Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetiny

Zpět na článek

Ojetá Dacia Duster: Rumunská náhrada za Nivu

57 komentářů

kilem
No já sice nejsem fanda naftáku ,ale duster je dobrý auto . :yes:
Avatar - Jaros71
Jaros71
No nevím jstli dobrý , ale hlavně levný.
Ale je to na něm vidět..interier je tedy dost bída.
A ceny za opravy už levné zase nejsou..
Ale pořád asi jde o nejvíce nízkonákladové SUV , tak proč ne?
Dobrá varianta někde na hory , když není dost peněz na lepší auto.
Ondris
Díly na tohle auto jsou až absurdně levný - což je ve spojení s tím, že se kromě cívek nic nekazí docela fajn vlastnost.
Navíc je Duster vizuálně prostě "dělo". :-)
kilem
co dodat :yes:
Sky for everybody
Žádné jiné seriově vyráběné vozidlo ve mě nevzbuzuje tolik rozpaků, jako právě Duster. Mohu kolem něj chodit pořád dokola a... a nic. Nemohu najít nic, co by se mi po vizuální stránce na tom automobilu líbilo. Ale na druhou stranu nemohu najít nic, co by se mi vyloženě nelíbilo... Duster je má automobilová schizofrenie :-)
Mí podjeseničtí, podbeskydští, podkrkonošští... atd. přátelé ale na Dustera nedají dopustit. Majitelé zakládají kluby a hovoří o svých automobilech jako o nějakém Ferrari... nedají na ně dopustit a odpouští jim malé mouchy. Podle mě je Duster kult, rumunská perla.

To Tomáš Dusil - opět jsem si příjemně početl. Díky a respekt k Vašemu psaní, Tomáši
Avatar - pumpkin
pumpkin
Pri Dustery je práve zaujímavé sledovať jeho kvalitatívnu evolúciu. Prvýkrát som si ho pozrel asi pred štyrmi rokmi na bratislavskom autosalóne a bol som pravdupovediac znechutený. Vo vnútri to smrdelo, hnusné plasty, neviem kto vymyslel to hnedé lakovanie na stredovej konzole, roletka kufra už bola poničená, no nespravil moc dobrý dojem.

Časom si ale človek zvykol na dizajn, facelift mu pomohol a to hlavne v interiéri. Na jar som v Ženeve sedel v limitke Celebration pri príležitosti 10. narodenín novodobej Dacie a to už bolo akoby iné auto. Vychytané muchy, bohatá výbava, debilnú roletku nahradilo klasické tvrdé plato, lepšie materiály.

Suseda si miesto 10-ročnej Fabie kúpila Sandero Celebration a pôsobí to dosť solídne, možno len tie lacno pôsobiace kľučky to kazia. Najkrajšie z celého modelového radu je pre mňa Sandero Stepway. To sa fakt podarilo. :yes:
Sky for everybody
Stepway je taková "rumunská designovka" :-) (myšleno v dobrém)
Tak uvidíme. Třeba bude Dacia za dalších deset let na úrovni dnešních H/K, třeba i mnohem dál. Není to sice kategorie mého zájmu, ale sledovat další vývoj může být zajímavé.
Osobně si myslím, že člověk v Dusteru nebo Stepwayi sociální fóbií trpět nemusí.
Avatar - Individualita
Individualita
Těžko bude Dacia na úrovni H/K, pokud chce zachovat cenu.
Sky for everybody
Totéž jsem si myslel před dvaceti lety o Škodovce v porovnání s VW... ;-)
Avatar - pumpkin
pumpkin
Veru. Komu by pred dvadsiatimi rokmi napadlo, že sa budú predávať škodovky aj za milión korún.
Sky for everybody
"Komu by pred dvadsiatimi rokmi napadlo, že sa budú predávať škodovky..." :-)

(jenom rejpnutí)
Avatar - pumpkin
pumpkin
Po predstavení Felicie už o tom hádam nebolo pochýb, či? :-)

(rýpnutie 2)
Sky for everybody
Myslíš vocucanej favorit? :-)
Avatar - pumpkin
pumpkin
Hej, ale už to budilo väčšiu nádej na vzkriesenie ako keby z montážnej linky zrazu zišlo Twingo. :-)
kilem
taky je to jedno a to samé ,když neco prodám težko už to bude moje asi tak ;-)
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Nemůžeš srovnávat Dacii se Škodou. Škoda po překlenovací Felicii nabídla modely vesměs nabušené nejmodernější technikou koncernu, dokonce brzy vstoupila i do střední třídy. Úkol zněl jasně - pozvednout image víceméně na úroveň evropského mainstreamu a pak s ní pracovat.

