Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.
Tak u těchto sportovních aktivit je to také o tom, jak jste výškově aklimatizovaný. Takže pokud třeba celý týden lyžujete mezi 1.800- 3.400 a bydlíte ve 2.000, tak rozdíl skutečně moc nepoznáte. Ale pokud to nastoupáte během relativně krátké doby, tak to většina lidí pocítí. V létě jsem během pár hodin vyjel autem/lanovkou od hladiny moře do 3.600 a pohyb nahoře byl podstatně náročnější, než když jsem lyžoval ve 3.900 a byl aklimatizovaný na 2.100.
Byl jsem s 2,7 tuny těžkou dodávkou v 5000 metrech. Diesel, 75kw, turbo. Jelo to. Ta poznámka o 300 koňovém hummeru je trochu úsměvná, ale možná má problémy s rozjížděním kvůli zpřevodování. Byly tam i atmosférické benzíny, 2.4 l kolem 100 kW a taky to jelo.
Hodně tam závisí na kvalitě paliva a čistých filtrech sání, prach je rychle zanáší.
V roce 2003 přejela Tatra 805 z roku 1957 s motorem T 603 H sedla v Kyrgystánu ve výšce 3349 mnm. V roce 2011 již s motorem T613 překonala Andy a to s výškami 4800 mnm. Vše je o stylu jízdy. www.volny.cz/t805
Je ovšem dobré připomenout že s nižší hustotou vzduchu lineárně klesá i odpor vzduchu. Sice se to více projeví až při vyšší rychlosti ale alespoň trochu kompenzuje ztrátu výkonu
V 5,5 je zhruba poloviční tlak (ve standardní atmosféře; pokud je tepleji než diktuje standardní atmosféra pro danou výšku, tak bude tlak menší), atmosférický motor tedy má zhruba poloviční výkon.
To se člověk od člověka liší, dokážeš se aklimatizovat a také záleží, jak dlouho v té výšce jsi a co děláš. Člověk dokázal dlouhodobě žít i ve výškách přes 5 km. 3,4 je bez aklimatizace pro hodně lidí už dost vysoko, pokud tam mají strávit delší dobu (několik hodin). Někoho začne bolet hlava už ve 2,5. Byly případy, kdy lidé onemocněli i v nižších výškách.
ja byl několik let po sobe autem 2300 a nejvejs 2400. zadny problém jsem nepocitoval.
na kole jsem nejvejs vyslap do 2700 a to sem se zadýchával uz na vychozich 800.
na lyzich nejvejs 3400 a zadny problém.
zajímalo by, kdy by se to zacalo lamat
Méně vzduchu = méně kyslíku + menší tlak ve válci při vrcholu komprese. Je to asi takové, jako když řidič sedne z auta s dieselem do auta s benzínovým motorem srovnatelné kubatury. Také dobře pozná, že motor netáhne...