Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Kola a jejich vliv na jízdu: Proč jsou velká kola zlo?

Staré motoristické moudro se dřív týkalo hlavně designu, dnes jde spíš o velikost. Je ale dojem důležitější než další vlastnosti?
Zpět na článek
6. 11. 2016 08:48
6. 11. 2016 09:06
6. 11. 2016 09:32
6. 11. 2016 09:13
6. 11. 2016 09:18
6. 11. 2016 09:36
6. 11. 2016 09:50
6. 11. 2016 21:18
8. 11. 2016 08:53
6. 11. 2016 09:15
6. 11. 2016 09:41
6. 11. 2016 12:33
6. 11. 2016 19:17
6. 11. 2016 09:43
6. 11. 2016 10:22
6. 11. 2016 10:29
6. 11. 2016 10:47
6. 11. 2016 11:59
6. 11. 2016 12:19
6. 11. 2016 13:03
7. 11. 2016 10:09
6. 11. 2016 10:35
6. 11. 2016 12:48
6. 11. 2016 20:46
6. 11. 2016 10:30
6. 11. 2016 12:52
6. 11. 2016 10:40
6. 11. 2016 10:48
6. 11. 2016 12:58
6. 11. 2016 13:07
8. 11. 2016 11:32
6. 11. 2016 10:50
6. 11. 2016 11:53
6. 11. 2016 12:01
6. 11. 2016 20:14
6. 11. 2016 22:08
6. 11. 2016 23:42
7. 11. 2016 10:40
7. 11. 2016 17:47
8. 11. 2016 09:49
9. 11. 2016 00:36
3. 8. 2019 10:53
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 08:48
Kola
První část článku super! :yes: Pak jsem trochu znejistěl, když si nejčtenější motoristické periodikum v ČR musí shánět oktávky v AAA? Nechce se mi věřit, že by zrovna vám Škoda nepůjčila dvě předváděčky se stejným motorem a jinými koly, aby jste mohli v praxi srovnat i vliv kol na podávaný výkon.
A co mě dostalo, to je rozdílné naladění tlumičů podle velikosti kol. To mám věřit tomu, že má Škoda např. k 1,6TDI 3 druhy tlumičů?
Rozbalit vlákno
8
6. 11. 2016 09:06
Re: Kola
Stačí se podívat do katalogu náhradních dílů a ty rozdílné tlumiče tam nejdeš. A nejen tlumiče, stejně tak jsou rozdílné pružiny. Nebo se stačí podívat autu pod sukně a na tlumičích najdeš čísla s čárovým kódem, která je odlišují a na pružinách barevné puntíky, které zase odlišují rozdílné pružiny. A dělají to tak všichni výrobci, velké těžké kolo (s nižším profilem a horším útlumem pneu) prostě musí mít jiné naladění (pružina, tlumič, stabilizátor) než malé lehké kolo (s vyšším profilem a lepším útlumem pneu), samozřejmě vždy v nějakém intervalu velikosti ráfků kol/rozměrů pneu.
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 09:32
Re: Kola
Ok, pak jsem se mýlil.
6. 11. 2016 09:13
Re: Kola
Já tomu věřím. Najdi si na internetu třeba všechny testy Škody Fabie třetí generace. Uvidíš, že Škodovka dávala novinářům na testování pouze auta v nejvyšší specifikaci Style a s příplatky navíc. Test Fabie v základní výbavě Active nikde nenajdeš. No a podobně to bude s Oktávkou.
S tlumiči těžko říct. Do Octavie III se montuje zhruba 10 různých předních tlumičů a zhruba 30 různých předních pružin. Takže bych tipoval, že se to bude lišit pružinami.
6. 11. 2016 09:18
Re: Kola
Ja jsem byl treba - co se tyce Skody - prekvapen, co montuji za podvozek na Octavii Scout. To auto je vyssi a melo by byt mene stabilni, nez zakladni modely, ale realita je takova, ze je minimalne stejne stabilni, ne-li lepsi, nez RS! A to i na velkych kolech.
6. 11. 2016 09:36
Re: Kola
Realita je taková, že pojmologie není věda.....
6. 11. 2016 09:50
Re: Kola
Aha, a cos tim chtel rict..?
6. 11. 2016 21:18
Re: Kola
Aj tebe musi byť jasná nehoráznosť tvrdenia o rovnakej stabilite RS a Scout,.
8. 11. 2016 08:53
Re: Kola
Je mi jasne co jsem videl a zkusil.
Ale muzes zacit argumentovat: Tak kolik jsi toho najezdil se Scoutem a kolik s RS, kdy a kde jsi je mel proti sobe a jak jsi je porovnaval..?
6. 11. 2016 09:15
Dobré shrnutí.
Článek dobře shrnuje aspekty, spojené s možnostmi, důvody, následky a řekněme trendy z oblasti volby velikosti kol. Vztah velikosti kola k jeho šířce byl zmíněn alespoň okrajově v rozhovoru.

