Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co děláte v zimě špatně: Netrapte své auto, sebe ani ostatní

Ondřej Chamilla
Diskuze (55)
Zatím to sice na nástup zimy úplně nevypadá, připravit se na toto období ještě hezky za tepla ale určitě neuškodí. Ať už jde o údržbu vozidla, jeho používání či samotné řízení na kluzkém povrchu.

Nejen méně zkušení šoféři se obávají nepříjemností spojených s ledem a sněhem. První přípravu v podobě zimního pneu bychom přitom měli mít za sebou už všichni. Co ale třeba ještě výměna postarší autobaterie, nové stěrače, škrabky na led, smetáčky na sníh - to vše se může hodit. Přinášíme rady a tipy, jak komplikované zimní období ve zdraví přežít!

Rozjezdy

Klasickou chybou nezkušených řidičů je, že na sněhu a ledu nechávají příliš prokluzovat kola. Je to zvyk ze suchých silnic, že když se chci rozjet rychleji, musím přidat víc plynu. Jenže na kluzkém povrchu to tak neplatí, kola totiž mají největší trakci na hranici prokluzu. Je tak třeba citlivě modulovat pravou nohou. Moc plynu může způsobit uklouzání povrchu pod koly a zbytečné problémy. Často se tak stane, že řidič uvízne ve sněhu, ačkoliv to nebylo nutné. Podobnému protáčení by měl zabránit systém kontroly trakce, ani ten však ne vždy pracuje ideálně – občas je totiž jistá míra prokluzu potřebná, systém vám však příliš přiškrtí výkon motoru.

Spoléhání se na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku. Vždyť ABS a ESP prý vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala. Pokud můžete, vypněte si na bezpečném místě stabilizaci a vyzkoušejte limity automobilu na vlastní kůži, může vám to pomoci v pochopení chování vozu. Ideální jsou k tomuto velká parkoviště.

Skenujte silnici

Cvičení dělá mistra, říká se. Zkuste se tedy zaměřit na to, jak silnice vypadá a odhadujte její přilnavost. Můžete tak odhalit nejen různé typy sněhu, na kterých se automobil chová odlišně, ale rovněž kluzkost silnice, jež na první pohled vypadá jen mokrá. A nejde pouze o zrak, s přilnavostí se mění i kupříkladu hlučnost pneumatik, frekvence valivého hluku či odpor řízení. Přemýšlejte tedy nad tím, po čem zrovna jedete.

Výhled

Legislativa nám chce diktovat, jak správně odstranit sníh z auta. Nejsme podobných nařízení příznivci, přesto i my doporučíme sníh z automobilu důkladně omést, a to včetně střechy. Nestačí tedy pouze zapnout stěrače, což je navíc může při přimrznutí či velké vrstvě sněhu poškodit, a jet. Mokrý sníh na střeše totiž má tendenci při brzdění klouzat a sjet na čelní okno. Pokud jde o poprašek, ten pak při jízdě zhorší výhled vozu za vámi, když postupně odletuje ze střechy. Podobně je potřeba očistit všechna okna i kapotu, vše ovlivňuje výhled, který je v zimním období ještě o kus důležitější než jindy.

Nastartuje a jeďte

Tohle je naprostá klasika – člověk přijde k zasněženému automobilu, nastartuje, zapne topení či vyhřívání oken a jde vůz ometat. Důvod je čistě praktický – led z oken roztaje a automobil se pak při jízdě rychleji zahřeje, zatímco řidič má čas sníh pořádně omést. Tento přístup však není ideální. Z hlediska pohonného ústrojí je nejlepší nasedat do již ometeného vozu, nastartovat, zapnout pás a po deseti sekundách odjíždět. Nové vozy se totiž na volnoběh zahřívají jen velmi pomalu a motoru podobný režim neprospívá. Zde se již jedná o otázku komfortu vs. úcty k technice. Pokud preferujete první případ, rozhodně vás za to ovšem neodsuzujeme. Ideálně se v tomto ohledu jeví nezávislé topení, které si zapnete na dálku a ono vám ohřeje interiér vozu, rozmrazí okna a pomůže i s prohřátím motoru. Jen pozor, tento systém má vysoké nároky na stav autobaterie.

Natankujte naftu po 1. prosinci

Mnoha lidem vydrží nafta v nádrži jejich úsporných dieselových vozidel dlouhou dobu, klidně i několik měsíců, zejména když toho mnoho nenajezdí. Může se tak stát, že v třeskutých mrazech mají v nádrži stále letní naftu, která v mrazech zamrzne. Pokud toho tedy mnoho nenajezdíte a váš diesel stojí přes zimu venku, natankujte do něj po 1. prosinci, kdy je již jistota, že budete mít v nádrži takzvanou „arktickou“ naftu, která nezamrzne.

Pryč s kartonem před chladičem

Dnes se již nejedná o častý jev, přesto zejména v oblastech, kde je mráz po delší dobu zimy, vidíme stále vozy, které mají karton před maskou chladiče. Důvodem je snadnější zahřívání automobilů v zimním období. Pokud se vám však vůz zahřívá špatně a kupříkladu při jízdě z kopce teplota motoru klesá, máte pravděpodobně porouchaný termostat a je třeba jej vyměnit. Karton pak může mít často i negativní vliv na funkci automobilu - u vozů s přeplňováním je za maskou chladiče ukryt rovněž mezichladič stlačeného vzduchu, naftové vozy tedy mohou mít menší výkon, u těch benzinových může docházet až k nežádoucímu detonačnímu spalování.

