Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

43 komentářů

Avatar - _Karel_
_Karel_
Opravdu při ustálené např. stotřicítce dochází k neustálému prokluzu? Domníval bych se, že pokud to není do kopce a s karavanem na kouli, tak není přenášen nijak zvlášť velký výkon a krouťák a není důvod, aby řetěz mezi kužely prokluzoval? Kdyby neustále prokluzoval i při běžném dálničním režimu, pak bych čekal,že se např. při kickdownu z místa pod náporem výkonu díky prokluzu ani nerozjede.....
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Neprokluzuje, ale odírá... běží na stejném místě.
Ale je to teorie - vliv na to má i zatížení, takže i když pojedeš na tempomat 130, tak se do kopce pozice trochu změní...
Pokud bys jel tou ustálenou rychlostí řekněme po německé rovině, pak to efekt bude výraznější, než v pohraničních horách ČR.
Že by proto nejvíc trpěly Audiny?
;-)
Avatar - _Karel_
_Karel_
Možná nějak špatně chápu fungování CVT, ale když neprokluzuje- co by se mělo odírat? Kužely sevřou řetěz, a pokud pojedu 100km bez prokluzu, protože přenáší malý výkon, co by se mělo odírat, když se nemění pozice řetězu oproti kuželům?

Jak jsi to myslel s Audi? Jen rýpnutí? ;-)
Mé minulé auto mělo multitronic, měl jsem ho od 150-200tkm a převodovka fungovala bez jakýchkoliv známek opotřebení. Ale netvrdím samozřejmě, že vydrží stejně jako dobrý HDM.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
To Audi citují v článku!
Já s ním vůbec žádné zkušenosti nemám.

Kužel se prostě "omačká"... není to způsobeno prokluzem (většinou), ale mechanickým zatížením.
Představ si, že je třeba z plastelíny... řetěz se do něj zařízne i bez prokluzu.
Jasně, v praxi z plastelíny není - proto to trvá déle.
;-)

EDIT: tady to píše: Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Ano, to jsem četl, a na to jsem reagoval. Podle mě to je autorem myšleno- řetěz neustále prokluzuje, a při dlouhotrvajícím prokluzu na stejném místě vybrousí drážku.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Možná to tak myslel... to nevím.

Ale CVT v Roverech se chovala tak, že tam prostě byla "vyležená" drážka. O tu to pak zakopávalo a začalo to dělat psí kusy.
Kromě toho stačilo málo, a řetěz fakt prokluzoval, i když neměl... ně moc, ale klouzal - se stejným výsledkem: poškozené kužely, přehřátím degradovaná olejová náplň - s důsledkem většího prokluzování ... a spirála už běžela.

Proto jsem neměl CVT rád.

Když automat, tak pěkně hydroměnič a bržděná planetová kola...
:-)

Stárnu, tak k němu asi brzo taky dospěju. Poslední auto je ještě manuál, ale další už asi bude automat.
:-(
Michele.B
Ahoj a muzes mi doporucit jake znacky vyrobcu aut a modelu dnes pouzivaji kvalitni a spolehlive automaticke prevodovky HDM ?? Dekuji za radu. M
gil54
Já bych se nebál ničeho kde je ZF. Mercedes a Aisin jsou také ok.
gil54
Jakýsi prokluz tam je vždycky. Není to ozubené kolo, kde je převod jednoznačně definován, U variátoru se převod realizuje na základě tření v klínové drážce, tak to bez prokluzu nejde. Je to stejné jako u klínového řemenu. Kdyby tam nebyl žádný prokluz, nemusely by být rozvodové řemeny ozubené.

V jedné pozici pracuje ve variátoru řemen - řetěz ve třech případech.

