Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Yokohama vybavila pneumatiky spoilery

Chystá Yokohama revoluci ve výrobě pneumatik? Podle japonské firmy speciálně strukturovaný povrch bočnice pneumatiky může výrazně zlepšit aerodynamiku celého vozu.
Zpět na článek
22. 10. 2015 11:27
22. 10. 2015 12:58
22. 10. 2015 13:17
22. 10. 2015 14:59
22. 10. 2015 14:19
22. 10. 2015 15:48
22. 10. 2015 17:09
22. 10. 2015 18:05
22. 10. 2015 21:34
23. 10. 2015 08:46
23. 10. 2015 10:18
23. 10. 2015 10:52
23. 10. 2015 11:51
23. 10. 2015 13:15
23. 10. 2015 14:21
1. 12. 2015 13:12
22. 10. 2015 15:01
22. 10. 2015 21:37
23. 10. 2015 10:20
Avatar - Uživatel_5340709
22. 10. 2015 11:27
Pneu
"Tu se z nich na nás usmívá obézní panáček, tam zase najdete sportovní šachovnice nebo naopak květiny, popřípadě velké nápisy, přímo si říkající o natření bílou barvou..."
Tak tahle věta mě pobavila!
:yes: >:D
Rozbalit vlákno
15
22. 10. 2015 12:58
Re: Pneu
Nebo, že mají kvůli obtékání japonská auta více "utopená" kola do podběhů. Je tím patrně myšleno, že jsou dobře spasovaná s povrchem karoserie a s malými mezerami vůči ní. Já vím, je to opsáno někde jinde a asi není moc času v redakci se nad tím zamýšlet, ale to by mělo - to je přeci dnes zcela běžné u všech aut.

Jinak odpor vzduchu točících se kol dělá asi tak 5% z celkového a móda paprskových kol ho spíš zhoršuje. Rovněž šířka kol. To první se dá řešit, to druhé je věc kompromisní snahy.
Avatar - Individualita
22. 10. 2015 13:17
Re: Pneu
No třeba poslední Accord má ta kola opravdu přehnaně utopená, imho jediná vada na kráse.
Avatar - TeeJay
22. 10. 2015 14:59
Re: Pneu
To není zdaleka jen Accord, jak říká článek, je to japonský "problém" obecně. Problém vizuální, o funkčním dopadu není potřeba diskutovat.
Avatar - Michal Fokt
22. 10. 2015 14:19
Re: Pneu
Ne, to tím myšleno opravdu není. když píši "utopená", myslím tím "utopená", nikoli "spasovaná".

Kde by to mělo být opsáno?
22. 10. 2015 15:48
Re: Pneu
[odkaz]ˇ
To bych neřekl, že by byla zvláště utopená.

Nemyslel jsem to ve zlém - jen že článek nemůže být původní, vychází z nějakých podkladů. Omlouvám se.
Avatar - Michal Fokt
22. 10. 2015 17:09
Re: Pneu
Stále nevím, zda si rozumíme. U japonských aut byly donedávna problémy dva - výřezy blatníků byly větší, než průměr kola (důvodem byly náklony karoserie v zatáčkách) a současně byla kola "zastrčená" dovnitř, směrem k nábojům.

V průběhu času se obojí výrazně zlepšilo, náklony byly potlačeny a aerodynamika byla částečně obětována estetické stránce věci. Stále ale mají JPN značky u svých aut kola zapuštěna více, než Evropa. Všimněte si třeba zde [odkaz] o kolik je zadní kolo "zalezlé" oproti blatníku v horní části. Porovnejte třeba s [odkaz]

Díky :yes: Povětšinou pochopitelně čerpám z různých zdrojů, ale vždy se snažím o přidanou hodnotu.
22. 10. 2015 18:05
Re: Pneu
A tak ano - sledujeme-li zadní kolo (přední v rejdu moc nejde porovnávat). Vůči horní části "obočí" je to tak, jak píšete, ale vůči prahu je to naopak - a to má Honda práh svisle rovný, kdežto VW zaobleně "podbalený". Navíc má Honda hodně vyboulenou část karoserie nad zadním kolem (pozvolným obloukem). A je pravda, že za kolem vyčnívá Hondě nárazník, kdežto u VW za kolem "utíká" a kolo leze skoro ven.

Máte pravdu, obtékání zadního kola VW bude lepší, než u Hondy.

Náklony karoserie sice podporují menší rozchody, ale zase na druhou stranu lze jimi řešit pasivní přiřizování kol - nesmějí být ovšem přílišné, to je škodlivé jinak, a proto se vždy hledá kompromis.

