Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Video: Mazda MX-5 ukazuje své perfektní rozložení hmotnosti

Na tomto videu uvidíte nejen nadšené vývojáře nové Mazdy MX-5, ale hlavně také důkaz perfektního rozložení hmotnosti malého roadsteru.
Zpět na článek
30. 5. 2015 18:54
30. 5. 2015 19:33
31. 5. 2015 07:52
30. 5. 2015 20:08
30. 5. 2015 21:04
30. 5. 2015 22:20
30. 5. 2015 23:05
31. 5. 2015 00:00
31. 5. 2015 11:34
31. 5. 2015 00:31
31. 5. 2015 10:51
31. 5. 2015 00:11
31. 5. 2015 10:01
31. 5. 2015 11:21
30. 5. 2015 23:18
30. 5. 2015 18:54
cigo
ho ve srovnavacim testu rozseka jako malinu
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Hammunasakra
30. 5. 2015 19:33
Re: cigo
Budejť. Koho zajímá rozložení hmotnosti když kufr to nemá, Haldex to nemá, TDI to nemá. K čemu taková parodie na auto je >:-[]
31. 5. 2015 07:52
Re: cigo
hlavne je to cenove velice podobne a patri do stejne kategorie - rozvazeni pizzy
Avatar - Bully_
30. 5. 2015 20:08
Ideal 50:50?
O vynikajicich jizdnich vlastnostech predeslych Miatek ani te nejnovejsi nepochybuji, ale samotny pomer hmotnosti na jednotlive napravy samozrejme o jizdnich vlastnostech vozu nevypovida a cela akce je jenom marketingovy pocin. Kolik aut se tomuhle pomeru silne blizi a pritom se i pri nejlepsi snaze ridice v zatacce sunou cumakem smerem ven. A naopak vozy, ktere se tomuhle pomeru vzdaluji i dost vyrazne, muzou nekdy byt i etalonem jizdnich vlastnosti.
Rozbalit vlákno
21
30. 5. 2015 21:04
Re: Ideal 50:50?
Osobně vidím jako ideál spíš 60 vzadu (čehož auto s motorem vpředu jen tak nedosáhne). Ale jak píšeš, není to jen o rozložení. A překvapilo to někoho? MX-5 se i v minulosti chlubila prakticky symetrií nejen podélně, ale i napříč. Nebo si to pletu s S2000?
Avatar - Uživatel_5340709
30. 5. 2015 21:23
Re: Ideal 50:50?
Trochu to o něčem vypovídá, třeba když dáš na váhu takhle šestku, výrazně přepadává na předek.
Avatar - fOE
30. 5. 2015 22:20
Re: Ideal 50:50?
Proc 60 na zadek? Trochu to rozved. ;-)
30. 5. 2015 23:05
Re: Ideal 50:50?
Těžší zadek (pro jistotu, bavím se o zadokolkách) znamená lepší přilnavost na hnané nápravě (což pomůže na kluzčím povrchu, kdy ta kola jen těžko zatížíš akcelerací). Když brzdíš, vzroste zatížení předních pneumatik na úkor zadních; těžiště posunuté vzad tak bude znamenat lepší rozložení (se zatížením sice roste přilnavost, pneumatiky však nejsou rády přetěžované), zadek bude stabilnější a budeš moci brzdit hlouběji do zatáčky. Na výjezdu ze zatáčky ti vyšší přilnavost vzadu umožní jít dříve na plyn.

Nevím, kde je ideál, jestli vůbec nějaký je, 50 to podle mne není a když mám střílet čísla, líbí se mi interval 55 až 60. Když se podíváš na auta s motorem uprostřed, 50:50 pravděpodobně neuvidíš. Je to taková pohádka FR uspořádání. Ono auto s motorem vpředu nemůže bez balastu moc doufat v 60 vzadu. K tomu nestačí ani motor "vpředu uprostřed" s převodovkou vzadu. Dostat se na 50 je celkem boj, nemluvě o přes 50.
Avatar - Bully_
30. 5. 2015 23:33
Re: Ideal 50:50?
S prvnim odstavcem se neda nesouhlasit, ten druhy uz je dost spekulace. Nekolik modelu Porsche 911 nebo par Lotusu ma treba pomer rozlozeni hmotnosti 37/63 a taky jdou jejich jizdni vlastnosti oznacit za "idealni", stejne jako muze byt "idealnich" i tech 50:50. Navic se tenhle pomer slusne meni uz jenom s ridicem, ev. + spolujezdec.
31. 5. 2015 00:00
Re: Ideal 50:50?
Myslel jsem, že jsem napsal dost jasně, že to není ničím podložené a ta čísla se mi prostě líbí. Mohlo by to být 54, nebo 65. Jen je to podle mne více než 50. Těžší zadek má prostě příliš mnoho výhod, aby tomu tak nebylo. Podle mne ideál ani není, protože bude záležet i na trati. Doposud jsem uvažoval jen čas (rychlost) a hmotnost. Ne, jak se to auto bude řídit, nebo dopad na konstrukci auta a její vliv. Auta jsou komplexní stroje.

