Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Testy

Zpět na článek

TEST BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

170 komentářů

Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
ale to malý je prostě hračka.
Neužitečná... připouštím, že někdo se s tím může bavit.
Asi jako s ohňostrojem - je to drahý, neohřeješ se u toho... ale stejně to lidi kupují.
Někteří.
webpaja
Vidíš a já třeba stávající auto, které manželka užívá v zásadě jen pro jízdy do práce, nákupy apod plánuju vyměnit za EV. Při jejím nájezdu to znamená nabíjet 1-2x týdně. Strašná je samozřejmě cena a čekám, zda-li se už stát konečně umoudří. BMW i3 vidím z hlediska toho, co potřebuje jako ideální.

Naopak u 7er by mi mnohem víc seděl R6 nebo V8 spolu s elektromotorem. Tedy limuzína bez kompromisů a po městě maximálně šetrná z hlediska exhalací.
Avatar - Machýrek
Machýrek
Vidim to podobne. Akorat u i3 nerozchodim to priblble otevirani zadnich dveri. To u me neprojde. Skoda. Ale ono to snad v pristi generaci zmizi, jak uz to obvykle byva.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Pajo, ty chces aby ti stat prispel na auto? Taly nevim proc zaplatit 300 navic, aby se to vracelo po trochach
Avatar - _Karel_
_Karel_
Přesně tak- naopak než tvrdí 123. Daleko větší smysl má malé městské vozítko bez inhalací, než dálniční limuzína, která pojede stejně většinou na benzín.
Avatar - fOE
fOE
I ta dalnicni limuzina nakonec vjede do mesta. Asi tezko bude travit celej zivot jen na dalnici. 😉
Me se prave tenhle koncept libi ze vsech nejvic, viz hybridni Q50. Sest valcu k dispozici vzdy a vsude, na dalnici i vsude jinde tak clovek cestuje bez kompromisu, a ve meste, kde by se i moderni 6 valec rozezral, ho zastoupi ciste elektrina.
Tohle je cesta kterou by mohli jit vsichni premianti. :yes:
_MT_
Tak třeba u mne dělá město nula nula prd. Nebydlím tam, nepracuji tam, musím tam jen kvůli úřadům, doktorům atp. A když už tam musím, jediný důvod, proč tam jet takovou krávou, je, že se mi malé auto nevyplatí. Pokud do města zavítám při cestách, tak hotely bývají blízko sjezdů/ nájezdů na obchvaty. Asi hlavní přínos dobře udělaného hybridu pro mne je, že klimatizace funguje i s vypnutým motorem. 😄
Avatar - fOE
fOE
Beru, ale sam uznej, ze tvuj cyklus asi nebude z tech nejtypictejsich. 😉
_MT_
Určitě ne. Ale tyhle velké sedany si nekupují zrovna typičtí řidiči. Chápu, že někteří lidé do města prostě musí, a sám říkám, že jsou tahle auta z hlediska pohodlí v hustém provozu skvělá. Pokud však ve městě trávíš hodně času, budeš muset řešit parkování. Stejně jak je atypický můj "cyklus", je atypické i to, že jezdím povětšinou z garáže do garáže. Ve městě je nejlepší auto s řidičem, kdy mohu vystoupit, kde chci, a nemusím řešit parkování. A ano, v téhle roli je hybrid zajímavý.

Ve výsledku to tedy ani tak není o hybridním ústrojí, které se z principu do města hodí, ale o samotném autě. A diesel nebude snadné porazit, pokud ve městě netrávíš opravdu hodně času (pokud ti tedy diesel nevadí z principu). Místní by to asi ocenili, ale ti jaksi nemají ve volbě auta hlas.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
u té velké limuzíny vidím určité využití aspoň pro hotelové či letištní vozy pro luxusní klientelu. Ale i3??
Avatar - _Karel_
_Karel_
Co nechápeš na i3? Je to auto do města. Jaké bys tam chtěl jiné využití, než jízdu po městě?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
a kde budu dobíjet, když si celý sídlišttě koupí tu i3 😲 ?? Bude pořadník na zásuvku, nebo každý natáhne zahradní kabel z okna??

Je to jen technická hračka pro pár bohatých ;-\
Avatar - _Karel_
_Karel_
Ony se města neskládají jen ze sídlišť. Každý si nemusí házet prodlužku z okna.
A lidské pokolení se neskládá jen z tvé (ani mé) příjmové skupiny.
Ted
Jenze tech ostatnich je tolik, ze na celkovem vysledku se neprojevi nic.
Flajzi
A kolik lidí z tvého sídliště si může koupit nové auto nad milion? Asi moc ne, že...
Kdyby se měli prodávat jen auta, na která dosáhnou lidi z paneláků, tak to aby to tady dealerství BMW, MB, Audi, atd. rovnou zabalili, ne? 😉
Ted
reagoval jsem na to, ze vzhledem k tomu, kolik lidi o takovem aute muze uvazovat se stejne s ovzdusim ve meste nic podstatneho nestane.

btw na mem sidlisti bydlim jen ja a moje rodina...
Flajzi
Ale to je stejné jako s novými EU6 motory u nových aut. Nejdříve si to koupí ti, co na to mají, pak při dalším cyklu to půjde dál jako ojeté a koupí se nové, atd. A postupně se podíl bude zvyšovat.
Jako kdyby si tvrdil, že EU5-6 nemá smysl, protože lidé na sídlišti si z většiny dneska mohou koupit jen ojeté EU2-4.
Ted
Tak nez si budou chudi porizovat jakykoli elektromobil, bude to trochu dyl trvat.
Nastesti....
Flajzi
Proč naštěstí?
Normálnímu jedinci je jedno, co si ostatní pořídí za své peníze.
Ted
Nastesti pro ne. Mne to skutecne muze byt jedno.
kuny
normalnimu jedinci to nastesti jedno neni 😉
Flajzi
Takovému normálnímu jedinci, jak ho popisujete, se dříve říkalo domovní bába.
Jestli je u tebe normální, že se zajímáte, co ostatní dělají se svými penězi, tak to hovoří především o závisti.
kuny
nevsiml jsem si slova "ostatni", cimz cely svuj prispevek beru zpet. 😉
kuny
az budou soucasna auta desetileta, tak euro 6 budou plnit jen na papiru (myslim tim na papiru samozrejme jeste dramaticky mene nez jak je neplni, kdyz jsou nova 😉).
Flajzi
To nerozporuji. Ale to platí i pro současná auta EU3-4, která už dnes neplní svoji normu jako když se před lety prodávala jako nová.
kuny
v jednoduchosti se da rici u benzinaku, ze s vekem (tak 10 let) odejde katalyzator a bez ohledu na euro normu podle ktere byl motor homologovan se dostanu prakticky na uroven auta bez katalyzatoru. jsou tam jeste dalsi faktory, ktere toto zhorsuji - podpalene pistni krouzky = spalovani oleje, podpalene ventily a zejmena u naftaku pak polofunkcni vstrikovace (saze).
kuny
tohle je ten nejmensi a nejsnaze resitelny problem. 😉
IPace
nez si cele sidliste poridi i3, tak ty davno budes prdet do hliny a budou te ozirat cervici, proc maji lide jako ty potrebu uvazovat stylem, ze elektromobily nahradi fosilni auta prez noc ? no kolik i3 jsi videl i lidi co bydlej na sidlistich, kolik? >😁

az se zacnou objevovat tlaky na sidlistich od majitelu EV z tech sidlist, tak neni zadnej problem vyvest na ulici zakladni AC nabijeni formou vcelku levnych nabijecich stojanu se zakladni platebni infrastrukturou, takove stojany se v CR prodavaji od 80 do 250 tisic korun a dokazou dodavat 20kWh, mimochodem v severskych zemich jako Norsko, Svedsko, Finsko je to na ulicich celkem bezny jev, podobnym levnych stojanem je tam vybaveno kazde treti parkovaci misto, nekde dokonce kazde parkovaci misto 😉

takova bezna ulice v Oslu [odkaz] u kazdeho mista je malej sloupek ve kterem je a ted se podrz, zasuvka pro nabijeni elektroauta, elektroskutru, elektrokola :😉 prijedes, zaparkujes, a z pausalu ktery mas si muzes nabijet klidne celej den, nebo celou noc :😉 no uplne scifi >😁

a jak planuji nektere firmy, dobijet podobne pujde dobudoucna i z lamp verejneho osvetleni, takze dalsi scifi
_MT_
A záleží na tom? Pokud to zvládnou prodat. Od BMW stejně nelze čekat lidový elektromobil. Nakonec v kontextu ČR jsou veškerá nová auta luxus, na který pohodlně dosáhne celkem malá část populace.
_MT_
Do města, přeci. Znám víc majitelů i3 než plug-in hybridů. Až mě to překvapilo. Všechny slouží na přískoky po městě.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Jako až stát zblbne ještě víc... a přispěje Ti na hračku?

