Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Opel Astra K 1.6 CDTI – Golfe, máme problém!

Opel Astra přichází již v páté generaci a navazuje tak na dlouhou tradici značky v nižší střední třídě. Vůz jsme vyzkoušeli v nejvyšší výbavě a s prozatím nejsilnějším turbodieselem.
Zpět na článek
9. 11. 2015 09:42
9. 11. 2015 10:00
9. 11. 2015 10:03
9. 11. 2015 10:31
9. 11. 2015 10:56
9. 11. 2015 12:08
9. 11. 2015 13:20
9. 11. 2015 11:44
9. 11. 2015 18:12
9. 11. 2015 13:45
9. 11. 2015 16:13
10. 11. 2015 20:10
10. 11. 2015 21:02
10. 11. 2015 21:45
10. 11. 2015 21:53
10. 11. 2015 22:00
10. 11. 2015 21:57
9. 11. 2015 10:56
9. 11. 2015 12:05
9. 11. 2015 12:43
9. 11. 2015 12:55
9. 11. 2015 12:56
9. 11. 2015 13:03
9. 11. 2015 13:10
9. 11. 2015 13:13
9. 11. 2015 13:25
9. 11. 2015 13:23
9. 11. 2015 13:26
9. 11. 2015 13:31
9. 11. 2015 13:04
9. 11. 2015 13:07
9. 11. 2015 13:16
9. 11. 2015 12:15
9. 11. 2015 12:56
9. 11. 2015 13:50
9. 11. 2015 14:01
10. 11. 2015 07:39
10. 11. 2015 07:38
10. 11. 2015 08:40
10. 11. 2015 09:31
9. 11. 2015 12:57
9. 11. 2015 14:55
9. 11. 2015 19:42
9. 11. 2015 15:06
9. 11. 2015 16:30
10. 11. 2015 13:01
9. 11. 2015 20:26
10. 11. 2015 00:50
9. 11. 2015 09:42
TEXT
Opel Astra přichází již v páté generaci a navazuje tak na dlouhou tradici značky v nižší střední třídě. Vůz jsme vyzkoušeli v nejvyšší výbavě a s prozatím nejsilnějším turbodieselem.

Interiér, design, video
Vždy jsem měl pocit, že všechny testy Opelu Astra dopadaly tak nějak podobně – auta to byly a jsou na úrovni, v porovnání s konkurencí však vždy skončily lehce pod vrcholem, zpravidla kvůli pár nedotaženým věcem. Kupříkladu odcházející generace byla za rozumné peníze dobře vybaveným, komfortním a robustním automobilem, dynamiku však omezovala vysoká hmotnost a uvnitř bylo spíše méně místa.

Nyní ale přichází pátá generace Astry, která je již poučená z chyb předchůdců. Má tedy až o 200 kg nižší hmotnost, přehlednější interiér s menším počtem tlačítek a také více prostoru na zadních sedadlech. Co však nabídne dále?

Při pohledu na vůz je nutno říci, že střídmý, ale elegantní vzhled Astře sluší. Zejména když si připlatíte za sadu Inovace, která obsahuje diodové zadní svítilny i LED Matrix světlomety (v této třídě použity poprvé), u kterých adaptivní funkci zajišťují jednotlivé diody a ne pouhé klapky.

My jsme k testu dostali automobil v nejvyšším stupni výbavy Innovation, který již sám o sobě obsahuje mnoho prvků. V kombinaci s prozatím nejsilnějším dieselem vůz stojí 509.900 Kč, což vůbec není špatná částka, zejména s přihlédnutím k tomu, že se jedná o novinku. Překvapilo nás však, že jeden prvek výbavy oproti předchůdci chybí, a to adaptivní tlumiče Flex Ride. Podle vyjádření Opelu se jich ale dočkáme později. V nejvyšší výbavě dostanete rovněž elektrickou parkovací brzdu, levnější varianty mají klasickou ruční.

