Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Jak šel čas se Škodou Octavia: Průkopnici k dvacetinám

31 komentářů

michalpneu
No jo, je to přesně tak jak píšeš. octavie I,byla opravdu jednička. Každá další už byla jen druhá a bude to jen horší. Já si dodnes pamatuju, když ji rodiče přivezli domů. Tehdy si pamatuju, že se táta toho TDi 66 kw bál, protože předtím jsme měli favorita a na tehdejší dobu neskutečně vybavený Fiat Ulysse, což byla kvalitativně nehorázná srágora. v 70 tis. km tam byl druhý origo výfuk a doslova shnilá ramena.😁
A táta uvažoval, že ho vyměníme za feldu v combiku. A tak jsme se na ní šli kouknout a tam před salonem stála SLX TDI 66 kw, klasická stříbrná se střešním oknem a ostřikovačema na světlech a tak jsme se svezli a rodiče pak za všechny uspořený prachy koupili octavii. Tehdy za dost neuvěřitelných 560 tis.
Ale sloužila nám poctivých 15 let a ujela 300 tis. km bez prakticky žádné závady. Co byl ale problém byl rez pod víčkem nádrže a přední blatníky. Ale jinak super auto.
Dodnes je mi to líto, že nám ji rozsekal na Spořilově plně naložený mix, který si nás nevšimnul a byla to totálka. Sice v malý rychlosti, ale 32 t je 32 t😄

Ale popravdě pořád koukám po inzerátech, kdyby se tam nějaká pěkná zachovalá našla, že bych si ji dával dohromady, aby byla jako z fabriky. Ale ty auta v bazarech už jsou totální šroty.

A je to jak píšeš, dostali jsme se do doby, totálního konzumu, kdy je vše stejné. Podívej se třeba jakou cestu urazil trh mobilních telefonů a jak pěkné a propracované designově byly telefony před 15 lety a co je to za plečky na jedno brdo dneska. A tak je to bohužel i s autama. Ta doba už se nikdy nevrátí. Na druhou stranu naše generace před 20 lety říkala o současných autech tehdy to samé.
holden_holden
v okne o autosalonu tenhle 20 let starej vergl?
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
tedy starší jak ty co >😁
Avatar - JirkaV8
JirkaV8
O1 po face v kombíku na litých je dodnes nejkrásnější Škodovka. To auto je legenda jak Coca-cola nebo Elvis. :yes: :yes: :yes: Dneska mě jen mrzí, že jsem na ni tehdá ještě neměl. Vždycky když to někam přijelo tak svět byl rázem o malinký kousíček hezčí 😄
Strober
a přitom je to akorát nafouklý golf...podvozek tragický, rozvor krátký, převisy jak autobus, vzadu málo místa, no hlavně, že to má kufr na 3 mrtvoly...
schimmer83
I po tech 20 letech to auto vypada hezky. Dodnes si na tu "udalost" vzpominam. Bylo mi 13 let a skutecne tim zila cela republika. Skoda, ze v clanku nejsou nejake fotky z vyvoje. Ale ty z prvnich testovacich jizd jsou skvely. A poznamka o tom, jak lidi chodili s igelitkama penez, aby si mohli koupit neco lepsiho, nez pohrobky socialisticke ekonominky, je taky pravdiva. Zvlastni, ze tolik lidi si dneska styska po starych casech. Skvely clanek, redakce.
Avatar - twistedTSD
twistedTSD
Tvrzení v posledním odstavci je dost...odvážné. Nejdostupnější byla Octavia jako Tour, nebo ještě lépe Tour II. O1 ale jako nová určitě nebyla zrovna typickým vozem obyčejných českých rodin, už jen s přihlédnutím k tehdejším mzdám, jak píše peterle.
peterle
Obyčajný človek si vtedy mohol s biedou dovoliť novú Feliciu. Priemerná mzda v Česku bola ca 10 tis. Dnes stojí lepšie vybavená octa fresh 434 tis a priem. mzda je 28 tis
Petrko
Tobě bylo třináct a víš čím v té době žila celá republika? OMG, to jsou žvásty. Ty jsi ve třinácti sjel celou republiku a dělal rozhovory s lidmi čím žijí? Garantují ti že ty jsi byl možná vyplašený s nové Škody a svého pubického ochlupení které ti začínalo růst, ovšem značné části národa bylo obé šumafuk.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
až neuvěřitelné diletantství při příchodu nového modelu. Ale taková byla doba, všichni se teprv učili... Tou dobou doslova nemyslitelné, že by to Octavia dotáhla mezi TOP10 v EU...

Octavia přitom ve výrobě urazila obrovský kus cesty. Od prvních naprosto mizerných motorizací 1.8 a 1.6, přes vynikající 1.8T nebo 1.6 MPI až po legendární 1.9 TDI. Stejně jak přicházely motorizace, zlepšovala se kvalita a spolehlivost i výbava a z původního mizerného nespolehlivého pokusu se vybrousil diamant českého automobilového průmyslu.

