Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor

Pět tipů, jak si spolehlivě zničit turbomotor Zdroj: acz

Zatímco některé starší atmosférické motory vydrží doslova všechno, o turbomotory je potřeba se pečlivě starat. Jsou totiž náchylnější na zničení.

Přeplňované motory se dnes už stávají standardem. I výrobci, kteří donedávna atmosférám věřili, se jich postupně zbavují a nahrazují právě turbomotory. Takové jednotky jsou ale technicky složitější a žádají přece jen více péče než jednoduché atmosférické motory.

Přestože jsou přeplňované agregáty stále odolnější, pořád jsou kvůli složitější technice náchylnější k závadě. Jestliže se k nim budete chovat následujícím způsobem, jistojistě je zničíte:

Zatěžujte motor, než se dostatečně zahřeje

Zatěžování nezahřátého motoru ubližuje všem agregátům, u těch přeplňovaných ale tato rada platí dvojnásob. Důvodem jsou právě turbodmychadla, která přestože jsou stále odolnější, zůstávají citlivá na nezahřátý a tudíž ne dokonale fungující olej. Pokud olej není dostatečně zahřátý, neproudí motorem dobře a špatně ho promazává. Z toho důvodu je potřeba turbomotor řádně zahřát, než se z něj rozhodnete vyždímat to nejlepší.

Problémem dnešních aut je však fakt, že většina z nich už postrádá ukazatel teploty oleje a omezuje se jen na stav teploty chladicí kapaliny. Zahřátí chladicí kapaliny na provozní teplotu přitom neznamená, že už je dostatečně zahřátý i olej. Ten se zahřívá déle než chladicí kapalina, mimo jiné z toho důvodu, že cirkuluje i v olejové vaně nebo externí nádrži, kde jeho ohřátí trvá delší dobu. Proto je při snaze o zatěžování turbomotoru nutné ještě chvilku počkat, a to přestože už kontrolka chladicí kapaliny hlásí dosažení provozní teploty. Spíše než dlouhým zahříváním na volnoběh motor raději zahřejte jízdou v nízkých otáčkách, která je pro něj vhodnější.

Vypínejte motor bez řádného ochlazení

Dojet po svižné jízdě a hned zhasnout motor může být pro přeplňovaný agregát konečná, a to přestože mnozí výrobci tvrdí, že turba vyrábí z materiálů, které vydrží všechno. Turbodmychadla jsou nadmíru namáhané součástky, co se týče teploty, což se jim při náhlém zhasnutí motoru může stát osudným. Zvlášť když se takové chování bude často opakovat.

Ve většině případů jsou turba chlazena pouze cirkulujícím motorovým olejem, který je zároveň maže. A náhlé zastavení cirkulace oleje může znamenat problém, olej, který zůstane v turbu, se přehřeje, kvůli čemuž může ztratit své mazací schopnosti. Tím se při častém zhasínání motoru chvilku po vysokém namáhání degraduje a může špatně mazat celý motor. Navíc se mohou tzv. zapéci mazací kanálky.

Řešení této hrozby přitom není časově náročné. Stačí, když při dojíždění na parkoviště pojedete opravdu zvolna a před samotným vypnutím motoru ještě chvilku zůstanete stát na místě. Vám to seberu jen asi minutu života, zatímco život vašemu motoru to náramně prodlouží.

Přetěžujte motor v nízkých otáčkách

Stále delší převody moderních aut v kombinaci se silným zátahem turba ve středních otáčkách k tomu tak trochu svádí – zařadíte co nejvyšší stupeň a pak jen v případě potřeby sešlápnete plyn do podlahy, abyste zrychlili. Zatímco u aut s automatem si převodovka v takovém případě sama přeřadí, vozy s ručně řazenou převodovkou čekají na manuální pokyn. Jenže pokud k podřazení nedojde, může to turbomotor poškodit.

Při sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách totiž u přeplňovaných agregátů může dojít k tzv. předčasnému zapálení směsi při nízké rychlosti motoru. Jeho výsledkem je nečekaný nárůst tlaku ve spalovací komoře, který může vést k deformaci ojnice nebo k prasklým pístům. Řešení je přitom opět jednoduché, podřadit a dostat se do středních otáček.

Tankujte nekvalitní palivo

Nekvalitní palivo může udělat paseku také u atmosférických motorů, turbojednotky jsou ale na něj náchylnější, a to zvlášť u těch silných, výkonově našponovaných ke svému maximu. I proto výrobci u mnohých takových agregátů doporučují tankovat 98oktanový benzin (Subaru WRX STi, Peugeot 308 GTi), který je odolnější proti detonačnímu hoření, jež u nekvalitního paliva může nastat.

Zbrkle šlapejte na plyn

Turbomotory se sice stále lineárnějším charakterem začínají přibližovat atmosférám, skokový nárůst točivého momentu ale může nemile překvapit. Jeho výsledkem totiž při tvrdém sešlápnut plynu uprostřed zatáčky může být náhlá přetáčivost nebo nedotáčivost, se kterou obzvlášť nezkušení řidiči mohou mít těžké problémy. Elektroničtí pomocníci přitom nemusí být vždycky zachránci. Proto raději předvídejte a šlápněte na to, až když budete být všechna kola rovně.