Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Zatím to sice na nástup zimy úplně nevypadá, připravit se na toto období ještě hezky za tepla ale určitě neuškodí. Ať už jde o údržbu vozidla, jeho používání či samotné řízení na kluzkém povrchu.
Zpět na článek
7. 11. 2015 08:20
7. 11. 2015 21:42
8. 11. 2015 00:53
8. 11. 2015 08:53
8. 11. 2015 22:06
8. 11. 2015 10:16
8. 11. 2015 22:07
9. 11. 2015 12:54
9. 11. 2015 15:59
7. 11. 2015 08:20
A čo spojka?
Citlivá práca s plynom pri rozbehu na klzkom povrchu je potrebná, ale nie každý má automat alebo DSG, takže hlavne treba citlivo spolu splynom narábať tiež so spojkou.
Tiež netreba, okrem zadnej hmlovky, zbytočne zapínať ani tie predné, mnohí sa asi cítia byť väčšími frajermi so zapnutými hmlovkami, ale v noci alebo napr. za dažďa nepríjemne a niekedy aj nebezpečne oslňujú vodičov v protismere.
Rozbalit vlákno
4
7. 11. 2015 09:06
Re: A čo spojka?
na kluzkem povrchu se taky rozjizdim bez plynu, proste se jen pomalu pousti spojka, na extremu jsem klidne zaradil i za dva a rozjizdel se tak z dvojky
7. 11. 2015 23:19
Re: A čo spojka?
No právě ten co má automat je v zimě dost nahranej. Bez manuálu je ježdění v zimě neštěstí 8-s
Avatar - defusiq
7. 11. 2015 09:45
Arktická nafta
Tzv. arktická nafta není na každé pumpě, protože je dražší, tak se používá jen na horách a pro sanitky, hasiče atd. Ve městech ji nenajdete (filtrovatelnost do -32°C, bod zákalu v -22°C). Ve finále se v ČR používa přechodová motorová nafta (filtrovatelnost do -10°C) a zimní motorová nafta (filtrovatelnost do -20°C). Viz norma ČSN EN 590.
Rozbalit vlákno
2
7. 11. 2015 10:02
Re: Arktická nafta
Díky za objasnění :-)
8. 11. 2015 02:47
Re: Arktická nafta
Ano,tak to je to. V článku je nepřesnost.
7. 11. 2015 10:09
nastartované vozidlo
Docela by mě zajímalo čím se ničí motor pokud ho nechám třeba v -5°C pět minut nastartovaný než ometu auto a odjedu. Jestli tím, že prohřeji olej nebo tím že se dostanou písty na pracovní teplotu a neprasknou nebo co je vlastně tak škodlivého. Chápu třeba při +20°C kdy zbytečně pouštím do sání velký podíl EGR, ale při nízké teplotě to fakt nevím.

A ještě k těm kartónům, třeba ve Skandinávii si nikdo nekoupí auto pokud by k němu neexistoval zimní kryt, dnes většinou plastový výlisek přímo od výrobce, který se integruje do masky chladiče. Nejen že se auto rychleji zahřeje, ale také lépe teplotu drží, hlavní je však funkce zabránění nalétání sněhu při jízdě ve vánici nebo za vozidlem, které zvedá čerstvý sníh z vozovky do ventilátoru chladiče. Vrstva sněhu, která do ventilátoru nalétá jej zablokuje a kromě poškození to může zajít až k požáru vozu.
Rozbalit vlákno
20
Avatar - defusiq
7. 11. 2015 10:24
Re: nastartované vozidlo
Olej je při nízký teplotě tuhý a nepromazává písty správně, dochází tedy k většímu opotřebení. Z tohoto důvodu se nenechává auto na volnoběh, po rozjezdu je lepší držet nižší otáčky a vyšší rychlost (ale nepodtáčet!).
7. 11. 2015 10:36
Re: nastartované vozidlo
píst nebo pístní kroužky a proč je tam stírací pístní kroužek, tohle asi nebude ono, řekl bych že důležitější je aby kluzná ložiska klikového ústrojí a turbodmychadla byla řádně mazána a neběžela ve vyšších otáčkách na "sucho" proto tedy raději nechat motor chvíli běžet na volnoběh (nejnižší zatížení pro kluzná ložiska) a nechat olej prohřát tak aby měl dostatečnou viskozitu, což je otázka třeba minuty, dalších pár minut můžu ještě nechat prohřát motor jako takový protože je z různých materiálů, které mají různou tepelnou roztažnost, tak aby to tam neběhalo namísto s vůlí s přesahem.