Děkuji za výstižné odkazy a odpověď.
Avatar - Bully_
22. 10. 2015 21:34
Re: Pneu
Naopak, prectete si odpoved poradne. Zjednodusene: cim vic leze kolo ven, tim vic zhorsuje aerodynamiku, tedy vzduch hur "obteka", kdyz kolo viri vzduch (na obrazku priklad VW). Cim je kolo vic zapustene v karoserii, tim je aerodynamika lepsi, i kdyz to neni zrovna esteticka hitparada (na obrazku priklad Honda).
23. 10. 2015 08:46
Re: Pneu
Záleží na tom, jak kolo vypadá. Je-li paprskové, je to nejspíš tak jak píšete. Je-li však s hladkou poklicí, je určitě lepší kolo při povrchu. Tak to mají všechny prototypy i seriové automobily, kde si daly tvůrci hodně záležet na aerodynamice (vzpomeňme např. Citroen Cx).
Potíž může pak být "pouze" s výdechy tepla brzd, ale to se řeší dírami v poklici po jejím obvodu poblíž ráfku kola a pak zde vzduch funguje jako v odtředivém dmýchadle - nasává se ze spodku vozu okolo náboje kola, odstředivě přes brzdy a proudí přes poklici vně těmito dírami ven. Přispívá tak nejen ke zlepšení obtékání točícího se kola (i oboustranně), ale i k odsávání vzduchové vrstvy pod vozem, což má podíl na aerodynamce také - zmenšuje vztlak a zlepšuje chování mezní vrstvy pod vozem).

Myslím si, že tady uvedené úvahy o japonských vozech jsou trošku přitažené za vlasy.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 10:18
Re: Pneu
Tahle diskuze mi přijde trošku o exkrementu. Zpochybňuješ obecně známé věci, které považuješ za přitažené za vlasy a argumentuješ nesmyslně. Jistěže NENÍ lepší, když je kolo zarovnané s bočnicí.

Tebou zmiňovaný CX má zadní kolo zakrytované a přední sakra zalezlé [odkaz] i s hladkým diskem. XM to stejné [odkaz] . A když chce i výrobce auta s koly zarovnanými s kastlí (VW Passat) docílit optimální aerodynamiky, světě, div se, zastrčí u ekoauta kolo do podběhu taky [odkaz] . Opět - i s hladkým diskem. Ostatně nevím, co řešíš, stačí se podívat na obtékání vzduchu v galerii. Když to kolo vystrčíš ven, udělá toho aerodynamického bordelu mnohem víc. :-!
23. 10. 2015 10:52
Re: Pneu
To je právě to, CO JE ZASTRČENÉ???
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 11:51
Re: Pneu
Co je (relativně) zastrčené a co není přece ukázal M.Fokt na fotkách dvou aut víceméně stejné třídy. Oproti situaci před 20 lety je to teď obecně jiné, lepší, ale stále tam viditelné rozdíly jsou - Japonci kola z důvodu aerodynamiky prostě "zastrkují" více, než evropské značky. Z hlediska efektivity je to plus, z pohledu efektnosti naopak.
23. 10. 2015 13:15
Re: Pneu
Právě, že na proudnicích v připojených obrázcích pana Fokta jsou vidět jen malé rozdíly, neboť míra zastrčení je jen nepatrně rozdílná. V případě vystrčenějšího kola je vidět trochu horší proudění nahoře (pod "obočím", kde je dvojnásobná (obvodová)rychlost vůči autu, ale proudění přes střed kola a také dole s návazností na práh je očividně (zákonitě) lepší. A to se mohou dva hádat, jestli to nahoře není zrovna tvarem "obočí" a nemůže se to vylepšit.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 14:21
Re: Pneu
To ale není vystrčené a zastrčené kolo, ale zastrčené kolo s ploutvičkami a bez, poukazoval jsem na to, CO kolo na aerodynamice vůbec dělá. Když ho vystrčíš ven, to rušení obtékání blatníků se výrazně zhorší. Kapsa je v tomto ohledu menší zlo. Tvar blatníku určitě věci ovlivňuje, tady je snaha mít boky pokud možno svislé, tedy žádný "widebody", ale na principu to nic nemění.

Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? ;-)
1. 12. 2015 13:12
Re: Pneu
No, zastrčená! Mají "zastrčené" vrchy kol a s tvarováním lemu k "přehození" proudnic přes ně. Středy kol již přiléhají ke karoserii a spodky kol už z ní vylézají. Je to dáno tím - jak jsem už psal, že navrchu má kolo dvojnásobnou rychlost, ve středu stejnou, jako auto a dole nulovou. Rychlost odshora dolů lineárně ubývá. Tak to je.
Avatar - TeeJay
22. 10. 2015 15:01
Yokohama
Já nevím, Yokohama. Nikdy jsem si jejich pneumatiky nekoupil a když jsem je na nějakém autě jel, nijak mě neuchvátily. V testech se moc nevyskytují a když, tak neexcelují. Ta značka mi prostě nic neříká. A jen kvůli ploutvičkám si je asi nekoupím. Tím neříkám, že nemají dobrý nápad.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Bully_
22. 10. 2015 21:37
Re: Yokohama
Malokdo testuje klasicke semi/slicky, v tech je treba Yokohama jednim z prednich svetovych vyrobcu.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 10:20
Re: Yokohama
Také jsem jezdil dlouhou dobu SS, teď už nejezdím tak často a SS rychleji degradují, tak jsem se vrátil k UHP, ale jak říkám, s Yokohamou se míjíme. :-)