Vyzkoušejte brzdy na prvních metrech jízdy

Používáte v zimě stále litá kola, která více odhalují brzdy? Pak nezapomeňte na prvních metrech jízdy vyzkoušet, zda váš vůz správně brzdí. Zejména, když se teploty pohybují okolo bodu mrazu, se může stát, že voda zateče mezi kotouč a destičku a zamrzne tam, což způsobí ztrátu brzdného účinku při prvním zabrzdění. Pomůže sice pumpování brzdovým pedálem, ale to nemusí každého napadnout. S brzdami se pojí rovněž další rada – po jízdě v břečce nezatahujte ruční brzdu. Lanovody pod autem se břečkou obalí, přes noc vše zamrzne a ráno nepůjde automobil odbrzdit.

Zapínejte světla, vypínejte mlhovky

Zima je obdobím, kdy se snad nejčastěji setkáváme se zhoršenou viditelností, ať už vinou brzkého stmívání či sněžení, případně deště a mlhy. Zopakujme si tedy znovu, že bychom měli dostatečně včas přepínat z denního svícení na běžná světla. Mnoho nových automobilů to již dokáže automaticky, ne vždy je to však spolehlivé – zejména asijské vozy svítí pouze denním svícením déle, než by bylo vhodné, u mnohých aut se dají podobné věci nastavit. Přemýšlejte o tom, zda svítíte dostatečně, a to nejen vepředu, ale i vzadu.

Na druhou stranu, nic se nemá přehánět, a tak si dvakrát rozmyslete, jestli je dobrý nápad rozsvěcovat mlhovky již při náznaku mlhy či při pouhém dešti. Pokud vidíte světla aut kilometr před vámi, opravdu není vhodné pouštět zadní mlhovku. Podobně v případě, kdy jedete v koloně automobilů. Bohužel však lidé používají mlhovky zcela zbytečně i nadále, což vytváří až nebezpečné situace, a jsou v tom podporováni dokonce některými zrůdnými reportážemi v televizi. V záři červeného světla nemá řidič za vozem dostatečný přehled o situaci před sebou, snadno zaniknou brzdová světla a oči se brzy unaví. To je velmi iritující zejména na delších cestách. Z naší zkušenosti víme, že opravdu potřeba pustit zadní mlhovku je jen v případě, kdy není vidět na krok. Odborníci hovoří o 50 metrech. Kdykoliv jindy je to u vozu, který má v pořádku vnější osvětlení, naprostá zbytečnost a hazard kvůli oslnění ostatních.

Závěr

Pokud si automobil v zimě osaháte více a budete se řídit našimi radami, není se čeho bát. Jen se musíte řízení věnovat naplno – důležité je předvídání, pozornost, dostatečný odstup od auta před vámi a plynulost jízdy. Rozhodně to však ani nepřehánějte – zbytečná opatrnost může plodit nebezpečné situace, a pokud pojedete na rovné silnici první třídy na mírném poprašku třicítkou, můžete tím vytvořit mnoho nebezpečných situací. Snažte se tak vyhodnocovat podmínky dle aktuální situace a kdo ví, třeba si nakonec budete jízdu i užívat.

Ondřej Chamilla
Diskuze (55)
9. 11. 2015 15:59
Re: Topení
alebo si kupis auto kde je extra spirala
v novom aurise 2013 benzin 1.6 mam po starte do cca 30s vlazny vzduch, 1 minuta a ide teplo
webasto mi netreba, kedysi som ho chcel do rav4 diesel kupit, ale henten benzinak poriesil vsetky zimne problemy (kurenie, mrznutie nafty,...)
Avatar - Barrichello
9. 11. 2015 13:22
Re: Npařed nastartovat, až pak odmetat!
Pouze sovětská >:-[]
Avatar - Barrichello
9. 11. 2015 13:10
Re: nastartované vozidlo
v kanadě a severních státech USA taky >:D
Avatar - Missouri
9. 11. 2015 12:54
Topení
Hlavní důvod, proč jsem nechal do Ibizy namontovat nezávislé topení Webasto byl fakt, že v zimě se navzdory poučkám prostě nedalo nastartovat a jet. Pokud jsem oškrábal námrazu ze skel a hned vyjel, okna okamžitě namrzala znovu a po několika vteřinách nebylo vidět na cestu. Podle atmosférických podmínek čelní sklo namrzalo zvenčí, či zevnitř, každopádně jízda nebyla možná. Bylo to velice riskantní a nebezpečné. No a pak startování zmrzlého motoru trápilo snad více mě než motor… Jakmile jsem vůz vybavil nezávislým topením, staly se zimní ranní starty příjemnou kratochvílí. Totéž v několika případech, kdy padal mrznoucí déšť, a auto pokryla ledová krusta. Ostatní na parkovišti lámali škrabky a já měl jen mokrá skla. Dnes už předehřívám motor i v létě. Jednak je lepší Webasto pravidelně používat, a pak zahřátím motoru před startem nic nepokazíte. :-)
Avatar - Stejsn
8. 11. 2015 22:11
Re: Sníh na střeše
Pokud je to těžký sníh, jde to dolů samo, stačí na to zatlačit. Pokud je to prašan, jde to snadno odmést. Pokud je to přimrzlé, je to naprd, ale to se aspoň drží střechy. Rozhodně ale: v prvním případě až to zahamtneš na křižovatce a najednou budeš koukat do bílé tmy, příjemné ti to nebude. V druhém případě až pojedeš za někým jako jsi ty a budeš koukat do bílé vánice, nebude Ti to příjemné taky.