Novinky
Já nevím, Yokohama. Nikdy jsem si jejich pneumatiky nekoupil a když jsem je na nějakém autě jel, nijak mě neuchvátily. V testech se moc nevyskytují a když, tak neexcelují. Ta značka mi prostě nic neříká. A jen kvůli ploutvičkám si je asi nekoupím. Tím neříkám, že nemají dobrý nápad.
Tak tahle věta mě pobavila!
:yes: >😁
Jinak odpor vzduchu točících se kol dělá asi tak 5% z celkového a móda paprskových kol ho spíš zhoršuje. Rovněž šířka kol. To první se dá řešit, to druhé je věc kompromisní snahy.
Kde by to mělo být opsáno?
To bych neřekl, že by byla zvláště utopená.
Nemyslel jsem to ve zlém - jen že článek nemůže být původní, vychází z nějakých podkladů. Omlouvám se.
V průběhu času se obojí výrazně zlepšilo, náklony byly potlačeny a aerodynamika byla částečně obětována estetické stránce věci. Stále ale mají JPN značky u svých aut kola zapuštěna více, než Evropa. Všimněte si třeba zde [odkaz] o kolik je zadní kolo "zalezlé" oproti blatníku v horní části. Porovnejte třeba s [odkaz]
Díky :yes: Povětšinou pochopitelně čerpám z různých zdrojů, ale vždy se snažím o přidanou hodnotu.
Máte pravdu, obtékání zadního kola VW bude lepší, než u Hondy.
Náklony karoserie sice podporují menší rozchody, ale zase na druhou stranu lze jimi řešit pasivní přiřizování kol - nesmějí být ovšem přílišné, to je škodlivé jinak, a proto se vždy hledá kompromis.
Děkuji za výstižné odkazy a odpověď.
Potíž může pak být "pouze" s výdechy tepla brzd, ale to se řeší dírami v poklici po jejím obvodu poblíž ráfku kola a pak zde vzduch funguje jako v odtředivém dmýchadle - nasává se ze spodku vozu okolo náboje kola, odstředivě přes brzdy a proudí přes poklici vně těmito dírami ven. Přispívá tak nejen ke zlepšení obtékání točícího se kola (i oboustranně), ale i k odsávání vzduchové vrstvy pod vozem, což má podíl na aerodynamce také - zmenšuje vztlak a zlepšuje chování mezní vrstvy pod vozem).
Myslím si, že tady uvedené úvahy o japonských vozech jsou trošku přitažené za vlasy.
Tebou zmiňovaný CX má zadní kolo zakrytované a přední sakra zalezlé [odkaz] i s hladkým diskem. XM to stejné [odkaz] . A když chce i výrobce auta s koly zarovnanými s kastlí (VW Passat) docílit optimální aerodynamiky, světě, div se, zastrčí u ekoauta kolo do podběhu taky [odkaz] . Opět - i s hladkým diskem. Ostatně nevím, co řešíš, stačí se podívat na obtékání vzduchu v galerii. Když to kolo vystrčíš ven, udělá toho aerodynamického bordelu mnohem víc. :-!
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? 😉