Upřímně dodavatelům přeju, aby uspěli. Pokud jsou spekulace v německých novinách pravdivé (což se zdá nejpravděpodobnější), nevidím důvod, proč by měli dodavatelé potahů sedadel byť jen jediným centem doplácet na dieselgate.
Asi tak.
Sila koncernu je ale patrna z toho, ze mistni soud vydal predbezne opatreni a nuti dodavat komponenty i za nesmyslne nizke ceny...
Jedina sance je se odvolavat az mimo Nemecko...
Jasné,zmluvy sa majú dodržiavať. Ak ale niekto počas kontraktu začne tlačiť ceny dolu je to nap*d,uz sa mi to stalo.
Nevieme ale podrobnosti,co je zas tým.
obvykle to tak je. smlouvy jsou ramcove a pak konkretni cenova ujednani...
edit: ... na leta dopredu vcetne postupnych slev (obvykle 3% dolu kazdy rok). jsou samozrejme nasmlouvane i objemy vyroby a garance obvykle +15%. v ramci konkretniho dodavani je nasmlouvana dodaci doba, odhady odvolavek minimalne na mesic dopredu, apod. jsou toho silene stohy, co firmy v automotive musi mit v techto vececech podchyceno.
ja jsem zamestnanec v automotive, ale ne uz uplne radovy a se zakazniky resim "problemy" (rozumej neresitelne pseudoproblemy) dnes a denne. a jako fakt mlatit hlavou o zed ti kolikrat prijde jako solidni odreagovavacka. No jo no. kdyz se nejak slusne snazim uzivit tu rodinu...
Nechtel bych byt v kuzi dodavatele, pokud se ukaze, ze porusili smlouvu. To je prijde zatracene draho a VW s nimi nebude spolupracovat na vyvoji novych modelu. To by mohlo byt pro daneho dodavatele likvidacni. Zazij jsem... :-!
Ono hledat nového dodavatele, stejně spolehlivého, nebude pro xindlwagen taky žádný med. Bude je to stát peníze navíc, zaměstná to pár jejich nýmandů atd.
Ať si to hezky vyžerou sami, podváděli, tak ať platí a nehází to na nevinné firmy.
...Ono hledat nového dodavatele, stejně spolehlivého, ?.......to si snad protiřečíš...vždyť je ten dodavatel teď nechal na holičkách....Ale pozor! Opravdu v tuto chvíli neznáme detaily smlouvy mezi VW a dodavatelem. Také nevíme, jak složité bude pro VW najít nového dodavatele. Pokud se však VW rozhodne pro nového a začnou s nim spolupracovat na vývoji nového modelu t.j 3-4 dopředu, tak by to už takový problém nebyl.
mam trosku jine informace - my take dodavame do koncernu, tlak na cenu komponentu je tu neustaly, vse je nasmlouvano na leta dopredu a vlastne neni moc kde brat. takze velkohuba prohlaseni vw, ze se dodavatele podeli o profit, aby vw mohl sanovat dieselgate, byla celkem smesna v okamziku, kdy vlastni koncern ma mnohem vetsi profit nez vetsina dodavatelu (nas nevyjimaje). suma sumarum, my jsme zadny zvetseny tlak na ceny konkretnich dilu nezaznamenali, spise jsme si vsimli toho, ze se dela mene vselijakych specialitek a vychytavek na jejichz miste se pouzivaji standarni komponenty (mene akcnich modelu, popripade prepouziti existujicich komponent na ukor noveho vyvoje, atd.). a tohle nam v principu naopak pomaha, tyhle maloseriove vychytavky zaberou v ramci vyvoje stejny cas jako ty velkoseriove, pricemz i kdyz jsou ve finale prodavany od nas s vetsi marzi na kus, vydelavame na nich celkem prd, protoze jich je malo. prevent tak trochu znam a mluvi se dnes o nem v souvislosti zmeny na nejvyssim postu - stary pan dal pry firmu spravovat synovi a ten udajne spis radsi drogy sex a rock and roll. tedy nemyslim si, ze zde jde primarne o dieselgate. podrobnosti sporu neznam, v principu ale neprospeje vubec nikomu. pochopitelne to o preventu jsou zatim jen nicim nepodlozene informace, chces-li drby, tedy muze to byt uplne jinak.
Velke penize.
Pisou ze "...A canceled order involved a 500 million-euro deal with Car Trim that was scheduled to start next year, ...." subdodavatel chtel, aby modifikace vyroby za ucelem plneni kontraktu byla kompenzovana.
Kdo vi co za tim v pozadi opravdu je ..... :-!
Aha, tak tady nejde o aktuální model? V článku se píše o přerušení výroby. Oni se potom naštvali kvůli budoucímu projektu? A tento problém spojili s dodávkou komponentů na aktuální model? Ten samozřejmě probíhá podle jiné smlouvy. To by potom bylo vydírání. :-!
