Na letošním autosalonu v Los Angeles představuje automobilka Toyota koncept založený na sériovém modelu Camry, k jehož pohonu slouží Hybrid Synergy Drive System společně se zemním plynem.
Zvyseni cen pohonnych hmot o 450% behem 10 let povazuji za dostatecne zatizeni.
Odpoved je infrastruktura a nejstota, kvuli elektro a hydrogen technologiim. Nejdrive je potreba se rozhodnout kterym krokem se vydat a az pote vykrocit a potrebnou infrastrukturu vytvorit.
Spis to vypada, ze nejakou dobu ted budou koexistovat ruzne druhy pohonu. Podil benzinu a nafty se bude snizovat a o zbytek se podeli nekolik alternativ.
Bylo by to optimalni reseni. Jenze kolik znas cerpacich stanic, kde nacerpas benzin, naftu, LPG, CNG a dobijes baterie? Zatim jsem ani neslysel, ze by se takove nekde zacaly stavet.
Nekolik druhu pohonu soucasne existovat bude, ale CNG mezi nimi nebude. Alespon ne v evropskych osobnich autech. Ono koupit si auto za nemale prachy (bezne o 1/3 drazsi nez benzinovy motor, ze ktereho vychazi - tj. jeste drazsi nez diesel) a potom se stat hrickou v rukou plynarskeho monopolu, se bude chtit jen malokomu. Mozna ulovi par sluzebnich dodavek, ale velky rozvoj podle mne CNG neceka. Drive nez soucasnym tempem postavi dostatecne mnozstvi plnicich stanic, budou jezdit masove elektromobily.
ted ano, v budoucnu ne :-) neni to sice pro vsechny, ale solarni sety se zacinaj us docela dost rozsirovat v obou formach jak solar panelu tak solar kolektoru, kuprikladu v CR se solarni energie zvedla v roce 2007 oproti roku 2006 o vice nez 500% a ten trend dal pokracuje, cim drazsi bude energie a cim levnejsi solarni sety, tim vic lidi o to bude mit zajem :-)
Ne tak fatalne jako s plynem, ktery ma fakticky v cele Evrope jedineho dominantniho dodavatele - Rusko. Na trhu elektriny jsou v Evrope desitky velkych a stovky mensich dodavatelu - tzn. situace je diametralne jina. Navic uz jenom nekolik let nas deli od prichodu "domaci slunecni dobijeci stanice". Ta Vam do nekolika let poskytne nezavislost totalni. Takze budoucnost plynu v pohonu aut konci drive nez poradne zacala - s pristim desetiletim.
problém s elektřinou je jediný, kde ji brát a z čeho? v budoucnu dominantní jaderná energie (ať se to zeleným líbí nebo ne) má opět problém v tom, že výrobců jaderného paliva je jen pár. Takže zase monopol. Navíc bez Ruska si stejně v budoucnu ani neuprdneme, protože Evropa jak si nemá odkud brát suroviny.
Jak rikam. Kdo sleduje situaci ve slunecnich clancich tak vi, ze se po svete prave stavi nekolik tovaren na nove "nekremikove" clanky vyrabene "tiskem", jejichz vyrobni naklady jsou zlomkem tech soucasnych. Az se tovarny dostavi, tak do par roku se stane "domaci slunecni dobijeci stanice" beznym zarizenim jako je dnes treba kotel na plyn. Hezky to ladi s nastupem elektromobilu, ktere postupne zacnou nabihat od roku 2010 a s tim souvisejici masovou produkci nove generace akumulatoru postavenych na nanotechnologich. Tovarny se opet usilovne stavi. Takze v nadchazejicim 10tileti probehne mala technologicka revoluce a na jeho konci bude vse jinak nez zname dnes. Neznamena to samozrejme, ze pak uz budeme jezdit jenom "na slunce", ale znamena to, ze zavislost drobnych odberatelu na velkych monopolech se snizi. Ale pouze tech, kteri si poridi elektromobil ci plugin hybrid, nikoliv CNG mobil.
Jiste. Prumysl, nakladni auta apod to je jina kategorie. Tam CNG muze mit sve pouziti. Ale bavime se o osobaku. Pro mensi najezdy, rekneme 10tis km/rok, po nastupu novych akumulatoru, muze slunecni energie poresit klidne 100% spotreby a jeste zbyde na osvetleni bytu. Podminkou je samozrejme mit volnou plochu (strechu ci zahradu).
jak psal kolega vejs, solarni energie, to ze ted jeste neni tak rozsahle rozsirena v soukromem sektoru v CR neznamena ze dobudoucna nebude, do roku 2010 se CR zavazala ze bude 8% energii z obnovitelnych zdroju jako je slunecni nebo vetrna energie, zatim jsme na cca 4-5%, jakmile tyhle systemy spadnou o dalsich par % na cene a cena elektriny o nejaka % stoupne, tak to bude rust lip nezli houby po desti, dnes takova dobyjeci fotovoltaicka souprava 3x5metru (9 panelu) s okolni elektronikou a vykonem cca 1,6kW vyjde na cca 220-250 tisic korun, takze se zaplati majiteli za cca 8-11 let a kazdym rokem rohle cislo klesa prave diky levnejsim setum a vetsi cene eletriny, pred 5 lety to bylo 15-20 let
a nato si prisel kde na takovou hovadinu ? v zime jsou praveze mnohem lepsi podminky, jen doba svetla je kratsi, ale meteorologicke podminky jsou zase mnohem lepsi, navic fotovoltaika funguje ikdys je zamraceno, jen jeji vykon neni pak nejlepsi ;-) , na nasem baraku mame set skladajici se z 10 modulu po 195Wp a i v zime celej set dodava bezproblemu vprumeru 1.8KWp ;-)
Aby jsme tu jen tak netlachali, tak dejme dohromady 2 informace - kolega uvadi ze ma panel 15m2 davajici cca 1.6kW. Rekneme pro jednoduchost, ze to bude davat prumerne 5 hodin denne - to je denne 8kWh. Druha info z dnes publikovaneho clanku rika, ze elektromobil MINI na 1kWh ujede 8,7 km (pri rekuperaci i o 20% vice). To znamena, ze takovyto panel poskytne denne 8x8.7 = cca 70 km denne "na slunce", bez potreby dratu od monopolistu. Neni to jeste uplna svoboda ale je to znacny pokrok.
tak daj se koupit i lepsi panely a vetsi plocha, pokud ma nekdo barak, tak na slunecni stranu strechy muze klidne dat i 3-4x tak velkou solarni plochu, pokud se slozi treba 4x10 panelu cos bude plocha cca 10x6 metru, tak ten system bude dodavat od 7 do 8kW ovsem tam bude cena instalace us okolo 1 milionu korun, tedy pri dnesnich cenach, doufejme ze to casem jeste mnohem vice zlevni
Urcite zlevni a pujde to rychleji nez dosud. Technologicka hranice uz byla prolomena. Ten vypocet je ale znacne opatrny. Pocitam 5 hodin plneho slunecniho svitu, coz bude vetsinu roku prekracovano a v lete to klidne muze byt dvojnasobek. Takze za prihodnych podminek nebude problem "nacepovat" z 15ti metru2 clanku dene na 150 km jizdy. Beznym jezdcum budou naopak stacit i mensi clanky.