Chystá Yokohama revoluci ve výrobě pneumatik? Podle japonské firmy speciálně strukturovaný povrch bočnice pneumatiky může výrazně zlepšit aerodynamiku celého vozu.
"Tu se z nich na nás usmívá obézní panáček, tam zase najdete sportovní šachovnice nebo naopak květiny, popřípadě velké nápisy, přímo si říkající o natření bílou barvou..."
Tak tahle věta mě pobavila! :yes: >:D
Nebo, že mají kvůli obtékání japonská auta více "utopená" kola do podběhů. Je tím patrně myšleno, že jsou dobře spasovaná s povrchem karoserie a s malými mezerami vůči ní. Já vím, je to opsáno někde jinde a asi není moc času v redakci se nad tím zamýšlet, ale to by mělo - to je přeci dnes zcela běžné u všech aut.
Jinak odpor vzduchu točících se kol dělá asi tak 5% z celkového a móda paprskových kol ho spíš zhoršuje. Rovněž šířka kol. To první se dá řešit, to druhé je věc kompromisní snahy.
Stále nevím, zda si rozumíme. U japonských aut byly donedávna problémy dva - výřezy blatníků byly větší, než průměr kola (důvodem byly náklony karoserie v zatáčkách) a současně byla kola "zastrčená" dovnitř, směrem k nábojům.
V průběhu času se obojí výrazně zlepšilo, náklony byly potlačeny a aerodynamika byla částečně obětována estetické stránce věci. Stále ale mají JPN značky u svých aut kola zapuštěna více, než Evropa. Všimněte si třeba zde [odkaz] o kolik je zadní kolo "zalezlé" oproti blatníku v horní části. Porovnejte třeba s [odkaz]
Díky :yes: Povětšinou pochopitelně čerpám z různých zdrojů, ale vždy se snažím o přidanou hodnotu.
A tak ano - sledujeme-li zadní kolo (přední v rejdu moc nejde porovnávat). Vůči horní části "obočí" je to tak, jak píšete, ale vůči prahu je to naopak - a to má Honda práh svisle rovný, kdežto VW zaobleně "podbalený". Navíc má Honda hodně vyboulenou část karoserie nad zadním kolem (pozvolným obloukem). A je pravda, že za kolem vyčnívá Hondě nárazník, kdežto u VW za kolem "utíká" a kolo leze skoro ven.
Máte pravdu, obtékání zadního kola VW bude lepší, než u Hondy.
Náklony karoserie sice podporují menší rozchody, ale zase na druhou stranu lze jimi řešit pasivní přiřizování kol - nesmějí být ovšem přílišné, to je škodlivé jinak, a proto se vždy hledá kompromis.
Naopak, prectete si odpoved poradne. Zjednodusene: cim vic leze kolo ven, tim vic zhorsuje aerodynamiku, tedy vzduch hur "obteka", kdyz kolo viri vzduch (na obrazku priklad VW). Cim je kolo vic zapustene v karoserii, tim je aerodynamika lepsi, i kdyz to neni zrovna esteticka hitparada (na obrazku priklad Honda).
Záleží na tom, jak kolo vypadá. Je-li paprskové, je to nejspíš tak jak píšete. Je-li však s hladkou poklicí, je určitě lepší kolo při povrchu. Tak to mají všechny prototypy i seriové automobily, kde si daly tvůrci hodně záležet na aerodynamice (vzpomeňme např. Citroen Cx).
Potíž může pak být "pouze" s výdechy tepla brzd, ale to se řeší dírami v poklici po jejím obvodu poblíž ráfku kola a pak zde vzduch funguje jako v odtředivém dmýchadle - nasává se ze spodku vozu okolo náboje kola, odstředivě přes brzdy a proudí přes poklici vně těmito dírami ven. Přispívá tak nejen ke zlepšení obtékání točícího se kola (i oboustranně), ale i k odsávání vzduchové vrstvy pod vozem, což má podíl na aerodynamce také - zmenšuje vztlak a zlepšuje chování mezní vrstvy pod vozem).
Myslím si, že tady uvedené úvahy o japonských vozech jsou trošku přitažené za vlasy.
Tahle diskuze mi přijde trošku o exkrementu. Zpochybňuješ obecně známé věci, které považuješ za přitažené za vlasy a argumentuješ nesmyslně. Jistěže NENÍ lepší, když je kolo zarovnané s bočnicí.
Tebou zmiňovaný CX má zadní kolo zakrytované a přední sakra zalezlé [odkaz] i s hladkým diskem. XM to stejné [odkaz] . A když chce i výrobce auta s koly zarovnanými s kastlí (VW Passat) docílit optimální aerodynamiky, světě, div se, zastrčí u ekoauta kolo do podběhu taky [odkaz] . Opět - i s hladkým diskem. Ostatně nevím, co řešíš, stačí se podívat na obtékání vzduchu v galerii. Když to kolo vystrčíš ven, udělá toho aerodynamického bordelu mnohem víc. :-!
To je právě to, CO JE ZASTRČENÉ???
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.
Co je (relativně) zastrčené a co není přece ukázal M.Fokt na fotkách dvou aut víceméně stejné třídy. Oproti situaci před 20 lety je to teď obecně jiné, lepší, ale stále tam viditelné rozdíly jsou - Japonci kola z důvodu aerodynamiky prostě "zastrkují" více, než evropské značky. Z hlediska efektivity je to plus, z pohledu efektnosti naopak.
Právě, že na proudnicích v připojených obrázcích pana Fokta jsou vidět jen malé rozdíly, neboť míra zastrčení je jen nepatrně rozdílná. V případě vystrčenějšího kola je vidět trochu horší proudění nahoře (pod "obočím", kde je dvojnásobná (obvodová)rychlost vůči autu, ale proudění přes střed kola a také dole s návazností na práh je očividně (zákonitě) lepší. A to se mohou dva hádat, jestli to nahoře není zrovna tvarem "obočí" a nemůže se to vylepšit.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
To ale není vystrčené a zastrčené kolo, ale zastrčené kolo s ploutvičkami a bez, poukazoval jsem na to, CO kolo na aerodynamice vůbec dělá. Když ho vystrčíš ven, to rušení obtékání blatníků se výrazně zhorší. Kapsa je v tomto ohledu menší zlo. Tvar blatníku určitě věci ovlivňuje, tady je snaha mít boky pokud možno svislé, tedy žádný "widebody", ale na principu to nic nemění.
Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? ;-)
No, zastrčená! Mají "zastrčené" vrchy kol a s tvarováním lemu k "přehození" proudnic přes ně. Středy kol již přiléhají ke karoserii a spodky kol už z ní vylézají. Je to dáno tím - jak jsem už psal, že navrchu má kolo dvojnásobnou rychlost, ve středu stejnou, jako auto a dole nulovou. Rychlost odshora dolů lineárně ubývá. Tak to je.
Já nevím, Yokohama. Nikdy jsem si jejich pneumatiky nekoupil a když jsem je na nějakém autě jel, nijak mě neuchvátily. V testech se moc nevyskytují a když, tak neexcelují. Ta značka mi prostě nic neříká. A jen kvůli ploutvičkám si je asi nekoupím. Tím neříkám, že nemají dobrý nápad.
Také jsem jezdil dlouhou dobu SS, teď už nejezdím tak často a SS rychleji degradují, tak jsem se vrátil k UHP, ale jak říkám, s Yokohamou se míjíme. :-)