Novinky
byla ta euforie, že na nás na západě všichni čekají s otevřenou náručí. Opustit zavedené trhy se nevyplatilo ani Jawe..
Kdyby jenom Jawě a Liazu, ale i mnoha dalším strojírenským podnikům...
Ty podniky ale byly de fakto mrtvé už léta před revolucí, existovaly jen díky plánovanému hospodářství, které je drželo na přístrojích. Záchrana Škody je malý zázrak. Žádné zavedené trhy neopustily, ty "zavedene trhy" prostě zanikly, resp. dostala se na ně západní konkurence. Jakmile se dostaly na otevřený trh, okamžité se ukázalo, že to jsou neživotaschopné molochy s nekvalitním a nekonkurenceschopnym produktem.
Lépe to napsat nešlo.
Tyhle firmy měly odbyt pouze díky omezené nabídce vozů ve východním bloku.
Mohly být dál, mohly se dotáhnout na úroveň západu, ale to by centrální plánování nesmělo být zkostnatělé. Stačí se podívat kolik nadějných projektů bylo zašlapáno. :no:
Tyhle firmy měly odbyt pouze díky omezené nabídce vozů ve východním bloku.
Mohly být dál, mohly se dotáhnout na úroveň západu, ale to by centrální plánování nesmělo být zkostnatělé. Stačí se podívat kolik nadějných projektů bylo zašlapáno. :no:
Tak nejak. Napriklad kratka kabina pro sklapec rady 100 byla vyrabena az vice nez 10 let po zacatku vyroby rady 100. Do te doby se vyrabely sklapece MTS. Stejne trable byly i s prevodovkou, pro tahace byla jen Praga 9P140, kterou treba ve Francii nechteli, tak se tam dodavaly tahace se snizenym vykonem a prevodovkou 10P80. Nebo jak LIAZ doplacel na tehdejsi kooperaci s firmou Madara ktera dodavala nekvalitni napravy. Vse je popsano ve 3 dilech knih od pana Vaclavika.
Pokial si dobre pamatam tak Madara montovala LIAZy pre Bulharsko. Napravy boli od madarskej firmy RABA.
Byly to napravy LIAZ jejichz vyroba byla castecne prevedena do Madary. Napravy Raba se dovazely jako reseni nizke kvality Bulharskych naprav.
Ale opustili. Např Tatra musela na příkaz západu zrušit ihned po revoluci velký kontrakt dodávek Tater do Lybie, který už byly mám dojem i na cestě tam.
Je potřeba si uvědomit, že jsme malá země a nemáme koule ve vládě. Dříve jsem se doprosovali Sssr, dnes se doprosujeme o povolení jiných, třeba u vývozu zbraní, atd.
To nebyl zadny prikaz zapadu, ale jednoduse to, ze zakaznik za objednan auta nezaplatil, slo o nekolik tisic aut, ktera se pak tezko prodavala jinam.
Zapad nemusela, a jak se taky prokazalo tak zadna konkurence z vychodu netizila, protoze proste byli lepsi.
Zapad nemusela, a jak se taky prokazalo tak zadna konkurence z vychodu netizila, protoze proste byli lepsi.
Jo západ byl lepší, prakticky ve všem, ovšem tak byl 2x - 20x dražší a to už pak po započítaní cenového rozdílu byl lepší tak s bídou v 60%
V praxi to ale vypadalo tak, ze se kupovaly ojete nakladaky ze zapadu vic, nez nove LIAZy.
Jo protože každej chtěl něco jiného, než čím jezdil 20 let popř to ojeté stálo méně jak ta nová Liazka.
Zásadní problém byly fatální chyby managementu a taky výběr strategických partnerů pro dodávky motorů - Steyer a Detroit Diesel nebyl zrovna nejštastnější
Zásadní problém byly fatální chyby managementu a taky výběr strategických partnerů pro dodávky motorů - Steyer a Detroit Diesel nebyl zrovna nejštastnější
Z hlediska servisu urcite, ale co jsem slysel, tal motory z Xen byly docela spolehlive drzaky, vlastne i diky svoji vysoke hmotnosti.
Kam na ty fantasmagorie chodíte? To jako nějaká politiky nebo západní zástupce jiné značky přišel do Tatry a řekl jim, že nic nesmějí vyvážet do Lybie?
Bez Němců by po nějaké škodovce na západě neštěkl ani pes,Češi by jim za to měli ruce líbat.