Po nasednutí dovnitř se octnete ve slušně zpracovaném automobilu s příjemně moderní a přehlednou palubní deskou. Na rozdíl od předchozí Astry je zde počet tlačítek na středové konzole zredukován na minimum, mnoho se jich přesunulo na volant. Vkusně zabudovaný dotykový centrální displej systému IntelliLink je doplněn několika málo tlačítky pro snadnou orientaci, byť paradoxně chybí třeba navigace – k té se musíte „proklikat“ na displeji. Centrální štít je pak tvořen ještě ovládáním klimatizace, kde se teplota ukazuje přímo v kruhových ovladačích.

Pod panelem klimatizace je pak záhadný prvek – prohnutý lakovaný plast se stříbrným madlem. Není to však žádná schránka, v přihrádce před spolujezdcem jsme totiž objevili držák na mobilní telefon, který se dá přímo na ono „madlo“ připevnit. Po zapojení krátkého kablíku vedoucího z držáku pak můžete telefon nabíjet a mít jej stále po ruce.

Pokud bychom měli Astře něco vyloženě vytknout, pak je to nešikovný tvar řadicí páky, který se navíc pod rukou „mění“ v závislosti na tom, který převodový stupeň je zařazen. Co je špatného na klasické kouli?

Celkově ale chválíme pěkně udělané výplně dveří či dobrou pozici za volantem. Oproti dřívějšku již není interiér natolik robustní, to se však vzhledem k razantnímu snížení hmotnosti dalo očekávat. I přes kratší rozvor vozu se pak zlepšila prostornost na zadních sedadlech, kde se větší cestující konečně nemačkají, byť stále lze v dané třídě najít o něco vzdušnější auta. Zavazadelník pak se svými 370 litry odpovídá průměru třídy.

Astra přichází rovněž s celou řadou bezpečnostních systémů. Podobně jako Ford, i Opel zavedl varování před kolizí nejen pípáním, ale i blikáním červenými diodami do obličeje, což nám nepřijde příliš bezpečné. Tento systém se však naštěstí dá velmi snadno vypnout tlačítkem na volantu.

Motor a převodovka – A pak že to nejde…
Když jsem naposledy testoval Opel Astra předchozí generace, měl již stejný motor jako dnešní novinka, tedy naftovou šestnáctistovku CDTI s výkonem 100 kW a točivým momentem 320 N.m. Výkony jednotky však tehdy byly utlumeny hmotností vozu i příliš dlouhými převody. Naštěstí došlo k nápravě.

Jak jsme si již říkali, hmotnost vozu byla snížena, Opel ale přistoupil rovněž ke zkrácení převodů. Tyto dvě věci vozu pomohly až neskutečně – zátah je najednou příjemně důrazný, auto jede vpřed s nebývalou lehkostí také na vyšší stupně a pružné zrychlení i z dálničních rychlostí evokuje spíše objemnější jednotky.

Plusem agregátu je i to, že se velmi dobře sbírá již z tisíce otáček a o 500 ot./min výše už začíná citelně táhnout, a to s razancí, která se u dnešních plytkých Euro 6 motorů často nevidí. Jednotku nemá smysl točit až do červených, nic víc už tam neobjevíte, poskytuje ale na daný objem velmi dobrou reálnou dynamiku.

Osobně jsem se vždy přimlouval k teorii, že zbytečně dlouhé převody motoru škodí z hlediska dynamiky i spotřeby, protože člověk musí častěji výkon dolovat, zatímco s krátce, respektive vhodněji zpřevodovanými vozy stačí plyn jen lechtat a auto se netrápí pod zátěží. U Astry se to projevuje ještě výrazněji. Námi testovaný kus měl najeto jen několik stovek kilometrů, přesto vykazoval velmi dobré hodnoty spotřeby. Ve městě jsme jezdili za 5,5 l/100 km, na dálnici při 130 km/h to bylo jen lehce přes pět. I při svižnějším tempu se pak odběr nepřehoupl přes šestilitrovou hranici, při klidné jízdě mimo město počítejte klidně i se 4 l/100 km.

