Mazda je teď v nezáviděníhodné situaci - má ohledně příštího sportovního vozu mlžit a zapírat, nebo přiznat barvu a stát se "slibotechnou", co oznamuje produkční auta dlouhá léta dopředu?
Kvůli tomu jak vypadá nebo kvůli tomu jak jezdí, RX-8 je prostě geniálně postavené auto a motor je jeho nejslabší částí.
Mazda slibovala rapidní zlepšení spolehlivosti i spotřeby u RX-8, dostala titul motor roku... zlepšení se ale bohužel nedostavilo, s tím motorem je víc problémů než u všech předchozích generací a myslím, že průzkum mezi majiteli nových RX-8 na téma "koupili byste si znovu auto s Wankelem" by dopadlo dost tragicky.
Na rozdíl od kolegů musím bohužel souhlasit. Wankel má obecně dost nevalnou pověst (do jaké míry opodstatněnou, bych nerad polemizoval) a je překvapivé, že na něm Mazda stále tak lpí. Dokonce si troufám tvrdit, že nebýt Wankelu, byly by RX-8 i poslední RX-7 několikanásobně prodávanější.
A to říkám jako někdo, komu se fakt moc líbilo točit ho do 10000 >:-[] Že to nejsou kecy potvrzují ceny ojetých RX-8 v bazarech, pohybující se na úrovni kompaktních hatchů. Koupit auto za mega a zbavovat se ho bez mrknutí oka po 4 letech ho za 350, to musí už být charakter. ;-)
kdyš chceš opici musíš mejt na banány a u ojetýho auta potřebuješ těch banánu víc to je jasný, pokud si někdo koupí wankel a pak brečí a nadává tak je to blb . Ale u nás normální, všichni chtějí sporťáky, rychlý káry ale aby to stálo pět korun 8-s Pak tady jezdí frajeři v golfech gti co mají 100tis km bez poruch ale že to auto celej život jezdí po nákupech a do práce ,jednou za život tomu zapípá esp to je věc druhá , a RX která nenajela aspoň 1000km bokem asi neexistuje. Ono kdyby ta rx jezdila jen po nákupech a do práce , netočil to každej pořád k omezovači tak si troufám tvrdit že vydrží taky hodně.
Jenomze pokud chces vyuzit plny vykon rekneme zmineneho Golfu GTI, nemusis tocit 10 ot./min. a motor svoje tlaky v maximalnim rezimu vydrzi bez problemu. Pokud je potreba prakticky u kazdeho wankelu delat kompletni generalku motoru ve 100 tkm, pak je proste neco spatne. I kdyz sami majitele meni casto cele motory, protoze je sehnane za rozumnou cenu vychazeji i levneji. Dalsi vec je obrovska spotreba vozu s timhle motorem (oleje, ale hlavne benzinu >:D ). I kdyby se dneska nehralo na toho strasaka jmenem emise, tak malokdo zkousne spotrebu supersportu u "jen" slusne dynamickeho auta.
Uvaha, tykajici se jizdniho rezimu daneho urcenim vozu pro zabavu je urcite na realnem zaklade, ale pri odpovidajici udrzbe motor musi vydrzet proste daleko vetsi porce. Treba u Hondi K20-itky tocis vic nez casto nad 8 tis. ot./min. a jezdi se s nim po okruzich, najezdy okolo 200 tkm prakticky bez ztrat vykonu a jeste bez jakychkoli vetsich investic krome udrzby jsou bezne. Nehlede na to, ze se daji ladit na vyrazne vyssi vykon (relativne- na atmosferu je 30% hodne), prip. vydrzi i osazeni kompresory bez vyraznych uprav- nakolik maji kvalitativni rezervy. Tedy mluvme v minulem case, vsechno do doby platnosti Euro V.
no ono je to dane viacmenej konstrukciou motora. Okrem Mazdy sa vsetky automobilky wankelu vzdali, lebo mal nizsiu zivotnost ako bezny spalovaci motor. Nakoniec aj Mazda sa ho oficialne vzdala. Je smutne vidiet v bazare stat v rohu pod prachom nadhernu cervenu RX8 za 3000 euro s velkym napisom na celnom skle POSKODENY MOTOR.
