Profi
Přihlásit pro přidání komentáře
Napad dobry, ale toto mi pride ako najdenie riesenia pri hladani problemu.
Nehovoriac o tom, ze elektrifikovana zeleznica uz existuje.
Nehovoriac o tom, ze elektrifikovana zeleznica uz existuje.
jozephko
Toto riešenie vidím ako medzistupeň pri elektrifikácii kamiónovej dopravy. Konečným riešením podľa mňa bude indukčné nabíjanie z vozovky - a to aj za cenu, že bude menej efektívnejšie ako pomocou pantografu. Ja by som radšej videl, keby sa vývojári venovali tomuto druhému riešeniu.
Bolo by to krajšie, možno aj lacnejšie riešenie a používať by ho mohli aj osobné autá, nielen kamióny. Elektrina by sa súčasne mohla používať aj na rozmrazovanie ciest v zime.
Bolo by to krajšie, možno aj lacnejšie riešenie a používať by ho mohli aj osobné autá, nielen kamióny. Elektrina by sa súčasne mohla používať aj na rozmrazovanie ciest v zime.
To bude fakt boží až bude všude vyzařovat elektřina, aby se mohly dobíjet auta, protože vývojáři nejsou schopni nebo mají zakázáno vyvinout něco inteligentního :-!
Nejsme schopni postavit či opravit dálnice tak, aby vydržely déle než 5 let...vlastně ani nejsme schopni dálnice dostavět...Představa, že bychom je měli ještě osadit technologiemi pro indukční dobíjení, mě děsí.
Indukcia je síce elegantne riešenie. Ale pre takéto výkony s úplne tragickou účinnosťou. Tu sa nebavíme o tom, že sa niekto premrhá 15W. Pri objeme dopravy napríklad v ČR by na straty padlo niekoľko Temelínskych reaktorov.
To je economicka stránka veci. Ale pri tak silnom žiarení, ktorému by lúdia boli vystavený dlhé hodiny denne začalo prejavovať aj inde. Vid vojaci čo strážili radary, alebo výkonne vysielače.
To je economicka stránka veci. Ale pri tak silnom žiarení, ktorému by lúdia boli vystavený dlhé hodiny denne začalo prejavovať aj inde. Vid vojaci čo strážili radary, alebo výkonne vysielače.
topten
u kamionu az tolik nevadi hmotnost a objem aku a navíc každých 4.5hod povinna 45min přestávka. tedy každých 200-300km, coz při dojezdu s plne nabitym aku dejme tomu 500km znamena bezproblematicke nabiti o 50% během tech 45minut, tedy na další 4.5hod jizdy
jen baterka by na kamionu pro dojezd 200-300km znamenalo navic 2-3 tuny, a dany kamion by prodrazila zruba o 2-3 minilinu
snad brzo dokoncim svuj concept hybridniho kamionu co jsem nestihl do souteze Tatry, ten vyuziti elektra resi, ale baterek ma jen na cca 100km
snad brzo dokoncim svuj concept hybridniho kamionu co jsem nestihl do souteze Tatry, ten vyuziti elektra resi, ale baterek ma jen na cca 100km
nemuzes na to koukat pohledem 5 let starym, ale pohledem co prijde za 5 let.
jako nejdriv at se to zkusi s hybridem, ostatne takove nakladaky funguji dobre treba ve mestech, musi se vzit do uvahy ale i fakt ze 40 tunovej kamion si na kazdych 100km schuti smlsne treba na 150-180kWh, a ze se tam nehledi na hmotnost pravda neni, na hmotnost se tam hledi, ona ta hmotnost je omezena na celou soupravu, takze kdys par tun zblajznou baterky, nemuze se vyuzit na naklad 😄 kdys se veze naklad toaletaku tak to nevadi, ale kdys se veze naklad cihel, tak to je jiz jina
EU umožni predlženie jazdných súprav kôli úprave airo, ak by sa objavil zmysluplný koncept produkujúci menej škodlivín, tak by zákonom vedeli rýchlo upraviť aj hmotnosť súpravy.
a zajistej zakonodarci aby na dalnicni siti bylo dostatek extremne rychlich nabijecich mist pro tisice takovychto kamionu?, sak si to spocitej, na kazdych 100km jizdy 150kWh (a to jsem hodne pri zemi, tolik basti mestsky EV bus s tretinovou hmotnosti, jina data ale k dispozici nemam), takze rekneme ze bude treba nabijet co 200-300km, a na takovem miste musi bejt nabijecek spousta, neb kamionu je hodne, a budou muset mit vykony asi tak 10x vetsi nez maji dnesni SC od Tesly, to aby u kazdeho odpocivadla pro kamiony stala mala elektrarna ne?