A ano, té sedmičce by šestiválec slušel víc. Ale optimalizaci provozu a spotřeby pomocí elektromotoru chápu.

Hračku za milion, s dojezdem 180km, ale to nesmí být zima ani teplo... a pak dloouhý nabíjení, to mi prostě smysl nedává.
K tomu si představím tu "ekologickou stopu"... a vím, že to je špatně pro lidstvo.

I když jako hračka je to třeba zábavné.
Mig_35
Když koupíš byť sebemenší nákupní tašku na benzín s litrovým motorem, budeš po městě stejně jezdit za osm litrů benzínu.
Což je ke třem korunám za kilometr, tenhle golfový vozík bude jezdit okolo koruny...
Oříšek je cena daná tím, že je to BMW, Leaf bude určitě levnější.
_MT_
S osmi jsi to tedy přestřelil. I když s litrovým nemám zkušenost, ale i větší jezdily po Praze za zhruba šest. A Yaris HSD by to mohl zvládnout do 4.

Leaf je levnější. Ale návratnost pořád v nedohlednu, pokud to auto slouží k přískokům (řekněme 30 km za pracovní den).
Mig_35
To teda nevím co jsem přestřelil. V kombinovaném cyklu jsem s litrovou Fiestou nebyl schopen jezdit pod 7.5 litru...
[odkaz]
benzínová Fiesta, 7 litrů v kombinaci
_MT_
U nás například Yaris 1,33 provozovaný v Praze to zvládal do 6 (dle tankování). Táta měl suverénně nejhorší spotřebu (soudě dle PP), když si ho půjčil, tam to bývalo tak 6,2 - 6,5, co si vzpomínám (protože byl klidně schopen ho na rovince ve městě držet na 3-4 tisících). Hodně jízd bylo do pěti kilometrů, máloco nad cca. 15-20. Po započítání mimo města nebyl problém průměr 5,5.

Tou litrovou myslíš EcoBoost?
Mig_35
napsal jsem litrovou, myslel jsem 1.2ku... s tříválcem jsem jezdil ve Focusu, zdál se úspornější. spritmonitor.de - yaris benzín kombinovaná 6.11 asi se shodneme na tom, že čistě městský provoz bude minimálně o litr víc - takže jsem nic nepřehnal...
_MT_
To nebyla moje zkušenost. Město bylo z hlediska spotřeby zhruba stejně jako okresky + dálnice (řekněme 1:1, spíš o něco víc dálnic, obchvaty počítám jako okresky). Když už, tak dálnice to dokázala zvednout, tam jsem měl rozhodně nejvyšší spotřebu (když jedeš 150 tachometrových a předjíždíš většinu aut na silnici, tak se to prostě projeví). Nevím, jak jsi jezdil s tou Fiestou, nebo jestli jen Ford nezvládl udělat úsporný malý motor.
webpaja
Počkej...takže kotlíkové dotace byly příspěvky na hračku? Neblázni...

Nepřeháněj...dojezd i nabíjecí časy jsou komfortní na určení auta.
kuny
prosimte a v cem by se mel stat umoudrit? to jako cekas na nejakou dotaci z verejnych penez? tedy i z mych dani? nesouhlasim.
webpaja
Proč? Ať u aut s ekoprovozem neúčtuje nebo dá menší DPH, u podnikatelských aut pak může jít o jinou formu zvýhodnění, tedy menších odvodů.

...držím palce, aby jsi se za "své" daně pral i u volební urny 😉
kuny
no a to mi porad, komu to mam hodit. z parlamentnich stran mi nizsi dane nikdo dat v podstate nechce, tzv. levici jsem nikdy nevolil.
webpaja
Nikdo ti nedá nižší daně... 😉
kuny
no tos mi teda poradil, dik.
_MT_
Dotace (ať to shrnu jedním slovem) jsou ale z části za tou vysokou cenou. Jestli si dobře vzpomínám, v Norsku je elektrický Golf (který by měl mít výbavu spíš na úrovni Highline) na úrovni myslím Trendline s 1,2 TSI - měl by to být ten nejlevnější Golf v nabídce. Dokud tohle budou vlády dělat, nelze se divit, že toho budou chtít automobilky využít.
webpaja
Jasně, nemám s tím problém, jen u nás prostě reálná podpora nula/zer👋vůbeclautrnic.
_MT_
Měla by být nějaká podpora na budování infrastruktury (zainteresované subjekty snad čekají na náběh toho programu). Ale tohle nějak nesleduji.
IPace
dotace na EV doufam v CR nebudou v zadne vetsi forme, nejlepsi by bylo kdyby se dotace zrusili a zakazali uplne, jen to krivi trh a udrzuje pri zivote ty kdo by jinak nemeli sanci proti konkurenci
webpaja
Je nižší DPH dotací? Nebo jeho vypuštění?
IPace
DPH bych zrusil uplne u vseho, je to jen nesmysl jak legalne okradat stat a natuty to vymyslel nekdo jako Babis pro nejakou velkou korporaci co ma hlavne zahranicni zakazky, plati se jen vnitrostatne a tak stat u spousty subektu jen plati misto aby ho vybiral, firmam se tak vyplaci zakazky prefakturovavat do zahranici a tim se vyhnout placeni DPH ale naopak si nechavat vracet DPH za to co nakoupej

ostatne ja to tak delal taky kdys jsem byl platce, fakturoval prez Slovensko aby DPH na zakazce bylo 0,- a nakupoval tady v CR aby me stat ze vseho vracel, a na financaku se tomu jen smali ze to tak dela vetsina, za 14 let podnikani 7 kontrol bez ztraty kyticky, ale delat kontrolu prej musej protoze me furt vracej DPH (platil jsem ho snad jen ve dvou kvartalech za tech 8 let co jsem byl platce)
Ted
Tomu se rika kraceni dane a tomu rozhodne nefandim....
To si tu pak hrajes na machra a poucujes kolegy ve feliciich, kteri dane platit musi??
:no:
tažak
To umoudření státu má být můj příspěvek na Tvoji hračku?
Avatar - Machýrek
Machýrek
Zajimavy. V diskusich tady obvykle zastupci mistni eko milice s respektem a obdivem sazi priklady, jak kde jinde v zahranici jsou progresivni a dotuji nakup elektroaut, buduji infrastrukturu a my tady zaostali stale adorujeme diesely. Ale jakmile nekdo cekne, ze by to bral u nas taky a eletroauto by si koupil, tak by mu voci vyskrabali. >😁 >😁 >😁
kalousek
Co je to vlastně za hausnumero ten teoretický dojezd když ho ani palubní počítač nikdy neukáže a i s plnýma baterkama rovnou ukazuje o sto kiláků míň ??
bez_prislusnosti
Je to stejný číslo jako když se velikost nádrže podělí bruselovskou spotřebou. Taky PC ukazuje jiný čísla a většina lidí se pohybuje o 20-30% méně... Ale věřím tomu, že když bude člověk chtít a umět, nejezdit po dálnici atd, tak se k tomu může dostat...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Řešit u aut téhle cenové kategorie spotřebu? Opravdu nechápu...