Avatar - defusiq
7. 11. 2015 11:32
Re: nastartované vozidlo
Asi je to taky možné, už je to nějaký pátek, ale když jsem studoval paliva a maziva, tak nám říkali, že jde hlavně o písty a ty běží na "sucho". Ono toho bude asi ještě víc, už jenom kvuli té teplotní roztažnosti...A turbo se mě naštěstí (nebo bohužel?) netýká :-)
7. 11. 2015 11:41
Re: nastartované vozidlo
píst je ze slitiny hliníku, válec je z oceli, kdyby se píst dotknul pod tlakem válce a je jedno jestli na "sucho" nebo s mikroskopickým olejovým filmem, tak by bylo asi po motoru, nemyslíš?
Avatar - defusiq
7. 11. 2015 13:06
Re: nastartované vozidlo
Tak to je samozřejmí. Nicméně vlivem nízký viskozity nedochází ke správnému promazávání, to je fakt...
7. 11. 2015 14:23
Re: nastartované vozidlo
neostatečnému promazání čeho, pístu? Já si pořád nejsem jistý do jaké míry se píst dotýká válce, v kontaktu jsou pístní kroužky a ty jsou dnes potaženy třeba DLC vrstvou, která snižuje tření sama o sobě. Spodní stírací kroužek odvede ze stěny válce olej a ty dva těsnící nad ním už jedou více méně "na sucho". Navíc píst a stěna válce je ze spodu mazány rozstřikem ale jde více o chlazení než mazání, tam je úplně jedno jakým proudem po nastartování stříká tryska zespodu na dno pístu.
Avatar - twistedTSD
7. 11. 2015 12:16
Re: nastartované vozidlo
Nejsem nějký expert, ale už několikrát jsem se dočetl podobné odůvodnění - horší vlastnosti oleje + nevhodné promazávání při nízkých otáčkách, přičemž motor se zahřívá jen pomalu a studený tak běží zbytečně dlouho. Takže já jej nechávám po startu jen chvíli oddychnout a jedu (poklidně).
7. 11. 2015 13:41
Re: nastartované vozidlo
hmmm nevim jak jina auta, ale vsechny me dosavadni pekace po nastartovani meli otacky vyssi dokud se motor nezahral, po urcite dobe otacky klesli sami treba i o 500, v pripade ze se motor predehral webastem tak se to delo mnohem rychleji a otacky se snizili treba i po par vterinach
7. 11. 2015 14:09
Re: nastartované vozidlo
že by sytič?
Avatar - Ada je zase tady
8. 11. 2015 00:51
Re: nastartované vozidlo
že by jsi se konečně naučil česky? "otáčky se snížili"... :no:
7. 11. 2015 14:40
Re: nastartované vozidlo
k zamyšlení, pokud studený olej nedostatečně maže, je lepší držet turbo ve volnoběžných otáčkách ( cca 20k) nebo jízdou v pracovních otáčkách (150k - 250k)?
Avatar - eXp10it
7. 11. 2015 11:15
Re: nastartované vozidlo
[začátek ironie] To ví přece každý že nejlepší pro motor co může být je ve chvíli kdy je co nejstudenější přidat plyn ať ty zmrzlé součástky které jsou posmrskávané od tepelné roztažnosti dostanou co největší prdu, co největší silou, protože to je pro ně naprosto nejlepší. [konec ironie]
7. 11. 2015 12:21
Re: nastartované vozidlo
To mínus je asi za to, že nestartuješ se zařazenou 1 a hned jak to chytne neprotočíš kola >:D
7. 11. 2015 14:54
Re: nastartované vozidlo
Ja to vidim tak, ze vsetci novinari sa inspirovali u nemeckych kolegov (ktori sa urcite nemylia :-) ). Lenze tam plati zakon, ze nemozes bezdovodne stat s nastartovanym motorom (zbytocna ekologicka zataz). Tak to teraz vsetci bezhlavo kopiruju.