Má tedy motor nějaké neduhy? Ačkoliv je tradiční klepání naftového agregátu dobře potlačeno, jednotka se projevuje duněním od výfuku, které je poměrně citelné. To ale může částečně vymizet s přibývajícími kilometry. Hlavním problémem pohonného ústrojí je tedy šestistupňový manuál, byť je dobře zpřevodován. Chod páky je totiž na dnešní poměry bídný – dlouhé dráhy, gumové dorazy a ještě ne zrovna přesná kulisa kazí dojem z jízdy. Podle kolegů jsou na tom však jiné motorizace v tomto ohledu lépe.

Nenadchne, neurazí
Podvozek Astry je stále tvořen přední nápravou McPherson a zadní nápravou s torzní tyčí, u výkonnějších variant doplněnou o Wattův přímovod. Astra nikdy nepatřila k těm vozům, které by dokázaly řidiče nadchnout, zvládala ale vhodně kombinovat komfort s bezpečnou ovladatelností. To platí i pro tuto nejnovější generaci.

Vůz používá měkčí péra a tužší tlumiče, což ve výsledku znamená, že auto je zejména ve vyšších rychlostech poměrně plavné a ne tradičně německy tuhé. Komfort vozu je příjemný, rozhodí jej snad pouze větší nerovnosti v nižších rychlostech, jinak je posádka slušně odizolována od výmolů.

Z hlediska ovladatelnosti nečekejte žádné zázraky, na rovném povrchu se ale automobil chová velmi dobře – jistě a přesně. Horší to je na rozbitější silnici, tam trochu ztrácí ze svého bohorovného klidu.

Naše výtky tak směřují zejména ke gumovým ovládacím prvkům, ať už jde o odpor spojky, nejasný chod brzdy či nepříliš citlivé řízení. Pochválit je však naopak potřeba klid na palubě – auto je i na dálnici příjemně odhlučněné, podvozek se neprojevuje žádným lomozem a celkově jako by Astře sedělo spíše cestování na delší trasy, než poskakování po městě.

My bychom si osobně počkali na příchod adaptivních tlumičů, které s největší pravděpodobností zajistí vyrovnanější chování podvozku na všech typech povrchů. Již současné naladění však není nijak špatné, běžný zákazník bude spokojen jak s komfortem, tak ovladatelností. Jinde to však umějí i o špetku lépe.

Závěr
Opel Astra páté generace se poučil z většiny chyb předchůdců a přichází lepší než kdy dříve. Má bohatou výbavu, příjemně svižný a velmi úsporný motor, pěknou kabinu a přitom stále relativně výhodnou cenu.

Nejedná se o dokonalé auto - ovládací prvky nepůsobí nejlépe a řazení by se mělo jednoznačně zlepšit. Celkově se však jedná o velmi dobrou alternativu k zavedeným hráčům na trhu, na kterou by si ostatní měli dávat pozor. A to nejlepší na tom všem je, že ze všech stran se k nám dostávají zvěsti o jiných variantách, třeba té s litrovým tříválcem, které fungují a jezdí ještě o kus lépe. Pokud je to pravda, což zjistíme, až se s takovými verzemi svezeme, tak by mohla Astra konkurentům pořádně zatopit.

Nejlevnější verze modelu 319.900 Kč (20t/147 kW Pure)
Základ s testovaným motorem 459.900 Kč (20t/147 kW Pure)
Testovaný vůz bez příplatků 509.900 Kč (20t/147 kW Portfolio)
Testovaný vůz s výbavou 601.300 Kč (20t/147 kW Portfolio)

Plusy
Komfortní a tiše pracující podvozek
Pružná pohonná jednotka
Nízká spotřeba
Konkurenceschopná cena a výbava
Vhodné zpřevodování

Minusy
Necitlivé a gumové ovládací prvky
Nepřesné řazení
Tvar hlavice řadicí páky
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Emel
9. 11. 2015 09:47
Spíše zklamání?
Tak jsem to pročetl a proklikal galerii... a zatím spíše zklamání, nebo možná lehké vystřízlivění. Ne, nic hrozného, ale pár pih tuhle a tamhle, Wattův přímovod zřejmě zázraky nekoná... moc se mi nelíbí budíky [odkaz] ani tvarování volantu s těmi joysticky a mohutným vybráním [odkaz] ... jo, zvenku to tomu autu sekne, v detailech vypadá hezky.