Vypada to, ze brnkas na strunu proletarske solidarity ci politicke korektnosti? ;-) Nevim, kolik tech VW delniku ma nejake empatie k lidem v CR/HU/PL co dodavaji dily do tech aut co oni montuji (nebo ted nemontuji), v kontextu ze to ti cesti/polsti delaji za 1/3 plat toho jejich platu.
Pritom, ten VW Golf stoji stejne.
Tady jde hlavne o akcionare, ne o spolek a la Rychle Sipy.
Survival of the fittest. :-! I za cenu svindlu, hm? :-! Jo, svindlovali (skoro) vsichni, ale chytili VW a ti svindlovali nejvice. Clean Diesel brainwashing.
praděda7, ber to ako formu štrajku. Kto kŕmil počas štrajkov rodiny baníkov napr. v Británii, ... Z čoho žijú setričky na Slovensku, ... ?
A vo VW im plat pôjde. Určite neumrú od hladu. Akurát nepôjdu na dovolenku na Bora Bora. ;-)
legracni je, jak se tady mluvi o preventu a vw a zastaveni jejich vyroby, pricemz vubec nikdo si nevsiml toho detailu, ze se zastavenim vyroby golfu atd. se zastavi vyroba v celem subdodavatelskem retezci vsech komponent! tedy nejen prevent a vw, ale i vsichni ostatni dodavatele. bude to prca a ty pritrouble napady, ze si vw vezme od dodavatelu dily na zaklade soudniho rozhodnuti jsou samozrejme velmi kratkozrake. podstatne na cele veci je to, ze na obou stranach sporu stoji blbci, co se nedokazali dohodnout a trpet budou ve finale zakaznici a zamestnanci.
To jo, ale tak se business nedělá. Vše se děje tržním způsobem. Nabídka - poptávka. VW poptává - dodavatelé nabízejí. Každý si nechává rezervu pro vyjednávání. Žádný dodavatel by do toho nešel se ztrátou. Pokud by dodavatel dodával více komponentů nebo subassemblies nebo assemblies, pak by mohl praktikovat "give and take" mezi jednotlivými díly. Ale celkově musí být dodavatel v plusu.
Presne. Ale ak je dodávateľ na najnižšej cene, ktorú si môže dovoliť, nižšie už nepôjde. Ak VW povie, dole ísť musí, tak sa proste nedohodnú a skončí to hoci na súde...
Tiež sa stáva, že kvôli zmenám na dieli alebo v technológii (v rámci inovácií) môžu ísť výrobné náklady hore a pohltia tak finančnú rezervu, ktorú si dodávateľ možno ponechal, lebo VW vo všeobecnosti len veľmi nerád z akýchkoľvek dôvodov pristúpi na zvýšenie ceny...
na druhou stranu i ja mam prakticke zkusenosti s vw, dodavatelu jsou desitky a nemyslim si, ze prvoplanovite v tom hraje ulohu to, co nahore uvadis jako fiktivni rozhovor. prevent je v mnohych oblastech s nasi firmou primy konkurent a celkem bezpecne vime, ze ma posledni dobou znacne kvalitativni problemy. v jednoduchosti se da i rici, ze vyrobu preventu (v jakemkoliv segmentu) muze pomerne snadno prevzit jeden nebo nekolik dalsich standardnich dodavatelu. ale to "pomerne snadno" znamena obvykle 6-12 mesicu ;-). no a to by byla sakra dlouha odstavka ve vyrobe golfu :-).
Záleží na tom, kdo vlastní nářadí, nástroje a přípravky na výrobu komponentů. Pokud je vlastní automobilka, tak je to jen otázka převezení těchto k novému dodavateli, který má expertizu s výrobou podobných komponentů. Automobilka by byla hloupá, kdyby si takové rezervní dodavatele "nepěstovala".
to je samozrejme ten lepsi pripad, kdy by se to dalo stihnout v tom kratsim horizontu - treba tech 6 mesicu ;-). jeste zalezi na komplexnosti dotcenych dilu (nejaky prosty odlitek/vylisek nebo komplexni sestava z dilu mnohdy dodanych dalsimi subjekty). forma a nastroj samozrejme nestaci sama o sobe. v dobe, kdyz jsem delal v boschi a jako hlavni artikl jsme brali od dodavatelu relativne jednoduche plastove vylisky, pricemz formy byly nase, tak v pripade nouze (bez predchozi pripravy) se bral realny cas rozbehu totozne vyroby jinde jako onech sest mesicu. i tohle by slo zkratit pri dobre konstelaci (volny vhodny stroj u "souseda", nenarocny dil, apod.), ale prca to neni. idealni zajisteni v tomto pripade bylo mit dva nezavisle dodavetele tehoz. ale pri tlaku na cenu to neni bezny standard.
Jo, po válce to tak bylo, asi tak do 80tých let minulého století. Na kritické díly byly vždy minimálně 2 dodavatelé. No ale pak v 80tých létech nastoupila tvrdá konkurence, která ještě zhoustla v 90tých létech po pádu Železné opony a začalo se šetřit kde se dalo. No a pak k tomu přibylo ještě JIT a dnes to opravdu už žádná prča není, jak píšeš. Byl jsem celou dobu při tom, tak vím...