Auto roku 1968 NSU RO 80 bolo velmi nadherne a velke auto na svoju dobu. Okrem velmi moderneho designu vsadilo NSU aj na avantgardny Wankelov motor. Ked sa stretavali majitelia NSU RO 80 na ceste, neblikali na seba, ale prstami si ukazovali, kolkaty motor maju. Auto zakapalo pre Wankelov motor. nepomohla ani reinkarnacia na klasicky spalovaci motor.
Zalezi s cim to srovnas. Me prijde 122kg jako hmotnost snova, zvlast kdyz byla RX8 za sveho zivota srovnava s autama s V6 (tezkej samotnej blok) nebo oturbenyma R4 (vetsi a tim i tezsi naroky na chlazeni). Kompaktni rozmery pak taky pomohli tomu jak se rx8 na ceste chovala, to jak neni tezka na cumak je jedna z vlastnosti co musis na rx8 milovat.
To tsi ma 140kg vcetne veskereho chlazeni? Pokud ano jde o pekne cislo. Onech cca 120kg by melo byt u RX8 vcetne chlazeni a privodu vzduchu, to ve srovnanin s beznym V6/R6 z te doby je o 60-80kg min v suche hmotnosti. A to je znat.
Hele, viděl jsem někde údaje od BMW - M3 E46 měla 147,5kg, M5 E39 pak 158,5kg... ale bez záruky, nebyly to ofiko údaje, jen něco z fóra (někdo chtěl nacpat M5 motor do M3) a nevím jestli včetně všeho balastu.
S54 z E46 vazil se vsim ke/nad 200kg,150kg je utopie. btw. i se tim BMW sveho casu chlubilo kdyz vypustilo V8 v E92, ze jde o lehci motor nez predeslej R6 a to ten novej V8 vazil 200+kg (sucha hmotnost). V tom je ta hmotnost wankelu krasna, je mala i v realu a ne jen na papire pri komplet ocesanem motoru. Samotnej renesis z RX8 mel myslim k 90kg, ocesanej motor z RX7 nekdo zvazil na 154lbs (70kg), a az pridani prevodovek, turba, chlazeni atd. z toho udela 200kg cvalika. Jenze tento veskerej balast musis pripocitat i k tem vaham od BMW, od VW atd...
Jak jsme se tu onehda bavili a ja ti napsal ze s RX8 je nejlepe srovnatelna obycejna e46 330i, tak si to nekdy skus projet a ten rozdil poznas v prvni zatacce jakehokoliv prumeru. Jak po zatoceni volantu cela ta masa na predku zacne pracovat, tlacit na silentbloky a casti pruzeni a naprav a az pak tocit, v RX8 co pamatuju to slo vsechno tak nejak snaz a doslova lehceji, strmeji. Podobnej pocit jsem mel z s2000.
Proto by mi bylo lito kdyby se mazda toho konceptu pustila, ma sve nesporne vyhody stejne jako nesporne nevyhody (ale na tom stale doufam jeste zapracuji).
Že RX-8 jezdí skvěle je fakt, ale těžko říct, kolik toho jde na vrub lehkého motoru a jak lehký ten motor vlastně je. Základní díly jsou pořád z litiny, takže docela věřím, že moderní motory s hliníkovým blokem mohou být co do hmotnosti docela zajímavé. Mám kontakty s lidmi co v US montují do RX-7 hliníkové V8 z Corvette nebo nějaké Toyotí šestiválce a prý to na jízdní vlastnosti žádný zásadní vliv nemá.
3er je obyč sedan... jezdil jsem nedávno s 325i (E91) a jezdí to taky pěkně, ale samozřejmě to auto je trošku jinde.
Odstrojený 13B bez oleje, bez svíček, bez elektriky, ale se setrvákem má asi 105kg.