PS: ten jeden tmavý šroub / krytka má nějaký smysl?
[odkaz]
Rozbalit vlákno
57
9. 11. 2015 10:00
Re: Spíše zklamání?
Že by bezpečnostní?
Avatar - 3_diamanty
9. 11. 2015 10:03
Re: Spíše zklamání?
ale podla tvaru hlavy vyzera ze pojde povolit rovnakym klucom ako tie ostatne ... toto asi nebude poistna ...
Avatar - fOE
9. 11. 2015 10:09
Re: Spíše zklamání?
To je krytka, sroub bude pod tim. ;-)
Avatar - 3_diamanty
9. 11. 2015 10:10
Re: Spíše zklamání?
asi mas pravdu... lebo je tam vidiet pod tou hlavou sirsi priemer tej ciernej plochy podorysu ktory je vacsi ako priemer hlavy ;-) .... este som sa s takouto krytkou nestretol
9. 11. 2015 10:18
Re: Spíše zklamání?
"...este som sa s takouto krytkou nestretol" Bezpecnostni sroub s krytkou, ktera nema stejny odstin jako zbyvajici krytky. Asi. To bych neresil, tech jinych a zavaznejsich veci je pro mne vic nez dost. :-! Golf neohrozen (vogule).
Avatar - 3_diamanty
9. 11. 2015 10:22
Re: Spíše zklamání?
nejde tu predsa o odstin ale tvar ktory "klame" telom .... golf vedla astry ma co dohanat... tie super firemne predaje v celej europe este z neho rodinny sen tatkov nespravia ... koniec koncov byt najlepsi neznamena ze musis automaticky predavat najviac.... astra nepreda nikdy viac aut v eu ako golf ( to asi nikto nielen astra ) ..... ale z mojho pohladu je to lepsia volba ako golf ...
9. 11. 2015 10:30
Re: Spíše zklamání?
servus vidam VW co ma bezpecak v chromu a ostatne klasika cerne krytky. Nejspis to nebude original z vyroby, na pohlad to moc nevypada na fabricke zladenie :-)
9. 11. 2015 18:01
Re: Spíše zklamání?
NMlůžu vám říct, že pod krytkou je 100% bezpečností šroub. z fabriky jezdí bez bezpečáku, ten se dává až dodatečně při uvedení do provozu.
Avatar - trapid
30. 11. 2015 20:26
Re: Spíše zklamání?
Tak možná jsem mimo, ale že by to opravdu byly krytky?
Proč by někdo dělal krytku šroubu v podobě šroubu? Nějak mi uniká smysl.

Spíše bych to tipoval na optickou ochranu - potenciální zloděj letmo mrkne na kola, vidí, že jeden šroub má jinou barvu (= bude bezpečnostní) a jde dál.
Nebo je opravdu bezpečnostní, ale spíš tím, že rozměr může být např. nepatrně větší než je standardní klíč.

No, ale pokud to jsou opravdu krytky šroubů, tak bych musel použít často používanou větu mé kolegyně:"Svět se v pr-del obrací!"
Nedokážu si představit, že bych nejprve musel oddělat 5 plastových bazmeků z každého kola než se dostanu k šroubům 8-s .
Avatar - 3_diamanty
9. 11. 2015 10:09
Re: Spíše zklamání?
na budiky sa neda pozerat z 20cm.... to ziadne nebudu vyzera nadherne.. ani tie v premiovkach ..... nasiel som si ine fotky a pri pohlade na ne nevidim chybu ;-)