Když to budeš chtít vzít do extrému, tak s řidičem budeš muset počítat. Jsou řidiči, kteří na sedadle spolujezdce vozí balast. ;-)
Avatar - Bully_
31. 5. 2015 00:35
Re: Ideal 50:50?
Ale jasne, vzdyt vime, ze si rozumime :-) Tezsi zadek ma vyhody i nevyhody, podle me ten ideal proste muze klidne 50:50, jako i 65:35. A stejne tak uznam, ze pro nekoho muze byt idealnich opacnych treba 63:37 (predokolkovy HH) a pojede s nim rychleji, nez drtiva vetsina lidi i s vykonnejsi zado/ctyr/kolkou.
Ten balast na miste spolujezdce znam, mam opravdu mrnavy kufr a navic se do neho spatne leze. A nektery zivy balast, zvlast o par let mladsi, je svezt vedle sebe taky docela fajn >:D
31. 5. 2015 11:34
Re: Ideal 50:50?
Spíš jsem myslel na Japonce vozící motor na sedadle spolujezdce, ale žena jako balast, proč ne (hlavně když nepozvrací auto). ;-)
Avatar - Enthusiastic.driver
30. 5. 2015 23:41
Re: Ideal 50:50?
Docela souhlas... 50:50 je taková hezká formulka do prospektu. Reálně mohou být ale dvě auta s rozložením 50:50 značne rozdílná - krom samotného rozložení na nápravy záleží také na tom, kam je hmota situovaná. Auto s 50:50 a masou kolem středu bude řidičsky nesrovnatelně lepší než něco, co má hmotu více excentrovanou ke krajům...
Avatar - Bully_
30. 5. 2015 23:56
Re: Ideal 50:50?
S tim situovanim hmoty ti nejak nevim. Ciste fyzikalne- vyvazenost takoveho vozu je porad stejna. Nikdy v tomhle ohledu nebude mezi jednotlivymi auty az tak dramaticky rozdil a podle me je ridicsky mnohem dulezitejsi, jestli budu zatacet s autem tezkym jednu tunu nebo dve.
Avatar - Enthusiastic.driver
31. 5. 2015 00:05
Re: Ideal 50:50?
to máš smaozřejmě pravdu, ale já uvažuju stejnou hmotnost - představ si, že zatáčíš s autem, která má traverzu před přední a za zadní nápravou - bude nedotáčivé a zároveň bude i rychle nastávat přetáčivost. Kdežto když ty traverzy přesuneš doprostřed, bude zcela jistě stáčivější a ovladatelnější...
Avatar - Bully_
31. 5. 2015 00:13
Re: Ideal 50:50?
Teoreticky to tak urcite je, v praxi ale najdes podobnou silenost tak u autobusu. Normalni osobni, a navic sportovni auto nikdy nebude mit neco co trochu vazi pred predni a za zadni napravou. Zjednodusene receno, reaguju ted na ten tebou zmineny pomer 50:50. U jineho pomeru treba ta 911-ka to "horsi" situovani hmotnosti ma, napr. vuci Lotusu se stejnym pomerem hmotnosti 37:63 (ale s motorem pred a ne za zadni napravou), ale nejake horsi jizdni vlastnosti bych ji diky tomu rozhodne neprisuzoval.
31. 5. 2015 00:31
Re: Ideal 50:50?
Tak proč se o tom dočteš v odborné literatuře, když je to tak zbytečné? U 911 se to projevuje tím, že má zadek tendenci se chovat jako kyvadlo.
Avatar - Bully_
31. 5. 2015 00:50
Re: Ideal 50:50?
Bavis se ted o necem jinem. Wawris mluvil o aute s pomerem 50:50 a tam je "situovani hmotnosti" od nejakeho pomyslneho stredu smerem ke krajum auta cistou teorii, v praxi takovy rozdil zvlast u sportovniho auta s pomerem 50:50 neni.
Co se tyka prave te 911, tak uz mluvime o mnohem odlisnejsim rozlozeni hmotnosti. Ze by ale mel byt treba ten Lotus "řidičsky nesrovnatelně lepší" nez Porsche 911 jenom kvuli tomu, ze ma pri stejnem pomeru hmotnosti na jednotlive napravy ten motor pred/nad zadni napravou, nez 911 s motorem za/nad zadni napravou? To Porsche bude spis ridicsky jeste o chloupecek narocnejsi na ovladani, ale to bych prisoudil spis mnozstvi te hmoty, kdyz se nad zadni napravou prehupuje minimalne o metrak vic.
31. 5. 2015 10:51
Re: Ideal 50:50?
Sám jsi do toho zatáhl 911.