Já jsem shodou okolností v rámci studia strávil několik perných dní v archivu LIAZ a Desta a hrabal se v jejich účetnictví. Byly tam zajímavé věci, vč. např. korespondence mezi řediteli jednotlivých závodů. V kostce lze říct, že ta firma byla na mizině už někdy v roce 1987, když už tehdy se řešilo, že není na výplaty. V té době LIAZ sice vyráběl nějakých 7000 aut za rok, ale měl na to přes 42000 zaměstnanců, takže produktivita práce tragická.
On Liaz krom výroby aut taky dodával motory do autobusů Karosa, do hasičksých speciálů nebo těch co měli dráhy a dopravní podniky (předek kabiny z busu Karosa, zbytek Liaz) atd.
Takže těch 42 000 lidí určitě nedělalo jen 7000 nákladáků a 7000 motorů, i když přezaměstanost tam určitě byla, o tom se nehádám.
Takže těch 42 000 lidí určitě nedělalo jen 7000 nákladáků a 7000 motorů, i když přezaměstanost tam určitě byla, o tom se nehádám.
Ta cisla se mi zdaji nejaka poddimenzovana, podle me vyrabeli v druhe pulce 80.lt vice.
Spis jsem nikdy nepochopil existenci odstepnych zavodu. Proc se vyrabely tahace v Prerove, valniky ve Zvolenu, stavba na zelene louce ve Velkem Krtisi... Takhle soudruzi promrhali spoustu prostredku, ktere byly potreba v materskych tovarnach, viz BAZ.
Jestli to nebylo kvůli tomu, že se komouši snažili udržet rovnoměrně zaměstnanost v regionech po ČSSR. Takže ne jako dneska, že se všechno s-ere do Prahy, ale prostě si řekli v tomhle regionu potřebujeme práci pro lidi, tak tam postavíme fabriku. Proto jsou dneska v nepochopitelných koutech ČR bývalé státní podniky nebo už jen jejich privatizované pozůstatky.
Anebo taky, že komunisti využili staré předválečné továrny a ty nebyly nafukovací, takže pokud jsi chtěl rozšířit výrobu, musel už si stavět jinde a na zelené louce. No a ted stáli před otázkou jestli na té zelené louce stavět o 5 km dál nebo jak píšeš podpořit zaměstanost rovnoměrně a stavět holt 200 km daleko.
Avia taky měla pobočný závody, Vinoř, Kutná Hora, Ivančice, Žilina atd.
Avia taky měla pobočný závody, Vinoř, Kutná Hora, Ivančice, Žilina atd.
Škodovky prorazily i na Tour de France,takže nás tam s otevřenou náručí vítají,pokud něco umíme.Kdo vyrábí zastaralé kraksny,ten nemůže čekat,že v konkurenci západních značek prorazí.Tak to prostě v západní civilizaci chodí už po staletí a divím se,že jsou tu pořád ještě lidé,kteří to nechápou nebo spíš nechtějí pochopit.
Na Liazu řady 400 nic zastaralého nebylo, jen přišel pozdě rep. nějakého pitomce napadlo vyrábět jako první tahač místo etablovat se na poli silniční, komunální a stavební techniky.
Kabina SKL byla moderní a motory Deutz a Detroit Diesel byly od těch inovativních západních firem >😁 A v letech 90-95 byl majitel stát, takže problém byl někde jinde. Bud to měl stát někomu prodat v roce 91, nebo do toho měl nalít prachy a dosadit schopné vedení.
Jee, škodovky už se za totáče prodávaly v Kanadě, Islandu, NSR, Británii, Francii atd.
Zetor třeba taky Island, Tatry ve Francii atd
Kabina SKL byla moderní a motory Deutz a Detroit Diesel byly od těch inovativních západních firem >😁 A v letech 90-95 byl majitel stát, takže problém byl někde jinde. Bud to měl stát někomu prodat v roce 91, nebo do toho měl nalít prachy a dosadit schopné vedení.
Jee, škodovky už se za totáče prodávaly v Kanadě, Islandu, NSR, Británii, Francii atd.
Zetor třeba taky Island, Tatry ve Francii atd
To je jasné,problém byl v tom hnusném Veškrnovi,který tady v té době vládl.Kdyby byli už tenkrát u vesla Andrej s Milošem,tak by makali a LIAZ by přežil. >😁
Ano,prodávaly se tam - coby nejlevnější vozítka a ani cena pod úrovní Citroenu 2CV jim nezajistila nějaké slušnější prodeje, byla to zkrátka taková bizarnost, něco jako Tata Nano v dnešní době.-)
A kdo myslíš že to kupuje v Británii a německu dnes? Důchodci, jako druhý auto manželce, chudší třída, firmy jako auta pro techniky a řemeslníky.
Myslíš že někdo vyměnil golfa za Fabii a MB E za Superb? Asi sotva >😁
Myslíš že někdo vyměnil golfa za Fabii a MB E za Superb? Asi sotva >😁
proč srovnáváš ty české auta s o třídu větším německým? :-!
Netvár sa že nevieš, že Škodovky, sú dnes na západe imidžom aj cenou, výrazne nad francúzmi, alebo aj nad Opelom.......
Golfa mnohí vymenila za Octaviu. A Superb valcuje francúzsku a japonskú strednú triedu.
Za socíka sa Š120 v GB predávala lacnejšie ako maluch.
Golfa mnohí vymenila za Octaviu. A Superb valcuje francúzsku a japonskú strednú triedu.
Za socíka sa Š120 v GB predávala lacnejšie ako maluch.
Haha, PSA toho prodá výrazně víc jak škoda, takže netrefa.
Opel ? Ten se prodává skvěle v Číně a slušně v USA. Jako Buick - opět na něj škodovka nemá ani omylem.
Opel ? Ten se prodává skvěle v Číně a slušně v USA. Jako Buick - opět na něj škodovka nemá ani omylem.
Reč je o cene, nie o počtoch. A o Británii a Nemecku. Tak sa nevykrúcaj.
Tak Opel dělá mnohem dražší auta jak Škoda. Co třeba Insignia OPC, Cascada atd
OPC nie je auto, to je varianta. Stačí porovnať cenníky Octavia - Astra. Superb - Insignia.
Imidž Škody na západe, sa z terča vtipov, ako u nás Trabant, dostal na takú úroveň, že ju zaraďujú do porovnávacích testov s prémiovkami
[odkaz]
Imidž Škody na západe, sa z terča vtipov, ako u nás Trabant, dostal na takú úroveň, že ju zaraďujú do porovnávacích testov s prémiovkami
[odkaz]
Porovnávat si můžou co chtěj, taky sem viděl test BMW 7 v Lincoln Towncar. Samozřejmě nesmysl, neb Lincoln sice rozměrově stejně velký, ale stál 50-60% toho co bawo a byl v USA o třídu níž.
Jo, OPC je verze, škoda ale žádnou takovou nemá. Nemá už ani V6, takže kdo je prestižnější, hehe
Jo, OPC je verze, škoda ale žádnou takovou nemá. Nemá už ani V6, takže kdo je prestižnější, hehe
Jo, ceníky, Insignia OPC 1 070 000 kč, když si do toho narveš příplatkovou výbavu, vůbec není problém 1,4 mega >😁 A to sou ted slevy ještě, bývala dražší až za 1,7
A co Vauxhall.
Jediná značka GM - Opel se prodává pod 4 různými - Opel, Vauxhall, + většina modelů Buick a Holden. Co měla škoda proti Vauxhallu VXR8 v Británii? Pojd mi to povědět >😁
A co Vauxhall.
Jediná značka GM - Opel se prodává pod 4 různými - Opel, Vauxhall, + většina modelů Buick a Holden. Co měla škoda proti Vauxhallu VXR8 v Británii? Pojd mi to povědět >😁
Mě by jen zajímalo, kdo to do vás mladejch nalívá, že do r. ´89 český průmysl vzkvétal, a pak přišel někdo a v zájmu západu, USA, nebo snad iluminátů 😄 zařízl komunisty a pohřbil prosperující podniky?
I když tzv. normalizace všechno těžce zabrzdila až hodila spoustu věcí zpět a nemohlo se téměř nic rozvinout, přesto se tady vyrábělo všechno, mělo to své (nadšené) odborníky a u většiny věcí se vědělo JAK! To JAK byl velký kapitál v lidech a ten se pak nevyužil - ale naopak. Důkazem mohou být právě LIAZky na Dakaru a v Hanoveru, o nichž píši tady v diskusi pod názvem LIAZ.
Jak příznačné pro socialismus - ono se dělalo, jen kdyby to a ono, .......... mohlo být, jen kdyby tohleto a támhleto - pořád stejné řečičky. Realita byla většinou absolutně nekonkurece schopný podnik mající svůj trh jen v soc. bloku, a to ještě nucený, protože nic jiného stejně zákazník nemohl koupit.
