Novinky

Zpět na článek

Když se konstruktéři utrhnou: Desítka technických unikátů

24 komentářů

wlken
Boxer má každou ojnici na zvláštním klikovém čepu,a protilehlé písty chodí vzájemně k sobě a od sebe, kdežto V-motor s úhlem 180° má ojnice protilehlých pístů na společném čepu a tak písty chodí souhlasně doleva a doprava... 😄

[odkaz] - obrázek
wlken
Podle tohoto obrázku to boxer je [odkaz]
wlken
Dovolím si upřesnit, že originalita tohoto Citroenu nebyla v pohonu předních kol,ani v umístění převodovky před nápravou a motoru za nápravou - tohle uspořádání používaly ve stejné době třeba české Aerovky a Jawa Minor, ale v použití samonosné karosérie a nezávislého odpružení zkrutnými tyčemi.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Nebulvární článek :yes: :yes: :yes:
Pěkné a zajímavé.
I když to nemůže být zajímavější, než způsob testování stahování oken Kodiaqa v mrazu.
frite
Děkuju za objasnění..
Karlll
Podobně bych take vyskrtl 918. Neprijde mi to nic extra z tech. hlediska. Hybridnich supersportu je spousta a nektere maji i vice el. motoru jako napr. NSX.
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
Tomas Dusil, auto.cz
Zdravim. Ano šestiválec u Alfy Romeo se dával napříč (155, 164, 166, 156 aj), ale bylo to V6, nikoliv R6. V6 napříč není nic divného. To měla snad každá automobilka v 90. letech. Ale řadový šestiválec napříč je docela unikum. A co teprve V8 napříč - Lancia Thema a Volvo S80 Mk2. 😄 K tomu boxeru. Skutečně každý motor s protiběžnými písty není boxer. Záleží na konstrukci klikového hřídele jak zde někdo píše. Třeba motor Porsche 911 Boxer určitě není a ani sama automobilka to za něj tuším nikdy nevydávala. Kdyžtak mě ale opravte.
Avatar - sargis
sargis
aby mi niekto jednoducho vysvetlil, preco motor Ferrari so 180° rozovretim valcov nemozeme oznacit ako boxer. Dik.
Tranai
Vlastně mě napadá, že každý plochý dvouválec bude asi také vždy boxer a naopak. Tak to bude výjimka 😄 U čtyřválce to platit nebude.
Tranai
Mám zato, že každý boxer můžeme označit jako plochý motor (tedy s rozevřením válců 180). Ale ne každý plochý motor je boxer. Je to dáno odlišnostmi v klikové hřídeli a pořadím zapalování. Asi jako každé šumivé víno není šampaňské, ale každé šampaňské je sumivé. Je to rozdíl, ale spoustě lidí je to jedno. 😄
kalousek
Musím konstatovat, že provedení 4x4 se dvěma hnacími hřídelemi dopředu a dozadu u Nissanu GTR nebo Fordu RS200 je daleko účinnější a konstrukčně čistější než ten dvoupřevodovkový nesmysl ve Ferrari FF. Takže do sbírky kuriozit bych místo GTR a Fordu dal spíše to FF.
sudik
Neuváděla? Vždyť podle toho motoru pojmenovali i celé auto - Boxster (BOXer roadSTER).
Jinak to samozřejmě konstrukčně boxer je, jak již bylo řečeno.
Avatar - AUDIRS6
AUDIRS6
Este jeden unikat si dovolil aj Chevrolet: V modeli Epica pouzival tiez R6 priecne.
Chvilu sa to auto predavalo aj tu a bolo v testoch, ale zeby boli testeri z toho motora nejaki uchvateni..., to teda nie. ;-\
_MT_
Z těch tří konfigurací, které jsi uvedl, je podle mne správně jen dvanáctiválec. Ani plochý osmiválec není zrovna kultivovaný (je to konfigurace vhodná tam, kde na kultivovanosti nezáleží).
Avatar - eLzyx
eLzyx
aby nebyl, když je to v podstatě pravnuk flat 4 boxeru z Brouka, pokud se nemýlím.
Avatar - eLzyx
eLzyx
na tom řadovém šestiválci je zajímavé i to, že jeho konstrukční délka je o 1mm menší (někde se uvádí o 3mm větší), jak u pětiválce Volvo.
Avatar - wakantanka
wakantanka
si ma predbehol :yes:
Avatar - sargis
sargis
Díky :yes:
Avatar - Dzakobo
Dzakobo
Boxery to jsou, jak správně píše wlken. Ono nebýt to boxer, tak se ten motor, co se týče vyvážení, chová jako řadový tříválec >😒] , protože má lichý počet párů (protilehlých) pístů. Aby byl "neboxer" přiměřeně vyrovnaný, musí mít počet válců 4/8/12 atd., i když u té čtyřválcové konfigurace by to bylo také zlo, jak by sebou ten motor házel.
wlken
On to tam autor zapomněl napsat,ale u toho Volva je jedná o ŘADOVÝ šestiválec,a ten je v umístění napříč opravdu unikát, vždycky jsou to véčka 😄
Avatar - Blue Sun
Blue Sun
Nebyl ale Busso vidlicový šestiválec oproti řadovému u Volva?
frite
Rozhodně se nepovažuji za odborníka na automobilovou historii, ale nedával se šestiválec napříč masově už u Alfy? Myslím Busso v jeho různých objemových modifikacích.
Co mi tam naopak chybí je Hydractive od Citroenu - už proto že si ho zatím lze koupit - příští rok asi naposled... ;-\
Tranai
Tak 😄
Sleeper
V textu to ale uvedeno je 😄