s prodělkem, jen je ten finální propočet vázán na tzv. zpětný bonus(třeba i 4%) a jeho vyplacení je vázáno na určité chování dealerů(etické, technické i obchodní). "Zisk" dealerů se tedy skládá ze dvou položek, přímá sleva proti ceníku při "objednání" + smluvně dohodnutý zpětný bonus. Bonus je vyplácen zpětně, po ukončeném prodeji - měsíčně x kvartálně x ročně. Většina dealerů užívá k financování svých obchodů externí financování, to dojednané importérem(bývá nejvýhodnější). Prvních pár týdnů mají auto bezúročně a teprve potom platí úrok(z dlouhodobě neprodaných aut). A tady je ten "zakopaný pes" - dealeři, aby prodali dostatečný počet vozů dávají slevy zákazníkům prakticky ve stejné výši jako mají sami a jako zisk si počítají jen ten zpětný bonus. Pokud se však dealerovi nepodaří včas auto prodat, musí ještě platit úrok z financování(leasingovky, banky). Jeli dealer "pomalý", může se stát, že o zpětný bonus vlastně přijde neboť stejnou částku zaplatí na úrocích za financování. Stále mu však ještě zbývají provize ze zákaznických pojistek, úvěrů, leasingů ... .
Princip je stejný u všech značek a jen se liší ve využívání systém k motivaci dealerů.
Nemám nic proti, ale ani pro p. Vošického, myslím si však, že se dealerům Hyundai neděje nic extra divného. Znám to i u jiných značek a u některých je to daleko "drsnějších", např. jedna, zde milovaná, dokonce nutí dealery používat "účetní" SW tak, aby kontrolovala jejich zisk online a vždy, když se dostanete do pěkného zisk, tak vám "jako na potvoru" přijde "rozkaz" k nákupu nového nábytků, prospektů, dárků pro zákazníky .... :-)). Zkrátka podobný "kodex" mají již dávno všichni a H/K to teprve zavádí. Zkuste říct třeba Fordu, že budete ve stejném šourůmu prodávat Dacii. >:D
Tak proti čemu tedy 30% dealerů Hyundai protestuje? Přece všichni z nich nejsou úplně noví na poli projede aut, mnozí z nich prodávají i jiné značky a pokud ty ostatní značky mají podobné podmínky/kodexy, tak to pro takového dealera nemůže tak velké překvapení nebo problém, že to po nich chce i Hyundai. Proč třeba ten kodex nepodepsal ani největší prodejce Hyundai u nás Autopalace Butovice (to je info od jejich prodejce z dnešního rána, kdy jsem se na to přímo zeptal)?
Ptas se dobre, ale na spatnem miste. Zneni tech podminek neni verejne, takze nevime, v cem presne je problem. Dulezite je, ze Hyundai oznamil, ze chce zredukovat pocet prodejcu a nasledne se jich nekolik postavilo proti podminkam, ktere Hyundai nastolil. Proc nema vetsina prodejcu s novymi podminkami problem?
znenie tých podmienok, ten tzv. etický kódex, som čítal. Sporná tam bola jedna pasáž, o zárukách dealera voči importérovi. On sa ten kódex určite objaví aj niekde na nete.