Novinky
Já nevím, Yokohama. Nikdy jsem si jejich pneumatiky nekoupil a když jsem je na nějakém autě jel, nijak mě neuchvátily. V testech se moc nevyskytují a když, tak neexcelují. Ta značka mi prostě nic neříká. A jen kvůli ploutvičkám si je asi nekoupím. Tím neříkám, že nemají dobrý nápad.
No, zastrčená! Mají "zastrčené" vrchy kol a s tvarováním lemu k "přehození" proudnic přes ně. Středy kol již přiléhají ke karoserii a spodky kol už z ní vylézají. Je to dáno tím - jak jsem už psal, že navrchu má kolo dvojnásobnou rychlost, ve středu stejnou, jako auto a dole nulovou. Rychlost odshora dolů lineárně ubývá. Tak to je.
To ale není vystrčené a zastrčené kolo, ale zastrčené kolo s ploutvičkami a bez, poukazoval jsem na to, CO kolo na aerodynamice vůbec dělá. Když ho vystrčíš ven, to rušení obtékání blatníků se výrazně zhorší. Kapsa je v tomto ohledu menší zlo. Tvar blatníku určitě věci ovlivňuje, tady je snaha mít boky pokud možno svislé, tedy žádný "widebody", ale na principu to nic nemění.
Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? 😉
Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? 😉
Právě, že na proudnicích v připojených obrázcích pana Fokta jsou vidět jen malé rozdíly, neboť míra zastrčení je jen nepatrně rozdílná. V případě vystrčenějšího kola je vidět trochu horší proudění nahoře (pod "obočím", kde je dvojnásobná (obvodová)rychlost vůči autu, ale proudění přes střed kola a také dole s návazností na práh je očividně (zákonitě) lepší. A to se mohou dva hádat, jestli to nahoře není zrovna tvarem "obočí" a nemůže se to vylepšit.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
Co je (relativně) zastrčené a co není přece ukázal M.Fokt na fotkách dvou aut víceméně stejné třídy. Oproti situaci před 20 lety je to teď obecně jiné, lepší, ale stále tam viditelné rozdíly jsou - Japonci kola z důvodu aerodynamiky prostě "zastrkují" více, než evropské značky. Z hlediska efektivity je to plus, z pohledu efektnosti naopak.
To je právě to, CO JE ZASTRČENÉ???
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.
Také jsem jezdil dlouhou dobu SS, teď už nejezdím tak často a SS rychleji degradují, tak jsem se vrátil k UHP, ale jak říkám, s Yokohamou se míjíme. 😄
Tahle diskuze mi přijde trošku o exkrementu. Zpochybňuješ obecně známé věci, které považuješ za přitažené za vlasy a argumentuješ nesmyslně. Jistěže NENÍ lepší, když je kolo zarovnané s bočnicí.
Tebou zmiňovaný CX má zadní kolo zakrytované a přední sakra zalezlé [odkaz] i s hladkým diskem. XM to stejné [odkaz] . A když chce i výrobce auta s koly zarovnanými s kastlí (VW Passat) docílit optimální aerodynamiky, světě, div se, zastrčí u ekoauta kolo do podběhu taky [odkaz] . Opět - i s hladkým diskem. Ostatně nevím, co řešíš, stačí se podívat na obtékání vzduchu v galerii. Když to kolo vystrčíš ven, udělá toho aerodynamického bordelu mnohem víc. :-!
Tebou zmiňovaný CX má zadní kolo zakrytované a přední sakra zalezlé [odkaz] i s hladkým diskem. XM to stejné [odkaz] . A když chce i výrobce auta s koly zarovnanými s kastlí (VW Passat) docílit optimální aerodynamiky, světě, div se, zastrčí u ekoauta kolo do podběhu taky [odkaz] . Opět - i s hladkým diskem. Ostatně nevím, co řešíš, stačí se podívat na obtékání vzduchu v galerii. Když to kolo vystrčíš ven, udělá toho aerodynamického bordelu mnohem víc. :-!
Záleží na tom, jak kolo vypadá. Je-li paprskové, je to nejspíš tak jak píšete. Je-li však s hladkou poklicí, je určitě lepší kolo při povrchu. Tak to mají všechny prototypy i seriové automobily, kde si daly tvůrci hodně záležet na aerodynamice (vzpomeňme např. Citroen Cx).
Potíž může pak být "pouze" s výdechy tepla brzd, ale to se řeší dírami v poklici po jejím obvodu poblíž ráfku kola a pak zde vzduch funguje jako v odtředivém dmýchadle - nasává se ze spodku vozu okolo náboje kola, odstředivě přes brzdy a proudí přes poklici vně těmito dírami ven. Přispívá tak nejen ke zlepšení obtékání točícího se kola (i oboustranně), ale i k odsávání vzduchové vrstvy pod vozem, což má podíl na aerodynamce také - zmenšuje vztlak a zlepšuje chování mezní vrstvy pod vozem).
Myslím si, že tady uvedené úvahy o japonských vozech jsou trošku přitažené za vlasy.