Cas - ten VW zjevne nema .... i kdyby si pro ty naskladnene vyrobky v Prevent prijeli s tanky >:D , dodavatel jede taky na JIT, takze toho moc ve skladu nebude... Muj vnitrni schadenfraude jasa, jen houst a vetsi kapky. >:D
Neuskodi srazit tu proslulou VW aroganci.
Nijaz Hastor je z Bosny.
Vede Prevent. :-!
Nevim presne co tim myslis, ale osud delniku bez prace managementu na zaludku nesedi...az tak moc. Zisky, to urcite ano. Bo od toho jsou pak premie. :-!
So sad!
Love and light! ;-)
[odkaz]
Nez budou v Nemecku - a to nejen na VW lince pri taktu pod_60 - na tom stejne (blbe) jako v Cesku, jeste takovych VW kopancu bude par.
OTOH, ceske montovny aut nebudou na tom tak dobre jako ty VW doma.
C'est la vie.....
Čo som vyššie písal, som pred nejakými rokmi zažil, čím netvrdím, že je to jediný možný scenár. Pri pár jednaniach som mal možnosť byť a niekedy to fakt spôr pripomínalo handrkovanie báb na trhu ako jednanie nadnárodnej firmy... Záleží aj na tom, o akú konkrétnu výrobu ide, v prípade dodávok drobností systémom just in time sa výpadok prejaví bleskovo. Presun výroby môže byť jednoduchý, ak objednávateľ zaplatil celý proces, od vývoja až po nástroje, a teda nejde o nejakú fakt technologicky náročnú výrobu. Presun výroby kabeláže sme realizovali za necelé tri týždne a do konca mesiaca sa nabehlo na plnú kapacitu...
Horšie je, ak odberateľ nie je úplným vlastníkom - dnes je bežné, že automobilka nechce od dodávateľa iba samotný výrobok, ale zadáva celý jeho vývoj.
Ano, celý vývoj, výrobu všech potřebných forem, nástrojů a přípravků, včetně pod-smlouvy na dodávku náhradní dílů po skončení výroby daného modelu po dobu x roků....
Za mě Toyota měla filosofii, že dodavatel může provést během výroby aktuálního modelu jakékoliv vylepšení procesu, které povede ke snížení ceny dodávaného komponentu při zachování standardu kvality.
kuny, za blbca sú v tomto zdierači a samozrejme podvodníci z VW.
Jeden chlapík z firmy, čo im robia subdodávky to vysvetľoval:
VW od všetkých pri vyjednávaní o kontraktoch vyžaduje, tzv. odkryté kalkulácie. Takže VW vidí na papieri všetky položky a aj tie, ktoré sú v normálnom svete obchodným tajomstvom.
Trpet budou leda tak zakaznici, co uz neco objednaji (objednali). Jestli vim, ze golf nebude, protoze se kucí hadaji, tak si holt pujdu vybrat jinam, nebo si pockam. Co udela naprosta vetsina je jasny. Z toho titulu je zrejmy, ze tohle si vw nemuze dovolit a vidim to spis jako bublinu co rychle splaskne. Oni se v pohode dohodnou, uvidite...
Nebo je to zcela jinak. Třeba jen VW potřeboval kvůli klesajícímu zájmu o Golf odstávku a zkusil to jen větším tlakem hodit na dodavatele. Kdyby měl hodně objednávek, tak by ten spor takhle nevyhrotil. Ale je to jen další z mnoha zdejších teorií.
Nevím jestli konspirace, když už se píše, že v prosinci odstaví výrobu Golfů kvůli nadvýrobě. Takže částečnou pravdu pogo mít může.
Podle mě v tom, že si VW mohl kvůli nadvýrobě dovolit tuhle záležitost nechat dojít tak daleko.
OK. Ale aby linky mohly chrlit nove modely, musi je nekdo kupovat. Tezko bude nekdo kupovat nove, kdyz to co ma 2-4-6... roku stale jezdi. Je to jak s mobily - [odkaz] >:D
Osobně jsem se před léty zúčastnil "nájezdů" na dodavatele, kde inženýři z Toyoty přeorganizovali dodavatelův process a namístě se dojednával "cost down"... :-! A samozřejmě tím vznikal tlak na dodavatele, aby vyvíjeli tlak na subdodavatele a ti pak vyvíjeli tlak na subsubdodavatele atd. Ale pozor, benefit se promítl nejen do ziskovosti firmy, ale i do konečné ceny auta. :-!
Citujem: "Pozadie sporu nie je celkom jasné, hovorí sa ale o tom, že by za konfliktom mohol stať jeden spoločný projekt, z ktorého zišlo."
Vyzerá to tak, že im VW ťahal medové motúzy popod nos, že robte teraz pre nás za "dobré ceny" a potom si zarobíte. A firma na tom pracovala, nakúpila zariadenia a VW, pretože škrtá, kde sa dá, tak spoločný projekt stopol a v Prevente utreli hubu. A hneď dva krát!!