April? Ja se poseru, to je clanek jak z toho, jak se to jmenovalo..Trnky Brnky.
Treba todle:
"Vozidlo by navíc mohlo naprogramováno tak, aby někam samo dojelo a tam za pomoci výbušného systému explodovalo. Autonomní vozy by mohly pomáhat i kriminálníkům – na útěku před policií by se zločinci nemuseli soustředit na řízení a místo toho by mohli střílet po pronásledovatelích." >:D
Dobra prace!
Souhlasím s tím, že je to budoucnost a zdá se, že relativně blízká. Osobně se na to docela těším. Obzvlášť ve městech to bude přínos. Odpadnou idioti troubící na jiná auta během zipu a jiní pitomci léčící si v autě komplex uťápnutého, sexuálně frustrovaného manžela.
Já se těším.
zajimave, a ze se lidi radi vzdali te svobody na ukor bezpecnosti ve vlacich a v letadlech? nevim jestli bych dnes sedl do letadla kde by nebyli podpurne systemy a komplet by ho musel pilotovat jen clovek, nebo do vlaku kde by jak jizda tak kontrola provozu byla jen na lidech, ne vlaste vim, nesednul
nasadit novej typ reklamniho systemu co vydelava vic a ctenare sere min admini nezvladaj, zato vyhodnotit clanek v diskuzi jako spam zvladli rychle, aneb to vypovida o urovni adminu webu kam spada i auto.cz
...tak rychle odejdou. Bude stačit pár nehod. Přijde mi to jako největší úlet. Sedět v autě jako idi.ot a modlit se, aby se té překážce autoauto vyhnulo nebo za ní hodiny nestálo.
v Japonsku řídí automat metro a šlape to. Když spadne letadlo, je to téměř vždy chyba lidského faktoru...Člověk je nejslabší článek řetězu. Spolehlivost techniky se vypiluje. Nespolehlivost člověka je pořád stejná
Jenom se malinko bojim vize trilogie Terminátor :-)
To je čistá demagogie... autopilot přebírá řízení na přeletu.. riskantní operaci = start a přistání má v rukách pilot.
Jasně, s podporou systémů... ale pořád člověk.
v nejakom sirsom meritku a masovej produkcii to rozsirenie asi nehrozi.... mozno tento system riadenia bez sofera najde uplatnenie v nejakej vnutropodnikovej doprave kde sa bude jazdit na nejakej vopred dimenzovanej ploche.... ale v reale v masovom meritku v mestach aj mimo nich to asi nehrozi ..... ja si neviem predstavit ako by taketo autonomne auta jazdili v rusnom centre a hlavne postari hasici... policajti zachranari a podobne.... vidim tu skor vyuzitie len niekde v nejakej lokalnej "vnutornej" doprave....
a prave tu vidim vyuzitie.. presne... pristavy letiska... nejake vyrobne megapodniky ... kde sa taketo auto bude pohybovat len v presne vymedzenom teritoriu....
neviem si predstavit ako by tieto autonomne vozy jadili v rusnych kolonach takej bratislavy kde mas neocakavane "prekazky" na kazdom kroku a "improvizovat" na ceste musis niekedy aj kazdych par metrov ( nehovoriac o vplyvoch pocasia, burka, hmla, tma, vichrice a podobne )..... alebo v takych horskych jemne zasnezenych priesmykoch stredneho slovenska kde by elektronika a jej "tocenie volantom" sa asi "zblaznila" ... hned v prvom kopci
par nehod? no kdys se to zprumeruje, tak ty autopiloti na tom budou sakra lip nez lidsky ridic, takze aby ses nedivil as pak nejake politiky napadne to jeste vyuzit ve prospech tech autopilotu, statisticky totiz lidskeho rodoce totalne rozdrti >:D
Já tu kadibudku viděl jezdit a bylo to pomalý. Na YouTube je hodně videí kde zase jezdí rychle. Je to podle mého nesmysl. Sám jsem se vzdal řazení, ale řízení bych se vzdal nerad.