jak tu nekteri pisou ze osobni EV je utopie kvuli nedostatku dobijecich mist, tak tohle by byla utopie opravdu, kamion je potreba mit v provozu co nejvice to jde aby vydelaval, tim ze bude 5x za den zevlovat hodku nekde u stojanu si popravde nepomuze
cas jeste nedozral ani na hybridni kamiony, takze na ciste EV ma jeste docela casu dost, a do te doby se ta indukce nejak vyvrbi a posteluje aby mela smysl 😄 vozit sebou prilis mnoho baterek je za urcitym ucelem kontraproduktivni
jak tu nekteri pisou ze osobni EV je utopie kvuli nedostatku dobijecich mist, tak tohle by byla utopie opravdu, kamion je potreba mit v provozu co nejvice to jde aby vydelaval, tim ze bude 5x za den zevlovat hodku nekde u stojanu si popravde nepomuze
cas jeste nedozral ani na hybridni kamiony, takze na ciste EV ma jeste docela casu dost, a do te doby se ta indukce nejak vyvrbi a posteluje aby mela smysl 😄 vozit sebou prilis mnoho baterek je za urcitym ucelem kontraproduktivni
150kWh/100km by znamenalo spotřebu 50-60l/100km, za tolik kamion opravdu nejezdi, mozna nejakej ruskej zil nebo kamaz
hybridni nakladni vozy na svoz komunalniho odpadu maji prumernou spotrebu elektriny okolo 110kWh, elektricke autohusy ktere jezdi v Praze mezi Budejovickou a BBcentrem maji primer 96kWh na 100km, a to jsou realna data primo z provozu, tazke si predstav jakou asi tak bude mit spotrebu elektriny 3x tak tezkej kamion 😉
jak tu spotrebu elektriny pocitas? to ze si kamion bere treba 25-30 litru nafty neznamena ze si nebude brat v elektrine vic
kdys si prostudujes materialy tohohle Trucku Scania (trolejova verze) o kterem se tu pise, tak v materialech Siemensu ktery za tim stoji take, tak zjistis ze udavaj prumernou spotrebu 1.6kWh na 1km jizdy 😄 u baterkoveho typu kratsi zastavby, tedy ne kamion s navesem, ale skrinovej tahac udavaj prumernou spotrebu 2kWh na 1km jizdy 😉
jak tu spotrebu elektriny pocitas? to ze si kamion bere treba 25-30 litru nafty neznamena ze si nebude brat v elektrine vic
kdys si prostudujes materialy tohohle Trucku Scania (trolejova verze) o kterem se tu pise, tak v materialech Siemensu ktery za tim stoji take, tak zjistis ze udavaj prumernou spotrebu 1.6kWh na 1km jizdy 😄 u baterkoveho typu kratsi zastavby, tedy ne kamion s navesem, ale skrinovej tahac udavaj prumernou spotrebu 2kWh na 1km jizdy 😉
to je prekvapeni, ze mestskej provoz ma vysokou spotřebu energie, v pripade svozu odpadu navíc dost sezere vyklapeni kontejneru, u autobusu zase vytapeni a klimatizace velke kabiny, kde jsou navíc často otevreny dveře ...
jak spocitas spotřebu elektriky? 2 metody😒br /> 1) tesla ma podle spritmonitoru prumernou spotřebu 21kWh/100km, odpovídající naftove auto ma 8-10 litru/100km, tedy jestli-ze kamion 30litru nafty, odpovida tomu 63-79kWh elektriky
2) 1litr nafty = cca 10kWh energie, 30 litru = 300kWh, realna ucinost motoru 25-30%, tedy 75-90kWh/100km
odecti si rekuperaci (podle profilu trasy) a dobu kdy kamion nejde, ale motor stále bezi, nebo při pomale jizde nebezi zrovna v optimalnim rezimu, s cimz elektromotor problém nema
v clanku se taky pise, ze elektricka verze je schopna snížit spotřebu energie o 50% ...
jak spocitas spotřebu elektriky? 2 metody😒br /> 1) tesla ma podle spritmonitoru prumernou spotřebu 21kWh/100km, odpovídající naftove auto ma 8-10 litru/100km, tedy jestli-ze kamion 30litru nafty, odpovida tomu 63-79kWh elektriky
2) 1litr nafty = cca 10kWh energie, 30 litru = 300kWh, realna ucinost motoru 25-30%, tedy 75-90kWh/100km
odecti si rekuperaci (podle profilu trasy) a dobu kdy kamion nejde, ale motor stále bezi, nebo při pomale jizde nebezi zrovna v optimalnim rezimu, s cimz elektromotor problém nema
v clanku se taky pise, ze elektricka verze je schopna snížit spotřebu energie o 50% ...