Dacia po Solenze - ekvivalentu Felicie - představila Logan. A u Loganu prakticky setrvává dodnes. Dokázala (překvapivě) najít a vyplnit volné místo na evropském trhu, dodnes postrádá přímou konkurenci a je velmi úspěšná. Posunout se "mnohem dál" do přeplněného mainstreamu by bylo zcela kontraproduktivní, jen by ohrozila svou vydobytou pozici.
Sky for everybody
To co píšeš logiku má. Je pravda, že ambici "posouvat se dál" vlastně mít Dacia ani nemusí. Máš nejspíš pravdu.
Kill Frenzy
Nepochopim, preco vsetci novinari stavaju Duster ako alternativu k Nive.

Nesporne Duster v beznom terene zvladne viac, ako vacsina SUV, ale takato prevadzka negativne ovplyvni zivotnost celeho vozu.

Kedze Duster ma samonosnu karoseriu, nezavisle zavesenie vsetkych kolies, priecne ulozenym motor, 4WD rieseny cez lamelovu spojku a nema redukciu.

To su v naozajstnom terene vyrazne hendikepy.
Avatar - Barrichello
Barrichello
duster na Nivu v terénu nemá, jasně, na silnici je pohodlnější.

A má modernjší interiér. výbava už moc bohatší není, pokud porovnánme Nivu Urban a Duster, je tam navíc vlastně jen navi
Avatar - pumpkin
pumpkin
No čítal som nedávno test Urbanu 4x4 na konkurenčnom webe a to teda bez debaty radšej Duster. Už len tá klíma ako od domáceho majstra vyzerala desivo.
kilem
Nemohu než souhlasit .Duster je fakt dobrý projede dost ,ale niva je traktor.Urban se me libi ,ale kdy tu bude? Neo spíš počkat na tu vestu- cross nebo xray 4x4.nebo poze s přenim pohonem kol no uvidíme
Avatar - Barrichello
Barrichello
Ona už tu je, ale ne přes ofiko Ladu. Můžeš si jí koupit od neofiko dovozce, ten vozí i 5dvéřovou Nivu a pikapy z Nivy
kilem
:yes:

jen doplním yeti co se v pruchodnisti terenem nebo celkovou vydrží nemuže rovnat ani s nivou ,nebo dusterem.YETI je jen předražená značka VW s plnou palbou elektroniky a motorem od mrazáku.Po vzhledové strance taky žádná sláva.
Tymkoo
S Yeti sem byl na testovací offroad trati a nevěřil sem, co všechno to auto zvladne :-)
Kill Frenzy
Nechcem znevazovat teba ako vodica, ani Yeti ako auto, testovacie trate predajcov vyzeraju na prvy pohlad zaujimavo "off roadovo", ale su stavane na takmer idealne podmienky profesionalmi