paci sa mi stihlost palubovky jak vertikalna tak horizontalna... ta vizualana vzdusnost interieru je uzasna... rovnako ocenujem vstavanie navigacie a volant podla mna bude jeden z najlepsich v triede ... chce to skusit osobne... ale inak sa mi astra moc pozdava.... v podstate golf vedla nej nedava ziaden zmysel ... len skoda ze netestovali to nove litrove turbo.... ked uz...
Avatar - Emel
9. 11. 2015 10:17
Re: Spíše zklamání?
Nejsem zásadně proti kelímkům, ale tady se mi to řešení s šedým plastem moc nezdá. Navi je tam zabudovaná hezky, to zase jo.
Avatar - 3_diamanty
9. 11. 2015 10:27
Re: Spíše zklamání?
myslel som si ze narazas na ciachovanie budikov a akusi fadnost.... a "prazdnotu" a nie na samotne kelimky ako take ;-) ... nemam problem priznat ze lancer ma krajsie kelimky.... mne toto riesenie vyhovuje ... aj ked ono je to skor len na vycarovanie dojmu akejsi vizualnej sportovosti.... inak nemaju tieto tubusy nejaky prakticky zmysel...
9. 11. 2015 15:01
Re: Spíše zklamání?
H/K_svet, palubovka je naozaj OK. A hlavne, tie výduchy nie sú také vulgárne ako v Leone. [odkaz]
Avatar - lamal
9. 11. 2015 10:29
Re: Spíše zklamání?
som na tom podobne, otazka je ci v tejto verzii ten watt je, ale pozeral som fotky a je tam, lahko spoznas podla jeho pravej strany pri pohlade zo zadu zo spodu, trci tam to tenke spodne rameno resp spojovacia tyc..

no skoda, cakal som ze to bude viac auto pre vodica, na golf to opat nebude... ale alternativa ku nema urcite dobra, taku 1,6tdi myslim strci do vrecka aspon motorom, jazdnymi vlastnostami to bude +- rovnake, golf bude ovladatelnejsi kvoli tvrdsiemu setupu a lepsej odozve ovladacich prvkov
Avatar - Emel
9. 11. 2015 10:41
Re: Spíše zklamání?
Bylo i avizováno, že Watt v nejsilnější naftě bude.

Proti 100kW 1.6 staví VW v Golfu 2.0TDI, kde máš jako bonus i víceprvek.
Avatar - lamal
9. 11. 2015 11:03
Re: Spíše zklamání?
cenovo to uz bude horsie, 2,0tdi v tej vybave ako u opla nikdy nekupis za 600tis kc tak skor rataj sice slabsiu ale cenovo adekvatnu 1,6tdi s vleckou
Avatar - Emel
9. 11. 2015 11:10
Re: Spíše zklamání?
Ne, to nebudu... proti špičkovým 1.6dCi CDTi nebo DTEC stojí prostě dvoulitr, 1.6TDI 85kW stojí proti těm slabším. A jasně, pak je Golf dražší. Do 1.6TDI s vlečkou bych nešel, podle mě je to nejhorší motor pro Golf.
Avatar - lamal
9. 11. 2015 13:26
Re: Spíše zklamání?
do vlecky by som urcite nesiel to je fakt... ked mozes mat viac v tej cene tak nie je dovod
9. 11. 2015 15:06
Re: Spíše zklamání?
Emel, je však otázne, dokedy budú do Golfu tlačiť 2.0 TDI súčasných parametrov? ;-)
Avatar - Emel
9. 11. 2015 16:04
Re: Spíše zklamání?
Co myslíš tím súčasných parametrov? 2.0TDI v Golfu má 110 a 135kW, novější specifikace třeba v Passatu má 140kW, takže se dá čekat, že se ta 140kW objeví třeba časem i v tom Golfu.

