Technika
napsal výrobce a ten chladit doporučuje.Asi ví proč.Kámošovi odešlo turbo po 100 tis. km.Proč?No když jsem mu říkal,proč nechladí,tak se smál,že prý jsem zbytečně přecitlivělý.Teď už se nesměje.
ak to vyrobca doporucuje tak urcite je to potrebne ... zrejme plati vzdy ze zalezi od motora akym sposobom ma to chladenie robene a co vyrobca doporucuje ....
ja som si nieco o turbach uz cital a tych nevyhod je tam proste viacej ... pride mi ze tento clanok je skor akoby pre laikov a sirsiu verejnost ... kde sa napise par verejne znamych "nevyhod"... a je to.. ale ono je toho viac... ale aj tu vzdy plati ze zalezi od motora... a konstrukcie celeho hnacieho systemu
ja som si nieco o turbach uz cital a tych nevyhod je tam proste viacej ... pride mi ze tento clanok je skor akoby pre laikov a sirsiu verejnost ... kde sa napise par verejne znamych "nevyhod"... a je to.. ale ono je toho viac... ale aj tu vzdy plati ze zalezi od motora... a konstrukcie celeho hnacieho systemu
Jenže málokteré výkonné auto je dnes bez turba.Ferrari mají turbo,Porsche budou mít turba skoro všechny,Nissan GT-R,M3 atd.
tak potom sa asi casom budeme musiet presmerovat na hybridnu cestu ... ako ioniq alebo prius.. niro... C-HR a podobne... lenze zase ta cena... este yaris hybrid je vcelku dostupny ale aj tak stale relativne drahy voz na tak celkovo male rozmery
podla mna nejake tie male atmosfery ostanu... tie limity splnia a zaroven su jednoduche ... aj malo zeru a prave na poskakovanie po meste najvhodnejsie.... a aj cenovo dostupne co vyhovuje kazdemu.. aj sukromnikom aj firmam ... aj vyrobcovi
podla mna nejake tie male atmosfery ostanu... tie limity splnia a zaroven su jednoduche ... aj malo zeru a prave na poskakovanie po meste najvhodnejsie.... a aj cenovo dostupne co vyhovuje kazdemu.. aj sukromnikom aj firmam ... aj vyrobcovi
u turba jde v prvni rade o to, ze kdyz prestane u prehrateho turba proudit olej (vypnuti motoru), dochazi k jeho napekani v loziskach. to pak pusobi jako brusny papir a vybrousi v loziskach hridele vuli, coz zhorsuje ucinnost turba, take pres nej muze proudit olej do sani nebo se muze uplne zadrit. se ztratou mazaci schopnosti olejove naplne jako takove to nema nic spolecneho. takze dochlazovani vodou po vypnuti motoru je fajn, ale kdyz tomu dam posledni minutku pianko, je to vzdycky lepsi, protoze mi stale proudi turbem i ten olej (ktery se tim padem nemuze napekat). start stop system je samozrejme hovadina, kterou je potreba vzdy vypnout.
Ten start stop systém je opravdu šílenost.A takových zbytečných hovadin je v dnešních autech plno.
preto pisem vzdy ze start stop nechcem... bohuzial napriklad nova mazda 2 ho ma tusim uz aj v zaklade.. ale zase nema turbo 😉
podivej, start stop ma vzdy vypinaci tlacitko, je to sice vopruz, furt to vypinat, ale kdyz si na to zvyknes, tak mas zase krasne naddimenzovany starter a naddimenzovanou autobaterii 😉
mne už S/S prestáva vadiť. Je ale pravda,že keď je motor studený/moc horúci tak ho nevypína,asi to už súdruhovia ošetrili softwárom.
no to jo, ale ja si ho stejne vzdycky vypnu.
hele, jen pro stouraly: je legracni, ze nez se ti auto zahreje, tak je start stop neaktivni. ale jakmile das studene auto na emisni test (za studena se to testuje), tak start sto beha u kazdeho auta jak hodinky. ze by to bylo tim, ze vsechna auta detekuji merici cyklus? 😉
hele, jen pro stouraly: je legracni, ze nez se ti auto zahreje, tak je start stop neaktivni. ale jakmile das studene auto na emisni test (za studena se to testuje), tak start sto beha u kazdeho auta jak hodinky. ze by to bylo tim, ze vsechna auta detekuji merici cyklus? 😉
Jo, nad tímhle jsem si už drbal makovici. S/S se dává díky NEDC, který je hodně krátký a zahřátí motoru je určitě problém, takže mi to vrtalo hlavou. A to myslím začínají těmi čtyřmi městskými segmenty (ECE-15), kde se stojí, takže není šance si nejprve motor zahřát na mimo městu (EUDC).