napsal jsem ti co primo udava Siemenst pro tu konkretni Scanii o ktere se tu pise, trolejova verze 1.6kWh na 1km a baterkova kratka verze 2KWh na 1km, co ti na tom neni jasneho? 160 a 200kWh na 100km 😉 takze lidi co to maj nasvedomi jako maji horsi informace nez ty ktery sedi doma u PC a diskutuje na autoblesku ? >😁
u Tesly S se uvadi prumer nejakych 20kWh na 100km, cekas snad ze 15x tezsi kamion s aerodinamikou cehly bude mit spotrebu jen 5x vetsi? >😁 dneska mas fakt den covece, nestoji ti na vedeni cdnes cela Evropa?
u Tesly S se uvadi prumer nejakych 20kWh na 100km, cekas snad ze 15x tezsi kamion s aerodinamikou cehly bude mit spotrebu jen 5x vetsi? >😁 dneska mas fakt den covece, nestoji ti na vedeni cdnes cela Evropa?
tezko budes zjišťovat reálnou spotřebu energie když mas jen 2km troleji.
podíl energie na prekonani aerodynamického odporu je u kamionu vyrazne mensi nez u osobního auta, navic energie na prekonani aerodynamickyho odporu vztaženého na vzdalenost roste s druhou mocninou rychlosti a kamion ma povolenych 80km/h.
polopaticky receno energie na ujeti 1km rychlosti 130km/h je z hlediska aerodynamiky potřeba 2.6x vic nez při rychlosti 80km/h.
200kWh/100km by odpovídalo spotrebe 40litru nafty /100km při ucinnosti 50% a to snad i ty uznáš, ze to je blbost
podíl energie na prekonani aerodynamického odporu je u kamionu vyrazne mensi nez u osobního auta, navic energie na prekonani aerodynamickyho odporu vztaženého na vzdalenost roste s druhou mocninou rychlosti a kamion ma povolenych 80km/h.
polopaticky receno energie na ujeti 1km rychlosti 130km/h je z hlediska aerodynamiky potřeba 2.6x vic nez při rychlosti 80km/h.
200kWh/100km by odpovídalo spotrebe 40litru nafty /100km při ucinnosti 50% a to snad i ty uznáš, ze to je blbost
ja nic uznavat nemusim, me staci to co napise Scania a Siemens u svejch kamionu ktere maj promerene, mimochodem ta baterkova verze nevyuziva tyhle troleje, ale baterku, takze jezdi kdekoliv 😉
[odkaz] u tehle elektricke varianty s baterii uvadi prumer 2kWh na 1km jizdy, coz je 200kWh na 100km 😉 tak tady nevymejslej ze kamion s navesem bude mit spotrebu mensi, nebude 😉
[odkaz] u tehle elektricke varianty s baterii uvadi prumer 2kWh na 1km jizdy, coz je 200kWh na 100km 😉 tak tady nevymejslej ze kamion s navesem bude mit spotrebu mensi, nebude 😉
hezkej odkaz, ale jediny co sem tam nasel tykajici se energie, tak az o 50% nižší energetickou narocnost ("Trucks powered by electricity are capable of reducing fossil fuel emissions by 80 to 90 percent and energy consumption by 50 percent or more."),
a ze celej system je napajenej 200kW.
hod sem odkaz na tech 200kWh/100km, mas ty vůbec predstavu, kolik to je energie ??
a ze celej system je napajenej 200kW.
hod sem odkaz na tech 200kWh/100km, mas ty vůbec predstavu, kolik to je energie ??
to ze neumis hledat na internetu ve spojeni Scania Siemens Electro holt neni problem nikoho jineho nez tebe :-!
je to presne tolik energie kolik se vleze do 200kWh baterie?
je to presne tolik energie kolik se vleze do 200kWh baterie?
dal jsi sem odkaz na 2kWh/100km a ja to v odkazu nevidim
tak bud jsi se splet a tak sem te slusne pozadal aby jsi odkaz opravil, anebo jsi demagog a pak se niceho takového nedockam...
tak bud jsi se splet a tak sem te slusne pozadal aby jsi odkaz opravil, anebo jsi demagog a pak se niceho takového nedockam...
