Re: on tu Tatru 77 fakt někdo měřil? A nebo je to jen taková
Ano. Přesněji až překvapivě vysoké vztlakové síly zejména na zadní nápravě. A to už cca od rychlosti 90-100 km/h. (Je to vlastně profil křídla letadla na kolech.)
Mno, ono Cx (nebo Cd) se vztahuje právě na referenční plochu (v případě auta právě čelní plocha) a tedy by již mělo vyjadřovat právě relativní poměr odporu vůči jiným objektům, tady autům :-) - bez dalšího zohlednění čelní plochy
A koukám, že XL1 má udáváno Cx 0,189 :-) ... hmmmmmmm >:D
.....mám vážné obavy, že je věta : "Je snad osmdesátiletá nadvláda Tatry T77 coby nejaerodynamičtějšího produkčního auta v ohrožení?" příliš optimistická. Když to napíšu hodně mírně.
Váš kolega Dragoun onehdy napsal [odkaz] . Zde je uveden součinitel Cx 0,36, což je hodnota uvěřitelná a důvěryhodná i ve srovnání s několika jinými zdroji.
Myslím, že produkčních aut se součinitelem Cx lepším než 0,36 jsou vyrobeny desítky a možná i stovky.
Jaký cíl tato věta měla mít ? Rozpoutat diskuzi, zkusit, co čtenář vydrží nebo jste to doopravdy snad myslel vážně ? ;-\ :-O
Pokud by mi profesionální odborník podal zcela vážně takovou informaci osobně, dal by mi tím jednoznačně najevo, co si myslí o mých znalostech. To by se mě dotklo natolik, že bych se s ním dál už nebavil.
Re: on tu Tatru 77 fakt někdo měřil? A nebo je to jen taková
Tatra77 měla Cx někde kolem 0,36 (což odpovídá maximální rychlosti a výkonu motoru).
Ty bájné hodnoty Cx 0,21 se naměřily na zmenšených modelech, které se od finální podoby Tatry 77 podstatně liší (viz anglická Wikipedie). Na druhou stranu v polovině 30.let 20.st. měla auta běžně Cx kolem 0,5 ... takže Tatra 77 byla skutečně aerodynamický průkopník.
ale tak humus je asi trochu silné slovo ;-) , říkejme tomu spíš "experiment" a nebo "technologický demonstrátor", přičemž ukazatel value/money to má fakt mizerný. Co mi tam ale vadí nejvíc, je ten "lodní" dieselový dvouválec...
To je trochu nefér srovnání. Jednak toto je jen jakási studie a XL1 už "dávno" jezdí. A druhak účelem návrhu karoserie XL1 nebylo dosažení co nejmenšího Cx, ale co nejmenšího "Cx krát čelní plocha"...
Úplně stejnou váhu jako součinitel odporu vzduchu má i čelní plocha. Tipnul bych si že tu má ten škaredý XL1 menší takže celkový odpor bude lepší než u Mercedesu. Tím nechci říct že XL1 je nějaký zázrak, naopak - za ty prachy je to pěkný humus
Souhlas, koncept MB má karoserii normálního auta, do kterého se vejde více než jedna sardinka, ale je prostě vymyšlené chytřeji, jak je u MB zvykem. XL1 je jen marketingový nesmysl, TV test ukázal i skutečnou spotřebu tohoto dvoumotoráku, kde ani neuměli normálně vyřešit nabíjení baterek. Věřím, že se MB nebude bát ani komfortu (aspoň ve srovnání se čtyřstopým XL1), možná bude mít i el. okýnka. Snad se vevnitř člověk nebude vařit ve vlastní šťávě a nebude zvenku působit jako velorex :-):yes: