Německý výrobce sportovních vozů Porsche chce příští rok zvýšit svůj podíl v největší evropské automobilce Volkswagen nad 75 procent, aby ji mohl plně ovládnout a získat kontrolu nad jejími hotovostními toky.
Tak se nám VW vrací tam, kde před cca 70 lety vzniklo. Kdy Ferdinand Porsche po návštěvě Tatry v Kopřivnici, na Hitlerovu objednávku, zplodil kombinaci z Tater 77 a V570 (špetku ještě přidal z Tatry 97) a vznikl Brouk.
...konzultovali to spolu na schůzkách NSDAP ne? :-!
...Po 2. světové válce byl Ledwinka v Československu - podobně jako Porsche ve Francii - internován a za svou nacionalistickou politickou činnost v době ohrožení republiky odsouzen. Po odpykání trestu využil práva cizího státního příslušníka a vrátil se do Rakouska....
zapomněls dodat, že v roce 1992 byl rehabilitován rozsudkem Nejvyššího soudu. On totiž nebyl odsouzen za členství v NSDAP (ve které nebyl), ale za pomáhání Německu ve válečném úsilí. Což je dosti úsměvné, co jiného totiž mohl dělat, když byl ředitelem Tatry Kopřivnice. Ono se to po válce s tak vysoko postavenými Němci dělalo (a dalšími nepohodlnými lidmi).
Za další i přes to, že byl v lágru spolupracoval dobrovolně na vývoji Tatraplánu, a při jeho prvním příjezdu na konzultace v r.1946 (v doprovodu vězeňské stráže) byl uvítán zaměstnanci Tatry obdobně jako by přijela veledůležitá osoba. takový to byl zrádce a nacista..
Tatrovák to znal jen obecně. Podrobnosti jsem si vyhledal na internetu. Ale požádal jsem kolegu Special-line, který toho o Tatrách ví více než dost, ať zpracuje Ledwinkův životopis.
za další nevyužil právo cizího státního příslušníka, ale v rozsudku bylo přímo psáno, že po odpykání šesti let nepodmíněně bude vyhoštěn. Mohl si zvolit pouze zemi kam pojede. Což bylo po odpykání trestu v r.1951 (neslevili mu nic) ono Rakousko, kde bydlela jeho žena.
Tam se podílel na vývoji vozů Pinzgauer, které mají stejnou koncepci podvozku jako Tatra. :-!
Wiki beru pouze jako dodatkové info. Vzhledem k jeho otevřenosti a možnosti přepisování není zdrojem přesných informací.
Znovu opakuji: Ledwinka si nemohl zvolit zda-li se odsud odstěhuje. On se musel odstěhovat!
Proti Ledwinkovi nic nemám, byl to geniální konstruktér, jeho páteřový rám a výkyvné polonápravy nemají v terénu konkurenci, jen se trochu zapomíná na dalšího konstruktéra, který se hlavně zasloužil o aerodynamické automobily Tatra, byl to inženýr Erich Übelacker (kurnik, zase Němec), odpovědný za karosérii.
to je těžký, rozhodně stál před rozhodnutím nedělat co mě baví, a nebo dělat co mě baví pro nepřítele. To že by ty lidi nevěděli o co jde patří k pohádkám. Naopak je taky pravda, že leckterý obyčejný zloděj byl zase vyznamenán za narušování hospodářství 3. říše. A taky je pravda že hodně lidí mělo po válce možnost výběru občanství jestli budou Čechy nebo Němci, Rakušani atd...
Je těžké se na to dívat takto. Vzhledem k tomu, že na něj tatrováci nikdy nezanevřeli tak možná uspal duši ďáblu (ono jako Němci mu nic jiného nezbývalo), ale kdo ví kolika lidem na té pozici pomohl? Možná žádnému možná hodně. Pokud jej krátce po válce vítali (už jako vězně) tak jak vítali, tak asi * nebyl. Spíše naopak.
Jen malá oprava, u firmy Steyer-Puch, která vyráběla Pinzgauer, pracoval Hansův syn Erich (měl mimo jiné na starosti vývoj Tatry 97). U firmy Steyer-Puch se nepodílel pouze na konstrukci teréního Pinzgauera ale mimo jiné i na konstrukci vzduchem chlazeného motoru pro licenční Fiat 500, který se vyráběl v Rakousku.
To nikdo nepopírá, že nebyli přátelé, jen jaksi tehdy ještě neexistoval Email, fax nebo scaner, nebo nedej bože přímo poslat 3D data v Igesu, takže návštěva v Kopřivnici mu určitě přišla vhod.
Ale to je omyl. Chrobák nie je Hitlerovým nápadom. Koncepciu auta mal už Porsche hotovú, len proste neboli prostriedky na financovanie vývoja. Hitler bol pre neho iba šancou, ktorú využil.
Inak, celkovo by som takéto poznámky k VW radšej vynechal. Je fakt, že bez Hitlera by značka VW neexistovala, fabrika pod vlčím zámkom tiež nie, ani mesto Wolfsburg by nevyrástlo do dnešnej podoby. Treba sa ale na to pozerať pozitívne. Bez ohľadu na úmysly a pôvodné plány urobil Hitler pre Nemecko a snáď aj pre svet aj niečo dobré. Aspoň štipku.
Tak historii Tatry opravdu neznám, zato historii Porsche velmi dobře, protože Porsche je moje srdeční záležitost již od dětství a sám vlastním symbiózu obou koncernů Porsche/VW a to Porsche 944 S2. K otázce současnosti, Porsche má začít dělat lidovější sportovní vůz,jako byl ve své době například můj. Cenou i výkonem má být pod dnešním Boxsterem. Koncepce by měla být stejná jako u mé transaxle, tudíž motor vepředu a poháněný zadek. Otázkou je zda, tento model bude sjíždět z linky VW či nikoliv... K historii, ztotožňuji se s názorem Klaudiuse, aspoň mi to mnoho literatury potvrdilo. Po válce byl na dva roky Ferdík internovaný u Pažouta, kde měl povinost se nuceně podílet na vývoji nových poválečných aut, samozřejmě se dochovali dokumenty že tato práce byla pro Pažouta velmi prospěšná. Bohužel situace se uklidnovala dost dlouho a proto syn Ferdíka představil Porsche 356 tak pozdě, navíc první verze A měla dost dílů z VW, se kterými samozřejmě spolupracoval. Opravdu "čisté" Porsche byla až verze C bez vlivu VW, tak i tak samozřejmě Porsche z VW vždy spolupracovalo
O 356 Ferdinand po návrate zo zajatia hrdo prehlásil:
"Ani jednu skrutku by som neurobil inak!"
Bola to najväčšia poklona, akú mohol synovi zložiť a vyjadriť obdiv k jeho práci. Samotného autora návrhu 356 ale nepoznám, v literatúre sa často používa iba termín "jeden zo zamestnancov Porsche".
Prave pres vikend Porsche koupilo kolem 74% akcii VW a ponechalo asi 5% akcii na trhu. Akcie vzrostly ctyrnasobne behen nekolika dnu a tim padam se Porsche jako automobilka stala na zaklade rust techto akcii jednou z nejbohatsi spolecnosti na svete na zaklade ceny akcii ocenovanych kolem 370 miliard dolaru.