Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Volkswagen Golf (1992)

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
125 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Třetí Golf znamenal možná nejradikálnější tvarovou revoluci v dějinách legendy z Wolfsburgu. Vzniklo jich skoro pět milionů.

Volkswagen Golf se stal za svého dlouhého života v Evropě měřítkem kategorie nižší střední třídy. Vždyť sami Němci jí říkají „Golf-Klasse“. Třetí generace, interně Typ 1H, přinesla velký tvarový odklon od prvních dvou, navrhl ji velmi známý Američan J Mays, který později proslul u Fordu. Hodně se zaoblila, zmizela i kulatá přední světla ve prospěch oválných ve tvaru mandlí. Široký C-sloupek, poznávací znamení všech Golfů, ale zůstal a ještě narostl. Což ovšem vzbudilo nemalou kritiku, protože výhled šikmo vzad nebyl valný.

Se čtyřmi i šesti válci

Základním motorem (všechny měly rozvod OHC) v nabídce byl čtyřválec 1390 cm3 s výkonem 44 kW. Větší 1781 cm3 měl 55 kW, existoval však dále i v silnější verzi 66 kW. Osmiventilový dvoulitr (1984 cm3) nejen pro GTI dával 85 kW. Stranou nezůstali ani příznivci nafty: měli na výběr atmosférický předkomůrkový diesel 1896 cm3/47 kW, případně 55 kW s turbem. Benzinové čtrnáctistovky, pro některé trhy se sníženým výkonem na 40 kW, se kombinovaly s čtyřstupňovými převodovkami, za „ozubené kolečko navíc“ se zpočátku připlácelo.

Spolu se slabšími sourozenci se začala hned nabízet i špičková verze VR6 s unikátním šestiválcem 2792 cm3. Motor měl jen patnáctistupňové rozevření válců, jedinou hlavu, ale dva řetězem poháněné vačkové hřídele, sedmkrát uložený klikový a v první verzi poskytoval 128 kW. Označení VR spojovalo vidlicovou a řadovou konfiguraci. Golfík s ním upaloval 225 km/h a z klidu na stovku akceleroval během 7,6 s. Až do té doby se takto velký motor v sériových vozech kompaktní řady neobjevil.

Přes čtyři metry

Podvozek platformy A3 s rozvorem 2475 mm používal trojúhelníková ramena a vzpěry McPherson vpředu a klikovou nápravu, tedy s rameny vlečenými vzadu. Ta byla spojena torzní příčkou. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Základní verze Golfu si musely vystačit se zadními bubnovými brzdami, 1.8 GT, dvoulitry a VR6 měly ke kotoučům standardně také ABS. Hřebenové řízení nepostrádalo posilovač. Do zavazadelníku se vešlo 330 l bagáže, po sklopení zadní lavice až 1462 l při zaplnění celého prostoru. Víko sahalo navíc konečně až k nárazníku. Palivová nádrž pojala 55 l pohonných hmot.

Základní výbava CL měla černé nelakované nárazníky, podle nich jste ji bezpečně poznali. Vyšší GL už nabídla kromě kompletního laku velurové čalounění, dělená zadní sedadla, vyhřívaná elektrická zrcátka a centrální zamykání. Sportovní GT dostala tvrdší podvozek, čtrnáctipalcová kola, sportovnější sedačky a palubní počítač. GTI a VR6 se mohly pochlubit třeba koženým volantem, mlhovkami a ještě o palec většími ráfky.

Bestseller konečně na délku přesáhl čtyřmetrovou hranici, měřil 4,02 m. Tedy coby tří- a pětidveřový hatchback, obě karosářské varianty se začaly vyrábět v srpnu 1991. Podle provedení vážil třetí Golf 960-1380 kg, nárůst hmotnosti si vynutilo posílení pasivní bezpečnosti včetně výztuh dveří. Následoval titul evropského Automobilu roku. Také vůbec první pro značku, ani předchůdci na něj nikdy nedosáhli.

