Nelze si nevzpomenout jak se po revoluci zacaly vozit Golfy z Nemecka. Byl to hit, bomba auto pro rostouci stredni tridu, ktera se zbavila favoritu a sahla po dostupnem zapadnim. Ano, Golf je uspesny model.
Jeslti nekdo najde statistiku prodanych golfu podle rad I az VII, bude to jiste zajimave cteni.
Pro mě je III. generace jedna z designově nezdařilejších - proti hranaté I. a II. generaci přinesla obrovský vzhledový pokrok, naopak IV. generace (s mimořádnou výrobní kvalitou) se mi designově nikdy nelíbila, navíc měla i dost slabou nabídku vnitřního prostoru. :-!
Tak s tím G3 vs G4 budeš ve výrazné menšině. G4 je líbivý malý kompakt na velkých kolech, taky proto je interiér vzadu tak stísněný, zejména v podélném směru (viz i Octavia I).
Na trojkový Golf rád spomínam. Bolo to sesternicino prvé auto, ktoré kúpila po dôchodcovi a bolo v perfektom stave (žiadna rozprávka z Ačiek >:D ) a nedávno ho predala ako youngtimer. Bola to ale slabá 1,4-ka, ale aspoň ako taká výbava GL.
Naposledy keď som sa v ňom viezol, tak už to bola len pekná spomienka na 90. roky a na diaľnici som sa už veru necítil moc bezpečne. Taká nemecká Felicia. :-)
V každom prípade ďakujem Sleeperovi za fajn čítanie, ani som nevedel, že dizajn navrhol Mays. Pre mňa jeden z najlepších dizajnérov. :yes: Ešte by som doplnil, že pôvodne mal mať Golf III podobnú plnú masku ako Passat B3, ale nakoniec sa rozhodli pre modernejšiu, ktorá sprevádzala celý modelový rad prvou polovicou 90. rokov.
Keď už sa spomína bratislavský závod, tak sa oplatí spomenúť projekt Háčik, ktorý vznikol v 96. pod Uhríkovým vedením práve v tomto závode. Použili platformu A3 syncro a karosériu navrhli vo vlastnej réžii zvarením prednej časti z Golfu III hatchback a zadnej z Variantu. Išlo o vyprovokovanie nemeckého vedenia, aby sa začalo reálne uvažovať o prvom SUV a samozrejme, aby si závod zaistil svetlú budúcnosť. S megainvestíciou vtedy postavili aj lanovku pre autá.
Podľa Uhríka sa teda zásluhou Háčiku začal vyrábať Touareg práve na Slovensku. V súčasnosti je Háčik asi v depozite závodu, predtým býval vystavený v podnikovom minimúzeu. [odkaz]
Ešte ma v článku zaujal ten odstavec s Harlekinom. Môže mi k tomu Sleeper napísať viac? Nepomýlil si si Polo s Puntom? Lebo neviem o tom, že by také niečo Fiat mal. Inak Polo Harlekin má dnes už slušnú zberateľskú hodnotu. :-)
Pěkný, podrobný článek v tradiční Sleeper kvalitě. :yes:
P. S. Chybka se vloudila:
"Ne, nešlo o GTD, to ale rovněž trojkový Golf neminulo, jak s původními 1.9 TD, tak i novějšími přímovstřikovými."
Trojkový Golf sice GTD opravdu neminulo (na rozdíl od 4. a 5. g.), ale pouze s nepřímovstřikovým 1,9 TD/55kW.
Sportovněji orientované trojkové Golfy s TDIčkama (66/81kW) byly Golfy GT TDI (nikoli GTD) ve výbavách GT/GT Special, případně zmiňovaný ediční (400ks) Golf GTI TDI/81kW 20 Jahre. [odkaz]
Drobná nejasnost je i ohledně posilovače řízení. Z článku by mohlo vyplývat, že nechyběl v žádné verzi, ale on chyběl. Výroba na Slovensku pak přinesla velmi specifický model pro tamější trh: Variant 1,4 44kW a.....a také bez posilovače. Bylo to reakce na zvýhodnění aut s motorem do 1,5. (OT: díky tomuto zvýhodnění se na Slovensku poměrně slušně prodávalo i Daewoo Espero ve variantě 1.5)
Když tak koukám na ty fotky, tak si říkám, že je to po letech stále docela pěkné auto. Škoda, že už taková auta nejezdí a všude se to hemží jen zdevastovanými zrůdičkami ověšenými laminátem a folií.
Ale to není problém jen Golfu, 99,99% aut vypadá v originálním stavu lépe, než po zásahu "tunerů" ("tuzerů"). Kdyby raději tu energii věnovali pravidelné údržbě a péči o čistotu vozu.
bylo to krásné a sympatické auto ve své době, u nás spojené s generací prvních masových zápaďáckých autíček u nás.
dnes už bych z něho ale neučůrával, G7 je designově nesrovnatelně lepší
máš recht. já mám obecně problém s youngtimery. prostě se mi dnešní auta
(i masovky) líbí mnohem víc než ta, nad kterými slintá 20-ti letý zákazník bazaru s rozpočtem jedné letní rodinné dovolené....
PS: I když proč ne... Němci by mohli občas sednout na pravou stranu, stejně jako Britové čas od času jezdí s vozy s volantem nalevo [odkaz] ;-) Ale asi těžko v tomhle případě mám pravdu, tak se omlouvám.