než mít auto s "autopilotem". Každý, kdo se dostal do kontaktu s IT ví, že neexistuje program, ve kterém by nebyla chyba. Když už se mám v autě zabít, ať je to aspoň mojí vinou. A ne proto, že se uhrovitý programátor po tripu spletl v desetinné čárce. Stop automatizaci v oblastech, kde ji nikdo nepotřebuje! Jestli se chce někdo přesouvat z bodu A do bodu B, aniž by se musel věnovat jízdě, může to udělat vlakem, busem, letadlem... Nemusí si kvůli tomu kupovat auto. Stejně nechápu hrdinství lidí typu Muska. Až se jeho systém rozšíří, zákonitě dojde k navýšení počtu nehod (i fatálních) vozů s autopilotem. A američtí právníci ho pak sežerou. Jedině, že by Musk byl android a měl to rozkazem od řídícího počítače. >:D
PX je nabizeno ve trech variantach, a samozrejme kazda z variant je jinak vykonna a, nejlevnejsi verze nenese zadny MXM modul a jeji vypocetni vykon spoleha pouze na jeden Denver, je vhodna vpodstate jen pro autonomni parkovani, u te nejvyssi konfigurace kde jsou 2x Denver a 2x MXM modul (kde je vse jeste zdvojene, tedy tan samej system je tam jeste jednou jako zaloha) se uvadi primo ve specifikacich Nvidie hodnota 24 DL TOPS
co se kodu tyce, prilis mnoho shodnych znaku ktere ukazovala Nvidia v DTf Self-Driving Cars a ADAS jiz loni na CES, takze Tesla zrejme dost casti techto systemu vyuzila
Myslím, že takový autopilot je významná novinka.
Obzvlášť když renomovaní výrobci kvůli tomu odsunují představení svých novinek.., např:
''Audi má ke zpoždění auta (A8) podle Autocaru několik důvodů, ovšem tím nejzásadnějším je, že luxusní značka koncernu Volkswagen chce do svého topmodelu vůbec poprvé zakomponovat prvky autonomního řízení. ''
Takze Tesla predstavi kompletni autopilot - nastavim kam chci jet a auto tam dojede, bez potreby ridice.
Predstavi prvni produkcni (!!!) verzi takoveho systemu.
Nelze to srovnavat s nicim, ceho zatim lidstvo kdy dosahlo, nejbliz je tomu Ford model T, vynalez letadla a let do vesmiru / na mesic... Ovsem dopady pro nasi spolecnost a pro budoucnost sveta jsou doslova nedozirne.
Je to oslavou lidskeho genia a mluvime zde o skutecnem zacatku boomu AI.
PX2 má výkon 8 TFLOP nie 24. PX2 je celá platforma.
Tesla avšak pravdepodobne používa iba jeden SOC - resp. MXM modul, GP102-400 podľa deklarovaného výkonu a platformu si stavia vlastnú. Tiež si píšu vlastný kód pre DNN, nespoliehajú sa na kód od Nvidie.
Nvidia se tim chubi na stranakch, a pisi o tom tak vsechny zasadnejsi zahranicni internetova media co se zabejvaj prevazne elektromobilitou
Titan je stejna architektura jakou ma nedavno predstaveny PX2, sak PX2 je dvojice ARM s Denverem kteremu sekunduji az 2 kusy GPU Pascall na MXM modulech, ted pravdepodobne GP104, muzou se tedy vymenit dobudoucna za silnejsi az nejake Nvidia bude mit, Titan pouziva Pascall GP102, navic je otazkou v jake hloubce jsou TFLOP udavane, pro autonomni rizeni se bude pouzivat pravdepodobne jina presnost (asi 32) nez treba pro bezne ulohy (8-16), a zase uplne jina nez pro vedecne vypocty (64)? to v tabulkach moc neuvadi, pro vypocty jake pouziva autonomni rizeni se spise uvadi DL TOPS, tedy biliony operaci za vterinu, u PX2 je to tusim v soucasne konfiguraci 24 bilionu operaci za vterinu
Tak FordT se vubec srovnavat neda. Kdo vlastne chce autonomni rizeni? A bude za me v budoucnu rozhodovat PC i kdyz se budu chtit vycurat? Najist? Stop stupidni automatizaci,ktera dela z lidi neschopne tvory...
dost bude zalezet jaky dalsi HW bude potreba, protoze i soucasne PX2 moduly maji pravdepodobne v Tesle nevyuzity potencial co se konektivity dalsich periferii tyce, ma kuprikladu konektor i pro lidar ktery Tesla nepouziva, v pripade toho co popisuji nize na lidary dva, take zalezi kterou z tech 3 variant si Tesla vybrala, predpoklad je ze tu "nejrozsirenejsi" kterou naziva Nvidia Fully Autonomous Driving a ktera dokaze obsataravat mnohanasobne vic kamer, senzoru a radaru nez Tesle napsala ze chteji pouzivat nebo jiz pouzivaji, realne se tak muze stat ze pro dalsi verze se proste budou dat dokoupit nebo vymenit stavajici jednotky za nove ktere zase budou mit neco navic, samozrejme za nejakou sumu a omezeni pak bude ciste na tom jestli pujdou do daneho auta dat i ty dalsi senzory, protoze vymenit PX2 coby ridici jednotku bude vpodstate snadne, to je jen krabicka s konektory ve ktere je takove male "PC"
to ted zname ze i ted koupena tesla bude mit autonomni software co se vyvine treba za dva roky ...
ve vysledku za 5 let maji vsechny tesly hw vyreseny a pak se budou resit jen sw upgrade. takze az tesla udela lepsi sw tak ho spusti hned na cele zakaznicke bazi nejen u novych aut
to co bomba neni. ze vyvoj autonomnich aut na bazi akcelerometru, kamer, gps .... bude leta trvat a nejspis to uhne nekam napr oomunikace mezi vsemi auty ... a nejaky ten hw to jeste bude potrebovat
Tak ja teda neviem. Podľa mňa je slovo "bomba" ešte silným nedocenením významnosti tejto udalosti. Jediné, čo sa s tým dá možno porovnať je uvedenie Fordu Model T. Ľudia jednoducho nemajú dostatok predstavivosti, ako toto ovplyvní nielen ich spôsob dopravy, ale aj ich spôsob života...
1. Tesla avizovala představení nečekaného produktu, neavizovala "bombu". Je nefér mluvit o zklamání z avizované bomby.. to fakt není kvalitní žurnalismus.
2. Pro lidi, kteří se zajímají o autonomní technologie, toto fakt nečekané je, ani ne tak nová verze autopilota, ale ta úroveň 5. Takže to svým způsobem bomba nakonec je.
Možná trochu křivdím Foktovi, asi není jediný, kdo je schopen vyprodukovat takovou... no, řekněme článek.
ostatnim znackam a firmam co se o autonomni rizeni snazi ted vpodstate staci aby danou trasu Muskovy projeli driv s jejich autem, kuprikladu Audi nebo Google by tohle meli zvaldnout jiz dnes s tema jejich testovanyma autama, stejny ridici HW jako Tesla pouzivaj v testovacich autech i Volvo a Lincoln, takze i oni by to zrejme meli v dohledne dobe zvladat