Sportovní Mazda s Wankelem: Koncept za tři roky, do výroby za šest

Všechny významné japonské automobilky s výjimkou Nissanu (a překvapení v podobě Lexusu LFA) se u svých příznivců v novém tisíciletí, snad v honbě za "zeleností" zapsaly trestuhodným opomenutím kategorie sportovních/supersportovních aut. Toyota už má druhý koncept Supry, Honda svůj desetiválcový supersport "HSV" zařízla ve fázi finálních testů a NSX chystá až na příští rok a Mazda se v tom plácá dost podobně.
Nejprve se rozhodla tvrdit, že modelem RX-8 skončí éra výkonných sporťáků značky a možná to byla i pravda - ještě před třemi roky byste asi na současnou renesanci značky nevsadili ani ojro a automobilce šlo o přežití, ne o imageový model. Jenže Mazda je nyní na vzestupu a patrně došlo k přehodnocení plánu, což se navíc nepovedlo před příznivci značky utajit... nebo možná s ohledem na vlnu nevole, spojenou s oznámeným koncem RX-8 i rotačních motorů, se to ani moc tutlat nechtělo.
Mazda tedy zvolila strategii "zákulisní šuškandy". Oficiálně žádný sporťák s wankelem nebude, neoficiálně vám však každý druhý "insider" šeptem a tajuplným výrazem ve tváři "prozradí", že se "něco" chystá. Došlo to dokonce do stádia, kdy v roce 2017, kdy se bude slavit 50 let modelu Cosmo Sport s wankelem, mělo dorazit "nové RX-7" a o tři roky později dokonce supersportovní RX-9.
Tyto informace ale byly zjevně už příliš zavádějící a fantastické a bylo patrně třeba do "šuškandy" vnést trochu řádu. Jistý nejmenovaný manažer Mazdy tak nyní mezi řečí sdělil australskému Motoringu, že sporťák nakonec bude jen jeden. Měl by se jmenovat RX-9 a u příležitosti 50 let Cosma se představí v roce 2017 jen jako koncept, jenž budou od sériové výroby dělit tři roky.
Bylo by poněkud mrzuté, kdyby se oficiálně na RX-9 čekalo šest let, proto teď bude tři roky oficiálně ticho a ty další oficiální tři do 2020 už příznivci značky psychicky lépe zvládnou, ostatně zhruba stejnou roky to trvalo od studie do výroby i GT-R a podobně na tom bude NSX a nejspíš i Supra.