Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika

Zpět na článek

Převodovka s plynulou změnou převodu (CVT): Jak se k ní chovat, aby vydržela?

43 komentářů

Arese
Nejrozumnější, co lze s CVT udělat, je auta s tímto podivným zařízením nekupovat! 😄
CVT je super do malého auta do mesta. Kolega kúpil žene Micru s cvt, je to živé, netrhá a ľahká Micra s tým aj slušne zrýchľuje. Navyše má aj slušnú spotrebu.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Neprokluzuje, ale odírá... běží na stejném místě.
Ale je to teorie - vliv na to má i zatížení, takže i když pojedeš na tempomat 130, tak se do kopce pozice trochu změní...
Pokud bys jel tou ustálenou rychlostí řekněme po německé rovině, pak to efekt bude výraznější, než v pohraničních horách ČR.
Že by proto nejvíc trpěly Audiny?
😉
Avatar - _Karel_
_Karel_
Opravdu při ustálené např. stotřicítce dochází k neustálému prokluzu? Domníval bych se, že pokud to není do kopce a s karavanem na kouli, tak není přenášen nijak zvlášť velký výkon a krouťák a není důvod, aby řetěz mezi kužely prokluzoval? Kdyby neustále prokluzoval i při běžném dálničním režimu, pak bych čekal,že se např. při kickdownu z místa pod náporem výkonu díky prokluzu ani nerozjede.....
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
... pravděpodobně dřív tím, že se přestane jezdit.
Koně taky fungují bez převodovek.
Avatar - jozephko
jozephko
Všetky problémy prevodoviek budú onedlho vyriešené - elektromobilmi... >😁
Avatar - Ada je zase tady
Ada je zase tady
Nejlépe se k CVT převodovce zachováš tak, že si ji nekoupíš. :-!
pargi
Takže ty znáš alespoň 100 lidí, co mají cvt? Ty jo, to já neznám ani 50, co by mělo jakýkoliv automat 😄
Nikoloki
A ani ty nemají CVT, nýbrž planetový převod propojující motor a dva elektromotory, který se v chodu chová JAKO CVT a proto bývá zván e-CVT. Pravou CVT má z hybridů například Honda Insight nebo Honda Civic hybrid (sedan), kde je jeden elektromotor vložený mezi motorem a převodovkou …
mikinko
Poopravim ze v modernych cvt nieje trecia spojka ale klasicky hydromenic.
Avatar - speedfred
speedfred
>😁 >😁
tam sa ale opotrebujú kĺby (klouby)
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
Možná to tak myslel... to nevím.

Ale CVT v Roverech se chovala tak, že tam prostě byla "vyležená" drážka. O tu to pak zakopávalo a začalo to dělat psí kusy.
Kromě toho stačilo málo, a řetěz fakt prokluzoval, i když neměl... ně moc, ale klouzal - se stejným výsledkem: poškozené kužely, přehřátím degradovaná olejová náplň - s důsledkem většího prokluzování ... a spirála už běžela.

Proto jsem neměl CVT rád.

Když automat, tak pěkně hydroměnič a bržděná planetová kola...
😄

Stárnu, tak k němu asi brzo taky dospěju. Poslední auto je ještě manuál, ale další už asi bude automat.
😒
_MT_
Leda pokud pod elektromobily řadíš paralelní plug-in hybridy. Jinak mě nic nenapadá.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Ano, to jsem četl, a na to jsem reagoval. Podle mě to je autorem myšleno- řetěz neustále prokluzuje, a při dlouhotrvajícím prokluzu na stejném místě vybrousí drážku.
Avatar - _Karel_
_Karel_
Možná nějak špatně chápu fungování CVT, ale když neprokluzuje- co by se mělo odírat? Kužely sevřou řetěz, a pokud pojedu 100km bez prokluzu, protože přenáší malý výkon, co by se mělo odírat, když se nemění pozice řetězu oproti kuželům?

