V závodních autech se to používá (cílem je ale rekuperace energie, kdy použijí generátor místo obtokového ventilu). U Audi si s tím hráli pro silniční auta, ale opustili to právě pro setrvačnost (cílem bylo zlepšit odezvu, ale prý ji to naopak zhoršilo). Těžko říct, co by použili tady. A vývoj jde dopředu.
@Ham., gil54
No v automotive se zatím sériově nepoužívá ani jedno, vše je ve vývoji a testech. Tady se bude používat elektrický kompresor, tedy kombinace elektromotoru a kompresoru a klasické dvojstupňové turbodmychadlo co je dnes v BiTDI.
[odkaz]
A tady se bude používat jednodušší řešení s elektrickým turbokompresorem
[odkaz]
Co je nebo bude v Bugatti, tak na to bych si z těchto útržkovitých informací nevsadil ani cent. Pravdou je, že motoristické weby a nejen u nás ty pojmy motají docela fest a vyznat se v tom bez obrázku je složité.
A to s těmi třemi stroji na jedné hřídeli jsem neuvedl. Tohle řešení by mělo, podle mě, velkou nevýhodu ve zbytečně velkých setrvačných silách. Ale možné to je. Nevím, používá se to fakt ?
Většinou se to řeší dvěma turby, třeba by mohlo být to malé i elektrické a větší na výfukové plyny. Nebo třemi (BMW).
Možné je obojí. Elektrický kompresor i elektrický turbokompresor. V popisech se vyskytuje pojem two electric turbochargers. Takže pokud jsou to správné a nezkreslené informace, tak se současné dva turbokompresory ve Veyronu nahradí dvěma elektricky poháněnými turbokompresory.
Elektrický turbokompresor má na společné hřídeli tři stroje, elektromotor, turbínu roztáčenou výfukovými plyny a klasický kompresor (dmychadlo). Elektrický motor roztáčí toto soustrojí v nízkých otáčkách, kdy tlak výfukových plynů je nedostatečný a ve vyšších otáčkách přebírá jeho funkci turbína.
Elektrický kompresor (tedy soustava dvou strojů, elektromotoru a kompresoru) s používá třeba u nového 3.0 TDI, kde je tento elektrický kompresor plus sestava dvou klasických výfukovými plyny poháněnými turbokompresorů.
To už se tady přetřásalo miliónkrát. Jde o správné názvosloví versus vžitá terminologie.
Věc, co vyrábí zvýšený tlak je buď ventilátor, dmychadlo nebo kompresor - rozhoduje výše tlaku, který je ta věc schopná vyrobit.
Tahle ta každá věc může mít různá konstrukční řešení. Mohou být pístové, křídlové, šroubové, lopatkové, spirálové a možná i nějaké jiné.
Druhá samostatná věc je pohon. Buď turbínou (v těchto případech na výfukové plyny), elektromotorem, nebo jiným zdrojem točivého momentu pro jeho pohon (třeba z řemenice nebo klikovky vlastního spalovacího motoru auta.
Nejvíce vžitý výraz "turbo" se používá pro soustrojí poháněcí turbíny na výfukové plyny spojené jednou hřídelí s lopatkovým kompresorem či dmychadlem někdy nazývaným také turbokompresorem či turbodmychadlem.
Elektrické turbo tak někdo nazývá tedy soustrojí lopatkový kompresor nebo dmychadlo poháněné elektromotorem.
moze mi niekto vysvetlit rozdiel medzi elektrickym turbom a kompresorom?
doteraz som bol v tom, ze turbo je pohanane vylucne vyfukovymi plynmi a kompresor bud elektricky alebo priamo motorom.