Skutocny potencial a limity auta sa ukazu inde
Avatar - _Karel_
_Karel_
Inteligentní člověk ale nečeká od Yetiho schopnosti of-roadu.
Avatar - white label
white label
Jasně..., ale pokud musíš někomu připomínat tak triviální fakta, je to ztráta času, nehledě na to, že je to evidentně nick s kocernovwými komplexy. ;-)
Avatar - _Karel_
_Karel_
Asi ne. Jen někde zamrzl. Emel mu onehdá musel vysvětlit, že VW vlastní Škodu.
kuny
no jestli se u motoru 1,5 dci doporucuje vymena ojnicnich lozisek po 100 000 km? vymena spojky bezne po 20 000 km? ... tak to si renault s koncernem ohledne "kvality" soucasneho pohonneho ustoji muzou opravdu tak akorat podat ruku!
patrikzx
nepoznam nikoho kto pri 100000km menil loziska mysli ze staci pri 200tkm a druha vec aj keby tak tych 50e nikoho nezabije vsetko su to male muchy ...ale ak sa najde taky co len pinda potom nech dostane co si zasluzi ;-) vymena dvjohmoty na legacy kazdych 50-70tkm podobne aj nastavovanie vole venntilov ...mazdy po 3rokoch hrdzave alebo ake prekvapenie si pripravuje koncern? je vela znaciek "kvalitnejsich" ktore maju zavaznejsie problemy a pravidelnejsie ako dacia ...len by som upozornil na vymenu rozvodov totiz zly mechanik je jedina smrtelna choroba 1.5dci
rmt
Motory 1.5 dci po roce 2008 měly ložiska už modifikovaný, takže u dustera se tento problém nevyskytuje. Ja jsem je u megana II nechal měnit preventivně, je to par korun ale pro ten klid. Když vemu ze u 1.9 tdi lítají ojnice a praská klika tak tento řešitelný problém je zanedbatelný. Každý má něco.
A na začátku článku zmínka u Lady o robustní technice me rozesmála dost. Když vemu že rezne po dvou letech, nemá nosný rám a motor ze žigula vydrží okolo 100k km tak toto tvrzení fakt není na místě :-)
Avatar - pumpkin
pumpkin
Mám 1.5dci z roku 2003 a najazdených 90-tisíc, mám to riešiť?
rmt
Záleží jaký mas výkon a jak menis olej. U meganu se to týkalo hlavně me verze 78kw, pak 74kw. Ty 66 a 48 by měly být v klidu. Ale jsou taky případy kdy se to přidřelo. Ja jsem je udělal v 80 tisících. Byly opotřebené myslím si úměrně nájezdu, ale jelikož jezdim celkem dost a dálky tak jsem to pro ten klid udělal. Ale jsou motory co najely přes 200 bez výměny.
kuny
tak ja samozrejme netusim, jak to presne je, cepal jsem z clanku, nicmene ten motor 1,5 dci asi dlouhovekosti neoplyva, oststne jako prakticky cokoliv z dnesniho mainstreamu.
rmt
Tak jaký maloobjemový motor oplývá dlouhověkosti. 500 tisíc asi nenajedou, ale myslím ze současné 1.5 a 1.6 dci patří k těm lepším co se dnes dá koupit. Verze 81 kw jsou prakticky bez problémů. Dostaly jiný vstřikováni Continental, předělali klikovej mechanismus co se týče ojnicnich a hlavních ložisek a při dobrý údržbě 300 tisíc zvládnou. Mam zkušenost i s 1.6tdi a ten byl po 170 tisících zralej na výměnu.
Bohužel informace o špatných ojnicnich loziskach se nese už pěknou dobu a to ze se modifikovaly nikdo v testu nezmínil. Stále to píšou i ve světě motorů, i tam kde to není aktuální.
kuny
male muchy? rozbrat cely motor abys vyndal kliku a dostal se na ojnice?? ty voe, vzdyt to je jak transplantace srdecni chlopne a ne vycisteni vnejsiho zvukovodu vatickou. vymena rozvodu nbo dvojhmotoveho setrvacniku je take opruz, ale je to vyrazne mensi zasah (tim neobhajuju legacy ani nikoho jineho). vymezovani vule ventilu byl denni chleb predrevolucnich motoristu. dneska se tak deje hydraulicky, nevim jak a proc to ma reseno subaru.