PS: Nesrovnávat s letadly, vlaky a loděmi :-O
ja se rad na dalnici vzdal rizeni a prenechal ho vpodstate adaptivnimu tempomatu co se drzi v pruhu, a naprosto bych se nezlobil kdyby to moje dokazalo treba rozeznavat i znacky a samo tak korigovat rychlost podle nich, nebo i samo predjizdet a podobne, pokud tohle budou umet auta za 5 let az zrejme budu znovu kupovat auto, tak to bude jeden z faktoru ktere u me budou hrat velkou vahu pri rozhodovani
toho ze by tam nebyla moznost ridit sam se ja jiz asi nedockam, a zrejme malokdo kdo tu diskutuje, takze me to netrapi, tak proc tam ten autopilot nemit ze :-)
Na škole jsme měli elektrickej invalidní vozejk osazenej pár senzorama. Ten si to uměl vesele drandit po patře mezi laborkama a učebnama a v podstatě stačilo naložit na něj NB se zapnutým skypem a mohl jsem z kanceláře učit bandu studentů. Vozejk se sám nanavigoval ke katedřey. Musel mít jen otevřené dveře. Jako vtip na úvod semestru to bylo dokonalé. Jako test odvahy a důvěry ve vlastní kód jsme se na to posadili, rozjeli se proti zdi a čekali, jestli se to zastaví nebo přijdem o nohy. Nikdy to nezklamalo...
Navigace v budovách je už dnes zmáknutá vcelku dobře. Navigace venku je o něco složitější, ale taky to jde. Vůbec bych se autonomních aut nebál. Naopak se na tu dobu těším.
Klidně srovnávat!
Pak by ale ve městě řídil člověk.. a pokud by byla dálnice prázdná, tak by řídil autopilot.. a v okamžiko rozeznání jiného vozidla nebo obecně překážky by vyvolal alarm!
Kapitolované články sice nečtu (a zastávám názor, že autor toho nápadu by měl být dekapitován), ale některé firmy tvrdí, že berou v potaz všechny, i ty co raději řídí sami [odkaz]
Dokonalý nástroj k monitorování pohybu osob, samozřejmostí budou pravděpodobně i "odposlechová" , pardon bezpečností, zařízení ala eCall.
Na druhou stranu takové autonomní vozidlo možná nebude špatné místo taxi (nebude podvádět) , na rozvážku pizzy nebo na dlouhé monotónní dálniční trasy.
Zároveň to bude dobrý nástroj pro někoho, kdo se chce zbavit "nepohodlného", jak snadno jdou ovládat na dálku už některá dnešní auta, ale u auta bez řidiče bude snadnější úmysl zamaskovat.
Dokud bude možnost výběru, a to klasických aut, tak to bude OK.
Osobně nejsem příznivcem autonomních aut, protože je to jen velkých byznys např. Googlu a ten nás už teď sleduje, kde může... Kupování těchto aut bude jako kupování si nesvobody a falešného pocitu bezpečí. Snad nám tyto auta nenaříděj povinně, podobně jako eCall.
eCall se ale aktivuje manuálně, nebo pokud si myslí, že se stala nehoda. To se pak špehuje těžko.
Navíc je lidem soukromí zjevně naprosto ukradené, když pořád používají Facebook, Google, Skype, nechávají v operačních systémech (mobilních i jiných) zapnuté špehovací funkce, platí kartou........
eCall má stále aktivní GPS, takže minimálně bude "veřejná" mapa tras.
To je pravda, osobně preferuji hotovost , Skype nemám, Google nepoužívám (jsem na něj alergická) a na FB jsem byla naposled v březnu...atd.. Ale je pravda, že ti lidé, co bez toho být nemůžou, budou nejspíš jedni z prvních spokojených zákazníků aut bez řidiče...
Vím, ale u eCall není jen přijímač GPS, jde o to, že eCall bude vysílat souřadnice auta " na centrálu" , protože je bude zaznamenávat pro sebe, aby mohlo v případě nehody sdělit směr pohybu (to pro případ, že by byl v místě nehody špatný signál). To znamená, že půjde také zjistit, jak rychle se auto pohybuje v dané oblasti (mezi dvěma body), ne aktuální rychlost, protože informace o poloze budou "bodové".
Ne, pokud vím, je to navržené tak, že ta vysílací část se aktivuje jen v těch případech, které už jsem zmínil. eCall i s EDR.
Samozřejmě tomu nebudu úplně věřit, dokud si to neověřím, ale křičet cosi o velkém bratru, zvlášť když tu každý má pořád u sebe mobil, je dost dětinské.
No OK.