Když např. VW kupoval Škodovku, nebo Continetal Barumku, tak jsou od nich známé výroky: "My nekupujeme fabriku, tu si dokážeme postavit, ale lidi." A obě "naše" továrny vyvíjejí pro celé koncerny. Takových případů znám víc, ale ty už neměly to štěstí.
Např. stařičký, ale celohliníkový(!), motor Škoda 1300 ccm měl tehdy nejlepší tepelnou účinnost v celém konernu VW. Taky znám takových příkladů víc - i z jiných oborů.
Např. stařičký, ale celohliníkový(!), motor Škoda 1300 ccm měl tehdy nejlepší tepelnou účinnost v celém konernu VW. Taky znám takových příkladů víc - i z jiných oborů.
Možno mal, ale bol hlučný a lenivý. Komplex vlastností, nie vytiahnutá jedna dobrá.
Niežeby som nesúhlasil, ale výroba vtedy bola orientovaná na trhy na ktoré sa mohla dostať. Teda RVHP a spriatelené socialistické krajiny. Vďaka tomu proste nebol tlak na inovácie či kvalitu výroby ako to je v prípade klasickej trhovej konkurencie. Výsledok po rozpade starého zriadenia je taký aký je. Potenciál v ľuďoch by zrejme tesne po zmene bol, nebol ale v politických špičkách nájsť týmto podnikom dobrého vlastníka. Škodovka je hádam jediná výnimka.
kam vy chodíte na kecy o nějakém opuštění nějakých trhů, nikdo nic neopouštěl, trhy byly převážně socialistické a my jsme chtěli po 89 jen platit a ne dávat na dluh a najednou naše zboží nikdo nechtěl, také se naše zboží násobně zdražilo, přestaly platit ceny vycucané z prstu na základě politických preferencí
Tak ten FOX, to uz bol dost zly dizajn na tu dobu. Keby s tym prisli v 80. rokoch, mozno by to malo uspech.
Xena / Fox (stejný design) mi přišly vzhledově nadějné a nijak zvlášť zastaralé.
Když se člověk podívá na konkurenci v letech 1997 a 1999, žádný zázrak...
Volvo [odkaz]
MAN [odkaz]
atd.
Takový Kamaz vypadá stejně v roce 2016, jako Liaz před 20lety [odkaz]
Když se člověk podívá na konkurenci v letech 1997 a 1999, žádný zázrak...
Volvo [odkaz]
MAN [odkaz]
atd.
Takový Kamaz vypadá stejně v roce 2016, jako Liaz před 20lety [odkaz]
No a dyt co na tom vymýšlet, to že dnes ty Kamazy nahrazují v těžkých podmínkách lomů, dolů, stavebních firem právě ty Liazy a Tatry není náhodou, letos už se tu prodalo 13 ojetých Kamazů, z toho 6 ks 1 rok starých - to ovšem byly lonské skladovky, takže nejetá, nová auta)
Problem Foxu ci Xeny boli motor Detroit Diesel na ktory nebolo v europe servisne zazemie a draha,casto nedokonala vyroba samotnej kabiny kde sa na skelet lepili sendvicove panely.
Ano motory byly problém hlavně kvůli tomu že Evropa na ně nebyly zvyklá a měly vyšší spotřebu, zas to byly držáky.
Problém byl halvně nedostatek peněz, na Xenu si musel složit zálohu a začli jí teprve vyrábět, koupit si skladovku bylo nemožný. Firma totiž neměla děngy co co vůbec nakoupit materiál a věci nutné pro výrobu
Problém byl halvně nedostatek peněz, na Xenu si musel složit zálohu a začli jí teprve vyrábět, koupit si skladovku bylo nemožný. Firma totiž neměla děngy co co vůbec nakoupit materiál a věci nutné pro výrobu
Aj samotná kabína, bola na svoju dobu asi až moc pokroková. Čo som sa bavil s chlapmi, ktorí jazdili s tými Xenami, tak každá bola v podstate originál. >😁
Tak dělalo se to víceméně na koleně, to samé ty některé Pragovky.
že LIAZ začal s výrobou tahače Xena, na kterou neměl odbyt a servisní sít a kde bylo výrazně těžší se prosadit na trzích, místo aby začal s řadou Fox (stejná budka SKL) a teprve po jejím rozšíření a získání určitého odbytu začít s Xenou.
