Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

Že je Rallye Dakar extrémní každým coulem, je stará známá věc. Příroda Jižní Ameriky si nevybírá a dokáže položit na lopatky nejen závodníky, ale také jejich stroje.
Zpět na článek
9. 1. 2016 16:06
Re: Fyziku neohneš
myslis napr. 2.0tdi/140kW vs. 2.0tsi/221kW ?
navíc, kolik jedu NOx ten naftak v realu vypusti??
jako 10 benzinaku???
10. 1. 2016 20:42
Re: nadmořská výška
Tak u těchto sportovních aktivit je to také o tom, jak jste výškově aklimatizovaný. Takže pokud třeba celý týden lyžujete mezi 1.800- 3.400 a bydlíte ve 2.000, tak rozdíl skutečně moc nepoznáte. Ale pokud to nastoupáte během relativně krátké doby, tak to většina lidí pocítí. V létě jsem během pár hodin vyjel autem/lanovkou od hladiny moře do 3.600 a pohyb nahoře byl podstatně náročnější, než když jsem lyžoval ve 3.900 a byl aklimatizovaný na 2.100.
10. 1. 2016 12:07
Re: nadmořská výška
Byl jsem s 2,7 tuny těžkou dodávkou v 5000 metrech. Diesel, 75kw, turbo. Jelo to. Ta poznámka o 300 koňovém hummeru je trochu úsměvná, ale možná má problémy s rozjížděním kvůli zpřevodování. Byly tam i atmosférické benzíny, 2.4 l kolem 100 kW a taky to jelo.
Hodně tam závisí na kvalitě paliva a čistých filtrech sání, prach je rychle zanáší.
Avatar - 1975ak
9. 1. 2016 22:56
Co je malej výkon
V roce 2003 přejela Tatra 805 z roku 1957 s motorem T 603 H sedla v Kyrgystánu ve výšce 3349 mnm. V roce 2011 již s motorem T613 překonala Andy a to s výškami 4800 mnm. Vše je o stylu jízdy. www.volny.cz/t805
9. 1. 2016 22:29
Odpor vzduchu
Je ovšem dobré připomenout že s nižší hustotou vzduchu lineárně klesá i odpor vzduchu. Sice se to více projeví až při vyšší rychlosti ale alespoň trochu kompenzuje ztrátu výkonu
9. 1. 2016 20:22
Problém
Tak Kolomý má po naději na umístění na bedně a i Top5. Během dnešní etapy poškodil řízení a hodinu a půl opravoval - škoda. :'-(
9. 1. 2016 19:14
Re: nadmořská výška
V 5,5 je zhruba poloviční tlak (ve standardní atmosféře; pokud je tepleji než diktuje standardní atmosféra pro danou výšku, tak bude tlak menší), atmosférický motor tedy má zhruba poloviční výkon.
9. 1. 2016 19:11
Re: nadmořská výška
To se člověk od člověka liší, dokážeš se aklimatizovat a také záleží, jak dlouho v té výšce jsi a co děláš. Člověk dokázal dlouhodobě žít i ve výškách přes 5 km. 3,4 je bez aklimatizace pro hodně lidí už dost vysoko, pokud tam mají strávit delší dobu (několik hodin). Někoho začne bolet hlava už ve 2,5. Byly případy, kdy lidé onemocněli i v nižších výškách.
9. 1. 2016 18:25
Re: nadmořská výška
Mě jde o ty elektrocentrály, jestli to dává mechanikům postačující výkon nebo se musí dělat nějaké kompromisy, jestli to třeba utáhne svářečku.
9. 1. 2016 17:54
Re: nadmořská výška
nemyslim si, ze az tolik cechu lyzovalo ve vysce 3400mnm, nebo na kole vyšlapalo do 2700
9. 1. 2016 17:39
Re: nadmořská výška
Snad tady nechcete srovnávat váš turistickej výkon se sportovcema >:D
9. 1. 2016 17:26
Re: nadmořská výška
ja byl několik let po sobe autem 2300 a nejvejs 2400. zadny problém jsem nepocitoval.
na kole jsem nejvejs vyslap do 2700 a to sem se zadýchával uz na vychozich 800.
na lyzich nejvejs 3400 a zadny problém.
zajímalo by, kdy by se to zacalo lamat
Avatar - Ja Prvni 123
9. 1. 2016 17:05
Re: nadmořská výška
Mě zas napadlo, co je v tomto smyslu "malý".. třeba pod 4 litry?

:-)

Fakt je ten, že s Alfou jsem byl jen přes dva tisíce... přes 4 už by asi problém byl.
9. 1. 2016 15:57
Re: nadmořská výška
nadychaj jen tolik aby se pak dalo jezdit elektromobilem >:D
Avatar - Ada je zase tady
9. 1. 2016 15:17
Fyziku neohneš
Méně vzduchu = méně kyslíku + menší tlak ve válci při vrcholu komprese. Je to asi takové, jako když řidič sedne z auta s dieselem do auta s benzínovým motorem srovnatelné kubatury. Také dobře pozná, že motor netáhne...
9. 1. 2016 14:56
nadmořská výška
"Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout"

Zajímalo by mě jak se tam teda "dýchá" elektrocentrálám.