Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zpět na článek

Jak se na Dakaru projevuje nadmořská výška? Motory ztrácejí klidně 30 % výkonu!

16 komentářů

topten
myslis napr. 2.0tdi/140kW vs. 2.0tsi/221kW ?
navíc, kolik jedu NOx ten naftak v realu vypusti??
jako 10 benzinaku???
tesnav
Tak u těchto sportovních aktivit je to také o tom, jak jste výškově aklimatizovaný. Takže pokud třeba celý týden lyžujete mezi 1.800- 3.400 a bydlíte ve 2.000, tak rozdíl skutečně moc nepoznáte. Ale pokud to nastoupáte během relativně krátké doby, tak to většina lidí pocítí. V létě jsem během pár hodin vyjel autem/lanovkou od hladiny moře do 3.600 a pohyb nahoře byl podstatně náročnější, než když jsem lyžoval ve 3.900 a byl aklimatizovaný na 2.100.
elipsoid
Byl jsem s 2,7 tuny těžkou dodávkou v 5000 metrech. Diesel, 75kw, turbo. Jelo to. Ta poznámka o 300 koňovém hummeru je trochu úsměvná, ale možná má problémy s rozjížděním kvůli zpřevodování. Byly tam i atmosférické benzíny, 2.4 l kolem 100 kW a taky to jelo.
Hodně tam závisí na kvalitě paliva a čistých filtrech sání, prach je rychle zanáší.
Avatar - 1975ak
1975ak
V roce 2003 přejela Tatra 805 z roku 1957 s motorem T 603 H sedla v Kyrgystánu ve výšce 3349 mnm. V roce 2011 již s motorem T613 překonala Andy a to s výškami 4800 mnm. Vše je o stylu jízdy. www.volny.cz/t805
kalousek
Je ovšem dobré připomenout že s nižší hustotou vzduchu lineárně klesá i odpor vzduchu. Sice se to více projeví až při vyšší rychlosti ale alespoň trochu kompenzuje ztrátu výkonu
msifa
Tak Kolomý má po naději na umístění na bedně a i Top5. Během dnešní etapy poškodil řízení a hodinu a půl opravoval - škoda. 😢
_MT_
V 5,5 je zhruba poloviční tlak (ve standardní atmosféře; pokud je tepleji než diktuje standardní atmosféra pro danou výšku, tak bude tlak menší), atmosférický motor tedy má zhruba poloviční výkon.
_MT_
To se člověk od člověka liší, dokážeš se aklimatizovat a také záleží, jak dlouho v té výšce jsi a co děláš. Člověk dokázal dlouhodobě žít i ve výškách přes 5 km. 3,4 je bez aklimatizace pro hodně lidí už dost vysoko, pokud tam mají strávit delší dobu (několik hodin). Někoho začne bolet hlava už ve 2,5. Byly případy, kdy lidé onemocněli i v nižších výškách.
Arten
Mě jde o ty elektrocentrály, jestli to dává mechanikům postačující výkon nebo se musí dělat nějaké kompromisy, jestli to třeba utáhne svářečku.
topten
nemyslim si, ze az tolik cechu lyzovalo ve vysce 3400mnm, nebo na kole vyšlapalo do 2700
Milan95
Snad tady nechcete srovnávat váš turistickej výkon se sportovcema >😁
topten
ja byl několik let po sobe autem 2300 a nejvejs 2400. zadny problém jsem nepocitoval.
na kole jsem nejvejs vyslap do 2700 a to sem se zadýchával uz na vychozich 800.
na lyzich nejvejs 3400 a zadny problém.
zajímalo by, kdy by se to zacalo lamat
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Mě zas napadlo, co je v tomto smyslu "malý".. třeba pod 4 litry?

😄

Fakt je ten, že s Alfou jsem byl jen přes dva tisíce... přes 4 už by asi problém byl.
IPace
nadychaj jen tolik aby se pak dalo jezdit elektromobilem >😁
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Méně vzduchu = méně kyslíku + menší tlak ve válci při vrcholu komprese. Je to asi takové, jako když řidič sedne z auta s dieselem do auta s benzínovým motorem srovnatelné kubatury. Také dobře pozná, že motor netáhne...
Arten
"Malé motory s atmosférickým plněním nemají v 5000 metrech nad mořem téměř žádnou šanci přesvědčivě táhnout"

Zajímalo by mě jak se tam teda "dýchá" elektrocentrálám.