A nejvíc Liaz pohřbili státem dosazení manažeři co to řídili v letech 90-95
A nejvíc Liaz pohřbili státem dosazení manažeři co to řídili v letech 90-95
na zapade ty zastaraly auta bez servisni site logicky nikdo nechtel a na vychode nebyly peníze.
nezapomínejte, ze napr rusko nam dlužilo přes 100mld korun a diky zemanoj jsme skoro o všechno prisli. a pokud vim, dnes tam jsou opet nedobytny pohledávky za miliardy...
nezapomínejte, ze napr rusko nam dlužilo přes 100mld korun a diky zemanoj jsme skoro o všechno prisli. a pokud vim, dnes tam jsou opet nedobytny pohledávky za miliardy...
Ono byly i jiné trhy, méně náročné, kde by se šlo etablovat a kde peníze byly.
Asia, Arábie, Jižní a latinská amerika, afrika. Jen se na ně správně zaměřit.
Jinak která byla ta 4tá automobilka?
Avia, Liaz a Tatra.
Myslíš polorozpadlou Pragu, kde výroba V3S skončila v Avia Letnany už za socíku, někdy v roce 1988 a dál to vyráběly jen vojesnké opravárenské podniky? A vývoj UV-80, který se ale nepovedlo do roku 1990 dokončit, takže Praga sama ve svých závodech vlastně žádné auto nevyráběla?
Praga se naopak probudila až po revoluci a měla zajímavou řadu Alfa, Grand a NTS a předtím tu úspěšnou UV-80.
Bohužel úspěchy v Truck Trialu nedokázali zužitkovat, částečně i vninou státu a podniků, co radši kupovali předražené Unimogy, Dennisy, Magirus-iveco, místo aby na údržbu komunikací zeleně, hasičské speciály atd kupovaly domácí Pragy.
Asia, Arábie, Jižní a latinská amerika, afrika. Jen se na ně správně zaměřit.
Jinak která byla ta 4tá automobilka?
Avia, Liaz a Tatra.
Myslíš polorozpadlou Pragu, kde výroba V3S skončila v Avia Letnany už za socíku, někdy v roce 1988 a dál to vyráběly jen vojesnké opravárenské podniky? A vývoj UV-80, který se ale nepovedlo do roku 1990 dokončit, takže Praga sama ve svých závodech vlastně žádné auto nevyráběla?
Praga se naopak probudila až po revoluci a měla zajímavou řadu Alfa, Grand a NTS a předtím tu úspěšnou UV-80.
Bohužel úspěchy v Truck Trialu nedokázali zužitkovat, částečně i vninou státu a podniků, co radši kupovali předražené Unimogy, Dennisy, Magirus-iveco, místo aby na údržbu komunikací zeleně, hasičské speciály atd kupovaly domácí Pragy.
Ucelnou podporu domacich produktu, i v pripade, ze plne dostacuji myslim nelze od ceskeho naroda ocekavat.
ja se obavam, ze cesky automobilky (a obecne cesky firmy) po 40 letech sociku na to nemely silu ani zkusenosti.
a orientace na méně vyspele trhy nikdy nic dobryho neprineslo
ano, myslel jsem pragu, ale jak pises, ta auta uz vlastne davno nevyráběla, takze vlastne 3
a orientace na méně vyspele trhy nikdy nic dobryho neprineslo
ano, myslel jsem pragu, ale jak pises, ta auta uz vlastne davno nevyráběla, takze vlastne 3
Některé firmy z těch zemí 3 světa dodnes žijí. Kam myslíš že e😜eduje takový ukrajinský Kraz, naše Tatra, Kamaz, ale i někteří západní, čínští nebo američtí výrobci...
Ono furt platí že za jeden Mercedes sou 2 tatry a 3 Kamazy a že ten Kamaz tam půjde snadněji opravit než ten Mercedes. A to tam furt hraje roli.
Ono furt platí že za jeden Mercedes sou 2 tatry a 3 Kamazy a že ten Kamaz tam půjde snadněji opravit než ten Mercedes. A to tam furt hraje roli.
no ano, prodavat podobnou věc za 1/2 ceny znamena ve svým dusledku petinovy vejplaty.
nezda se mi, ze tohle k necemu dobrymu vede...
nezda se mi, ze tohle k necemu dobrymu vede...