Snad bylo možno v materiálu zvoleného formátu - poměrně obsáhlého na zdejší současné poměry - zmínit i vliv výkonu motoru, který je nutný přenést, na velikost kola a jeho šířku a také postrádám další důležitý aspekt ovlivňující velikost kola a tím jsou konstrukční limity na velikost brzdových systémů. Tabulce "Typická hmotnost litých ráfků" by slušel ještě jeden sloupeček s hmotnostmi i obutých kol.

Mám tyto články rád a patří mezi pár kategorií, kvůli kterým sem ještě pořád chodím. Dnes :yes:
Rozbalit vlákno
0
6. 11. 2016 09:30
Takze zaver je v podstate ten,
ze nejsou zlem velka kola, ale zbytecne tezka a siroka kola. S timto necham pozdravovat do BMW, kde blba 17" 225/50 vazi 23kg. Mozna to dela "Die cast made in China". Pak je klidne mozne, ze nejaka odlehcena 19" muze znamenat v jizdnich vlastnostech i dynamice rozdil minimalne jedne tridy.

BTW.: Jak to delaji mistri - v muzeu Porsche je vystaveno kolo, ktere se v roce 1998 montovalo seriove na 911, a toto kolo vazi 5,5kg. Pak se clovek muze divit, jak to delaji, ze jim to auto s "motorem na spatnem konci" tak dobre jezdi :-)
Rozbalit vlákno
11
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 09:35
Re: Takze zaver je v podstate ten,
To je ale váha i s gumou, ne? (těch 23kg)
6. 11. 2016 09:38
Re: Takze zaver je v podstate ten,
jj guma v tomhle rozměru váží +/- 11 kg, tak ti zbejvá 12 kg na ráfek, já mam na svejch 18"" BBS hmotnost ráfku zlehka pod 10kg.
6. 11. 2016 09:46
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Ano s RFT gumou.

Apex 19" s Michelinem bez RFT ma cca 18kg.
6. 11. 2016 09:44
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Já bych řekl, že u sportovního auta motor patří k zadní nápravě, ano u Caymanu nebo 918 je umístění před zadní nápravou ještě lepší než u 911, ale i za zadní nápravou je to pořád lepší než motor umístěný vpředu. :-)
6. 11. 2016 09:49
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Jiste, ja jen citoval Jeremyho ;-)
6. 11. 2016 09:52
Re: Takze zaver je v podstate ten,
No tak to asi bude "pravda" ;-)
6. 11. 2016 10:33
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Tak at si to upresnime - u sportovniho auta predpokladame snahu o dosazeni co nejlepsich jizdnich vlastnosti, takze motor a vetsina dalsich tezkych komponent by mel by umistem mezi napravami, ne pred predni, ne za zadni. Takze 911, prestoze po ni od detstvi touzim, ma motor umisteny "spatne", no u Porsche neustalym ladenim a detailovanim dokazali tuto koncepci privest na samou hranici mozneho. At si Jeremy rika co chce.
6. 11. 2016 14:40
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Tak 911 má motor na správné straně auta, jen řekněme neoptimálně vystrčený. Dává mu to větší rameno. Auta s motorem blíž středu (pořád vzadu) však také zrovna netolerují nemehla. Obecně pak platí, čím starší, tím horší. Je otázka, kde je ta hranice - kdy je motor tak daleko vzadu, že by bylo lepší ho dát za přední nápravu (tedy mezi kabinu a nápravu) a vzadu nechat jen převodovku. Bohužel lidé spotřebují celkem dost prostoru a motory malé také zrovna nejsou. Ideálně bys měl motor mezi sedadly. Praktický problém s motorem vpředu je zatížení zadku. Je to řádný ořech dozadu dostat řekněme 55 %, nemluvě o 60 (samozřejmě, vždy si můžeš pomoci nějakým balastem).
8. 11. 2016 08:56
Re: Takze zaver je v podstate ten,
Boze muj, ja jsem nechtel vubec diskutovat o tom, jestli je 911 OK z hlediska rozlozeni hmotnosti a ridicske privetivosti, nebo ne, jen jsem tady proste prilepil citat Jeremyho, beze snahy o nem polemizovat...