jak opravil? odkaz na spotrebu jsem nedaval , daval jsem odkaz na dany truck Scanie ktery se testuje jako baterkove EV 😉 odkaz na spotrebu treba zde [odkaz]
BYD u elektrobusu uvadi take spotrebu okolo 1kWh na 1km v prazdnem stavu a v mestskych rychlostech, takze cekat ze 40 tunovej nakladak bude mit pri 80-90km/h spotrebu nizsi je nesmysl ktery ti tu celou dobu vyvracim a ty dementne dal meles svou a prepocitavas to na naftu 😉
tady mas treba cast vyjadreni od Skodovky na jejich EV bus a dojezd nebo spotrebu [odkaz] , Skoda Perun v zakladni specifikaci vazi tusim necelich 13 tun
BYD u elektrobusu uvadi take spotrebu okolo 1kWh na 1km v prazdnem stavu a v mestskych rychlostech, takze cekat ze 40 tunovej nakladak bude mit pri 80-90km/h spotrebu nizsi je nesmysl ktery ti tu celou dobu vyvracim a ty dementne dal meles svou a prepocitavas to na naftu 😉
tady mas treba cast vyjadreni od Skodovky na jejich EV bus a dojezd nebo spotrebu [odkaz] , Skoda Perun v zakladni specifikaci vazi tusim necelich 13 tun
OK
ale prece jen, když vezmes energii v 1 litru nafty, účinnost motoru, spotřebu kamionu, neprijde ti tech 200kWh/100km tak nejak moc??
ale prece jen, když vezmes energii v 1 litru nafty, účinnost motoru, spotřebu kamionu, neprijde ti tech 200kWh/100km tak nejak moc??
Ja som nepísal priamo o čiste elektro kamiónoch, ale "zmysluplný koncept produkujúci menej škodlivín" Aj hybrid by prihodil tonu. Čo je pre mnohé firmy nepriechodné.
Nabíjanie je a ešte dlho bude problém. Ľudia si to neuvedomujú, ale energetická hustota bežného tekutého paliva je obrovská. A minie sa ho veľa. Výroba a distribúcia podobného množstva energie v podobne elektriny nie je jednoduchá.
K tým konceptom nedávno som videl kamión [odkaz] , ktorý spája plynovú turbínu a elektro pohon. Z pohľadu účinnosti lepšie ako nafta. O množstve vyprodukovaných škodlivín ani netreba hovoriť. Problém zatiaľ cena a v EU aj legislatíva. Kôli max hmotnosti a možno aj dĺžke jazdnej súpravy.
Nabíjanie je a ešte dlho bude problém. Ľudia si to neuvedomujú, ale energetická hustota bežného tekutého paliva je obrovská. A minie sa ho veľa. Výroba a distribúcia podobného množstva energie v podobne elektriny nie je jednoduchá.
K tým konceptom nedávno som videl kamión [odkaz] , ktorý spája plynovú turbínu a elektro pohon. Z pohľadu účinnosti lepšie ako nafta. O množstve vyprodukovaných škodlivín ani netreba hovoriť. Problém zatiaľ cena a v EU aj legislatíva. Kôli max hmotnosti a možno aj dĺžke jazdnej súpravy.
jo tenhle startup je znamej, i tim ze se snazi nalakat jmenem "NIKOLA" >😁 ale podle toho co se tak pise se to nevypolati, nasadili prilis vysokou cenu a kdys se najde odpoved nejakych firem, tak ty tvrdi ze by ten kamion musel jezdit 22-23 hodin denne aby se jim zaplatili alespon naklady na jeho porizeni a provoz, a to ikdys je v cene toho pronajmu i palivo v podobe CNG
spotřeba kamionu kolem 30 litru/100 km odpovida cca 80kWh/100km, navíc s kopce dolu kamion narozdil od osobaku musí hodne brzdit, tedy v pripade aku bude vyrazne rekuperovat.