Ony náklady na práci budou asi jiný v Tatarstánu a Kopřivnici než v USA a Německu. A pokud nakupuješ motory a nápravy a převodovky, tak to zvládne montovat po zaškolení i cvičená opice. A na vývoj kabiny a podvozku nebotřebuješ 500 inženýrů
jestli to mam chapat tak, ze ty ses spokojenej s koprivnici (a ceskou ekonomikou) na urovni tatarstanu a cvicenych opic, tak ja spis pokukuju po usa a nemecku.
Ale jistě že jsem pro platy jako na západě a technologickou úroveň na špičce, ale pokud nemam peníze na to tak důkladně modernziovat závod, tak lepší produkovat méně moderní stroje než neprodukovat nic.
A druhá věc je že ty auta na špičkové úrovni přeplněné elektronikou velmi často neprojedou to, co ty jednoduché a robustní.
Viz ta posmívaná Buchanka. Furt je o ní zájem, tak se furt vyrábí. Šoupli do ní jinej motor, předělali interiér, umí tam nacpat nezávislé topení, klimu, vyhřívané sedačky atd ale pořád je to jednoduchý stroj za málo peněz co projede skoro všude. A pořád ho kupují
A druhá věc je že ty auta na špičkové úrovni přeplněné elektronikou velmi často neprojedou to, co ty jednoduché a robustní.
Viz ta posmívaná Buchanka. Furt je o ní zájem, tak se furt vyrábí. Šoupli do ní jinej motor, předělali interiér, umí tam nacpat nezávislé topení, klimu, vyhřívané sedačky atd ale pořád je to jednoduchý stroj za málo peněz co projede skoro všude. A pořád ho kupují
Kecáááš.
Keď sme kupovali sypač, najdrahší MAN, potom TATRA a čuduj sa svete, Mercedes bol druhý najlacnejší, podmienka rovnaká nástavba a radlica, porovnatelný výkon, váha, prevodovka...
A do lomu sme skúšali TATRU ale po vyhodnotení to vyšlo tak, že spotreba na tonu bola tak vysoká, že vyvážila vyššiu cenu kĺbového dumpra, záruku a náhradný stroj nedostanš, že by prišiel servis a opravil ti auto v lome, nato zabudni. To, že musíš mať korbu z hrubšieho materiálu ( aj keď je to hardox, ale 10 m je málo ) . to, načo potrebuješ 2 tatry s 2mi vodičmi, uvozíš v pohode jedným 40 t dumprom. Tatry šoféroali vodiči predajcu, aby neboli skreslené výsledky. Dobrý dumper vydrží minimálne 20.000 Mth bez opráv motora, prevodovky, náprav, v podstate len 500vkový servis. A môžeš to porovnávať aj s inými autami do "ťažkých podmienok".
Keď sme kupovali sypač, najdrahší MAN, potom TATRA a čuduj sa svete, Mercedes bol druhý najlacnejší, podmienka rovnaká nástavba a radlica, porovnatelný výkon, váha, prevodovka...
A do lomu sme skúšali TATRU ale po vyhodnotení to vyšlo tak, že spotreba na tonu bola tak vysoká, že vyvážila vyššiu cenu kĺbového dumpra, záruku a náhradný stroj nedostanš, že by prišiel servis a opravil ti auto v lome, nato zabudni. To, že musíš mať korbu z hrubšieho materiálu ( aj keď je to hardox, ale 10 m je málo ) . to, načo potrebuješ 2 tatry s 2mi vodičmi, uvozíš v pohode jedným 40 t dumprom. Tatry šoféroali vodiči predajcu, aby neboli skreslené výsledky. Dobrý dumper vydrží minimálne 20.000 Mth bez opráv motora, prevodovky, náprav, v podstate len 500vkový servis. A môžeš to porovnávať aj s inými autami do "ťažkých podmienok".
Tak porovnávat Tatru s dumperem je nesmysl, můžeš porovnávat dumpery mezi sebou. Tatra v lomu ste mohli provnávat s Mercedesem, Ivecem, Manem, Scaniií, Volvem atd.