50:50 nic nezmění na faktu, že auto s hmotou uloženou dál od těžiště bude mít větší moment setrvačnosti, bude tedy klást větší odpor změnám směru (což vyústí v tu Wawrisem zmíněnou nedotáčivost a následně přetáčivost - ten extrémní příklad s traverzami podle mne uvedl proto, aby sis to dokázal lépe představit). Z tohoto hlediska je posunutí těžiště dozadu také výhodné, protože dává předním kolům větší rameno.

Jak jsem napsal, auta jsou komplexní stroje. Že někdo stráví tisíce hodin potlačováním negativních vlastností určité koncepce a vytvoří velmi dobré auto, neznamená, že tam nejsou. Souhlasím s tím, že "řidičsky nesrovnatelně lepší" je nešťastná formulace, protože se tu bavíme o hmotě a zase bych se vracel k té komplexnosti.
31. 5. 2015 00:11
Re: Ideal 50:50?
Skutečně záleží, kde je hmota situovaná (na vzdálenosti od těžiště). Stačí se podívat na integrál pro moment setrvačnosti. Malá auta tak mají inherentní výhodu.
Avatar - fOE
31. 5. 2015 10:01
Re: Ideal 50:50?
Diky, s tim se da souhlasit. Tady se ale bavime o suchu a o dokonalem podvozku, ze? To "lepsi" zatizeni zadku na mokru nebo v autech ne tak doladenych (klasicky starsi 911) muze z "dokonalosti a vyhody" udelat presny opak, jak sam pises nize o kyvadle...
31. 5. 2015 11:21
Re: Ideal 50:50?
Snažil jsem se dívat na rozložení hmoty izolovaně. Zkazit se dá všechno. A nemusíš jít rovnou na 63, nebo ještě extrémnějších 72, nebo kolik to měl ten Nissan v Le Mans. Ač mám 911 rád, nejsou zhmotněním ideálu (pomíjím, že podle mne ani ideál neexistuje); právě pro umístění hmoty dále od těžiště, což je určující pro zmíněný kyvadlový efekt. Není náhoda, že jsem ji nezmínil.

Těžší zadek je výhodou jak na mokru, tak v zatáčkách právě proto, že v těhle situacích nedosáhneš takové dynamické komponenty zatížení. Pomůže to i při nájezdu, při prvotním zatočení. Daní za to je menší statická přilnavost na předku a tedy menší "rozpočet" pro zatáčení (budeš chtít využít dynamického zatížení předku). A ideální v tomhle případě vůbec nemusí znamenat řidičský či zábavný. Za prvé, jsou různé představy o tom, co to vlastně je. A pak to auto může být naladěné velmi neutrálně a může mít tendenci utrhnout všechna kola najednou, když to přepískneš. Ne každému se to bude líbit. Nicméně na dynamické vlastnosti vozu má vliv řada dalších faktorů.
30. 5. 2015 23:06
Re: Ideal 50:50?
Lepší akcelerace. Ale stejnak je ideál 50:50, protože ježdění není jen o akceleraci, ale o bždění a zatáčení a 50:50 prostě je ideální kompromis pro vše.
30. 5. 2015 23:18
Re: Ideal 50:50?
Naopak. V (tvrdé) akceleraci 50:50 nevadí (pod akcelerací ten zadek zatížíš), ale na brzdách a na výjezdu dostaneš na frak. U Ferrari si skutečně nedali tu práci posunout těžiště například 599 více dozadu (přes 50) jen tak pro srandu králíkům.
Avatar - Bully_
30. 5. 2015 23:42
Re: Ideal 50:50?
Co je prinosem pro uz tak mnohem vic namahane predni brzdy, kdyz jeste presunes vic hmotnosti na predni napravu? A pri zataceni je osa otaceni vozu za polovinou, takze hbitejsi v zatackach bude vzdycky auto, co ma i teziste za svou idealni polovinou, v tehle ose otaceni.
50:50 spis umozni snadnejsi ovladani auta (oproti hmotnosti posunute dozadu), ale ono se to da dovest jeste dal- nejjednodussi pro ovladani je predokolka s vahou kompletne vpredu. Napriklad dnesni velmi efektivni HH, ktere umozni jezdit i prumernym ridicum neuveritelne rychle.
Avatar - woody-alien
31. 5. 2015 07:28
Hezká debata
... ;-)
Ale když se vrátím k MX-5, tak bych místo nadšených vývojářů a srandování s vyvážeností uvítal, kdyby ji už konečně pustili do světa a byla někde u nás k okouknutí a hlavně projetí. :-)
Rozbalit vlákno
0