Jistě, tady jde primárně o emise na papíru, aneb ekologicky se chová ten, kdo na to má papír 8-s 8-s Chápu to u Lexusu, který dlohodobě kašle na diesely a zvolil raději HSD koncept. Ale u automobilky, která má ve své filozofii Efficient Dynamics ??

Ok, možná je to smysluplný krok na cestě někam dál, ale to ví asi jen tušitelé... Aktuální koncept mi smysl absolutně nedává. Bez brutálního pokřivení trhu dańovými výhodami koncept vůbec nedává smysl, a ekologický přínos taky nikde, pokud zároveń s tímhle neřekneme, kde vyrábět elektřiu ekologicky.

Za mě neperspektivní, drahé a bez ekologického přínosu pro naše reálie :-!
Avatar - fOE
fOE
Ad ekonomicnost
A znovu ta pohadka "O bohacich co nemusi resit spotrebu". Mrkni se na to co se prodava v premii obecne a odpoved zni... wait for it... kazdy, kazdy resi spotrebu. Resi ji u aut za 300tis Kc stejne jako u aut za 3300tis. Kc. Kdyby tomu tak nebylo nepotkaval by clovek nejcasteji 530d ale 535i, nepotkaval by 730d ale 735i atd.

Ad ekologicnost
Jsou emise a emise. Kdyz to prezenu, ze tamhle za mestem s 120m kominem smrdi tovarna je jiste smutne, ale nesmrdi mi pod nos. V souctu muze byt ekologicka zatez pro planetu stejna, nebo dokonce vetsi, u elektromobilu, ale pro jednotlivce co zije ve meste znamenaji elektroauta jednoznacne posun. Posun od vsech saz👋rakovinometu at uz tak clovek oznaci diesel nebo primovstrikovy benzin.

Koncept tak davat smysl muze pro nekoho kdo s tim planuje jezdit jen po meste, zapojit auto max 2x tydne na nabijecku pro nej neni problem a jakoukoliv delsi cestu obstara jinym kouskem techniky z rodinne garaze. Kdyz pak stoji pred volbou jestli i3 nebo nejakou 118i-120i, muze to v penezich nakonec vyjit velice podobne i v CR bez danovych ulev. Vsude jinde to pak muze jit i do plusu.
Blatouch
Ekonomicky to nevychazi, je to jen ideologie. Ekoterorismus.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
ono to nevychází nijak.

Chápu tyhle snahy v zemích kde mají vysoký podíl obnovitelných zdrojů, takže alpské země nebo země na severu (příbojové či větrné elektrárny). Ale u nás je to totální nesmysl.
Flajzi
I u nás to začíná mít smysl.
V roce 2010 byl(dle ČEZu) podíl uhelných elektráren na výrobě elektřiny 51%, v loňském roce již jen 37%.
A rozhodně je lepší, když zdroj energie je centrální, kde se dá lépe soustředit na čištění a kontrolu "výfuku" než ve městě koukat na sousedovo auto s vykuchaným filtrem a generovat si znečištění přímo pod okny.
kuny
ono to ani ekologicky vyjit nemuze - naklady (ekonomicnost) jsou silne spojeny s mnozstvim energie, kterou do vyrobku musis vlozit (rekl bych ze primo umerne 😉). no a pokud je jeden vyrobek 3x drazsi nez jiny, obvykle bude zhruba 3x mene ekologicky. ten trikrat levnejsi fosil pokud po dobu sve zivotnosti projede palivo v cene rozdilu mezi elektricky ekvivalentem, tak se dostane z hlediska ekologicke zatez pro planetu priblizne na roven novemu elektromobilu. a s elektromobilem jsem pritom jeste neujel ani metr.
Flajzi
Nemáte pravdu. Řešíte pouze tržní cenu, která nemusí souviset s celkovou "cenou" po započítání všech externalit.
Pokud by to bylo dle vašeho, tak vození zboží kamiony je ekologičtější než železniční doprava (není tam započítána externalita typu výstavba silnice a především údržba a oprava silnic po kamionech) a nebo třeba tepelné čerpadlo je výrazně méně ekologičtější než kotel na uhlí, protože vyjde min. 5x dráž (u nás ve vesnici třeba v zimě zamoří celou vesnici jen starousedlíci s kotlem na tuhá paliva a ne ti co mají plyn nebo elektřinu)
Ted
tady nekdo studoval na VSE??
jo, prednasejici v logistice mel vzdycky vlaku plnou pusu. pocitam ze mel doma vlacky i v obyvaku. V realnem zivote je vlak v nakladni doprave naproste vetsiny firem pouzitelny minimalne, pokud clovek nema vlecku u fabriky.
kapacita je navic mizerna, takze mozna suroviny a auta...
Flajzi
Neřeším použitelnost, ale ekologičnost. Stačí umět porozumět psanému textu, pane...
kuny
ve svem prikladu se hluboce pletes. kdyby napriklad v eu nebo treba u nas v cr vsechny prachy vybrane z automobilismu (zejmena spotrebni dane na paliva, ale i vsechny ostatni dane na ostatni produkty a sluzby) sly zpet do silnic, to by bylo hej, ale ono ne. z techto penez se hradi mnoho jinych statnich cinnosti. vlak a kamion navic nemuzes tak uplne snadno porovnavat, zejmena proto, ze vlak se na spousty mist vubec nedostane a take proto, ze je vhodny k vozeni vyrazne vetsich a hmotnejsich nakladu. proto se vlakem vozi treba uhli do elektraren a nerozvazi se jim banany po supermarketech. tam se to vozi ruzne velkymi auty. v jednom i druhem pripade jiste uznas, ze zvoleny druh dopravy je nejen ekonomictejsi, ale jiste i ekologictejsi.

v prikladu kotle na tuha paliva jde opet o spatny priklad, protoze ja jsem porovnaval cenu vyrobku (tedy kolik stoji kamna a cely obhovy system v dome vs. kabelaz a elektricke primotopy) a ne ekologicnosti jeho provozu s tim, ze tady jeste mas tu volnou ruku, kdy si do kamen muzes hodit prakticky cokoliv, co najdes.

v jednom ale mas pravdu. to, co uvadim v obecne rovine ne vzdy plati, napriklad kdyz stejny vyrobek vyrobeny v eu stoji dvakrat tolik co jeho konkurent dovezeny z ciny, tak ten za polovicni cenu ma v sobe vyrazne vyssi ekologickou zatez (minimalne doprava z ciny navic) a toto je dano zejmena rozdilem cen energii v jednotlivych regionech. vzhledem k tomu, ze baterie se vyrabeji kvuli vyse uvedenemu zejmena v cine, bude ekologicka stopa vyroby elektromobilu o to horsi.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Jenže 530d místo 535i apod. potkává člověk ze zcela jiných důvodů než spotřeba. Třeba dojezd nebo zůstatková hodnota. Vážně máš pocit, že člověk co si koupí auto za 2M řeší, jestli jede 2 nebo 3Kč/bkm?? To sotva.
Avatar - fOE
fOE
Zijes v nejakem zvlastnim kruhu. Pises to sotva, ale podlozit to neumis nicim, jen svou domenkou.Tu mou domenku potvrzuji prodeje. Asi tezko vsichni kupuji diesly jen kvuli dojezdu.
Tou zustatkovou hodnotu tos teprve rozstrelil. >😁 A proc myslis ze ma onen diesel vetsi zustatkovou hodnotu nez benzin? Ano, protoze ho lidi proste chteji, a chteji ho mimojine proto, ze spotrebu resi. 😄
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
protože u ojetiny spotřebu řešíš. Proto taky kupuješ tu ojetinu, že. Protože řešíš cenu >😒]

