Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobil bez řidiče: Podle Apple hudba blízké budoucnosti

Tomáš Dusil
Diskuze (18)
Elektronický gigant Apple údajně vyvíjí elektrické vozidlo, schopné jízdy bez účasti řidiče. Oznámila to agentura Reuters s odvoláním na dobře informované zdroje.

Čas od času proběhnou tiskem zprávy o vývoji automobilu, jenž by nepotřeboval řidiče. Zdá se to být utopie, nicméně je možné, že taková doba jednou přijde, a že už od ní nejsme zase tolik vzdálení.

Je zajímavé, že spíše než samotní výrobci automobilů věří v takové auto firmy, zabývající se počítači. Jednou z nich je firma Apple z kalifornského Cupertina, která na takovém vozidle pracuje. Podle ní k tomu údajně není ani potřeba účast velkých výrobců automobilů. Docela odvážné tvrzení…

„Plně automatické auto skutečně vyvíjíme. Podle nás je vývoj takového auta u velkých výrobců automobilů teprve na začátku. Navíc ani necítíme z jejich strany žádnou podporu,“ říká zdroj z Apple, který si nepřál být jmenován. A dodává: „Apple v současnosti zkoumá, jak by mohl vyrobit vlastní vozidlo a sem patří také elektromobil, schopný jízdy bez řidiče.“

Zatím je příliš brzy

Podle odhadů si technologie plně automatizovaného řízení vozidel vyžádá jen do roku 2020 investice 25 miliard amerických dolarů. Reálně by se taková auta mohla na silnicích objevit o dalších 5 až 10 let později.

Obecně nejde jen o auta jako taková, nýbrž i o chytrou infrastrukturu. Ta patrně spolkne mnohem více prostředků, než auto samotné. Zavedení takových dopravních prostředků by znamenalo zásadní obrat v mobilizaci, nicméně by se to neobešlo bez zásadních úprav v legislativě. Ta současná nic takového v zásadě neumožňuje. Neboť kdo by odpovídal za případnou nehodu? Počítač? To asi ne.

Tomáš Dusil
Diskuze (18)
17. 2. 2015 13:54
Re: ...
Tu sa nebavime o nejakom primitivnom systeme ktory dokaze pracovat s dvoma hodnotami 0 a 1. Je to subor sofistikovanych asistentov, vsetko vyhodnocuje system a dokaze reagovat roznymi sposobmi na rozne situacie podla potreby.

Zober si napriklad moderne radarove tempomaty, dokazu nudzovo brzdit dostatocnou silou na to aby nenarazili ale zaroven aby vyuzili zostavajucu drahu na plno tak aby vozidlo iduce za nimi malo co najvacsi priestor na reakciu. To len ako taky maly priklad toho, ze stroj dokaze reagovat sofistikovanejsie ako clovek ked spanikari a hodi sa na brzdy.
17. 2. 2015 13:46
Re: Utópia ....
Kodan by mohla byt blizsie pre vacsinu cechov, tam maju tiez plne automaticke metro bez obsluhy
Avatar - jozephko
17. 2. 2015 09:58
Vidím to veľmi reálne
Bezpečné samojazdiace auto je reálnejšia myšlienka než by sa mohlo zdať na prvý pohľad.
Základnou filozofiou takéhoto auta je veľa rôznych systémov, ktoré vidia situáciu okolo automobilu vždy trochu z iného pohľadu. Súčasne sa však informácie rôznych systémov prekrývajú a vzájomne kontrolujú.
Takže stereokamery sú doplnené radarom a laserovými čidlami. Plus rôzne senzory - napr. opotrebovania pneumatík, merania teploty vozovky či výšky vodnej hladiny na vozovke (u vyjazdených koľají). Plus je k tomu podrobná GPS mapa (oveľa podrobnejšia ako v súčasnosti), kde KAŽDÁ dopravná značka má svoju presnú GPS súradnicu (aj tie nakreslené na vozovke). Plus k tomu on-line informovanie o aktuálnej situácii na cestách pomocou mobilných sietí. Plus vzájomné si odovzdávanie informácií jednotlivých automobilov "nakrátko", t.j. napr. pomocou wifi autám v priamej blízkosti, alebo "na diaľku", kedy sa dôležité informácie posielajú prostredníctvom mobilných sietí do riadiaceho centra, odkiaľ sa potom zase posielajú ďalším autám.
To všetko bude doplnené pravidelnou aktualizáciou softwaru samojazdiacich áut. Ak sa napr. vyskytne na jednom takom aute krízová situácia, s ktorou software nepočítal, software sa upraví a následne sa túto "skúsenosť" naučia formou aktualizácie softwaru aj ostatné autá.
Keď sa táto "snehová guľa" raz rozbehne, tak potom to už pôjde veľmi rýchlo... Bude si to však vyžadovať aj súčinnosť štátu. Bude musieť byť zriadené centrum, do ktorého budú autá, ale napr. aj cestári či záchranári povinní nahlasovať svoje "neštandardné" aktivity. V prípade cestárov, záchranárov a policajtov skôr tie štandardné. Jednoducho situácie, ktoré na ceste predstavujú určité bezpečnostné riziko. Napr. pokazené auto idúce zníženou rýchlosťou, auto, ktorému nefunguje nejaký bezpečnostný systém, auto odstavené na krajnici, zasahovanie záchranárov pri dopravnej nehode, oprava cesty u cestárov atď.
Ak napr. cestári budú robiť opravy na ceste, auto to bude vedieť minimálne z 3 zdrojov - z dopravného centra kilometre pred cestármi, pomocou Wi-fi od áut jazdiacich pred ním, a z dopravných značiek pred úsekom opravy cesty. V samotnom úseku potom samozrejme podľa kamier.
Keď sa všetky tieto zdroje budú vzájomne prekrývať a kontrolovať, potom sa riziko vzniku nehody výrazne znižuje... Keď sa tieto systémy budú vyrábať v miliónových sériách, tak cena pôjde výrazne dolu. Podobne ako to bolo s ABS, ESP a ďalšími systémami...
17. 2. 2015 09:17
Re: Utópia ....
Tak velký rozdíl je, že s autem můžeš jednoduše zastavit. Nicméně vhodné přirovnání k autopilotovi ve světě automobilů podle mne máme - tempomat. Moderní letadlo toho umí víc, ale to plyne z toho, že letadla nepotkávají tolik konfliktního provozu a mají k dispozici dostatečně přesnou navigaci.
17. 2. 2015 07:18
Re: Utópia ....
srovnavat let a jizdu po silnici je nesmysl, tecka :-)