Škoda dodnes nic lepšího, než Octavii I FL nevyrobila. Robustní, vzhledově nestárnoucí a nadčasové auto s vysokou trvanlivostí a spolehlivostí. Auto neuvěřitelně univerzální a praktické.

Bohužel, postupně to šlo od příchodu Octavie II od 10 k 5 a dnes je z Octavie konzumní pekáč na úrovni ostatních. Nicméně prodeje jdou, automobilka si může mnout ruce. Západní svět je na konzumní pojetí stavěný, takže Octavia je přesně taková, jakou si dnešní svět žádá.

Auto, které při řádné údržbě i po takřka 20 letech a statisících najetých km dokáže se ctí plnit funkci rodinného vozu, a zdaleka se nepřiblížila konci ekonomické životnosti, už Škoda zřejmě nikdy nevyrobí.

Octavia I, to NEJ co kdy Škoda vyrobila :yes: :yes: :yes:
XTad
A dneska nejsou na sidlistich octavii mraky? Proste s tehdejsim platem byla octavia nedostupnejsi, nez dnes. Jasne, treba se nejezdilo tolik na dovoleny, neutracelo se za mobily, pocitace, tablety atd., kazde dva roky, takze zbylo vic penez na auto, ale stejne.
Avatar - Joky
Joky
Přemýšlel jsem čisté filosoficky co by se stalo, kdybych
najmul hackera a za každý článek o Škodovce zablokoval na hodinu server. Kolik minut by asi byl denně v provozu a co by dělali ti lokajové VW z redakce?
TomasPT
To auto bylo nakresléne v geniálním designu. Nenadchlo, v té době byla mnohem krásnější auta (třeba E46), ale zase ani nebylo takové, že by designově zestárlo. Ano, na začátku byla palubní deska dost hnusná, ale její sjednocení do té novější verze tomu autu dost prospělo.
Jediné, co tomu chybělo, tak asi někdy v průběhu výroby natažení rozvoru. Ta prodloužená verze pro vládu, kdyby byla pořešená trochu lépe, než navařeným sloupkem...

Octavie TOUR se sportpaketem i dneska způsobí, že se za tím autem otočím.

Jsem zvědav, jak se bude za dvacet let mluvit o aktuální produkci škodovky.
Arese
Octavia I byla v novobodé historii skutečně přelomový model a to samé samozřejmě platí o motorizaci českého národa - po mnoha desetiletích se objevila Škodovka s na svou dobu špičkovým designem a v silnějších verzích i s pěknými jízdními výkony. Určitě se jednalo o auto s mimořádně nadčasovým designem (třeba její rozkročení kol až k samotným okrajům blatníků jí muže současná generace jen trpce závidět) a dlouhověkou technikou, která se u dnešních vozů bohužel už nepoužívá. Ale...
Na druhou stranu ale v zájmu objektivity je třeba říct i řadu méně příznivých zjištění - původní přístrojová deska byla tak mimořádně nepovedená, že ji výrobce musel brzy kompletně přepracovat, a to rozhodně není obvyklé. Další velký problém se jmenoval motor 1.8 20V, který měl tak vysokou spotřebu a malý zátah odspodu, že se u něj musela dělat revize sání a nový program řidící jednotky... Také jízdní vlastnosti byly (kvůli mimořádně nepříznivému poměru rozvoru a převisů) hodně dobrodružné, zejména když byl gigantický kufr více naložený a žádná modernizace to nemohla změnit. Ale hlavní průser se jmenoval prostor pro nohy zadních cestujících. Fakt, že první ročníky ho měly citelně méně, než o třídu menší Felicia, je neomluvitelný a postupné zeslabování předních a zadních opěradel pomohlo jen málo.... :-! Dodnes jsem nepochopil, proč tehdy VW svojí nejmodernější platformě s velkými podběhy nadělil již tehdy směšný rozvor 2513 mm... :-!
Petrko
Srovnávat Octavii s Coca Colou nebo Elvisem je stejně úchylné jako bylo tehdy vychvalování jízdních vlastností tohoto nepodarku českými novináři. V článku se píše že často Octavie bouraly a vysvětlují to tím že čeští řidiči nezvládali tak výkonné auto. Jsou to kecy, v době kdy se začal prodávat tento krám se záludnými jízdními vlastnostmi (díky krátkému rozvoru a dlouhým převisům karoserie, hlavně tomu zadnímu) se tady už nějakou dobu prodávaly daleko výkonnější vozy.
Makovnik
V case ked Okta ver.1 prisla na trh sme doma mali Cromu 2.0ie, auto dizajnovane v roku 1987, r.v. 1990 v strednej vybave.
Humbuk, ovacie a jasanie okolo Okty boli pochopitelne, ak ju porovnavame s predchadzajucimi pocinmi este (post)socialistickej Skodovky ako Favorit a mierne sluzobne mladsia Felicia. Okta bola rigidnejsia, pohladnejsia a citelne stabilnejsia po kazdej stranke (aj voci pochrumaniu hrdzou). No humbuk je nepochopitelny, ak ju porovname uz len s tou, technicky takmer 10rokov starsou Cromou.
Croma bola lepsia podvozkom, motormi, vybavenim (este okta roku 2000 op FL nemala taku moznost dovybavenia), o priestore na sirku a dlzku ani nehovoriac. Tiez mala lepsi interier a materialove vyhotovenie.
Sice Croma bola auto strednej triedy, no 10 rokov starsie auto je zhruba na urovni rovnakej triedy ako jeho mladsi naprotivok, kedze poslednych 30rokov sa auta znacne nafukovali. Napr. dlzkou boli takmer rovnake asi z rozdielom 15mm, razvor ma Okta mensi a sirku takmer identicku, vysku detto.