Mercedes byl nejlacinější, dokdu jste neviděli účty za servis a náhradní díly vid >😁
To známe, to bude jak tiskárny. Pane špičková tiskárna, barevná, xyz stránek za minutu, umí všechno možné za 35 000. No jo, ale toner stálo 35% víc a vjýezd firmy a hodina práce 2x tolik >😁
Mercedes byl nejlacinější, dokdu jste neviděli účty za servis a náhradní díly vid >😁
To známe, to bude jak tiskárny. Pane špičková tiskárna, barevná, xyz stránek za minutu, umí všechno možné za 35 000. No jo, ale toner stálo 35% víc a vjýezd firmy a hodina práce 2x tolik >😁
dobre😒br />
vem M-B a Tatru.
stejna konfigurace, stejny motor, stejna tonaz atd, proste konkurencni auta.
porovnej hodinovou cenu autorizovanyho servisu, porovnej spotrebu, porovnej zaruky jaky ti nabidnou obe znacky, servisni smlouvy a klidne i jednotlivy ceny nahradnich dilu. Jediny dva duvody, proc koupit tatru jsou pouze: Nepatrne vetsi komfort pro posadku diky podvozkove koncepci tatry a.... a patriotismus (ktery ale sam vlastne chapu).
Nic vic.
To co pises nahore jsou bohapuste lzi. Nic o tom nevis a jen kecas, nebo bohuzel vis a zcela zamerne lzes
stejna konfigurace, stejny motor, stejna tonaz atd, proste konkurencni auta.
porovnej hodinovou cenu autorizovanyho servisu, porovnej spotrebu, porovnej zaruky jaky ti nabidnou obe znacky, servisni smlouvy a klidne i jednotlivy ceny nahradnich dilu. Jediny dva duvody, proc koupit tatru jsou pouze: Nepatrne vetsi komfort pro posadku diky podvozkove koncepci tatry a.... a patriotismus (ktery ale sam vlastne chapu).
Nic vic.
To co pises nahore jsou bohapuste lzi. Nic o tom nevis a jen kecas, nebo bohuzel vis a zcela zamerne lzes
prečo je porovnávanie s dumprom nesmysl ? Preto, lebo je nákladné auto pre ťažbu pár stotisíc ročne drahšie riešenie ? Máš pravdu, ale chcel som to vedieť presne. Porovnávali sme aj IVECO, MB. A aj dumpre medzi sebou. Parametrom sú náklady na tonu.
Ty si asi ešte do firmy auto nekupoval, viď 😉 Cena za servis na počet Mth je predsa v zmluve, poruchy ? záruka. Čo by ma mohlo prekvapiť ? Len to, že to môže byť týždeň v poruche, to by bolo zlé. Máš pravdu, garantovať náklady na servis bol u nákladných problém, u dumpra nie. Pravda sa ukáže až pri podpise zmluvy, klučkovanie nad ponukou....
Ty si asi ešte do firmy auto nekupoval, viď 😉 Cena za servis na počet Mth je predsa v zmluve, poruchy ? záruka. Čo by ma mohlo prekvapiť ? Len to, že to môže byť týždeň v poruche, to by bolo zlé. Máš pravdu, garantovať náklady na servis bol u nákladných problém, u dumpra nie. Pravda sa ukáže až pri podpise zmluvy, klučkovanie nad ponukou....
prosím co to pises za blbosti? Vem cenu jednoho Arocse v podobny specifikaci jako bude nova Tatra Phoenix Euro6. Cena temer stejna.
Lzes!
Lzes!
Jak je to s Phoenixem nevím, ale TerrNo.1 bývalo o dost levnější.
Testovali sme JAMAL a možno Terrno, už je to 7 rokov.... a dumper fachá bez porúch
Jamal byl hlavně pro ruské trhy, tady je jich málo. Fachá, coby nefachal. Věřím.
Od koho ho máte? Caterpillar?
Od koho ho máte? Caterpillar?
máme Cat aj Komatsu kvôli spoľahlivosti a servisu ( sem tam aj niečo iné ale servis a spolahlivost... ), JAMAL sa skúšal kvôli tej udávanej robustnosti a preto, lebo v niektorých lomoch jazdil. Ani po skúškach nám nie je jasné, prečo ( v lome býva tvrdý podklad a v mäkkom prejde viac ten kĺbák, vo Švédsku jazdili aj po ceste...) Nie každý stroj vydrží 5000 hodín ročne 5, 6 rokov...