2tuny baterky navíc nebude u nakladaku zas tak velkej problém, většina kamionu stejne nevyuziva plne svoji nosnost, navíc ti zas odpadne cele klasicke pohonne ustroji, který na tunu mozna taky prijde.
do 2020 podle nekterych prognoz bude 1kWh aku do $200, podle jinych prognoz to spadne na $100, tedy 500kWh aku na dojezd s rezervou 500km $50tis - $100tis.
kamion se spotřebou 30litru/100km při usporne rezimu da pri dnesnich cenách nafty jen za naftu cca 7.5kc/km (bez DPH), při provozu na elektro 2.5kc/km, tedy při rocnim najezdu 200tis km to dela rozdil cca 1mega a ještě si odecti servisni prohlídky, který taky nejsou za hubicku a u elektorvozu jich tolik neni. jestliže dnes je záruka na aku v hybridech 8 let, není důvod, aby za 5 let nebyl v kamionech na 5 let.
ale jinak souhlas, první a logicky krok jsou hybridni nakladaky, tam to ma logiku snad vetsi nez u osobaku. a klidne bude stacit klasickej naftak na nejakejch 100-150kW a k tomu 200kW elektromotor na rozjezdy a kopce. nechapu, ze něco takového v realu aspoň v nejakym zkusebnim rezimu nejezdi ...
2tuny baterky navíc nebude u nakladaku zas tak velkej problém, většina kamionu stejne nevyuziva plne svoji nosnost, navíc ti zas odpadne cele klasicke pohonne ustroji, který na tunu mozna taky prijde.
do 2020 podle nekterych prognoz bude 1kWh aku do $200, podle jinych prognoz to spadne na $100, tedy 500kWh aku na dojezd s rezervou 500km $50tis - $100tis.
kamion se spotřebou 30litru/100km při usporne rezimu da pri dnesnich cenách nafty jen za naftu cca 7.5kc/km (bez DPH), při provozu na elektro 2.5kc/km, tedy při rocnim najezdu 200tis km to dela rozdil cca 1mega a ještě si odecti servisni prohlídky, který taky nejsou za hubicku a u elektorvozu jich tolik neni. jestliže dnes je záruka na aku v hybridech 8 let, není důvod, aby za 5 let nebyl v kamionech na 5 let.
ale jinak souhlas, první a logicky krok jsou hybridni nakladaky, tam to ma logiku snad vetsi nez u osobaku. a klidne bude stacit klasickej naftak na nejakejch 100-150kW a k tomu 200kW elektromotor na rozjezdy a kopce. nechapu, ze něco takového v realu aspoň v nejakym zkusebnim rezimu nejezdi ...
ten dojezd pocitas spatne, 100kWh na 100km je u kamionu nesmysl, navic asi malokdo by chtel kamion co by musel co 200-300km stat a dobijet, stojici kamion nevydelava, kamion musi jezdit a stat jen v dobe kdy to ma narizene, takze kdys kamiony nesmej jet tak stojej na odpocivadle a ridici nabyhaj zaroven hodiny odpocinku, a pak naopak potrebuji jet aby ujeli v kuse co nejvic
povinna přestávka 45min každých 4.5hod a minimalni doba souvislého odpocinku 11hod v prubehu 24hod. 2 ridici az na výjimky nejezdi, aby byl kamion v premanenci 24hod.
tak tohle mě jako první z příspěvků nahlas rozesmálo. To smrdí nesmyslem už na tom monitoru. Teoretickej blábol. Mimo francouzů (a to taky ne všude) žádná země neni schopná zajistit dostatečnou kapacitu pro parkování kamionů a vy už tady plánujete jak budou všichni automaticky na 45tce dobíjet kamiony. To maj fakt blíž k realitě ty pantografy .To mě fakt pobavilo >😁 >😁 Za tu srandu jednoznačně palec nahoru :yes:
MichalKubik
No doufám, že tohle není budoucnost. Přijde mi to fakt přitažený za vlasy. Já radši klasiku jako je třeba: https😐/www.truckcentre.com/…standard-euro-3/?… Doufám, že ještě budeme dlouho jezdit normálně, klasika..
Asi zase nějaká dotace, tak je potřeba ji pronákladovat stůj co stůj....
Fakt super nápad
tyhle 2km jsou jen ukazaka toho jak utratit par miliard z dotaci za blbost aby o tom meli automagaziny co psat, beztak je to zase clanek jen proto ze jsem to nekdy predevcirem zminil tady na autoblesk.cz v jine diskuzi >😁
[odkaz] a tahle spolecnost ve Svicarsku jiz nektere svoje napady dokonce uvadi do praxe, kuprikladu provozuji jiz 3 solarni cikloztezky a planuje se vystavba dalsich, a ta plastova silnice se ma zacit zkouset na nejakem 10km useku tusim pristi rok
a kdys se to tak vezme kolem a kolem, tak soucasna D1 se ve finale sklada z panelovejch bloku, sice se to odleva jako kus, ale nasledne se to rozreze na cca stejne velke kusy aby to mohlo mit nejake pnuti a pripadne se pak mohl odlit jen poskozeny blok