Za prvé v maximálním převodu, za druhé v minimálním převodu, tedy v obou krajních pozicích. Ten třetí případ - mezi nimi - může nastat při konstantní rychlosti za předpokladu i zcela konstantního zatížení tj. požadavku na přenášený výkon. V takovém případě budou i otáčky motoru konstantní.
Avatar - jozephko
jozephko
Všetky problémy prevodoviek budú onedlho vyriešené - elektromobilmi... >:D
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
... pravděpodobně dřív tím, že se přestane jezdit.
Koně taky fungují bez převodovek.
Avatar - speedfred
speedfred
>:D >:D
tam sa ale opotrebujú kĺby (klouby)
Avatar - dokopy
dokopy
Niektoré elektromobily majú práve CVT.
_MT_
Leda pokud pod elektromobily řadíš paralelní plug-in hybridy. Jinak mě nic nenapadá.
Nikoloki
A ani ty nemají CVT, nýbrž planetový převod propojující motor a dva elektromotory, který se v chodu chová JAKO CVT a proto bývá zván e-CVT. Pravou CVT má z hybridů například Honda Insight nebo Honda Civic hybrid (sedan), kde je jeden elektromotor vložený mezi motorem a převodovkou …
_MT_
Není ta převodovka snad schopná spojitě měnit převodový poměr? Jen je odlišné konstrukce v porovnání s typickou CVT. Ale název naplní. Jinak u TRW, kde tenhle typ převodovky v 60. letech vymysleli, to nazvali Electro-Mechanical Transmission.
Avatar - mariov8
mariov8
Mám pre teba zlú správu.