Dochlazování turba je minimum práce pro člověka, ale musí se na to myslet dopředu. Čili ubrat na plynu, když vím, že budu stavět a nechat to minutku doběhnout. Opravdu se od řidiče neočekává, že bude turbo chladit sám, ale musí na to myslet.
Stejně tak se systémem S/S. Má to vypínací tlačítko, tak stačí zmáčknout. Opět to není složitá věda, jen se na to musí myslet.
Suma sumárum, moderní auto je dost na pohodu oproti startování š120. Ta moje šla natočit za studena, ale zahřátá si dávala na čas.
Stejně tak se systémem S/S. Má to vypínací tlačítko, tak stačí zmáčknout. Opět to není složitá věda, jen se na to musí myslet.
Suma sumárum, moderní auto je dost na pohodu oproti startování š120. Ta moje šla natočit za studena, ale zahřátá si dávala na čas.
zlatá atmosféra nebo kompresor :yes:
Richtig. Zlatá moje atmo benzín V6.
Zlatá moje atmo V12 >😁 Z mé garáže ji hodnotím nejvýše. Pak následuje R6, a nakonec V8. Nedovedu přesné popsat proč, ale V8 není tak úplně můj šálek kávy.
Nicméně, doba jde dál, takže do garáže přibudne nově i oturbený tříválec. Docela se těším na srovnání různých koncepcí. Tak trochu si namlouvám, že je to půlená R6 >😁
Nicméně, doba jde dál, takže do garáže přibudne nově i oturbený tříválec. Docela se těším na srovnání různých koncepcí. Tak trochu si namlouvám, že je to půlená R6 >😁
nedávno jsem o tvém V12 četl 😄 Vzhledem k tomu, že posledních 12 let žiju střídavě v ČR a UK )větší podíl) mám pro značku slabost. Jednou jsem viděl takového klasického krasavce z konce osmdesátých let s V8 za pouhých 2tisíce liber.... Svědily mě v kapse, ale co s tím v Londýně. Pojistka pro dva řidiče, daně a mýtné za rok že bych si za to koupil novou fabii 😄
mám jak atmo, tak turbo a turbína i když dostává na***, tak drží. Holt švédskojaponská kvalita. No a mám atmo motor a ten mi leží na paletě a čeká na G.O., najeto pouhých 312t km.
Co mi hlava nepobere, je debilny start-stop system, ktory kludne vypne rozpaleny motor ked zastanem po dlhej jazde na dialnicnom parkovisku a prave ho chcem trochu dochladit na volnobeh. Ten pablb co vymyslel start-stop bez moznosti trvaleho to vypnut by si zasluzil cely den bicovat a slanou vodou polievat!
Jak to chápu, pokud by šel trvale vypnout, nesměl by být zapnutý při měření emisí a tedy by v tom autě ani nebyl (některé automobilky mají smysl pro humor a nabízely/ nabízí ho za příplatek, ale to jsou exoti). Podobně se ti pokaždé zapne ESP a nezůstane vypnuté.
Nemožnosť trvalého vypnutia z princípu chápem. Čo nechápem, je jeho citlivosť abevo skôr necitlivosť na stav motora. Je pravda, že po studenom štarte chvíľu nevypína, ale prejdem kilometer, auto ani len nezačne zobrazovať teplotu oleja (to sa začína pri 50°C) a už ho vypne. A čo je ešte horšie, vypne ho aj pri prehriatom motore hneď po veľkej záťaži, napr. vybehnem na kopec v ostrom tempe, teplota oleja 110°C a bum, motor zhasne. Ja som si na to už vytvoril návyk, takmer tik, že po štarte mi ruka hneď zamieri k vypínaču, ale je to otravné a privítal by som to opačne.
