Videa
Ano, je to tak. Dokonce jedna rodina V8 atmo motorů vyvinutá Ferrari (F136) používala oba typy klikovek, podle toho, kde byl motor instalován. Když byl v jejich sporťáku tak to byla verze s flat a třeba v Maserati Quattroporte kolem roku 2004 byla verze s cross-plane klikovkou (samozřejmě také s nižším výkonem, nižším max. rpm etc.).
Rozumím, takže by vlastně bylo divný, kdyby tu kliku udělali po 90°. Příště už u sporťáku nebudu tak překvapenej. Dík. :yes:
....volba konstruktérů Ferrari, pokud se týká zalomení klikového hřídele. Dnes se většinou volí u V8 varianta zalomení po 90° [odkaz] nebo [odkaz] kde lze plně vyvážit setrvačné i odstředivé síly posuvných hmot prvního i druhého řádu. Momenty odstředivých sil i momenty setrvačných sil prvního řádu vyváženy nejsou, ale jdou dovážit protizávažím. Při úhlu bloku válců 90°, kdy vyvážení sil a rovnoměrnost pořadí zážehů je optimální.
Konfigurace rovinné klikové hřídele se zalomením po 180°(jako běžný čtyřválec), které vidíme na animaci v článku, neumožňuje plné vyvážení - jedinou nenulovou složkou je výslednice setrvačných sil posuvných hmot druhého řádu. Věřím, že toto řešení musí mít i jiné důvody, než je jen levnější výroba. Ale nevím proč si to vybrali.
Možná obětovali klidný chod a vyšší životnost za nižší hmotnost klikovky, kde není nutné vyvažování, a líp to půjde do otáček a z nich. Akorát se nejde úplně zbavit vibrací.
Konfigurace rovinné klikové hřídele se zalomením po 180°(jako běžný čtyřválec), které vidíme na animaci v článku, neumožňuje plné vyvážení - jedinou nenulovou složkou je výslednice setrvačných sil posuvných hmot druhého řádu. Věřím, že toto řešení musí mít i jiné důvody, než je jen levnější výroba. Ale nevím proč si to vybrali.
Možná obětovali klidný chod a vyšší životnost za nižší hmotnost klikovky, kde není nutné vyvažování, a líp to půjde do otáček a z nich. Akorát se nejde úplně zbavit vibrací.
[odkaz]
Asi neexistuje špičková V8, která by dosahovala velkého litrového výkonu a používala by zároveň cross-plane kliku. Podrobnější popis třeba zde.
[odkaz]
[odkaz]