Večšina elektromobilov čo poznám má tiež prevodovku, aspoň jednostupňovú.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Však o to ide, nie? Ak je len jeden stupeň, netreba radiť.
Avatar - dokopy
dokopy
Mám Yaris a ani v kopci by ma nenapadlo dať neutrál. Keby sa mi nechcelo stáť na brzde, tak dám parkovanie a auto stojí "na kolíku" aj bez ručnej brzdy. Drvivú časť jazdy prenášajú výkon premosťovacie spojky, nie remeň. Často používam obmedzovač rýchlosti alebo tempomat a v jednej polohe by remeň mohol byť možno len na soľnom jazere v Utahu a tempomatom a za bezvetria a aj tak by bol premostený spojkou.
Toky1
Pčko do kopca neraď, stoj na brzde. Ten kolík zas nieje práve mohutný, keď ti časom a častým takýmto používaním praskne, tak budeš mať vážny problém.
gil54
Přesně. V kopci napřed ruční brzda a teprve potom "P".
gil54
Která CVT má přemosťovací spojky ? Ty snad mají jen automaty s HDM.
Jak si představuješ přemostění variátoru ? Přemostit lze jen měnič.
pargi
Některé variátory měnič mají (ještě nedávno jsem myslel, že všechny :-) ), tak asi právě ty.
_MT_
Přemosťovací spojky? Čím je pak daný převodový poměr? Žádnou takovou neznám. Spojka je v měniči (který nejedna CVT má, pro rozjezdy).
mikinko
Poopravim ze v modernych cvt nieje trecia spojka ale klasicky hydromenic.
Datel
Ahoj Všem !
Všichni zde něco hodnotíte a nemáte žádné zkušenosti. Z osobní praxe vím své vůbec převodovky bych se vůbec nebál. v zásadě je nutné dodržovat několik pravidel zejména výměny oleje v těchto převodovkách, pokud dodržíte pravidelné výměny oleje nikdy nemáte problém. Na dvou autech Subaru Legacy jsem najel 680 000 km s automatickými převodovkami bez problémů pod zatížením 90 % provozu s vlekem 1 500- 2 200 kg !!! Druhé má nyní 455 000 km !!!. Nebál bych se ani převodovky CVT za stejných podmínek. Názory novinářů a co si myslí a nemyslí jsou občas neopodstatněné názory které si někde načtou a nemají vůbec žádné zkušenosti. Jo praxe je praxe hoši. R.
Avatar - Googlit
Googlit
Musím tě zklamat milý trolle, ale osobní zkušenost jednoho člověka je všem u zadele. Osobní zkušenost jednoho člověka je totiž statisticky tak bezvýznamná hodnota, že by ses jí neměl uchlácholit ani ty sám.
Avatar - tenterfield
tenterfield
Myslím, že by jsi se sám měl nazývat trollem, žádnou zkušenost nemáš, tak tu diskuzi neplevel.
Mám také Oťase s CVT ( a zatím - nerad bych něco zakřikl :)) bez poskvrny, pokud se bavím s kolegy co CVT mají, tak v 99% jsou naprosto spokojeni, zbylé 1% zanedbalo servis nebo jejich bývalý majitel.
Tak pokud máš konkrétní příklad nebo dotaz, hoď jej do placu, jinak je nám tvůj příspěvek jak ty píšeš u zádele... :-)
pargi
Takže ty znáš alespoň 100 lidí, co mají cvt? Ty jo, to já neznám ani 50, co by mělo jakýkoliv automat :-)
Avatar - tenterfield
tenterfield
Znám jich více, pokud máš suba, tak jsi v jakoby v mafii ;-) >:D
pargi
A které generace legacy to byly? Předposlední měla klasický planetový automat.
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Nejlépe se k CVT převodovce zachováš tak, že si ji nekoupíš. :-!
DEVIL
...tys tu chyběl >:-[] další tro*l co je chytrey jak rádio ve škodoffce
Somewhere je už preč
Mňa by zaujímalo, aké autá s CVT u nás vôbec dostať? Note z posledného testu u nás v ponuke nie je, ani v Čechách. Nemá niekto prehľad?
Avatar - tenterfield
tenterfield
Obecně Subaru (Forester, Levorg a Outback) pak Audi (tam nevím které modely) a mělo to i Murano od Nissanu... ;-)
_MT_
Audi leda z bazaru (a řekl bych A4-A7). Určitě Toyota (minimálně Yaris a Auris). Honda (minimálně Jazz a HR-V). Nissan (minimálně končící Micra, Qashqai, X-Trail). Suzuki (minimálně Baleno). Tedy až na Mitsu a Mazdu snad všechny japonské značky nějaký model s CVT v EU nabízí.
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tak zrovna Mitsubishi CVT pri benzinovom Outlanderi ponuka, aj ked udajne nie prilis vydarene.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Ja myslím, že vhodnejšie je skôr niečo menšie. Neviem, či v SUV je CVT správna voľba. CVT patrí skôr do mesta ako do terénu, nie?
_MT_
Na Outlander jsem nějak zapomněl. ASX ani Lancer by ji v ČR mít neměly. Právě v Lanceru bývala, jestli si dobře vzpomínám, takže jsem si říkal, že by mohlo, ale nechtělo se mi to hledat. :-) Díky za doplnění. Výjimkou je tedy jen Mazda.
DEVIL
...nevím, jak která skříň pro co je vhodná, ale máme doma dvě Hondy Insight. Jedna denně 120 km do Prahy a z5 po dálnici a najeto reálných 424003 km k dnešnímu dni a převodovka naprosto původní. Spotřebově po dálnici při 130 je kolem 5ti litrů benzínu ale je samozřejmě pravda, že tomu napomáhají baterie, však Hybrid. :-) Druhá jen městský provoz a převodovka taky v kliidku na nějakých 180000 km cca. Tak i tak, si myslím, že je hlavně důležité dodržovat servisní intervaly a výměny náplní tak, jak se má.
CVT je super do malého auta do mesta. Kolega kúpil žene Micru s cvt, je to živé, netrhá a ľahká Micra s tým aj slušne zrýchľuje. Navyše má aj slušnú spotrebu.
Arese
Nejrozumnější, co lze s CVT udělat, je auta s tímto podivným zařízením nekupovat! :-)
DEVIL
...ty budeš takový ten ma*or, co jezdí s obstarožním manuálem bo na automat nemá >:-[] ...nech si o něm zdát, ostatní budou ti ho brát... >:-[]