Kdybych o tom nic nevěděl a jen si přečetl článek tak bych vůbec nechápal kde je teda ta výhoda turba oproti klasické atmosféře. Až a to, že místo 2.0 můžu mít 1.4, které ovšem vydrží průměrně poloviční nájezd a při špatném zacházení ještě míň. Naštěstí jsou vyjímky. Kdybych si mohl vyrat (což už moc nejde) tak byh raději velkou atmosféru než turbo. Při rozumném zacházení a stylu jízdy je spotřeba podobná. Jezdil jsem s 1.0 od fordu, 1.2 od VW a 0.9 renault. A dobrý. Ale na druhou stranu mě v neděli vezla kamarádka snad dvacet let starou 106 1.4 a to byl na tak malé auto docela nářez. Kdo pamatuje šílenství 2.0 Clio sport jistě zavzpomíná.
Protože by mně zajímalo, jak to jde dohromady se start stop systémem, který se neptá a klidně vypne z nejvyššího zatížení na dálnici po sjetí na pumpu...
[odkaz]
Takže jinak řečeno (bavím se o motoru B48 s water-cooled turbem), když budu opakovat 1000x pokus, kdy ženu hodinu na oválu auto na plný plyn a vždy po té hodině prudce zastavím a okamžitě vypnu motor, tak věřím, že turbo bude to poslední co odejde nebo si odnese nějaké trvalejší následky, daleko větší čočku dostanou vložky a stěny válců, olejové kanály, katalyzátor, výfukové svody a jejich těsnění a řada další součástek na motoru, protože turbo má zajištěno svůj vlastní tepelný komfort (na rozdíl od celého zbytku motoru), který je zcela nezávislý na takto extrémním chování v mém příkladu.
Takže rozumné dochlazování ano, ale kvůli motoru jako takovému, dnes už není důvodem turbo (které v minulosti bez vlastního chlazení naopak bylo nejcitlivější součástkou a přímo v návodu k vozidlu u starých Saabů se na toto upozorňovalo).
urcite to ma bmw nejak smysluplne osetrene, nepochybne je tohle udelatko dobra vec proti stavu, kdy tam nic neni, kdyz treba chci, abych mohl "beztrestne" vypinat start stop, apod. nicmene slusny motorista si turbo dochladi nez vypne motor 😉.
p.s. steny valcu jsou zahrivany jen a pouze spalovanim, jakmile vypnes motor, zacnou chladnout. tady dochlazovani nema podle me zadny vliv a a i ucel.
O nejakom dochladzovaní, má podľa mňa zmysel hovoriť po jazde na diaľnici, alebo cez horský prechod. Okresky a mesto, olej nezahrejú na nejakú vysokú teplotu.
mate s tim někdo zkusenosti?
pomahaj aditivovany benziny, když primovstriky sajou jenom vzduch bez benzinovy smesi??
Stačí sundat hlavu u libovolnýho staršího přímovstřiku, vypadá to tam obvykle jak v uhláku.
Ten, kdo jezdí jako psychopat, furt pokud možno plnej kotel, tak tomu sání zase až tak moc nezarůstá. EGR nemá totiž prakticky co vracet.
No, ale zase je to imrvére vo papíry a o spotřebě ani nemluvit. 😄
Aditiva proti zarůstání sání skutečně nepomohou, ale mají jiné pozitivní vlastnosti. Třeba na vstřiky, na stabilizaci paliva (déle skladovaného), možná i na palivové čerpadlo. U prémiových benzínů nemá až takový vliv, ty bývají už docela ošetřené z výroby. Nepřímý vstřik - to je však jiná písnička, tam aditiva pomáhají daleko víc.
S aditivovanejma benzinama souhlas, beru premiovky anebo dolejvam VIFem.
tam jde do valcu taky jenom vzduch bez smesi a přes egr ještě vetsi sajrajty nez u benzinu.
sice tam jde vic vzduchu, ale prece jen ...
Problém je kromě EGR a PCV v tom, že u většiny pístovejch motorů jsou v jeden okamžik pootevřeny jak výfukový, tak sací ventily a trocha spálený směsi vždycky unikne zpět do sání. Zároveň ale nový EGRy mají dost agresivní nastavení a za správnejch okolností pustí zpět do sání opravdu hodně výfukovejch plynů - no a ty obsahujou velký procento vodní páry/vlhkosti, která ventily čistí.
Až se rozšíří vstřikování vody do sání, bude o problém míň.
Takový ty TDI "po panu doktorovi ročník 1937" anebo "rozumný čip, při akceleraci si odfoukne" jsou na tom opět mnohem hůř, než kusy, co nalítají 80 tkm ročně na plnej plyn po dálnici.