Obliba dýzlů v téhle kategorii vznikla v době turbodieselů, kdy mnohým vyhovoval i jiný průběh, snadné zvýšení výkonu atp. Ale spotřebu? Fakt ne. Nezaškrtnutím pár příplatkových položek v týhle kategorii ušetříš víc než za celou dobu provozu dýzlu místo benzinu... Mimochodem, ono není zas takový problém ten benzin předělat na E85 nebo LPG, pokud by ti opravdu záleželo na provozních nákladech.
Mig_35
Přímovstřikové motory s turbem na plyn dost dobře předělat nejdou. E85 je rozdíl tak o deset procent.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
ale jdou. Pracněji ale jdou. Namátkově😒br />
2 možnosti přestavby vozidel TSI

Po přestavbě Vaše vozidlo jezdí na odpařovaný plyn. Při provozu na LPG dochází
k přívstřiku benzinu s LPG v poměru 10 % benzinu a 90 % plynu.
Výhodou této přestavby je nižší pořizovací cena.
Cena: od 33 000 Kč u čtyřválcového motoru.

ICOM JTG HP a Prins Direct LiquiMax 2.0 používají vstřikování kapalného LPG přes benzinové vstřikovače přímo do spalovacího prostoru. Auto tak při jízdě
na LPG jede pouze na LPG bez přívstřiku benzinu.
Výhodou je dlouhodobá úspora, neboť vůz jezdí pouze na plyn.
Cena: od 90 000 Kč (ICOM), cena od 55 000 Kč (Prins)
_MT_
Jo, ale nechej někoho vrtat se v novém autě za tři miliony. A přidělej si problémy s parkováním, nebo trajekty (EuroTunnel myslím také nedovoluje plyn, ani LPG, ani CNG). Nebo do toho lij E85, což je u většiny aut neschválené palivo.
Mig_35
Někdo to zjišťoval, dávaj naprosto mizerné záruky, vědomi si toho, že to prostě neumí...
např.
[odkaz]
kuny
ja se rozhoduju v podstate tak, jak pise rohypnol. pro me je mnohem dulezitejsi dojezd. zustatkova hodnota me az zas tak nezajima, spis se mi libi to, ze obecne po dieselech se v bazaru jenom zaprasi (da se toho rychle zbavit) - tam se totiz uz lidi hodne tou spotrebou ridi 😉.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
nikdy, opravdu nikdy jsem neslyšel majitele prémiovky v dýzlu, co by chodil a řešil - hele, já jezdím za 4,5 na 100, co ty?... 😉
webpaja
Nikdy opravdu nikdy jsi se o tomto aspketu s žádným z nich nebavil. 😉
Ted
Taky jsem se s zadnym majitelem premiovky nebavil o tom, ze by mu to zralo 4,5.
Premiovky totiz zerou ponekud vic... >😁
Avatar - Dinar
Dinar
Zbytečně se namáháš, to je jak bavit se se sněhulákem o vodním lyžování. 😉
_MT_
V tomhle směru záleží, kolik toho najezdí. Ta úspora může být pěkná suma. Bráno čistě racionálně. Já toho moc nenajezdím a na spotřebu se radši snažím moc nemyslet. Proč si kazit radost. I když je to iracionální, protože bych nic moc neušetřil (kdybych chtěl šetřit, měl jsem si koupit levnější auto). Peníze však vábí. Klíčové slovo tady byla radost. Někomu je jedno, co má pod kapotou, tak proč si vzít motor s větším apetitem.
Avatar - Machýrek
Machýrek
Kde zijes a s kym se tam bavis?
Mam nekolik aut za podobnou cenu, znam dost dalsich lidi, kteri rovnez a kdyz se potkame, téma spotreby se bezne probira stejne jako treba holky, sport, auta atd.
Mas dost divny predstavy.
Ted
Robypnolova uvaha ma v teorii smysl a je logicka. Bohuzel v realnem zivote je skutecnost ponekud jina. Ekonomicka teorie vychazi z toho, ze clovek se chova ekonomicky a dela rozumna rozhodnuti. Jaksi se nepocita s tim, jakou hodnotu muze mit deklarovany status. Vysledkem je, ze vetsina majitelu premiovych aut by v nich nejradsi videla 1,5 tdi, aby je mohli provozovat s co nejmensim zasahem do penezenky. Takze majitele aut za 1,5 mega skutecne casto resi spotrebu. Naopak neznam nikoho, kdo by byl ochoten si priznat realne naklady na km provozu vcetne kupni ceny po odecteni zustatkove. Kdyby se lide rozhodovali rozumne, bylo by na silnicich prazdno... Pripadne sem tam dacia 😄
_MT_
Já si tedy kompletní náklady počítal. Rozhodně to není něco, na co bych se nějak fixoval. Mohlo by mi přestat chutnat. Pro mne to nemá moc význam při výběru, ale mám rád přehled. Většina lidí to moc neřeší, ale znám člověka, který si například spočítal, kolik by ho stálo jedno zaplavání si v jeho vlastním bazénu (shodou okolností vlastní i3). 😄
Ted
zaplavani si jsem si taky spocital a zjistil jsem, ze nemam rad plavani >😁
_MT_
Technicky vzato i ten dojezd je řešení spotřeby. Jen místo přímých nákladů na palivo jde o pohodlí a čas.
kuny
hele, dve poznamky - mne na dieselu oslovuje dojezd, spotreba me netankuje. tedy moje dilema pro pristi auto je, jestli vezmu vykonnejsi a zabavnejsi benzin nebo diesel s vetsim dojezdem. to jsou argumenty stojici proti sobe, spotreba me fakt nezajima (ted mluvim o srovnani benzin vs. nafta, kde je nejaky 20% rozdil). no a kdybych se nahodou dostal do oblasti mb s nebo bmw 7, resil bych to same. tedy ne kazdeho tedy spotreba zajima 😉.

no a druha poznamka k te ekologicnosti pro mesta: neni tajemstvim (a da se to dohledat na netu), ze nejvyssi vek doziti v cr je konkretne v praze. v te same praze, kterou automobilismus uz dobre 50 let dusi nesrovnatelne vice nez jakekoliv jine mesto v cr. v zadnem pripade se nesnazim rici, ze dychat spaliny je v pohode, nicmene mam takove neblahe tuseni, ze zrovna automobilismus ma na zdravi lidi vliv zcela marginalni a tedy to zcela logcky globalne vyrazne vetsi svineni od elektromobilu mi prijde nebezpecnejsi.
Avatar - fOE
fOE
K te prvni poznamce, tak jako prodejni cisla nejsou 0% benzin a 100% diesel, tak i muj koment a to me "kazdy" bylo mirnou nadsazkou. Pokud jde v premii 80% aut v dieslu tak si misto toho "kazdy" jen dosad silnou vetsinu jak lidi tak firem, a sebe pak jen zarad do te mensiny. A svet znovu dava smysl. 😄