Kabriolety i kombi

Od srpna 1992 bylo k mání ostré GTI s výkonnějším a úspornějším (až o 1,5 l v reálu) šestnáctiventilovým dvoulitrem o výkonu 110 kW. Modely s legendární zkratkou se však od těch levnějších a slabších lišily jen málo. Mezeru v paletě benzinových jednotek vyplnila šestnáctistovka (1598 cm3) s 55 kW, motor 1,8 l/66 kW se dodával i jako čtyřkolka Syncro a pro ty, kdo nechtěli ve svém VR6 řadit, měl VW připravený automat se čtyřmi rychlostmi.

V září 1993 začala výroba kabrioletu, pro Volkswagen jej stavěla karosárna Karmann. Nahradil předchůdce, který byl postaven na bází první generace! Ochranný oblouk mu zůstal i nadále, stejně jako klasická plátěná střecha. Do vyšší zádi se vešlo 270 l zavazadel, vstupní otvor pochopitelně nebyl nijak velký. Výbavu napříč všemi modely a podobami rozšířily čelní vzduchové vaky, zatím na přání.

Ve stejné době se totiž objevilo i mnohem praktičtější kombi Variant, poprvé v této řadě. Sedan s pozměněnou přídí, který naběhl do výroby ještě v jedenadevadesátém, byl marketingově odlišen. V Evropě se mu říkalo Vento, na většině ostatních trhů zůstalo jméno Jetta. Ve čtyřiadevadesátém přišel ještě silnější VR6 převrtaný na 2,9 l (2861 cm3/140 kW). Dodával se výhradně s pohonem všech kol. Nový motor 1595 cm3 měl 74 kW a alternativně i čtyřstupňový měničový automat, starší šestnáctistovky však pokračovaly dále.

Úsporné alternativy

Alternativu představoval Golf Ecomatic s dieselem 1,9 l/47 kW a systémem SNA (Schwungnutzautomatik). Nešlo o nic jiného než o dnes běžný start-stop. Při dojíždění například k semaforu se po sundání nohy z plynu motor 5 s čekal, než se sám vypnul a po zařazení rychlosti (včetně zpátečky) a stisku plynového pedálu zase naskočil. Spojka byla samočinná a posilovač řízení dostal přídavné elektrické čerpadlo, které bdělo nad vozem právě při zhasnutém agregátu.

Takové Golfy jezdily v průměru za 5,5 l nafty, ale uvedení úsporných přímovstřikových naftových čtyřválců 1,9 l poslalo tuto modifikaci se složitou a nákladnou technikou rychle do výslužby... Nejdříve se v listopadu 1993 představil TDI se 66 kW, v srpnu 1995 pak atmosférický SDI se 47 kW. Elektromobilů City Stromer s elektromotorem o výkonu 17,6 kW bylo v polovině 90. let postaveno 250 kusů, síla stačila na dosažení rychlosti 100 km/h. Na jedno nabití šestnáctky baterií uložených vpředu a v zavazadelníku ujely 40-70 km a byly vybaveny naftovým topením.

Limitované edice

Na podzim 1995 přišly zážehové motory 1,4 a 1,6 l na vícebodové vstřikování paliva. Karburátory už trojkový Golf nikdy neměl, musel být připraven na normu Euro 1. Turbodiesel se dostal i do kabrioletu! Zmizely černé nárazníky nejlevnějších verzí, lehounce se zaoblily boční ukazatele směru na předních blatnících a od té doby už neexistovaly vozy bez airbagu řidiče.

V sezóně 1996, kdy se objevil výkonnější 1.9 TDI/81 kW, vznikl omezený počet kusů Golfu GTI v výroční sérii ke 20 letům ostrého modelu první generace, bylo jich tisíc. Volkswagen ovšem s legendární zkratkou hazardoval, protože existovalo i limitované GTI TDI, právě s nejvýkonnějším „nafťákem“. Ten dostal turbo s proměnnou geometrií lopatek. Ne, nešlo o GTD, to ale rovněž trojkový Golf neminulo, jak s původními 1.9 TD, tak i novějšími přímovstřikovými. Limitek bylo jinak bezpočet. Volkswagen sponzoroval turné slavných kapel, takže se objevily modely Rolling Stones (jeden hatchback s atmosférickým dieselem SDI vlastnila rodina autora článku), Pink Floyd a Bon Jovi. Zajímavý byl Kid s dětskými motivy včetně těch na polokožených anatomických sedadlech.