Zrejme je to takto uvedene v navodoch na obsluhu pre vsetky nemecke auta, kde sa to len prelozi z nemeckeho originalu (kde to je len z tohoto dovodu)....
Ja mam noveho japonca a tam je napisane aby som auto nechal nastartovane kym mu neklesnu otacky na bezny volnobeh (to v zime trva aj niekolko minut). Plus je tam poznamka, ze neplati pre DE, tam sa treba pohnut hnes po nastartovani :-)
7. 11. 2015 16:17
Re: nastartované vozidlo
Je to úplně jednoduchý a olej a jeho viskozita je až na druhém místě. Jde především o to že, jak jsi psal, píst je ze slitiny hliníku a hliník má jiné mechanické vlastnosti než ocel nebo litina, ze které je vyrobený válec. Hliník se daleko rychleji roztahuje než ocel či litina. Je to z důvodu jejich hustoty. Tak při volnoběžných otáčkách může dojít k tomu že píst bude již ohřátý na provozní teplotu, ale blok motoru potažmo válec bude pořád studený. Tím dojde k tomu že se ztratí vůle mezi válcem a pístem. (tepelná kapacita hliníku je řádově 3x menší než ocele => stačí daleko menší teplo pro změnu velikosti)

Jo a píst má 3 kroužky a to jsou mazací, stírací a těsnící. Mazací udržuje olejový film, stírací stírá přebytečnou vrstvu pryč a těsnící těsní, aby ti zapálená směs nevletěla do klikového prostoru a aby motor nežral olej.
7. 11. 2015 21:33
Re: nastartované vozidlo
no vidíš, a já do teď myslel, že tohle se stane když nenecháš motor v klidu ohřát a naložíš mu dokud je studený blok motoru. To asi všechny ty vysokootáčkový motory nechávají zahřát zbytečně. Důležitý je neohřívat, ale naložit, protože to se pak litina zahřeje stejně rychle jako hliníkový píst, a zřejmě čím větší otáčky motoru, čím více expanzí, tím píst stačí vždy rychleji vychladnout a smrsknout se.
Avatar - Stejsn
7. 11. 2015 20:14
Re: nastartované vozidlo
Ve Švédsku mají snad všechna auta předehřev motoru normálně do zásuvky.
7. 11. 2015 21:16
Re: nastartované vozidlo
no ale nemají tak dlouhý šňůry aby je vozili s sebou.
Avatar - Barrichello
9. 11. 2015 13:10
Re: nastartované vozidlo
v kanadě a severních státech USA taky >:D
7. 11. 2015 23:22
Re: nastartované vozidlo
Hlavně moderní auta mívají elektrický dohřev vody, aby se rychleji ohřál motor a fakt je že nechat motor běžet na volnoběh je pro motor šetrnější než po něm hned chtít výkon. Vyjímkou jsou ovšem motory s konstrukční vadou mazacího čerpadla typicky VW motor 2,5 TDI, který na volnoběh nedává dost tlaku, aby se mazal vršek motoru a dochází pak k zadření vaček. Jenže takový prototypový šroty nejsou snad v autech běžnou praxí. ;-)
Avatar - Aoyagi
7. 11. 2015 11:04
Zimní zahřátí
S tím volnoběhem to je podle mě mýtus. Argument o ztuhlém oleji je naopak pro to nechat auto chvilku zahřát, neb všechna moderní (2000+ třeba) auta se sama zahřejí trochu vyššími otáčkami. Navíc auta mají dálkové nastartování hlavně proto, aby se v zimě zahřála, vyhřála a rozmrzla.

Že někteří nechají svůj sazomet metat saze a velmi hlasitě chrochtat několik minut v obytných zónách je problém jiný.
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Flai
7. 11. 2015 11:37
Re: Zimní zahřátí
Ale je to zase o oleji. Třeba taková viskozita 0W-40 a olej nemůže být v žádném případě "hustý" univerzální 5W-40 a žádný problém :-)
7. 11. 2015 16:22
Re: Zimní zahřátí
Jak jsem psal výše, nejde o viskozitu oleje, ale o roztažnost různých materiálu a to ocel a hliník. Píst (hliník) se zahřeje (a tím dojde k jeho roztáhnutí) daleko rychleji než válec (ocel, litina) (zůstane více méně stejný rozměr) a může dojít k tomu že se motor zadře nebo poškodí.