K druhe poznamce, nejcastejsi pricinou umrti jsou nemoci kardiologicke, castejsi nez rakoviny, castejsi nez chronicka obstrukcni plicni nemoc, castejsi nez... proste nejcastejsi. A u vsech tech mrtvic a infarktu ma naprosto zasadni dulezitost dostani cloveka do nemocnice a podstoupeni osetreni (odstraneni prekazky obehu) do cca 4 hodin. A v tomhle maji jasne prim Praha a Brno, jednoduse dostat pacienta do kvalitni nemocnice kde je vzdy dostatek doktoru schopnych provest kdejaky zakrok jde nejsnaze a nejrychleji prave tam. Jen na zaklade toho, ze je v souctu celkovy vek doziti v Praze nejvyssi, bych pak nebagatelizoval a nenazyval marginalnim ve svete X krat dokazany negativni vliv dychani automobilovych splodin ve velkomestech. Tim celkovym vekem doziti totiz nedokazujes vubec nic, ten totiz nezavisi jen na tom co dychame. 😉
kuny
no tak ten dukaz ohledne tech splodin, ten bych chtel videt - a ted nechci videt nejakeho chudaka, co spachal sebevrazdu tim, ze si strcil vyfuk do kabiny a nastartoval, proste chtel bych videt nejake realne dopady toho vseho. ve skutecnosti opet spise plati, ze ty nejrozvinutejsi zeme, kde je rovnez nejrozvinutejsi automobilismus jsou na tom se zdravim populace obvykle nejlepe. zjevne negativni dopady splodin z automobilismu jsou ostatnimi faktory trumfnuty (ktere rovnez budou ve velke mire automobilismu vdecit).

z meho uhlu pohledu jsou mnohem nebezpecnejsi lokalni topeniste, ktere v zimnich mesicich zejmena pri inverzi zpusobuji i v celkem malych mestech a vesnickach silny problem. a tady se bavime o kamnech, do kterych cesky koumak hodi uplne cokoliv - treba pet lahve s pilinami nasakle vyjetym olejem myji udajne vybornou vyhrevnost a takoveto "brikety" se sobre pripravuji. ale tohle neresime, resime auta, jejichz smrdutost je proti tomu marginalni. a zase i u tech aut resime smrdutost v casti segmentu, kde je marginalni (viz. euro 6 pro nova auta, pricemz mi tu jezdi vylagrovane a vykuchane pekace). takze elektromobil, proc ne, ale az bude ekonomicky srovnatelny s fosilem. do te doby stejne nebude ani ekologicky.

edit: proc politika zeme nesmeruje treba k topeni elektrikou? proc radsi podporuju elektromobilitu, ktera narazi na v soucasnoti antiekologicky problem se skladovanim elektriny?
Ted
Zejmena za stavu masivniho vyvozu elektriny... Presne tak. Je to stejna buzerace jako downsizing. A pak je tu autolobby, ktera potrebuje prodavat, a zamestnanost...
S logikou to nesouvisi
_MT_
Nabíjet to auto dvakrát za týden však nedává moc smysl, pokud to neznamená, že jezdíš jen dvakrát za týden. Když už máš zásuvku/ nabíječku v garáži/ na "dvoře", tak je lepší ho nabíjet pokaždé, ale ne na 100 %, pokud ten extra dojezd nepotřebuješ (tím se šetří baterie, i když tohle záleží na chemii). Pokud je na kabelu venku, tak je pak dobré využívat předehřátí/ předchlazení.
Flajzi
Přesně tak. Prostě tak jak jsem si zvykl dávat mobil každý večer před spaním do nabíječky, tak totéž se naučím dělat i s autem, jakmile přijedu domů.
bufes
"kazdy, kazdy resi spotrebu. Resi ji u aut za 300tis Kc stejne jako u aut za 3300tis. Kc. Kdyby tomu tak nebylo nepotkaval by clovek nejcasteji 530d ale 535i, nepotkaval by 730d ale 735i atd."
Vacsi faktor je podla mna priplatok vyse 400tis kc za benzinovy motor. Nizsia spotreba a vyssia zostatkova hodnota asi skor potesia nez ze by rozhodovali. Priznavam, ze sa len snazim vcitit do rozmyslania ludi, ktori daju tolko penazi za auto.
Ted
ja spotrebu resim nad 20litru na 100. do te doby je prijatelna 😄
a kdyz se rozhoduju jestli na dovolenou pojedu passatem nebo BMW, hadej, cim jedu 😉
webpaja
Passatem samozřejmě 😉
Ted
spatne >😁 a to jezdi passat za podstatne mene.
Mig_35
Mas 535d ne?
Ted
ano, a?
resim nove auto. a 535d proti passat TDI jede i zere ponekud vic... 😉
Blatouch
No jiste - ekonesmysl, kdo to zaplati?
bez_prislusnosti
ono budou existovat lidé kteří budou i dalších 20 let tvrdit, jak nejlepší byla octavia 1.9 tdi, na kterou žádný jiný pohon nemá... Z mého pohledu ještě jednou takle zlepšit dojezd u i3 na reálných 250 km a beru ji 😊. Škoda jen těch úzkých kol, které omezují stabilitu.

A ohledně ekologie - stoupněte si v libovolné megapoli rozvojového světa k silnici a z hluboka dýchejte. Vzduch u nás je oproti tomu jak z pohádky. A pokud by bylo 100% aut EV, tak může být ve městě stejný jako na vesnici. A tomu říkám ekologie. 😄
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
jasně, a na tý vesnici budou čumět na krajinu zdevastovanou solárníma elektrárnama, aby pražští pepíci měli čerstvý vzdoušek. Přitom by stačilo, aby pražskej pepík použil MHD 8-s 8-s :no:
bez_prislusnosti
1) přes 50% energie u nás jde z jádra
2) časem přijdou fúzní elektrárny a udělají stejnou revoluci jako LED ve svícení
3 soláry u nás nemají moc smysl. Smysl by mělo, kdyby EU vytvořila solární parky na pouštích severu Afriky, tím podpořila jejich ekonomiku, část energie nechala místním a část vedením dostala na kontinent.
kuny
s tim jadrem se pletes. dukovany delaly nejakych 15%, po spusteni temelina to stouplo ke 30ti. vzhledem k poslednimu roku prekotnych kontrol svaru, apod. ten podil bude momentalne zase trosku nizsi (25%? nevim...).

a fuzni elektrarny se dari dotahnout jeste hure nez nam jde vystavba dalnicni site, tady na tom poli (fyzika plazmatu) neni momentalne nikdo schopen rici, kdy budou fuzni reaktory a jestli vubec (pokusne tokamaky zatim na svuj chod vice enrgie spotrebovavaji nez uvolnuji - neco jako solary, bez dotace to zatim nefunguje 😉)

solarni panely momentalne z hlediska silove energie nemaji smysl nikde. je to antiekologicke zarizeni, energie do nich vlozena se po dobu jejich zivotnosti nevrati. tedy jejich uziti patri presne tam, kde se doposud pouzivalo - kalkulacky a vesmirne druzice.
Redmex
Suhlasim s tebou a len na doplnenie - energiu zo slnka nemusis ziskavat len "solarom" (citaj fotovoltarikou), ta je vo vacsom meradle uplny nezmysel, ako si podotkol.
Realna alternativa s velmi vysokou ucinnostou su solarno-termalne elektrarne, ktore odrazom od zrkadiel koncentruju energiu v centralnom zasobniku ohrevom jeho naplne. Takato elektraren ma velmi vysoku ucinnost a aj ovela stabilnejsiu vyrobu, kedze pokracuje v produkcii energie aj po zapade slnka. Jedina nevyhoda je nutnost cistenia zrkadiel pre dosahovanie plneho vykonu, ale to plati aj pre fotovoltariku...