Tak v rusku asi ocenovali průjezd sněhem a blátem a že měl vyhřívanou korbu výfukovými plyny do mrazů (nepřimrzl náklad). Jako dumpery tam maj Belazy, tak pro tyhle účely ho asi nechtěli
na YouTube ťažký ruský offroad na Sibíri a len jednu jedinú tatru 815 som videl ( zaskočilo ma to, čakal som väčšie zastúpenie tatier ), skôr oceňujú vlastné vozy a krazy. Dumpre majú nielen Belazy...
tak ty videa na youtube sou hlavně starší mašiny, tam maj ještě ZILy 157 (akorát některé maj už jiný motor, místo benálu maj diesel) . Z novjěších je tam akorát občas vidět kamaz. Tatry hodně dělaly stavby, ropovody, plynovody atd za totáče a pak to kupovali i po 91 soukromé a státní firmy
a někdo zase staré režimy.Já patřím do toho prvního kmene a velká část diskutérů na Auto cz. zase do toho druhého.
Ale někdo zatím zase hledá temné imperialistické síly,které ubližují Slovanům.Konspirační teorie dorazily i do diskuzí na Auto cz. >😁
Protože je těžké si přiznat, že zákazník (tedy ten, který platí) dává přednost konkurenci a peníz tedy putuje jinam než na můj účet.
To bylo tvrdý šok pro celou produkci RVHP, která se udržovala při životě zoufalými dotacemi a soudruzi se navzájem plácali po zádech, jak jsou dobří. Následně vystaveni tržní konkurenci po splasknutí bubliny zjistili, že poslední musí zavřít a zhasnout světlo.
To bylo tvrdý šok pro celou produkci RVHP, která se udržovala při životě zoufalými dotacemi a soudruzi se navzájem plácali po zádech, jak jsou dobří. Následně vystaveni tržní konkurenci po splasknutí bubliny zjistili, že poslední musí zavřít a zhasnout světlo.
1. Dakar v 80.-ých letech😒br />
Pamatuji si, jak říkal v rádiu konstruktér LIAZu a závodník Dakaru Ing. Fencl, jak za liazáky přišli do etapového depa lidi od Mannu a Mercedesu a ptali se: "Co to je za auto?" A když jim řekli" Naše", tak nevěřili a ptali se: "Odkud máte nápravy, motor, .... ?" Koukali s udivením a říkali, "To auto má velmi povedené funkční vlastnosti".
Xsena v Hanoveru - v 90.-ých letech😒br /> Když se tam vystavovala, chodili lidi od Mannu, Mercedesu, Volva, Scanie, Renaultu, ... a obdivovali ji (prolézali). Byla zajímavě a neobvykle pěkně vytvořena tak, aby šla snadno montovat v rozvojových zemích.
Naši vládní činitelé, kteří tam byli, se na ni podívat nepřišli.
Nad LIAZkou visela nevole k pokačování výroby.
Xsena v Hanoveru - v 90.-ých letech😒br /> Když se tam vystavovala, chodili lidi od Mannu, Mercedesu, Volva, Scanie, Renaultu, ... a obdivovali ji (prolézali). Byla zajímavě a neobvykle pěkně vytvořena tak, aby šla snadno montovat v rozvojových zemích.
Naši vládní činitelé, kteří tam byli, se na ni podívat nepřišli.
Nad LIAZkou visela nevole k pokačování výroby.
přijde mi, že nejrozumější věc, co mohl Macík udělat, když koupil práva na Fox a Xenu by bylo otevřít podnik na ně ne u nás ale někde v Číně, spolu s partnerem. U náš držet maximálně R and D a prodávat ty náklaďáky do komunálu po východní evropě.
Měl jsem MTS, i spředkem, 100, 110, 150, 250. A tak mohu celkem odpovědně a zasvěceně prohlásit, že jsem rád, že už je nemám. Větší klumprt snad ani neni možný vymyslet. Je dobře, že to přestali dělat. Vůbec mne nepřekvapuje, že to celý krachlo.
K tomu ani není co dodat. Co se týká LIAZu a jiných, tak je to tak, jak se tady většinou píše. Zastaralé, nemoderní, nekonkurenceschopné. Ale v podstatě to měli v rukou sami lidé, počínaje zaměstnanci a konče pravověrnými Čechy, jako zákazníky. Na rozprodeji skladové nadvýroby NA LIAZ ovšem pár lidí, co věděli, že je vše ztraceno vydělalo pěkný peníz.
Jinak by se slušelo zmínit, že TEDOM neskončil, ale dál produkuje motory na CNG např do autobusů.
Řada 100 byla v 70 a 80 letech dost konkurenceshopná s řadou západních značek. V 90. už samo nee, gro je v tom že místo Xeny se měl v roce 1996 začít vyrábět Fox.