Jak jsi to myslel s Audi? Jen rýpnutí? 😉
Mé minulé auto mělo multitronic, měl jsem ho od 150-200tkm a převodovka fungovala bez jakýchkoliv známek opotřebení. Ale netvrdím samozřejmě, že vydrží stejně jako dobrý HDM.
DEVIL
...ty budeš takový ten ma*or, co jezdí s obstarožním manuálem bo na automat nemá >😒] ...nech si o něm zdát, ostatní budou ti ho brát... >😒]
Avatar - Googlit
Googlit
Musím tě zklamat milý trolle, ale osobní zkušenost jednoho člověka je všem u zadele. Osobní zkušenost jednoho člověka je totiž statisticky tak bezvýznamná hodnota, že by ses jí neměl uchlácholit ani ty sám.
Avatar - Ja Prvni 123
Ja Prvni 123
To Audi citují v článku!
Já s ním vůbec žádné zkušenosti nemám.

Kužel se prostě "omačká"... není to způsobeno prokluzem (většinou), ale mechanickým zatížením.
Představ si, že je třeba z plastelíny... řetěz se do něj zařízne i bez prokluzu.
Jasně, v praxi z plastelíny není - proto to trvá déle.
😉

EDIT: tady to píše: Pokud byste s takovým autem jezdili stále rychlostí řekněme 130 km/h, po čase vznikne v místě, v němž řetěz přenáší hnací sílu z a na kuželové kolo, drážka – opotřebení. A právě tato závada se v minulosti často pojila s předovkami Audi Multitronic.
Avatar - tenterfield
tenterfield
Znám jich více, pokud máš suba, tak jsi v jakoby v mafii 😉 >😁
pargi
A které generace legacy to byly? Předposlední měla klasický planetový automat.
pargi
Některé variátory měnič mají (ještě nedávno jsem myslel, že všechny 😄 ), tak asi právě ty.
_MT_
Na Outlander jsem nějak zapomněl. ASX ani Lancer by ji v ČR mít neměly. Právě v Lanceru bývala, jestli si dobře vzpomínám, takže jsem si říkal, že by mohlo, ale nechtělo se mi to hledat. 😄 Díky za doplnění. Výjimkou je tedy jen Mazda.
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Ja myslím, že vhodnejšie je skôr niečo menšie. Neviem, či v SUV je CVT správna voľba. CVT patrí skôr do mesta ako do terénu, nie?
Avatar - Beefcake
Beefcake
Tak zrovna Mitsubishi CVT pri benzinovom Outlanderi ponuka, aj ked udajne nie prilis vydarene.
gil54
Já bych se nebál ničeho kde je ZF. Mercedes a Aisin jsou také ok.
_MT_
Audi leda z bazaru (a řekl bych A4-A7). Určitě Toyota (minimálně Yaris a Auris). Honda (minimálně Jazz a HR-V). Nissan (minimálně končící Micra, Qashqai, X-Trail). Suzuki (minimálně Baleno). Tedy až na Mitsu a Mazdu snad všechny japonské značky nějaký model s CVT v EU nabízí.
Michele.B
Ahoj a muzes mi doporucit jake znacky vyrobcu aut a modelu dnes pouzivaji kvalitni a spolehlive automaticke prevodovky HDM ?? Dekuji za radu. M
DEVIL
...nevím, jak která skříň pro co je vhodná, ale máme doma dvě Hondy Insight. Jedna denně 120 km do Prahy a z5 po dálnici a najeto reálných 424003 km k dnešnímu dni a převodovka naprosto původní. Spotřebově po dálnici při 130 je kolem 5ti litrů benzínu ale je samozřejmě pravda, že tomu napomáhají baterie, však Hybrid. 😄 Druhá jen městský provoz a převodovka taky v kliidku na nějakých 180000 km cca. Tak i tak, si myslím, že je hlavně důležité dodržovat servisní intervaly a výměny náplní tak, jak se má.
Avatar - tenterfield
tenterfield
Obecně Subaru (Forester, Levorg a Outback) pak Audi (tam nevím které modely) a mělo to i Murano od Nissanu... 😉
Somewhere je už preč
Mňa by zaujímalo, aké autá s CVT u nás vôbec dostať? Note z posledného testu u nás v ponuke nie je, ani v Čechách. Nemá niekto prehľad?
T.E.S.L.A už na ACZ serie
Však o to ide, nie? Ak je len jeden stupeň, netreba radiť.
Avatar - mariov8
mariov8
Mám pre teba zlú správu.