vid.
_MT_
Asi hlavní krása tohohle konceptu je, že velkou část energie spotřebováváme ve formě tepla.
Ted
a pak takova mala nevyhodka, vse so proleti mezi zrcadly se v mziku vypari... minimalne se z toho vypari zivot.
Flajzi
FVE u nás smysl má. Ale na střechách budov. Jednak něco vyrobí a jednak má vliv i na budovu - nezahřívá se tolik střecha a tímpadem i barák samotný - ušetří se na klimatizaci v létě a/nebo zlepší tepelná pohoda.
FVE kdekoliv jinde (a zvláště na půdě) je nesmysl, s tím souhlasím.
Ted
Mne ten smysl jaksi unika. Na 6kw vykonu mam rozpocet na 300.000czk, prej to pokryje tretinu me spotreby ma rocni spotreba je 22.000czk
Nejak mi ta navratnost blbe vychazi....
Flajzi
Bavíme se o ekologii, ne o ceně/návratnosti. Proč si myslíte, že ekologické chování má být levnější?
Proč stavíme čističky odpadních vod, když ty naše odpady můžeme lít do řek přímo a vyjde to levněji?
Proč zavádíme EU normy pro spaliny motorů, když levnější je se na obsah spalin vykašlat?
Jinak já FVE plánuji na dům z toho důvodu, že (plánuji i uložení do aku) chci být samostatný pro většinu času (kromě vaření a sušičky), co přes den vyrobím, tak si večer spotřebuji v domu nebo do auta, dále se mi nebude ohřívat střecha, takže si vystačím s pasivním chlazením a nebudu muset investovat do klasické klimatizace a samozřejmě část důvodů je i to, že mě to baví. Holt někdo investuje do dovolené (co z toho lidi mají, když se vrátí z dovolené, jsou o desítky tisíc korun chudší a v ruce nemají nic), někdo do technologií a někdo do obojího. Jsou věci, které se blbě přepočítávají na peníze.
Jinak v práci se bude pokrývat střecha, kde se bude montovat přes 30 kWp a tam je to lepší i o to, že prakticky nebudou přebytky, protože největší odběry jsou přes den a ne večer/v noci jako doma.
Ted
Klidne si to porid. S aku ses v tom minimalne za pul mega. To je myslim stale ekologictejsi investovat do uspor. Ja mam vse na elektriku a platim 22 rocne vcetne topeni a teple vody investovat 300 tisic kvuli rocni uspore 7000? To ty ekologii moc nepomuze.
Flajzi
Jak jsem psal, není vše jen o úsporách a návratnosti (psal jsem třeba i o samostatnosti, fandovství, ochrana střechy, úspora klimatizace - vytrháváte věci z celkového kontextu). To by si člověk nepořídil nic jiného než Dacii, protože ta vás z bodu A do bodu B odveze stejně jako auto za několikanásobek.
Jinak do úspor jsem již investoval. Postavil jsem si pasivní dům a za předchozí rok jsem spotřeboval 1,9 MWh na topení a ohřevu TUV při ceně elektřiny 2,7 Kč/kWh, takže máte ještě co dohánět. 😄
Ted
Ja nevedel, ze je to soutez 😄
To asi neni cela spotreba energie, kterou uvadim ja, vcetne spotrebicu.
Ona je to pak otazka velikosti, obsazenosti a komfortu. Navic 1kwh za 2,7?? Mluvime o celkovem uctu vcetne jistice a prenosu?

Ale o ekonomice takoveho rozhodnuti nemusi byt rec.
Co se tyce ekologie, tak me moc bavi, ze vsechny podnikajici subjekty se chovaji ekonomicky tzn neinvestuji do toho, co se nevyplati a po lidech se chce v ramci propagandy, aby platili neekonomicke uspory....
To je prece fer, ne?
Flajzi
Soutěžit nemusíme, já vím, že jsem lepší. 😄 😄 Ale ty jsi uvedl čísla, tak já jsem uvedl čísla.
Samozřejmě uvádět spotřebu ostatních spotřebičů nemá význam (jen topení a ohřev TUV), protože každý má jinou ledničku, počet TV, vlastní vyhřívaný bazén, atd. Těch 2,7 Kč/kWh je všechno v tom, včetně započítaných paušálů. Celková fakturovaná částka od ČEZu děleno celkovou spotřebou.
Ohledně toho druhého odstavce, s tou ekonomií návratnosti to není tak jednoduché. Například plno firem si připlácí za dražší ekologické věci, které jim pak v závěru pomáhá k ziskům nepřímo - např. pomocí zlepšení svého image či PR nebo se prostě odlišit od ostatních konkurenčních subjektů na trhu.
kuny
porid si ty panely, rozmlouvat ti to nebudu, ale je to antiekologicke chovani jak brno.
Flajzi
To tvrdíš ty.
kuny
no fve na pude je fakt kolosalni pitomost, protoze pod strechou obvykle slunce nesviti >😒]

edit: ale fve i na strese je opet priklad neekonomickeho a s tim zaroven neekologickeho pristupu, kde ekonomicnost a ekologicnost jdou ruku v ruce. nebyt panelu z ciny a stedrych dotaci, tak ma fve panely na strese jen opravdovy nadsenec.
Flajzi
Lekce češtiny: 😄
kuny
jako v uvadeni zavadejicich prikladu jsi mistr. mluvil jsem o prime umere ceny vyrobku a energii do nej vlozene. a fotovoltaicky panel v trznim prostredi nepokrivenem umelymi dotacemi energii do sve vyroby vlozenou nikdy nevrati. tzn. kdybys vyuzil energii na jeho vyrobu pro svou potrebu, mel bys ji vice nez ti ji ten panel za dobu sveho zivota doda. je to proste.

p.s. ze si myslel pudu coby ornici mi bylo jasne, smajlika si asi prehledl, co?
webpaja
My meme v ČR jen Prahu? Ty jsi pepík!
IPace
jo ty statisice a miliony lidi co si kupuji draha auta vlastne vubec neresi spotrebu a naklady na provoz, a proto je pulka aut v Evrope smadrlavejch dieselu protoze majitele prece vubec neresi spotrebu a naklady na provoz >😁
Avatar - jozephko
jozephko
Fandím hybridom a elektromobilom, ale ten sedmičkový bavorák je totálna absurdnosť " "viac za menej". Teda viac peňazí za menej auta, resp. horšie auto.
Mám z toho dojem, že BMW sa v tomto prípade učí od našich podnikateľov: ak sa už nájde nejaký blbec, čo chce "ekologické" auto v luxusnom segmente, tak mu to poriadne finančne osolíme...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Problémem celé téhle filozofie je to, že je založena na lži. Elektřina se sama nevyrobí, svět potřebuje ropný průmysl tak jako tak. Elektromobily jsou jen ekologickou lží. Nejekologičtějším vozem je totiž ten, který se nevyrobí :-!
Aris
A nafta nebo benzín se sami nevyrobí?
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Nafta je v podstatě odpadní produkt rafinace. Jinak řečeno, nevyrábíš naftu, ale vyrábíš jiné meziprodukty, které potřebujeme v každodenním životě. Nafta ti prostě ... zbude. A když nebudeme na tu naftu jezdit, budeme ji lít do kanálů?? Nebo z ní dieselgenerátory budou vyrábět tu jakože "čistou" elektřinu??
webpaja
Takže nafta je vlastně téměř perpetuum mobile.