Potíž může pak být "pouze" s výdechy tepla brzd, ale to se řeší dírami v poklici po jejím obvodu poblíž ráfku kola a pak zde vzduch funguje jako v odtředivém dmýchadle - nasává se ze spodku vozu okolo náboje kola, odstředivě přes brzdy a proudí přes poklici vně těmito dírami ven. Přispívá tak nejen ke zlepšení obtékání točícího se kola (i oboustranně), ale i k odsávání vzduchové vrstvy pod vozem, což má podíl na aerodynamce také - zmenšuje vztlak a zlepšuje chování mezní vrstvy pod vozem).
Myslím si, že tady uvedené úvahy o japonských vozech jsou trošku přitažené za vlasy.
Malokdo testuje klasicke semi/slicky, v tech je treba Yokohama jednim z prednich svetovych vyrobcu.
Naopak, prectete si odpoved poradne. Zjednodusene: cim vic leze kolo ven, tim vic zhorsuje aerodynamiku, tedy vzduch hur "obteka", kdyz kolo viri vzduch (na obrazku priklad VW). Cim je kolo vic zapustene v karoserii, tim je aerodynamika lepsi, i kdyz to neni zrovna esteticka hitparada (na obrazku priklad Honda).
A tak ano - sledujeme-li zadní kolo (přední v rejdu moc nejde porovnávat). Vůči horní části "obočí" je to tak, jak píšete, ale vůči prahu je to naopak - a to má Honda práh svisle rovný, kdežto VW zaobleně "podbalený". Navíc má Honda hodně vyboulenou část karoserie nad zadním kolem (pozvolným obloukem). A je pravda, že za kolem vyčnívá Hondě nárazník, kdežto u VW za kolem "utíká" a kolo leze skoro ven.
Máte pravdu, obtékání zadního kola VW bude lepší, než u Hondy.
Náklony karoserie sice podporují menší rozchody, ale zase na druhou stranu lze jimi řešit pasivní přiřizování kol - nesmějí být ovšem přílišné, to je škodlivé jinak, a proto se vždy hledá kompromis.
Děkuji za výstižné odkazy a odpověď.
Máte pravdu, obtékání zadního kola VW bude lepší, než u Hondy.
Náklony karoserie sice podporují menší rozchody, ale zase na druhou stranu lze jimi řešit pasivní přiřizování kol - nesmějí být ovšem přílišné, to je škodlivé jinak, a proto se vždy hledá kompromis.
Děkuji za výstižné odkazy a odpověď.
Stále nevím, zda si rozumíme. U japonských aut byly donedávna problémy dva - výřezy blatníků byly větší, než průměr kola (důvodem byly náklony karoserie v zatáčkách) a současně byla kola "zastrčená" dovnitř, směrem k nábojům.
V průběhu času se obojí výrazně zlepšilo, náklony byly potlačeny a aerodynamika byla částečně obětována estetické stránce věci. Stále ale mají JPN značky u svých aut kola zapuštěna více, než Evropa. Všimněte si třeba zde [odkaz] o kolik je zadní kolo "zalezlé" oproti blatníku v horní části. Porovnejte třeba s [odkaz]
Díky :yes: Povětšinou pochopitelně čerpám z různých zdrojů, ale vždy se snažím o přidanou hodnotu.
V průběhu času se obojí výrazně zlepšilo, náklony byly potlačeny a aerodynamika byla částečně obětována estetické stránce věci. Stále ale mají JPN značky u svých aut kola zapuštěna více, než Evropa. Všimněte si třeba zde [odkaz] o kolik je zadní kolo "zalezlé" oproti blatníku v horní části. Porovnejte třeba s [odkaz]
Díky :yes: Povětšinou pochopitelně čerpám z různých zdrojů, ale vždy se snažím o přidanou hodnotu.
[odkaz]ˇ
To bych neřekl, že by byla zvláště utopená.
Nemyslel jsem to ve zlém - jen že článek nemůže být původní, vychází z nějakých podkladů. Omlouvám se.
To bych neřekl, že by byla zvláště utopená.
Nemyslel jsem to ve zlém - jen že článek nemůže být původní, vychází z nějakých podkladů. Omlouvám se.
To není zdaleka jen Accord, jak říká článek, je to japonský "problém" obecně. Problém vizuální, o funkčním dopadu není potřeba diskutovat.
Ne, to tím myšleno opravdu není. když píši "utopená", myslím tím "utopená", nikoli "spasovaná".
Kde by to mělo být opsáno?
Kde by to mělo být opsáno?
No třeba poslední Accord má ta kola opravdu přehnaně utopená, imho jediná vada na kráse.
Nebo, že mají kvůli obtékání japonská auta více "utopená" kola do podběhů. Je tím patrně myšleno, že jsou dobře spasovaná s povrchem karoserie a s malými mezerami vůči ní. Já vím, je to opsáno někde jinde a asi není moc času v redakci se nad tím zamýšlet, ale to by mělo - to je přeci dnes zcela běžné u všech aut.
Jinak odpor vzduchu točících se kol dělá asi tak 5% z celkového a móda paprskových kol ho spíš zhoršuje. Rovněž šířka kol. To první se dá řešit, to druhé je věc kompromisní snahy.
Jinak odpor vzduchu točících se kol dělá asi tak 5% z celkového a móda paprskových kol ho spíš zhoršuje. Rovněž šířka kol. To první se dá řešit, to druhé je věc kompromisní snahy.
Tak tahle věta mě pobavila!
:yes: >😁