Večšina elektromobilov čo poznám má tiež prevodovku, aspoň jednostupňovú.
_MT_
Přemosťovací spojky? Čím je pak daný převodový poměr? Žádnou takovou neznám. Spojka je v měniči (který nejedna CVT má, pro rozjezdy).
_MT_
Není ta převodovka snad schopná spojitě měnit převodový poměr? Jen je odlišné konstrukce v porovnání s typickou CVT. Ale název naplní. Jinak u TRW, kde tenhle typ převodovky v 60. letech vymysleli, to nazvali Electro-Mechanical Transmission.
gil54
Která CVT má přemosťovací spojky ? Ty snad mají jen automaty s HDM.
Jak si představuješ přemostění variátoru ? Přemostit lze jen měnič.
gil54
Přesně. V kopci napřed ruční brzda a teprve potom "P".
Toky1
Pčko do kopca neraď, stoj na brzde. Ten kolík zas nieje práve mohutný, keď ti časom a častým takýmto používaním praskne, tak budeš mať vážny problém.
gil54
Jakýsi prokluz tam je vždycky. Není to ozubené kolo, kde je převod jednoznačně definován, U variátoru se převod realizuje na základě tření v klínové drážce, tak to bez prokluzu nejde. Je to stejné jako u klínového řemenu. Kdyby tam nebyl žádný prokluz, nemusely by být rozvodové řemeny ozubené.

V jedné pozici pracuje ve variátoru řemen - řetěz ve třech případech.

Za prvé v maximálním převodu, za druhé v minimálním převodu, tedy v obou krajních pozicích. Ten třetí případ - mezi nimi - může nastat při konstantní rychlosti za předpokladu i zcela konstantního zatížení tj. požadavku na přenášený výkon. V takovém případě budou i otáčky motoru konstantní.
Avatar - dokopy
dokopy
Mám Yaris a ani v kopci by ma nenapadlo dať neutrál. Keby sa mi nechcelo stáť na brzde, tak dám parkovanie a auto stojí "na kolíku" aj bez ručnej brzdy. Drvivú časť jazdy prenášajú výkon premosťovacie spojky, nie remeň. Často používam obmedzovač rýchlosti alebo tempomat a v jednej polohe by remeň mohol byť možno len na soľnom jazere v Utahu a tempomatom a za bezvetria a aj tak by bol premostený spojkou.
DEVIL
...tys tu chyběl >😒] další tro*l co je chytrey jak rádio ve škodoffce
Avatar - tenterfield
tenterfield
Myslím, že by jsi se sám měl nazývat trollem, žádnou zkušenost nemáš, tak tu diskuzi neplevel.
Mám také Oťase s CVT ( a zatím - nerad bych něco zakřikl 😊) bez poskvrny, pokud se bavím s kolegy co CVT mají, tak v 99% jsou naprosto spokojeni, zbylé 1% zanedbalo servis nebo jejich bývalý majitel.
Tak pokud máš konkrétní příklad nebo dotaz, hoď jej do placu, jinak je nám tvůj příspěvek jak ty píšeš u zádele... 😄
Datel
Ahoj Všem !
Všichni zde něco hodnotíte a nemáte žádné zkušenosti. Z osobní praxe vím své vůbec převodovky bych se vůbec nebál. v zásadě je nutné dodržovat několik pravidel zejména výměny oleje v těchto převodovkách, pokud dodržíte pravidelné výměny oleje nikdy nemáte problém. Na dvou autech Subaru Legacy jsem najel 680 000 km s automatickými převodovkami bez problémů pod zatížením 90 % provozu s vlekem 1 500- 2 200 kg !!! Druhé má nyní 455 000 km !!!. Nebál bych se ani převodovky CVT za stejných podmínek. Názory novinářů a co si myslí a nemyslí jsou občas neopodstatněné názory které si někde načtou a nemají vůbec žádné zkušenosti. Jo praxe je praxe hoši. R.
Avatar - dokopy
dokopy
Niektoré elektromobily majú práve CVT.