Neber rohypnol....kalí ti mysl. Bavíme se tu městském EV a ty tu řešíš, že naftu budeš lít do kanálu. Hystericky, stejně jako u řešení prodejních cen.
stealth01
Kluci myslíte si, ze příští generace pětky bude mit stejný nebo podobný systém pohonu jako 740e? Něco jako 540e?
To je přesně to, co by bylo ideální pro manželku a její každodenní třiceti kilometrove objíždky Prahy a okolí. Děti, hudebka, kroužky, nákupy atd atd.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
tak jí pořiď Priuse, když se chceš chovat ekologicky :-!
Atila_
Treba s ni jeste neni tak dlouho, aby ji nenavidel do te miry ze ji koupi Toyotu. >😁
stealth01
Já se nechci chovat ekologicky, jak jsi na to proboha přišel?
kuny
tak to ji kup poradne auto rovnou a nepremyslej o blbostech 😉
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
protože jiný důvod to nemá. Nebo jestli jsi zvyklý ženě kupovat jen elektrospotřebiče a nechceš měnit zažité zvyklosti... >😁 >😁
Mig_35
tys neslyšel o 5 Active hybrid?
Je to trochu zvláštní jakým způsobem se ubírají. V první generaci přidávali elektřinu k nejsilnějším motorům, teď zase k těm nejslabším...
stealth01
Asi slyšel, někde jsem to zahlídl na konfigurátoru. Ale já jsem se ptal, jestli bude i něco jako 540e, někdo třeba něco ví o nové generaci. Já jsem dostal pozvánku na představení nové pětky, ale ten den jsem nemohl.
Naše současná 520d má už 176 tisíc, za chvíli bude končit záruka a původně jsem si myslel, že náhradou bude Audi S6, ale když vidím reálné využití současného auta mou ženou, tak bych to klidně obrátil směrem k hybridu.
Mig_35
Tak jí kup benzínový dvoulitr, v pohodě se s tím dá žít. I bez elektriky😊
Avatar - fOE
fOE
Obecne, hybridu uz mene nebude, uz jen vic. Cti hodne bych se divil kdyby neco jako 540e nebyla, kdyz byla vlastne uz i v teto generaci.
Ted
Chces proti sobe post at plebs? 😄
Avatar - Dinar
Dinar
Ano bude, stejný jako má 740e.

My jsme si do firmy pořídili jednu 330e pro kolegu, který už v důchodovém věku jezdí denně do práce z práce 15 a 15 km, plus nějaká pojížďka po městě, ale právě proto, že už v důchodovém věku, tak s manželkou častěji cestují po ČR i mimo, a zdá se, že to auto je pro takový způsob užívání ideál. Vezmu si ho v nejbližší době na pár dní, vyzkouším růz. režimy a napíšu něco na blog. 😉
stealth01
Samozřejmě budu vděčný za každý tok informaci směrem do mého vahajicicho mozku. 😄
Kdybys chtěl na blog M3, tak se ozvi
Avatar - Googlit
Googlit
Mám dotaz. V článku je uvedeno že se testované BMW nabíjí z běžné zásuvky 220V. Myslíte si že půjde nabíjet i u nás v ČR kde už máme snad 50 let v zásuvkách 230V? >😒]
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
😄
Prozradím tajemství... ale je to fakt strašně tajný: v našich zásuvkách je 240 voltů...
Avatar - Googlit
Googlit
Voe, teď jsem shodil proudový chránič multimetrem, tma jak v pytli, děcka řvou, žena řve, chtěl jsem zjistit jestli mi to UPSka neukazuje blbě 😄
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
>😁
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
Já říkám taky pořád 220 😉 Od Martina chceme ale pořádný technický článek alespoň na 3 stránky jak to funguje a jak se s tím jezdí. Kdo jiný by jej měl napsat než on. Tak snad se ještě dočkáme. Červenou polokošili s bleděmodrým sakem bych si asi nevzal, ale nevadí, chceme pořádný článek, pěkně prosím. 😉
webpaja
Jestli na základě cesty a testovacích jízd byl schopen nabastlit těchto pár nicneříkajících řádků, pak je za korunu drahý! 😐
topten
230V+-10%
tak si to spocitej
_MT_
A s tím se přišlo jen proto, že na kontinentě jsme měli 220 V a v UK a Irsku měli 240 V. Tak se z toho udělalo 230 a upravila se tolerance, aby se to tam pěkně vešlo. 😄 Pokud si dobře vzpomínám.
kuny
nam na skole tvrdili, ze je to kvuli zvyseni prenaseneho vykonu v soucasne siti. napred se rozvolnily tolerance, pak se zmenila stredni hodnota a pak se mely tolerance zase trochu zuzit. priblizne ve stejnou dobu prechazeli v usa ze 110V na 115V. nicmene jak to bylo doopravdy nevim, nijak jsem to nezkoumal.
_MT_
Ano, mělo být přechodné období, po kterém se měla tolerance změnit (mohlo skončit tak před deseti lety, ale to dost střílím od boku). Nicméně i +- 6 % pokryje jak 220, tak 240. V tom prvním kroku se myslím zaváděla asymetrická tolerance (-6/ +10, respektive -10/ +6), podle toho, na které "straně" 230 V stávající síť byla. Ale to jsou všechno dost matné vzpomínky, jsou to spíš zajímavosti než něco užitečného. My jsme si z hlediska přenosu polepšili, ale ostrované ne (vybavuji si i něco o 250 v některých oblastech, ale jak říkám, matné vzpomínky), takže mi to sedí na Evropskou harmonizaci (co si já vzpomínám, bylo to prostě politické rozhodnutí, protože se nemohli dohodnout na tom, kdo se svého standardu vzdá).
kuny
tak ono propojeni siti (pokud do te doby na ostrovech nebylo) je principialne velmi vyhodne. nicmene opet za predpokladu dodrzovani jasnych pravidel, ktere zejmena nasi zapadni spusede z eu (ostatne jako obvykle a jako skoro ve vsem) zhusta porusuji (pretezovani siti).
_MT_
Jen jestli to nesouviselo s normami okolo elektrických spotřebičů. Podvodní kabel bych čekal stejnosměrný, pokud to netáhli EuroTunnelem. Pracovalo se i na jednotné zásuvce/ zástrčce, ale nakonec to nikam nevedlo a první stát, který ji použil, ani nebyl z Evropy (něco mi říká Jižní Amerika), pokud si dobře vzpomínám. Z hlavy nedám, čím se liší od německé.
kuny
tak s normami okolo elektrospotrebicu to samozrejme take souviselo, dalkovy transport elektriny se dela stejne na vysokem napeti, moc bych se divil, kdyby se to transformovalo na stejnosmerny proud, ten stridavy ma pro transport mnoho vyhod, navic (kdyz pominu solary, kde se to musi elektronicky modifikovat na stridavy proud) je stridavy harmonicky proud (napeti) prirozenym produktem generatoru... ale je fakt, ze tady toho moc nevim. ani na skole silnoproud nebyl muj studijni obor a ani dnes se me tato problematika profesne netyka.
_MT_
Stejnosměrný proud má také své výhody. A co si pamatuji, u podmořských kabelů se právě používá (kvůli jejich kapacitě díky tomu, že jsou ponořené ve vodě). I když dnes jsou i nadzemní stejnosměrné dálkové linky (point to point). Mezi UK a kontinentem jsou alespoň dva DC spoje, o AC nevím (i ty existují, ale je jich méně; v Evropě vím tak o kabelech na Sicílii a Helgoland). Co jsem se rychle podíval, další dva DC spoje by měly být mezi UK a Irskem a měl by se budovat spoj k Islandu. Několik jich je do Švédska, Norska a Finska.

