Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yokohama vybavila pneumatiky spoilery

Michal Fokt
Diskuze (19)
Chystá Yokohama revoluci ve výrobě pneumatik? Podle japonské firmy speciálně strukturovaný povrch bočnice pneumatiky může výrazně zlepšit aerodynamiku celého vozu.

Bočnice pneumatik se dnes dělají hlavně tak, aby hezky vypadaly. Tu se z nich na nás usmívá obézní panáček, tam zase najdete sportovní šachovnice nebo naopak květiny, popřípadě velké nápisy, přímo si říkající o natření bílou barvou... Yokohama je ale hodlá povýšit na úplně novou úroveň!

Japonský výrobce pneumatik ve spolupráci s Institute of Fluid Science při univerzitě Tohoku zjistil, že rozmístění drobných ploutviček na bočnici gumy výrazně snižuje odpor vzduchu, obtékajícího kolem otáčejících se pneumatik. Aerodynamiku této části auta berou v Japonsku hodně vážně - vozy tamních značek jsou známy tím, že jsou jejich kola mnohdy i poměrně výrazně "utopena" v blatnících. Výjimkou nejsou ani designy kol, dělané spíše s důrazem na aerodynamiku než na vizuální efekt a tuto honbu za aerodynamickou dokonalostí mohou posunout i nové spoilery Yokohamy.

Pokud už teď obracíte oči v sloup, neměli byste zapomínat, že snížení odporu vzduchu nemá vliv jen na spotřebu, ale i na výkonnost a mohli bychom se tedy dočkat masového rozšíření i u obutí pro sportovní automobily. Yokohama zatím neřekla nic bližšího ohledně plánů s tímto objevem, hodlá jej ale demonstrovat koncem měsíce na Toky Motor Show. Tam by mohlo být prozrazeno více.

Michal Fokt
Diskuze (19)
1. 12. 2015 13:12
Re: Pneu
No, zastrčená! Mají "zastrčené" vrchy kol a s tvarováním lemu k "přehození" proudnic přes ně. Středy kol již přiléhají ke karoserii a spodky kol už z ní vylézají. Je to dáno tím - jak jsem už psal, že navrchu má kolo dvojnásobnou rychlost, ve středu stejnou, jako auto a dole nulovou. Rychlost odshora dolů lineárně ubývá. Tak to je.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 14:21
Re: Pneu
To ale není vystrčené a zastrčené kolo, ale zastrčené kolo s ploutvičkami a bez, poukazoval jsem na to, CO kolo na aerodynamice vůbec dělá. Když ho vystrčíš ven, to rušení obtékání blatníků se výrazně zhorší. Kapsa je v tomto ohledu menší zlo. Tvar blatníku určitě věci ovlivňuje, tady je snaha mít boky pokud možno svislé, tedy žádný "widebody", ale na principu to nic nemění.

Abychom si to shrnuli - všechna na ekologii zaměřená auta mají kola zastrčená. Proč asi? ;-)
23. 10. 2015 13:15
Re: Pneu
Právě, že na proudnicích v připojených obrázcích pana Fokta jsou vidět jen malé rozdíly, neboť míra zastrčení je jen nepatrně rozdílná. V případě vystrčenějšího kola je vidět trochu horší proudění nahoře (pod "obočím", kde je dvojnásobná (obvodová)rychlost vůči autu, ale proudění přes střed kola a také dole s návazností na práh je očividně (zákonitě) lepší. A to se mohou dva hádat, jestli to nahoře není zrovna tvarem "obočí" a nemůže se to vylepšit.
Zastrčené kolo je zase kapsa. To jsou dvě věci proti sobě.
Avatar - TeeJay
23. 10. 2015 11:51
Re: Pneu
Co je (relativně) zastrčené a co není přece ukázal M.Fokt na fotkách dvou aut víceméně stejné třídy. Oproti situaci před 20 lety je to teď obecně jiné, lepší, ale stále tam viditelné rozdíly jsou - Japonci kola z důvodu aerodynamiky prostě "zastrkují" více, než evropské značky. Z hlediska efektivity je to plus, z pohledu efektnosti naopak.
23. 10. 2015 10:52
Re: Pneu
To je právě to, CO JE ZASTRČENÉ???
Nahoře "v obočí" musí být vždycky místo pro propérování a vepředu i na rejdy kol - u prahů kola i vylézají.
V dnešní době jsou proti minulým desetiletím kola víc při povrchu. Vedle menšího zdvihu pérování a nulových i záporných poloměrů rejdů př.kol to má ještě řadu dalších důvodů.