tedy jestli ti vymena ojnicnich lozisek pripada jako mala mucha, tak velke muchy asi neexistuji ;-)
rmt
A kdo vyndava kliku??? Stačí sundat vana a vyměnit šálky. To je celá oprava. Zabere to tak 2-3 hodinky. Pár sroubu na vaně a pak dva na každé ojnici. Cena 3000kc. Myslím ze taková prasklá klika nebo utržená ojnice z kliky je proti tomuhle velká moucha ;-) viz motory bxe a spol nebo vydrenej nikasil na 2.0 tdi
Napřed si to zjistí než začneš šířit fámy.
kuny
no dobre, detaily neznam, to auto jsem videl jen z venku, rozebrane motory znam akorat z mladi - a to mluvim zejmena o socialisticke produkci a porevolucne dotazenych polorozpadlych zapadnich pekacich - ale tak trapne jednoduche to asi nebude. podstata problemu je vsak jinde. to, ze jsou loziska ojnic poddimenzovana, nejde na vrub neznalostem pri konstrukci motoru, ale jde to na vrub nemravnemu rozhodovaciho vlivu ekonomu nad technickym fortelem. a takovouto minelu omlouvat tim, ze je oprava relativne jednoducha (ale tak uplne jednoduche, jak to prezentujes, to samozrejme neni) jeste neznamena, ze je to drobnost. je to fuserina stejnych rozmeru jako konstrukcne odbyty napinak u motoru tsi a poddimenzovany rozvodovy retez. neexistuje k tomu omluva nebo vymluva, oboji je podvod na zakaznika.
rmt
Tak ja Renault za tohle neobhajuji. Je to proste problém který by se stávat neměl. Bohužel už to tak je a nejjednodušší je ty ložiska vyměnit než čekat jestli se to přidře nebo ne.
Ale ta výměna je fakt v pohodě. Nechal jsem to dělat na jaře, za den bylo auto udělaný včetně brzd, olejů, filtrů a podobně. Samozřejmě jde o to, jak je udělaný podvozek a jestli to jde dolem vyměnit. U meganu, laguny, clia to jde. U dacie nevím.
kuny
... A čistě teoreticky, když už ta ložiska vyměníš, tak zase abys na to myslel za dalších sto tisíc nebo se tam dávají nějaká "vylepšená"?

Jinak ještě ten fakt, že to zmáknou za tři hoďky samozřejmě není to nejhorší, já mám vždycky hrůzu, když mi má nějaký šmudla lézt do věcí, do kterých se normálně neleze (povolovat a utahovat šrouby, otevírat prostory, které by měli zůstat zavřené, apod.) tohle s sebou vždycky nese jistou dávku rizika, že Ti tam něco někdo zkoní. No ale to už je v tuto chvíli fakt podružné.

edit: apropos, tu výměnu oleje do toho počítat nemůžeš, to je logické, že ji udělali, při tomto zásahu stejně olej musíš vypustit a zase ho tam nalít, navíc k tomu je akorát pětiminutová výměna olejového filtru, ne?
rmt
Jo tak olej by jsem tam počítat nemusel. Stejne jsem to dělal zároveň s ním.
Ty novy ložiska jsem tem nechal dát na doporučení ty nejlepší, ale kdybych najel s tímto autem ještě např 200k km tak bych je po sto asi udělal zase. Ale nevím jestli by to bylo potřeba. Tam je největší problém v kvalitě materialu těch z prvovýroby.

Přemýšlel jsem jestli to mam dělat z duvodu, jak jsi psal, ze se do toho motoru bude zasahovat. Ale po prostudováni pro a proti jsem do toho šel a jsem rad ze jsem to udělal. Letos pojedu do Francie, Itálie a možná Norska tak chci aby to bylo 100% v pohodě.
kuny
tak to preju stastnou cestu!
makossko
1,5DCi megane II od nova 320 000 km v pohode .... Neboj ani moja manzelka sa nebala teraz nove CLIO 1,2 benzin zatial tiez bez poruchy 489km .... Maj pekny den a nech sa ti nic nepokazi.
rmt
To je pěkný nájezd. Jaký máš výkon?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
moje nadšení z Dacie ochladlo poté, co jsem zjistil, že když dva dělají totéž, není to totéž.

Jak to myslím? Např. Logan používá motory Renault, staré poctivé klasiky. Jenže rozvody jsou slabší (řemen), takže jejich výměna je třeba po 60 tis. km. A originál není dvakrát levná...

Takže Dacie postavily tak, že díky šetření je sic levnější než Renault, jenže vydrží taky míň než Renault. A to i když používá shodnou techniku.

Takže nejde jen o to, že jsou Dacie oškubané na detailech, pozinku, že používají lacinější materiály a řešení, mají méně odhlučnění... Tohle vše beru jako daň za nízkou cenu a je to zcela OK.