A jak píšeš, střídavý by stejně byl vysokonapěťový, důležitá je tedy frekvence a synchronizace sítí, nikoli napětí. Což právě stejnosměrnému nevadí.
_MT_
kuny
no, je to tak 20 let, tak se nediv, ze o tom v redakci acz jeste nevi >😒]
Avatar - Pixla
Pixla
Myslím že už je jasné, že hybridní a elektrické vozy mají budoucnost. Po emisních povolenkách přijdou emisní limity pro všechny firmy bez rozdílu a vlastnit elektromobil se stane povinností. Zakáže se vjezd do center měst sazometům, s přihlédnutím na rezidenty a placené výjimky, pro jistotu se přidá mýtné na silnice okresního formátu aby bylo na dotace jupí, svět bude rázem o fous lepší. Jako senochrup už dnes žasnu, že lidem nevadí smrad z komína, když půl vesnice třídí odpad jen na dva druhy, hoří - nehoří. Že můj traktor sežere víc energie než ve finále pole vydá, že eko týpek koupí v supermarketu rajčata, která za sebou mají 1500 km a vydrží o dva týdny déle než ta moje bez zájezdu? Nemluvím o topení pšenicí, kukuřicí... Možná by stačilo zrušit dotace na elektromobily a nechat emisní limity. Pak by se automobilka musela opravdu snažit a nedávat na trh polotovary. Mám na stodolách tolik střech na jih, že bych napojil elektromobily celé vesnice, ale proč? Jakýkoliv efekt chybí. Takže ráno zase nastartuji ropáka a užiji si každý kilometr, než ta nemoc přijde až sem. (pro rejpaly, na dotacích beru nula nula nic, na vesnici sem odešel jako člověk, který ve svém oboru dokázal co mohl).
kuny
elektromobil i30 125kW - parada, ale chteji za to 970t. no za 510t mam polo gti 141kW a jeste mi zbyde 460t na benzin, coz bude na vice nez 16000 litru, coz bude na nejakych 200t km... takze kdyz mi bmw k autu da v cene "predplacenou kartu" na elektrinu na 200t km, bude to teprve cenove zajimave auto (zamerne pomijim ostatni vyhody nebo nevyhody). polo gti navic neni zadne levne vozitko, ale i na nem lze snadno ukazat, jak jsou socasne elektromobili neekonomicke.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
a navíc ona ta ropa ani moc zdražovat nemůže... vlastně těm ekopitomcům bychom měli děkovat za to, že díky nim ropa benzin a nafta nemůžou s cenou navrch, protože drahá ropa je vodou na mlýn zástrčkám do 230V >😒] 😉
webpaja
Hyundai i30? Nebo o čem to píšeš?

Kdo ti co dá? Nikdo! Ani BMW ani stát, ani komanči (nejeden tu chodí flusat pod články).

Tyhle kalkulace jsou k ničemu. Je to jako řešit o kolik má být dražší kvalitní šunka, když ta dobrá vyjde na XY/kg.
kuny
bmw i30 - tak je v tavulce v clanku pojmenovana ta verze s vetsi kapacitou akumulatoru. tahle kalkulace samozrejme o necem vypovida. vypovida o tom, ze elktromobil je naprosto neekonomicky a jak uvadim vyse, ekonomicnost a ekologicnost jsou silne propojene, tedy to vozitko nemuze byt ani ekologicke. ja si to nekoupim. jaky u nej vidis smysl ty?
stealth01
Tak to je drsné. Aby redakce pojmenovala auto BMW i30, to musí byt buď hack pana Vošického (tzv H faktor Hack) nebo pokus o kanadský žertík, kterému se ale zkostnatělý importer (jak ho znám) rozhodne smát nebude. 😉
Dobrý postřeh :yes:
webpaja
Psal jsem to nahore, i3 je idealni city car.
kuny
mati na nove opel mokka 1,6l 85kW drive za necelou polovicku. to je podle me mnohem lepsi city car a jeste nestoji ani polovicku.
webpaja
Netvrdim, ze pro tebe nebo mamku ne, me i3 prijde do mesta vytecna.
kuny
netvrdim, ze i3 neni vytecna, ale je priserne draha >😒]
gil54
...to budou v servisech BMW koukat, až tam začnou na základě této informace najíždět Hyundaie se žádostí o výměnu akumulátorů, které jim zajistí větší dojezd. >😁

("Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i30, a to za 7000 eur (192 500 korun)." A v tabulce je i30 také.) 8-s
webpaja
:yes: 😉 JJ, technický guru s megačlánkem se i na těch pár řádcích... Ale co, marná sláva 😄
kalousek
No když mluvíme o technickém guru zajímal by mě ten "naprosto lineární zátah" elektromotoru v i3, který je zmíněn v článku. Lineární zátah by totiž vyžadoval konstantní moment ve velmi širokém (nejlíp celém) rozsahu otáček, ovšem takto elektromotory v elektromobilech samozřejmě nefungují.

Takže teď nevím jestli se jednalo pouze o falešný pocit guru, nebo dostal k testu vadný nebo nějak speciálně upraveny kus. Domnívám se, že technicky zdatný redaktor by tak zásadní rozpor měl promptně vysvětlit, což se ale v článku nestalo.
MariAchi
Nesmis hledat hool na ojetyho psa v kazdem slove. Pokud srovnam pocit ze zrychleni u elektromobilu s jakymkoliv autem se spalovacim motorem, tak "linearni prubeh" je slovni spojeni, ktere kazdeho musi napadout tak nejak automaticky.
kalousek
Tak v článku je to formulované dost nekompromisně, ne že by to měl být jen pocit.

Tyhle představy jsou podobně falešné, jako když třeba hrdý majitel Tesly neochvějně tvrdi, že jeho chlouba má 600 Nm v celém rozsahu otáček. Takové dezinformace se pak rády šíří dál.
stealth01
Ja bych jednoduše ty reklamy na Hyundai zakázal. Děti z toho blbnou a dospělí koukám taky. 😄
gil54
>😁
ikarus
sranda dobrá, ale s Hnojdajem běžte do pr*ele, toto je web o slušných autech a lidech okolo nich, ne uchylárium
kesumb
Myslím, že záměna baterií u i3, kde zvládli navýšit kapacitu o cca 50% bez zvýšení rozměrových parametrů musí všem dokázat, že vývoj baterek jde kupředu. Egolf dostane v rámci facelifku také o 50% větší baterii, při navýšení hmotnosti cca 20kg. Tedy teálnej dojezd při extrémním použití bude určitě 130-150km. Běžnou jízdou pak 200. K tomu parkování na zonách v Praze zadarmo a další subvence na sebe nedají dlouho čekat. Příští druhé/třetí auto do rodiny pokud budou peníze bude právě Egolf. A konečně snad ubyde smrdutejch krámu po ulicích. Mimochodem se tvrdí, že při našem energetickým mixu se vyrovná uhlíková stopa na výrobu Egolfu/Golfu tsi někde kolem 40tis. km s tím, že u Egolfu se nepočítá s recyklací baterie (která je energeticky mnohem výhodnější než výroba nové) a u benzínu se pro zjednodušení nepočítá energetická úspora při rafinaci, kterou vzniknou jiný produkty. Celkově se ale jedná o zanedbatelné položky v řádech jednotek procent. Krom toho suveréně největším zdrojem znečištění a hluku jsou ve větších městech auta.

S 740e mám trochu problém, ocenil bych R6 motor pro plnohodnotný využití na dálnici a ideálně větší baterii, Q7 má dostat snad 18 kWh. Cayenne SE hybrid má sice V6, ale zase má relativně malou baterku. Q7 etron nikdo pořádně neviděl a zase je to s dieselem. XC90 se mi líbí koncepčně, ale 50l nádrž a také relativně malá baterka, krom toho dát do takovýhodle monstra R4 turbo-kompressor..
Prostě tyhle plug-in hybridy jsou aktuálně technologicky velmi náročný a to se projevuje na ceně a servisních nákladech.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
No.. já to čtu úplně jinak: kapacitu zvýšili o 53%... ale dojezd tím zvýšili možná až o 25%... to je dost důkaz, že vývoj baterek se nedaří...
😒

No.. ono to je dost logické, když uvážíš, že za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835. Tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem. Belgičan Camille Jenatzy překonal s elektromobilem La Jamais Contente ve tvaru připomínajícím doutník 29. dubna 1899 jako první na světě rychlost 100 km/h. Na počátku 20. století jezdilo v USA více elektromobilů než automobilů se spalovacím motorem. (wiki)

A pak byl nahrazen automobily se spalovacími motory, jako progresivnější cestou zajištění autonomní mobility.

Takže baterky už se vyvíjejí asi 200 let...