Dvouhmotovému setrvačníku se někdy říká dělený setrvačník. Jeho hlavním úkolem je eliminovat torzní kmitání klikového mechanismu, jež posádka vozu vnímá jako vibrace a hluk.
Hele mozna budu za trubku a mozna i má, ale zatimco jsem resil prave tuhle laskominu na dvou manualech(toyota a skoda) a slysel o mnoha manualech... Legacy, outback, co je tohle postihlo, tak u automatu jsem tohle nikdy neresil a ani neslyšel. Diffy jo, loziska jo, kardan jo... Ale dvozhmotu ne. Mozna nekdo technicky obdarenejsi to uvede na spravnou miru...
se pomaličku poohlédneme po automatu, že? Klasické hydře... I když ta dnes postupně ustupuje CVT prevodovkam a DSGéčkům, což je taky sranda na servisní zásahy.
Za mne, a může to být jen ojedinělý případ, potvrzující pravidlo, jsou servisně menší náklady u automatů.
Jinak palce hore za osvětlující článek. Takový tu spoustě lidí chyběl, neb dvouhmota je laskominka potkavajici dost zdejších čtenářů (predpoklad, nikoliv neměnné tvrzení...)
že se v hloubce motoru jeho vozu skrývá jakýsi dvouhmotový setrvačník. V praxi však není žádný důvod ho měnit prvních 400 tis km. Stojí cca 10 tisíc. >Jo, kdyby měl člověk rendlíka, tak ta věc zaručeně odejde dříve a bude stát cca dvojnásobek :-!
Setrvačník má ještě jednu funkci, a to držet otáčky motoru - typicky při přeřazení, ale pozná se to i třeba při protočení motoru, jak rychle motor vyletí do otáček a spadne zpět. Pro sportovní auta se občas montuje odlehčený setrvačník...
ale napriklad torzny tlmic so systmom DAT je vazne ulozeny na klukovom hriadeli ;-) ( ale moze byt aj za spojkou alebo na vstupe do diferencialu ) ... nieco ine je uz Hydrodamp..... neviem ci chlapci z redakcie nemaju na mysli prave torzny takzvany DAT tlmic .... umiestneny na klukovom hriadeli
fakt neviem... len vychadzam z knihy co citam ;-)
DAT tlmic funguje na principe kyvadla.... a prispieva k mensim vibraciam prave klukoveho hriadela
je to cela veda tento zotrvacnik... sam som prekvapeny kolko tu toho mam popisane ... ale este viac z toho ze som tieto veci kedysi mal aj v hlave .. jo bejvavalo .. uz vyfucalo
defakto je zotrvacnik vlastne kotuc s velkou hmotnostou ktory vyrovnava nerovnomerny chod motora.. povedane laicky..... pozeram ze v knihe mam o tom na 3 strany teorie.... osobne som radsej za pevny ako dvojhmotovy ..... ale tieto veci nikto pri kupe auta stejne neriesi... lebo nema na vyber.... ak vsak clovek jazdi vyslovene len po meste tak tu by ten dvojhmotovy dost trpel...... takze mozno tieto veci nie su na skodu vediet este vopred pred kupou nejakeho mestskeho auta....
kazdopadne dalsia z veci ktora pri kupe jazdeneho auta moze zlobit.... a necakane vyskocit ak clovek nepozna povod auta a presne kilometre..... .. cela veda takyto zotrvacnik... pri pocte casti z kolkych sa taky dvojhmotovy zotrvacnik sklada mam pocit ze aj samotny motor je voci nemu este uplne jednoduca vecicka
Na tom prvom obrazku v galerii mate prehodeny popis (sekundarna cast a sustava pruzin), respektive tam nesedia farby s popisom...
[odkaz]
Okrem toho je nespravne popisana uloha torzneho tlmica:
"...To by za normálních okolností zvyšovalo nerovnoměrnost chodu klikového hřídele a vedlo by k jeho nepříjemnému kmitání. Aby se toto potlačilo, musí být použit ještě dodatečný tlumič torzních kmitů..."
Torzny tlmic tam nie je za ucelom potlacenia nerovnomernosti chodu klukoveho hriadela, ale na tlmenie jeho prvej vlastnej frekvencie (skrutenie predneho konca voci zadnemu).
Este by sa ziadalo napisat aj nieco o charakteristike dvojhmotoveho zotrvacniku (on sa dnes uz prakticky nerobi s konstantnou torznou tuhostou v celom pracovnom rozsahu). Ale to by sme uz asi zachadzali do detailov...