Avatar - speedfred
7. 11. 2015 13:39
Re: Zimní zahřátí
Nezávisle topení je celkom riesenie
Avatar - Barry Lyndon
7. 11. 2015 13:08
to s těmi mlhovkami do kamene tesat
v poslední dobou se ještě více než dříve rozmáhá používání mlhovek za deště v noci (a navíc klidně i v koloně). Co k tomu tyto "zodpovědné" o***ny vede, nechápu...
Rozbalit vlákno
6
Avatar - _Karel_
7. 11. 2015 15:27
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
To samé, co je k tomu vede i přes den. Ale sám nevím, co to je...
Avatar - jimmbo205
7. 11. 2015 16:31
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
za silnějšího deště to má smysl především na dálnici, kdy je za jedoucím autem vodní tříšť a ve dne bez mlhovek nemusí bejt vůbec vidět... Ale mimo dálnici nebo ve městě to smysl nemá. Jinak problém je v tom, že lidi nemumí s mlhovkama zacházet.. Když se objeví lehký opar (jak psáno v článku), tak s nima svítí každej druhej jouda, ale když je mlha že by se v ní ztratil i Rákosníček, tak je nezapne skoro nikdo.. A další problém je pak to, že spousta řidičů mlhovky zapne a vypne je až v cíli cesty, bez ohledu na to, že z poslední mlhy vyjeli před půl hodinou...
7. 11. 2015 21:41
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
Sorry, ale tohle je pitomost. Pokud nejste vidět kvůli vodní tříšti, tak mlhovky v tom nepomůžou, protože vodní tříšť není mlha vznášející se nad povrchem, ale existuje v podstatě od země. Takže nebudete vidět stejně.
Avatar - twistedTSD
7. 11. 2015 21:55
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
Rozhodně půjde vidět lépe než s koncovými světly.
Avatar - jimmbo205
7. 11. 2015 22:09
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
Samozřejmě záleží na povrchu a jak se na něm ta voda drží... Ale jinak doporučuju se občas v tom dešti po tý dálnici projet ;-)
8. 11. 2015 12:21
Re: to s těmi mlhovkami do kamene tesat
Problém je, že takovéto články s osvětou, si většina těch, kteří by to nejvíce potřebovali, stejně nepřečtou, protože k motorismu nemají žádný hlubší vztah, natož aby četli nějaký články na auto.cz.
Nejlépe to pustit na Nově ve zprávách v doprovodu dramatické hudby, aby se to těm palicím dubovým vrylo do hlavy.
Avatar - jimmbo205
7. 11. 2015 16:34
zamrzlá nafta
"Mnoha lidem vydrží nafta v nádrži jejich úsporných dieselových vozidel dlouhou dobu, klidně i několik měsíců.."

Pokud takovým lidem zamrzne nafta, tak dobře jim tak. Protože pokud někomu trvá několik měsíců než vyjezdí jednu nádrž, tak si má primárně koupit benzín...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Stejsn
7. 11. 2015 20:13
Npařed nastartovat, až pak odmetat!
Není tu totiž zmíněné jedno důležité praktické hledisko: dostanu se do auta, otočím klíčkem a - NIC. Baterie K.O. Takže zabouchnu zasněžené auto a jdu na autobus. Což mi příjde trochu logičtější než celé auto omést, oškrábat, pak zjistit že nestartuje a jít na autobus o 20 minut později, zato zmrzlý jak sobolí govno :-)
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ada je zase tady
8. 11. 2015 00:58
Re: Npařed nastartovat, až pak odmetat!
V mrazu francouzská a italská auta nestartují nikdy.
Avatar - Barrichello
9. 11. 2015 13:22
Re: Npařed nastartovat, až pak odmetat!
Pouze sovětská >:-[]
7. 11. 2015 21:42
Garáž
Já bych lidem doporučil garáž s elektromobilem. Je to boží věc sedat každej den do vyhřátýho auta, fakt...