Když se dnes jedu s autem projet a nechám mobil doma, tak jsem pořád ještě v poměrné anonymitě a např. klidně můžu vjet za zákaz vjezdu do lesa a pokud tam nečíhá policie nebo mne někdo nenahlásí, tak se o tom už nikdo pravděpodobně nedoví.. Navíc na mobil existují pouzdra, kde mobil nemá signál. ECall nepůjde jednoduše deaktivovat - a to je fakt.
Jo, tak argumenty typu "vadí mi, že nemohu beztrestně porušovat zákon" mě akorát tak přesvědčují, že eCall by měl být permanentně zapnutý včetně nějaké palubní kamery.
Mimochodem teď 11. Listopadu je v Ostravě workshop o eCallu [odkaz]
nerád vám vstupujem do láskyplnej debaty, ale ak by fungoval neustály monitorovací systém, prvé, čo by napadlo politikov a políciu, je automatické kasírovanie za každý priestupok a to nie je v záujem nikoho okrem výpalníkov. To nie je o porušovaní predpisov, ale o výpalnom za každú blbosť. Napr. naozaj ideš 50 hneď meter za tabuľou začiatku obce? Naozaj postupne nezrýchľuješ ani meter pred tabuľou konca obce, keď tam už nie sú domy? Je to o tom, že by si platil za každú nevinnú koninu a v konečnom súčte by si platil jak vypatlanec s tehlou na plyne.
No jo, to už je jen o nastavení procesů a tolerancí. Každopádně i dnes jde jezdit perfektně podle předpisů, i když to je snad pro všechny místní nepředstavitelné. Tak by se to holt museli naučit, nebo přijít o řidičský průkaz. Až by se silnice pročistily a řidiči naučili disciplíně, mohl by se začít vše zas pomalu uvolňovat.
Samozřejmě je to nesmysl, protože by to byla příšerně drahá politická sebevražda a znamenalo by to, že policie by musela opravdu pracovat. >:D
Mimochodem politici a policie by to měli mít dvojnásob.
No, to je taky pohled... ale já to vidím spíš z druhé strany: mám nový notebook jednoho z nejlepších výrobců.. a zrovna ho potřetí "natvrdo" vypínám a spouštím re-start, protože zamrzá... obden mi v telefonu jiného uznávaného výrobce dojde baterka a nejsem na příjmu.. a TOHLETO chce samo řídit auta?!!
Zeptal jsem se bezelstne sveho 7-i leteho syna, jestli by chtel auto, co ridi samo. Jenom otazka, bez ovlivnovani, bez kontextu. Odpoved: "A na co by takove auto bylo? Vzdyt by nas nebavilo s tim jezdit" a neco ve smyslu jako ze by to bylo podobne, jako se vozit v autobusu.
Vypada to, ze za par let poleze zpatky na stromy se mnou. Rodina ma drzet pohromade :-)
Co kdyz nastane situace, kdy bude nehoda nevyhnutelna? Uvedu priklad: Jedu v tomto "samohybu" rychle (podle predpisu, ktere to auto bude dodrzovat) vlevo ostruvek plny lidi vpravo zed. Najednou mi do cesty vjede autobus z vedlejsi. Srazka nevyhnutlena. Jak se ten pocitac v aute rozhodne? Bude se za kazdou cenu snazit zachranit me a ohrozit tim na zivote potencialne mnohem vice lidi kdyz by to nechal rapnout do toho aoutobusu? Anebo by si spocital ze bude vetsi sance zachranit vic lidi v autobusu nebo na ostruvku a posle to se mnou do zdi? Vim, zni to hodne nepravdepodobne, ale stat se muze vsechno...
To auto ten autobus z vedlejší "uvidí" dlouho dopředu a podle jeho rychlosti v řádu milisekund dopočítá, že to nedobrzdí a vjede na hlavní. Po pár dalších milisekundách začne naplno brzdit. Díky tomu do toho autobusu v nejhorším ťukne. Možná i najde lepší trajektorii, aby se vyhlo jak autobusu, tak lidem na ostrůvku a zastaví někde na kolejišti. (Lidé na ostrůvku jsou rozpoznáni jako překážka, do které se nesmí vrazit ani pomalu)
Člověk by za volantem ten autobus přehlídnul (nebo začal brzdit asi vteřinu po jeho rozpoznání a dopočítání trajektorie) a na poslední chvíli by to napálil do ostrůvku s lidmi, aby si podvědomě zachránil krk.
Za mě by z dané situace lépe vyšel autopilot s řádově rychlejšími reakcemi.