Volkswagen se nebude chtít vzdát silnějších verzí a 2.0TDI stejně musí mít pro Passat a Sharan a Audi (na rozdíl od Hondy nebo Renaultu, kde možná žádnou dvoulitrovou naftu mít nebudou), takže pokud je nepřitlačí emise CO2 nebo Dieselgate, asi nemají důvod k nějakému útěku od dvoulitrů k šestnáctistovkám.
10. 11. 2015 17:23
Re: Spíše zklamání?
Veď práve.
2.0TDI asi budú, ale aby plnili limity, tak výkon dole.
Alebo to 2 bude ako u Mercedesu? ;-)
Avatar - wakantanka
9. 11. 2015 11:07
Re: Spíše zklamání?
Na druhej strane sme sa pri uvádzaní OIII neviemkoľkokrát dozvedeli, že v podstate viacprvok vzadu nieje vôbec potrebný a rozdiel oproti lešenárskej trubke málokto postrehne. >:D Ja osobne som zástancom viacprvku, ale Astru (všeobecne) by som kvôli jeho absencii určite neodpisoval.
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2015 11:42
Re: Spíše zklamání?
... a vyšší pojistku. Nicméně souhlas - tam kde konkurence vystačí s 1,6 tam golf musí 2TDi. >:-[]
Avatar - Emel
9. 11. 2015 11:58
Re: Spíše zklamání?
I tak se to dá napsat. VW a třeba Mazda drží pro silnější naftu i v kompaktech dvoulitr (Mazda dokonce 2.2), většina ostatních downsizuje zřejmě pod tlakem EU na 1.6.

PS: Vyšší pojistku? Ale no tak... fakt tohle řešíš u nového auta?
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2015 12:00
Re: Spíše zklamání?
KKD - každá koruna dobrá. A rozdíl třeba 5 litrů ročně - to už mám hezký víkend s polovičkou ve vířivce a plnou za sebou.... ;-)
Avatar - Emel
9. 11. 2015 12:08
Re: Spíše zklamání?
Hele, za 2.2d platím něco pod 4k za rok, za 1350-1850 to bude kolik, 2500? Při ceně nového auta je to úplně irelevantní.
Avatar - iudex
9. 11. 2015 12:45
Re: Spíše zklamání?
U nás je poistka od výkonu, nie od objemu.
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2015 13:02
Re: Spíše zklamání?
U nás od objemu, nevím, jak je to jinde, ale myslím, že významné trhy pro Opel jsou na tom objemově.
Avatar - iudex
9. 11. 2015 14:33
Re: Spíše zklamání?
Tak výnimočne v niečom sme na Slovensku progresívnejší, ako na Západe. >:D Každopádne v dobe downsizingu objem motora prestáva byť relevantný, keď môže byť liter výkonnejší ako dvojliter, kritérium objemu o ničom nevypovedá.
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2015 14:58
Re: Spíše zklamání?
V mnohém jste hodni následování a to vážně. ..... jo a pesničky máte taky pekné. >:D ;-) :-)
Avatar - Emel
9. 11. 2015 16:18
Re: Spíše zklamání?
Myšlenka je za tím pořád stejná... vytáhneme peníze z lidí, a to samozřejmě z těch, co je mají. U vás na to jdete hezky zostra už při registraci auta... ;-)
Avatar - white label
9. 11. 2015 15:01
Re: Spíše zklamání?
U nás je tento systém stále pozůstatkem socíku a už dlouho nedává smysl, v tzv. "západní" Evropě (kde budou pro Opel určitě významnější trhy, než je ten náš) se nepoužívá.
Avatar - Andromeda
9. 11. 2015 18:06
Re: Spíše zklamání?
Tal pozůstatek socíku ? Hmmm, tak to jsi měl před pár lety dělat osvětu mezi poslanci za - světe div se - stranu s opeřencem ve znaku.
Pamatuji se, jak se ten titán ducha obnažen debatou o možné změně způsobu výpočtu výše zák. poj. jak ve sněmovně, tak pro media rozčiloval, co že to je za nesmysl poj. sazbu určovat od výkonu. Škoda, že si nepamatuji jméno a šťavnatý slovník ( který ve zkratce ty druhé měl za imbecily alá nic těžšího než vzduch létat nebude ) , ale chcechtal jsem se v autě dlouho. Apropo, jednalo se myslím o dobu mezi lety 2008 - 2010.
Ano, dědictví socíku >:-[] ...
Avatar - woody-alien
9. 11. 2015 15:20
Re: Spíše zklamání?
Pět tisíc ročně ? To je vtip ? Možná teoreticky, v praxi pokud nebouráš, tak jsou ty rozdíly zanedbatelné. Při nákupu nového auta tuplem.
Avatar - white label
9. 11. 2015 15:35