Elektronický gigant Apple údajně vyvíjí elektrické vozidlo, schopné jízdy bez účasti řidiče. Oznámila to agentura Reuters s odvoláním na dobře informované zdroje.
samozrejme existuji i metra/vlaky kde zadna obsluha na palube jiz neni, nejblizsi je kuprikladu v Parizi, jako cestujici tam muzes stat/sedet primo u celniho okna
[odkaz]
zaprve letadlo leti, musi korigovat 3 smery, leti krapet rychleji a neni to zrovna drobecek do ktereho se opiraj zivly celkem vic nez do auta kdesi na zemi
utopie to neni protoze to jiz davno funguje a dale se to jen vyvyji, a ne opravdu to nekonci jen parkovanim, v prodeji jsou jiz dnes auta ktera sami jedou po dalnici a nejen ze se drzi v pruhu, ale i dokazi predjet pomalejsi auto
utopie jsi spise ty, a takove samoridici auto samozrejme zezacatku bude vyzadovat kontrolu ridicem ;-)
mimochodem nektere US staty provoz takovich samoridicich aut umoznuji a takova auta se tam davno testuji v provozu, a co je zajimave, zatim bez nehod ikdys maji najezdeno jiz nekolik milionu km (dohromady) na letosni CES v LV bez pomoci ridicu dojelo ze SF samoridici Audi A7, a svete div se ono tam dojelo a za plneho provozu >:D
firmy co na takovich autech a systemech pracuji odhaduji, ze takova auta budou celkem bezna jiz v letech 2025-2030
Tak velký rozdíl je, že s autem můžeš jednoduše zastavit. Nicméně vhodné přirovnání k autopilotovi ve světě automobilů podle mne máme - tempomat. Moderní letadlo toho umí víc, ale to plyne z toho, že letadla nepotkávají tolik konfliktního provozu a mají k dispozici dostatečně přesnou navigaci.
Ještě jsem neviděl jak to zvládne mlhu, sněhovou vánici atd. na okresce, která je samá díra a jediný orientační bod je příkop. A taky by mě zajímalo co to bude dělat v normálním provozu na českých cestách a ne někde uprostřed pouště v americe, kde je jedno auto na 100km.
Co to auto bude dělat na silnici, kde se v poho vedle sebe vejdou 3 auto takže se ho někdo rozhodne předjet a do protivky něco pojede uhne ke kraji jako normální řidič a nebo bude muset někdo z těch 2 do příkopu? (ti co by chtěli napsat, že neměl předjíždět už můžou začít přemýšlet co řeknou příbuzným na to, že to autonomní auto jelo pořád stejně)
Nebo, když se někdo zařadí těsně před něj?...
Všechno jde zvládnout. Dnešní auta vidí defakto 2D a z toho si částěčně tvoří 3D obraz okolí, ale v budoucnu bude počítač zpracovávat v reálném čase 3D okolí vozidla naprosto přesně včetně predikce možných událostí - bude odhadovat co se s jakou pravděpodobností stane na základě toho, co se právě děje. Stejně jako to dělá dnes živý řidič. Orientace není problém - stačí použít 3D kamery, IR přísvit, laserové měřiče vzdálenosti, radar. Vše je vynalezeno, jen to vhodně nakombinovat.
Dobře dejme tomu, že by jsme měli technologii, která zvládne všechny možné problémy, ale pořád zůstavají minimálně 2problémy:
1. kolik to bude stát? Jako Dacia asi těžko
2. jak dlouho přežijeme to záření všech těch radarů a senzorů? Sice má každý u sebe mobil, který také něco vyřazuje, ale když bude mít každé auto radar tak to bude ve městě docela peklo
mlha a spatne pocasi je pro takove auto hracka, vidi dal a lip nez jakykoliv ridic diky senzorum, radarum a ruznym typu kamer, a reakci ma mnohanasobne rychlejsi
Tu sa nebavime o nejakom primitivnom systeme ktory dokaze pracovat s dvoma hodnotami 0 a 1. Je to subor sofistikovanych asistentov, vsetko vyhodnocuje system a dokaze reagovat roznymi sposobmi na rozne situacie podla potreby.
Zober si napriklad moderne radarove tempomaty, dokazu nudzovo brzdit dostatocnou silou na to aby nenarazili ale zaroven aby vyuzili zostavajucu drahu na plno tak aby vozidlo iduce za nimi malo co najvacsi priestor na reakciu. To len ako taky maly priklad toho, ze stroj dokaze reagovat sofistikovanejsie ako clovek ked spanikari a hodi sa na brzdy.
Bezpečné samojazdiace auto je reálnejšia myšlienka než by sa mohlo zdať na prvý pohľad.
Základnou filozofiou takéhoto auta je veľa rôznych systémov, ktoré vidia situáciu okolo automobilu vždy trochu z iného pohľadu. Súčasne sa však informácie rôznych systémov prekrývajú a vzájomne kontrolujú.
Takže stereokamery sú doplnené radarom a laserovými čidlami. Plus rôzne senzory - napr. opotrebovania pneumatík, merania teploty vozovky či výšky vodnej hladiny na vozovke (u vyjazdených koľají). Plus je k tomu podrobná GPS mapa (oveľa podrobnejšia ako v súčasnosti), kde KAŽDÁ dopravná značka má svoju presnú GPS súradnicu (aj tie nakreslené na vozovke). Plus k tomu on-line informovanie o aktuálnej situácii na cestách pomocou mobilných sietí. Plus vzájomné si odovzdávanie informácií jednotlivých automobilov "nakrátko", t.j. napr. pomocou wifi autám v priamej blízkosti, alebo "na diaľku", kedy sa dôležité informácie posielajú prostredníctvom mobilných sietí do riadiaceho centra, odkiaľ sa potom zase posielajú ďalším autám.
To všetko bude doplnené pravidelnou aktualizáciou softwaru samojazdiacich áut. Ak sa napr. vyskytne na jednom takom aute krízová situácia, s ktorou software nepočítal, software sa upraví a následne sa túto "skúsenosť" naučia formou aktualizácie softwaru aj ostatné autá.
Keď sa táto "snehová guľa" raz rozbehne, tak potom to už pôjde veľmi rýchlo... Bude si to však vyžadovať aj súčinnosť štátu. Bude musieť byť zriadené centrum, do ktorého budú autá, ale napr. aj cestári či záchranári povinní nahlasovať svoje "neštandardné" aktivity. V prípade cestárov, záchranárov a policajtov skôr tie štandardné. Jednoducho situácie, ktoré na ceste predstavujú určité bezpečnostné riziko. Napr. pokazené auto idúce zníženou rýchlosťou, auto, ktorému nefunguje nejaký bezpečnostný systém, auto odstavené na krajnici, zasahovanie záchranárov pri dopravnej nehode, oprava cesty u cestárov atď.
Ak napr. cestári budú robiť opravy na ceste, auto to bude vedieť minimálne z 3 zdrojov - z dopravného centra kilometre pred cestármi, pomocou Wi-fi od áut jazdiacich pred ním, a z dopravných značiek pred úsekom opravy cesty. V samotnom úseku potom samozrejme podľa kamier.
Keď sa všetky tieto zdroje budú vzájomne prekrývať a kontrolovať, potom sa riziko vzniku nehody výrazne znižuje... Keď sa tieto systémy budú vyrábať v miliónových sériách, tak cena pôjde výrazne dolu. Podobne ako to bolo s ABS, ESP a ďalšími systémami...