Jmenujme dále alespoň edice Europe, Savoy, New Orleans, Avenue, Movie, Family. Generation a Joker. 264 aut v provedení Harlekin (1996) mělo různobarevné panely karoserie. Ty se nelakovaly každý zvlášť, ale prohazovaly mezi postavenými vozy navzájem! Volkswagen se tady inspiroval u Fiatu a jeho Punta, to se ale koupit běžně nedalo. U nás se prodával dále třeba Rabbit s emblémem králíka na masce, název odkazoval na americký model původní „jedničky“. Byl jich opravdu bezpočet... Pro Severní Ameriku se vyráběly Trek a K2 s nosiči, v prvním případě horským kolem a ve druhém s lyžemi či snowboardem.

Soutěže

Golf třetí generace samozřejmě závodil. I když kupříkladu v rallye nebyl zdaleka tak úspěšný jako předchůdce, zejména GTI. V roce 1992 se rozběhl vývoj projektu A59. Šlo o stroj poháněný vstřikovacím pětiventilovým dvoulitrem 1999 cm3/202 kW. Nechybělo mu turbodmychadlo a stálá čtyřkolka spojená s šestistupňovou manuální převodovkou ani víceprvková zadní náprava. Auto s třemi větracími otvory v kapotě a decentním spoilerem na třetích dveřích bylo schopné jet až 270 km/h, ale zůstalo pouze u dvou kusů. Jeden je dodnes v továrním muzeu, druhý pak v soukromých rukou.

Volkswagen se zaměřil na tzv. formuli 2, tedy vozy s dvoulitrovými nepřeplňovanými motory a jednou poháněnou nápravou. Zde představil i okřídlený kitový speciál, ten to dotáhl až na 206 kW, ano, bez dopingu. Auta startovala v soukromých rukou, tovární tým tehdy v rallye nepůsobil. Nejznámějším pilotem byl Alister McRae, bratr Colina, který debutoval na RAC 1996.

Kabriolet pokračuje

Vraťme se ale k sérii. V září 1996 se stalo standardem ABS, nově bez regulace brzdného účinku vzadu, kola byla ovládána elektronickou cestou individuálně. V témže roce se podařilo dosáhnout významného milníku, vznikl dvacetimiliontý Golf od počátku kariéry tohoto modelu, pokoření hranice tedy trvalo 22 let. Hatchbacky se rozloučily s linkami jako první v prosinci roku 1997, pro poslední modelový rok dostaly na přání i boční airbagy a názvy výbav CL a GL vystřídaly Comfortline a Trendline.

V Ženevě 1998 měl premiéru modernizovaný kabriolet. Dostal příď z Golfu IV, který se poprvé objevil ve výstavní premiéře na IAA 1997. Proporce však jasně říkaly, že jde o lehce přepracovanou „trojku“. To samé platilo o interiéru, který dostal kromě kvalitnějších materiálů hlavně nový volant z nástupce. Výroba kombi Variant skončila v únoru 1999 (to vizuální změnou neprošlo), otevřená verze dožila díky limitované Last Edition až do května 2002, poslední exempláře se vozily z Mexika. Celkem vzniklo 4.960.000 kusů všech verzí, z toho 4.085.300 hatchbacků a 164.234 kabrioletů.

I na Slovensku

Dnes ze silnic mizí, koroze je neúprosná, ale první ročníky s ní měly obecně problémy, stejně jako překvapivě s kvalitou zpracování. Na té si dnes Volkswagen zakládá. Spoustu kusů postihl tuning, a to zdaleka nejen ten profesionální. Motory VR6 umíraly v rukou nezkušených řidičů, proto jsou velmi vzácné, obzvláště v původním stavu. Ladiči z nich díky kompresorům a turbům uměli dostat i 600 koní, ale pochopitelně na úkor spolehlivosti. TDI zase stačil jednoduchý chiptuning. Volkswagen v první polovině 90. let navíc sužovaly finanční problémy, proto onen pokles kvality...

Třetí Golf se kromě základní továrny ve Wolfsburgu a mexické Puebly, kde se rodily exempláře hlavně pro Severní Ameriku, vyráběl i bratislavském závodě Volkswagenu, belgickém Bruselu a tradičně jihoafrickém Uitenhage.

Vstoupit do diskuze (22)