Rozbalit vlákno
3
Avatar - S8
8. 11. 2015 00:53
Re: Garáž
Jooo, to je super, jen pak umrzneš uprostřed D1 až pojedeš do Brna, protože Ti dojde šťáva ve zmrzlých baterkách. Tomu říkám řešení!

Ne každý potřebuje jezdit do 100 km/den aby to mohl odskákat v bzučáku, víme? :-)
Avatar - jimmbo205
8. 11. 2015 08:53
Re: Garáž
já to říkam furt... Na krátký cesty (jak píšeš do těch 100km/den) je ideál ta Tesla.. Na delší pak S 500 Coupe >:-[]
8. 11. 2015 22:06
Re: Garáž
Pravda, každý rozhodně ne. Ostatně to nikomu nevnucuju. Pouze konstatuji mnou vypozorované pravdy. Na případné delší cesty mám samozřejmě jiný vůz, ale moc ho nepoužívám.
Avatar - eLzyx
8. 11. 2015 00:43
výměník olej - voda
platí ta poučka o "nastartuj až těsně předtím než pojedeš" i pro auta s výměníkem olej-voda? Případně platí to i pro auta s dohřevem (existují auta, která jsou vybavena "bufíkem" bez časovače. Případně auta s el. příhřevem)?
Dle mého názoru ne.
Rozbalit vlákno
0
8. 11. 2015 10:16
vše obráceně
Tak sem se dozvěděl, že dělám všechno špatně. Střechu neuklízim, nastartuji pak jdu ometat, no a při rozjezdu >:D při rozjezdu jak nehrabou kola tak tomu dám kouře až do červenejch čísel >:D

Jediný co snad, tak se budu muset naučit zapínat mlhovky. To je takovej dnešní trend :-)

takže většinu dělám špatně ale víte co? ja to tak budu dělat i nadále. a víte proč? protože mám vlastní hlavu, možná né tak chytrou jako ostatní ale svojí ;-)
Rozbalit vlákno
0
8. 11. 2015 22:07
Sníh na střeše
Bez koštěte se to uklízí dost blbě. Osobně jsem tam těch 10 cm vždycky nechával a po jízdě jsem vždycky nadšeně kvitoval krásnou vlnku, která se na střeše vytvořila :-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Stejsn
8. 11. 2015 22:11
Re: Sníh na střeše
Pokud je to těžký sníh, jde to dolů samo, stačí na to zatlačit. Pokud je to prašan, jde to snadno odmést. Pokud je to přimrzlé, je to naprd, ale to se aspoň drží střechy. Rozhodně ale: v prvním případě až to zahamtneš na křižovatce a najednou budeš koukat do bílé tmy, příjemné ti to nebude. V druhém případě až pojedeš za někým jako jsi ty a budeš koukat do bílé vánice, nebude Ti to příjemné taky.
Avatar - Missouri
9. 11. 2015 12:54
Topení
Hlavní důvod, proč jsem nechal do Ibizy namontovat nezávislé topení Webasto byl fakt, že v zimě se navzdory poučkám prostě nedalo nastartovat a jet. Pokud jsem oškrábal námrazu ze skel a hned vyjel, okna okamžitě namrzala znovu a po několika vteřinách nebylo vidět na cestu. Podle atmosférických podmínek čelní sklo namrzalo zvenčí, či zevnitř, každopádně jízda nebyla možná. Bylo to velice riskantní a nebezpečné. No a pak startování zmrzlého motoru trápilo snad více mě než motor… Jakmile jsem vůz vybavil nezávislým topením, staly se zimní ranní starty příjemnou kratochvílí. Totéž v několika případech, kdy padal mrznoucí déšť, a auto pokryla ledová krusta. Ostatní na parkovišti lámali škrabky a já měl jen mokrá skla. Dnes už předehřívám motor i v létě. Jednak je lepší Webasto pravidelně používat, a pak zahřátím motoru před startem nic nepokazíte. :-)
Rozbalit vlákno
1
9. 11. 2015 15:59
Re: Topení
alebo si kupis auto kde je extra spirala
v novom aurise 2013 benzin 1.6 mam po starte do cca 30s vlazny vzduch, 1 minuta a ide teplo
webasto mi netreba, kedysi som ho chcel do rav4 diesel kupit, ale henten benzinak poriesil vsetky zimne problemy (kurenie, mrznutie nafty,...)