Tzn. vtedajsie halo mi pripadalo uplne absurdne a uletene.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Znovu - Octavie si prostě rodiny dnes nekupují, protože je příliš drahá. Promluv si s prodejci. Když u rodiny jdou pro nějakou Škodovku, pak je to Fabia nebo Rapid.
A Octavie, co jsou, jsou vesměs služební.
michalpneu
No on pravdu má, ale Ty ne. Podívej se na tu dobu, co jezdilo a v jakém stavu byla škodovka. Oni z toho, co ji prostě VW dovolil a dal za technologie z toho auta tehdy vytřískala maximum. Vždyť ji vyvíjeli od roku 93 a podívej co v té době jezdilo za auta. Ona cílila tehdy hlavně na Renault Laguna, což bylo tehdy nádherný auto a osobně tehdejší lagunu považuji za nejhezčího renaulta, který jezdil. S každou další generací už to bylo bohužel jen horší.

O nějaké poruchovosti nemůže být řeč, to, že praskla stahovačka je z dnešního pohledu komická závada. Centrál fungoval uplně bez problémů a to mi prošli rukama 3 octavie a nikdy nebyl problém. Vyjma výměny zámku, který mi rozštípali zloději.
A ty vlastnosti na tehdejší dobu byly hodně nadstandartní. Na tehdejší dobu octavie seděla jak přibitá. To, že benzíny plavali ve vysokých rychlostech bylo dáno bohužel nižší váhou motoru na předku, TDička seděli jako kráva.

Ale hlavní výhodou byla výborná povrchová úprava a kvalita laku. Dneska projedeš myčkou s novým autem a už jsou tam vlásečnice, tehdejší laky byly daleko kvalitnější, než teď a je úplně jedno jaký auto si koupíš.
A hlavně ta octavka nerezla, vyjma podběhů v blatníků a u prvních pod víčkem to auto bylo bez koroze. Podívej, kde jsou tehdejší mergly a bavoráky, ty už mají zrezlý úplně všechno i nosný části.

