Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

Martin Vaculík
Diskuze (170)
BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na nabíjecích (plug-in) hybridech. Klíčové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Modely řady iPerformance jsou takzvané plug-in hybridy. Tedy auta s baterkou dostatečnou pro krátké městské jízdy připravená při vyšším požadavku na dynamiku okamžitě nahodit plnohodnotný spalovací motor. I po vypotřebování proudu dobitého ze sítě se chovají jako normální hybridy a při brzdění dobíjí baterky. BMW nabízí modely iPerformance v řadách 2, 3, X5 a 7. Koncept je vždy stejný – motor uložený samozřejmě podélně, za ním automatická převodovka a místo hydraulického měniče elektromotor.

Nejnovějším přírůstkem je 740e – v rozporu s označením pouhý dvoulitr. Samozřejmě že přeplňovaný, tedy s hodnotami 190 kW a 400 N.m. Elektromotor k tomu přispívá 83 kW a 250 newtonmetry, ale sčítat to nelze přímo – výkony se nepotkávají ve stejných otáčkách. Nejvíce tak oba pohony společně dají 240 kW.

Akumulátor s kapacitou 9,2 kWh nabijete normální domácí 220V zásuvkou za 2,4 hodiny. Prvních 48 km pak můžete ujet čistě na elektřinu rychlostmi do 140 km/h (režim Max eDrive), chytřejší však je nechat oba pohony spolupracovat automaticky, kdy do 80 km/h auto jezdí převážně na elektřinu, výše startuje benzinový čtyřválec (režim Auto eDrive).

Model 740e lze mít se vším, co sedmička nabízí, tedy i s prodlouženým rozvorem (Le), pohonem všech kol (xDrive) a pneumatickým odpružením. Přesně takový vůz jsme vyzkoušeli a elektromotor náramně sedl k jeho tichosti a komfortu. První start benzinového čtyřválce skoro nebyl slyšet, až maximální akceleraci provázelo klasické ržání, v luxusní třídě dost nezvyklé. Ale vydržet se to dá. Základní krátký model 740e stojí 2.575.300 Kč, což je o 93.600 Kč víc proti základnímu 740i (3,0 l šestiválec se stejnými maximálními 240 kW).

BMW i3: Nyní až 200 km

I malé dítě ví, že největším problémem elektromobilů je dojezd. Zejména když se ochladí a elektromotor nedělá žádné odpadní teplo. Energii pro topení je potřeba vzít z akumulátorů na úkor dojezdu. Pokud vycházíme ze spotřeby energie v mírném normovaném cyklu NEDC, dojede třeba běžné BMW i3 s akumulátory o kapacitě 60 Ah až 190 km. V praxi je však při střídmém používání topení, klimatizace a obvyklé dynamice jízdy jeho dojezd mezi 130 až 160 km.

Od roku 2013, kdy se karbonový elektromobil poprvé představil, se však elektrospecialistům z automobilky ve spolupráci se společností Samsung podařilo zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových akumulátorů. Stejně velká baterka o shodném počtu článků (dvanáct v každém z osmi modulů) tak nyní má 94 Ah. Teoretický dojezd se tím zvýšil ze 190 na 300 km, praktický na pěkných 200. Na začátku testovací jízdy nám palubní počítač ukázal skutečně přesně tento dojezd a v jejím průběhu klesal jen o ujeté kilometry. A to jsme si opakovaně vyzkoušeli bez diskusí skvělou dynamiku (0-100 km/h za 7,3 s) a naprosto lineární zátah 125kilowattového motoru. Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i3, a to za 7000 eur (192 500 korun). Stará baterie poslouží v zásobnících energie, nebo bude recyklována.

Připomeňme, že za příplatek 122.200 Kč lze BMW i3 vybavit range extenderem. Tedy dvouválcovým motorem o objemu 647 cm3 a výkonu 22 kW, který se samočinně nahodí a začne zásobovat baterii energií, když její nabití klesne pod 15 %. Zásoba benzinu je však samozřejmě spíš nouzově maličká: devět litrů v nádržce v přídi stačí zhruba na 150 km.

Základní technické údajei3 (60 Ah) i30 (94 Ah)
Využitelná kapacita (kWh) 19 29
Hmotnost vozu (kg) 1205 1245
Dojezd v NEDC (km) 190 300
Dojezd v praxi (km) 130-160 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 7,3
Dobíjení z 220V zásuvky (h) do 8 do 10
Dobíjení stejnosměrné 50 kW (min) 32 50
Cena (Kč) 936 000 969 800


Martin Vaculík
Diskuze (170)
23. 8. 2016 18:41
Re: elentrický nEsmysl
jako v uvadeni zavadejicich prikladu jsi mistr. mluvil jsem o prime umere ceny vyrobku a energii do nej vlozene. a fotovoltaicky panel v trznim prostredi nepokrivenem umelymi dotacemi energii do sve vyroby vlozenou nikdy nevrati. tzn. kdybys vyuzil energii na jeho vyrobu pro svou potrebu, mel bys ji vice nez ti ji ten panel za dobu sveho zivota doda. je to proste.

p.s. ze si myslel pudu coby ornici mi bylo jasne, smajlika si asi prehledl, co?
23. 8. 2016 18:31
Re: Tu "sedmičku" jsem ještě chopen pochopit...
nevsiml jsem si slova "ostatni", cimz cely svuj prispevek beru zpet. ;-)
23. 8. 2016 18:30
Re: Tu "sedmičku" jsem ještě chopen pochopit...
v jednoduchosti se da rici u benzinaku, ze s vekem (tak 10 let) odejde katalyzator a bez ohledu na euro normu podle ktere byl motor homologovan se dostanu prakticky na uroven auta bez katalyzatoru. jsou tam jeste dalsi faktory, ktere toto zhorsuji - podpalene pistni krouzky = spalovani oleje, podpalene ventily a zejmena u naftaku pak polofunkcni vstrikovace (saze).
23. 8. 2016 14:19
Re: elentrický nEsmysl
ano, a?
resim nove auto. a 535d proti passat TDI jede i zere ponekud vic... ;-)
23. 8. 2016 10:06
Re: Tu "sedmičku" jsem ještě chopen pochopit...
Takovému normálnímu jedinci, jak ho popisujete, se dříve říkalo domovní bába.
Jestli je u tebe normální, že se zajímáte, co ostatní dělají se svými penězi, tak to hovoří především o závisti.