Ale to, že uměle snižují životnost a dělají z Dacie ne jednoduchý držák, ale konzumní sra*ku, tak tohle mě docela dost odrazuje.

Jinak ale Daciím fandím, od představení Lodgy jsou fakt pěkně bytelný a hezky udělaný i v interiéru a design v rámci ceny naprostá lahoda. O Dusteru to platí dvojnásob. Zezadu prostě taková rozkorčená kachna :yes: :yes: :yes:
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
No nevím. Ceny Dacií padají velmi pomalu, navíc v absolutních částkách to nejsou horentní sumy. A s ohledem na početnou skupinu lidí, kteří Dacie berou jako levné pracanty, většina Dacií nezažívá zrovna život v rukavičkách...

Takže zrovna Dacie jsou podle mě auta, u kterých se vyplatí především jako nová. Protože jen zde člověk získává jistotu nízkých budoucích provzních nákladů a celkově zbytková životnost dává smysl. Od nova totiž 6 let je v klidu a stejně jako Felicie to před 10. rokem hnít nebude. A nějakých 10 let/200 tis. km je podle mě přesně ta hranice, která bude znamenat reálnou STOPku a auto bude nutné poslat z domu.

Kopupě po 5 letech s nejistým režimem využití a po ujetí 3/4 ekonomicky zajímavé doby životnosti za nějakých možná 60% pořizovací ceny nového? Ne, tohle mi nesedí.

Když Dacii, tak od nova nebo od soukromého majitele, který se o vůz staral :-!
_Teddy_
"...režim „Lock“ natvrdo sevře lamely spojky, takže hnací síla je pak v neměnném poměru 50:50..."

Kedy uz konecne pochopite rozdiel medzi spojkou (uzavierkou) a diferencialom, vy "odbornici"?
rmt
Řešilo se to tu víckrát. 50:50 uzavře otacky kol, přední a zadní nápravy a každá by měla umět přenést 100% točivého momentu což ne vždycky umí udržet. To zvládne mezinápravový diferencial s uzávěrkou. Tam by měl byt schopný jezdit jen po jedné nápravě (s nadsázkou). Pokud se v něčem pletu tak mě oprav. Jak se říká "rozdělení točivého momentu 50:50 je diskutabilní"
Avatar - Stejsn
Stejsn
ale každopádně poslední "Queení" reklama "Another drives the Duster" je geniání!
Avatar - _Karel_
_Karel_
To jo! Reklamy jim vůbec jdou, bez urážky líp než auta.
Avatar - Stejsn
Stejsn
I ten nápad s tím, jak na ulicích běhají za majiteli Dacií s prosbou o radu, protože se umějí správně rozhodnout. Vtipné a svěží, žádný "závistivý soused".
Avatar - _Karel_
_Karel_
Ta je super, zkusil jsem to na kamarády s Lodgy, ale nepochopili ;-\
Nápady mají vážně dobrý >:D :yes:
ras100a
Tomáš,ako vždy krásne čítanie. :yes:
Na nete bolo písané,že za tie Rustre v Anglícku môže výroba Dustrov v Indii.
Avatar - chetoos
chetoos
Duster se mi vždy líbil a rád bych si ho i někdy pořídil. Přiznám se, že starší Duster se mi i více zamlouvá po desingové stránce než nová verze. Duster je zkrátka dobrý krok od Dacia, že přišla s novým a zároveň levným autem. Jeho schopnosti v terénu jsou úžasné. Nevýhodou je jen příliš krátké spřevodování, kdy na 6 rychlostní stupeň je možné je i 60Km/h a jednička je kvůli lepšímu záběru tak zkrátka, že se ji někdy ani nevyplatí řadit. A to, že má levné materiály.... za ty peníze bych to neřešil.
Zelda86
Náhrada za Nivu? Tak to asi ne >:D
Avatar - aproximus
aproximus
kazí jedna podstatná věc, a tou je poloha za volantem a celková kvalita sezení (délka sedáku, nastavení volantu...). jinak by nebylo o čem..
GiIgit.
Nivu mam tak leda za rafkem >:-[] Doma uz prodavame novou Ladu X-RAY,
[odkaz] pro mistni vypatlance to neznamena rentgen