Musíš se na to koukat tehdejšíma očima a ne z dnešního pohledu.
kilem
Octavia jako taková byla v 60 letch tohle nese jen jeji název techniku nikoliv. Znáček jen z nouze tak česky řidič jsi koupí zase golfa jen v lehce upravene předni masce a zadni části ww
Kharl.ANTIDIESEL
jj
NENÍ VĚTŠÍHO RAKOVINOMETU [odkaz] NEŽ 😒br />
VW ŠÁDE TDI bez filtru DPF [odkaz]
>😒]
>😒] >😒]
>😒] >😒] >😒]
>😒] >😒] >😒] >😒]
>😒] >😒] >😒] >😒] >😒]
>😒] >😒] >😒] >😒] >😒] >:-[] :no:
T.E.S.L.A už na ACZ serie
To auto nebolo pekné ani keď bolo nové. Vo svojej dobe to bola najmodernejšia škodovka, ale pekné autá vyzerajú inak. Prvý model Octavie asi nakrájali z plastelíny nožom a potom utľapkali hrany trochu do guľata, to je celý dizajn. Prvá palubka bola tragická aj na tú dobu, hlavne v tých lacnejších verziách.
Petrko
Ne, nemluvím mimo mísu. Ovšem váš příspěvek je opravdu síla. Za prvé nikde nepíší že lidé nebourali i se silnějšími vozy. Když už jste použil to BMW zůstaneme u něj. Pokud někdo v BMW boural tak proto že jel velmi vysokou rychlostí kterou nezvládl, u Octavie stačilo naložit kufr který k tomu vybizel a díky krátkému rozvoru a fyzikálním zákonům se jízda stála dobrodružstvím v o řád nižších rychlostech než s tím BMW. Za druhé mi prosím prozraďte kde kvalitou Octavia I překonává Focus I ?
XTad
Takze dnes si ji rodiny nekupuji, ale drive, kdy byla drazsi, tak si ji kupovaly? Nebo se skutecna kupni sila rodin od devadesatych let o tolik snizila? A drive sluzebni octavie nebyly? Kazdopadne je logicke, ze pokud octavku dostanu v praci, tak uz si druhou domu nekoupim.
kilem
přesne tak ,ale budou ti říkat ,že je to škodovka.To sáme superb..passat ,fobia alá polo...bora ,yeti tiguan ,kodiak tuareg toje vyroba jak stehno opravdu udelala škodovka krok jeden vágen střída druhy
Krtek_no1
Jedničková Okta se mi vždycky líbila. Po faceliftu s čirýma světlama bych si jí doved představit vyrábět a prodávat novou ještě dneska. Technicky nevim, zas tak náročnej nejsem a nedokážu porovnat. Až teda na to málo místa vzadu. Asi jsem jeden z mála úchylů ale původní palubka s falešnym dřevem a tsunami vlnou se mi líbila nejvíc ze všech palubek v Oktávkách. Dvojka před FL mi přišla divná, taková připodělaná a po FL nějak divně korejsky vykulená. O3 už je zase konečně hezký auto. Teda zvenku. Uvnitř jsem teď nějak nepoznal jestli sedim v (základní!) O3, O2 nebo Rapidovi.
Jedničková Octa je pro mně něco jako Peugeot 406. Taky by se moh vyrábět dodnes a nevypadal by zastarale. Pak už to bylo jenom horší (407 obluda a dnešní 508 nebo co to je nerozeznam letmo od toho malýho sedana za 249 tisíc)
Johnny_M
Prosím o opravení nepřesnosti - F značky zrušeny nebyly, ale platí pro ně rychlostní limity jako pro běžné RZ.
koos323
Nevím, ale E46 přišla o dva roky později než Octavia. Je tedy novější a to i po stránbce desiígnu. Koncepci a techniku nekomentuju. A aqni cenu.
koos323
Mluvíte zcela mimo mísu. Co mají jízdní vlastnosti Octavia společného s daleko výkonnějšími vozy? Však s nimi také lidi bourali, nebojte se že ne. Jízdní vlatsnosti byly takové, jaké dovolovala použitá technika. Pro normáloně jezdící lidi to bylo zcela dostačující. Komu to nestačilo, měl na výběr třeba BMW řady 3, které ale stálo daleko víc. Ano třeba první Focus určitě jezdil mnohem lépe, jenže třeba kvalitou na OI zdaleka nestačil a dnes je to na ojetinách vidět.
camco
nechápu, proč tolik mínusů, dyť je to pravda, tolik zaslepenců? 😄
kdo už v tý době měl B řidičák, viděl to samý, příliš krátký rozvor pod maximálně prodlouženou karoserií a z toho pramenící problémy s místem vzadu a blbých jízdních vlastnostech ve vyšších rychlostech, ale zase se s ní líp parkovalo. poruchovost do faceliftu byla už tehdy legendární (okna, centrál). hlavně, že v tom "franta" vodvezl v kufru pračku ledničku i tchýni 😉
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
bydlel jsem na sídlišti a NOVÝCH Octavií tam bylo opravdu mraky. Jak jsem psal, rozumně vybavená Octavia nebyla o moc dražší než Felicia Combi s příslušnými příplatky. jen člověk nesměl chtít diesel, tam byl příplatek fakt drsný. A klima +20, automatická dokonce snad +50 byla pořádná darda.

Tour ... určitě. Za těch 249.000 nebo kolik to bylo to byla nabídka, která se už nikdy nezopakuje. Solidně postavené nešizené auto (měkčená palubka, víceprvek vzadu...). A s paketem Plus i s rádiem, klimou a předními el. okny, což je takový ten rozumný základ.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Víčko bylo otázkou vyplastování zadních podběhů, což časem měly všechny verze a nejen SLX. Přední blatníky byla a je otázkou pravidelné péče (vymýt)😉

Octavia na svoji dobu nebyla až tak drahá jak se zdá. Byla přecijen výrazně levnější než běžná střední třída (Mondea, Primery...), a z praktického hlediska (kufr) zvládla totéž (až na málo místa vzadu). A pokud člověk začal přihazovat výbavu do Felicie, velmi lehce se dostal takřka na cenu Octavie.

Navíc v té době si Octavii mohlo dovolit mnohem víc obyčejných lidí, protože jim prostě zbývalo víc peněz. Ano, Octavia byla prostě pravým vozem střední třídy obyvatel. Dnes je z Octavie (v ČR) služebák a rodiny stěží skončí u Rapida...