Bývalý šéf německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn byl již v květnu 2014 upozorněn na problémy kolem testování emisí naftových vozů ve Spojených státech.
Ak CEO spolocnosti nevie o tom, ze jeho spolocnost prevadzkuje cieleny a masivny podvod s cielom obist federalny zakon na najvacsom trhu na svete aby zvysila predaje klucoveho produktu, tak je bud absolutne neschopny alebo je to klamar.
Takhle jednoduché to není. Že něco není úplně v pořádku určitě vrcholoví představitelé společnosti věděli, ale úplně konkrétně o co jde a jak to funguje, to úplně vědět nemuseli. Je rozdíl mezi inženýrem, který tato řešení vymýšlí a manažerem, který má za úkol komunikovat s akcionáři, veřejností a rozhodovat o obchodním vedení společnosti. Docela bych věřil, že nevědli úplně přesně o co jde.
ono to nebude zase tak složité. Kdysi jsem měl možnost zažít obdobnou diskuzi s inženýry z vývoje motorů, bavili jsme se o motoru jiného výrobce, který oni viděli pouze na obrázku s udávanými parametry emisí a popisem konstrukčního řešení. Všichni se shodli, že to nemůže fungovat, rovnou od stolu, protože za sebou měli vývoj vlastního motoru stejné emisní třídy a věděli jaká řešení danou normu můžou splnit. Takže jsem pevně přesvědčen, že když přišlo zadání udělat motor s nějakým limitem NOx a měla být použita pouze technologie EGR, věděli předem konstruktéři, že to nejde, tzn. někdo musel dát pokyn k tomu aby se to obešlo. Nebo jim hrozili koncentračním táborem, když se to nepovede, ale za to musel být nějaký plukovník ve fabrice taky zodpovědný.
Jak znám fungování koncernu tak je naprosto nemyslitelné aby o tom nevěděl. Tam se meldujou i o dva řády méně důležité věci. Tyhle věci budou teď vyplouvat na povrch s tím jak se postupně odstraňuje Winterkornova klika…