Gro toho, co jsem napsal se tykalo mistrovstvi Porsche vydetailovat a vyladit na maximum vsechny komponenty, ktere na autech pouzivaji, napriklad ta zminena kola.
7. 11. 2016 10:05
Re: Takze zaver je v podstate ten,
To ze obycejni vyrobci rezignovali na nazev "ráfky z lehkých slitin" je jasne, ale ze ty lowcost hliny budou dodavat i luxusni znacky jsem necekal, zvlaste pri pohledu na ceny tech kol.
8. 11. 2016 08:57
Re: Takze zaver je v podstate ten,
JO, ceny silene a vliv na jizdy silne negativni.
No bohaty kupec v raichu oceni spise fakt, ze po defektu dojede po kvalitnim asfaltu slusnou rychlosti do servisu a tam mu kolo vymeni z pojistky, nez fakt, ze ma jeho auto perfektni rizeni.
6. 11. 2016 09:41
Porovnání
Nenapadlo autory přehodit kola mezi těmi auty a porovnat? Zrovna si říkám, jestli vzít na zimu 15", 16" nebo dokonce 17", které mám na léto.
Rozbalit vlákno
2
6. 11. 2016 12:33
Re: Porovnání
čistě teoreticky, čím horší povrch, tím vyšší bok pneu a užší guma. Také čím více sněhu, tím užší guma.
Jde o měrný tlak a stykovou plochu.
V hlubokém sněhu je potřeba aby se guma "prošlápla" sněhovou vrstvou, tedy užší pneu. Na rozbitém povrchu lépe přilne guma užší s vyšším bokem, protože se zdeformuje a přizpůsobí povrchu.
Na dobrém kluzkém namrzlém povrchu s nízkou vrstvou sněhu nebo břečky budou lepší širší gumy.

Samozřejmě do toho vstupuje směs a vzorek pneu. V testech pneu je také patrné, že jeden typ gumy má v rozdílných rozměrech rozdílné vlastnosti.
6. 11. 2016 19:17
Re: Porovnání
Jasně, ale mně jde o něco jiného - pokud tvrdí, že má každá jinak naladěný podvozek, tak by bylo zajímavé, jak by se chovaly s jinými koly (která ale mají ve VTP).
Avatar - dokopy
6. 11. 2016 09:43
..
Porovnávať by sa mali autá s veľkými a malými kolesami, ale oboje s optimálne naladenými podvozkami pre použité kolesá. Inak to nemá zmysel. Technické riešenie je vždy kompromis (ak neberieme do úvahy predajnosť, ktorá zvýhodňuje väčšie kolesá), určite existuje hranica, kde zmenšovanie kolies narazí na nevýhody malých kolies. Mám malý Yaris a u neho sú vraj výhodné malé kolesá (ako z nákupného vozíka).
Rozbalit vlákno
0
Avatar - MilanF1
6. 11. 2016 10:01
Neodnesl jsem si názor
Zajímavé čtení o kolech, hodně obsáhlé (líbila se mi sonda do let minulých), ale bohužel po jeho celém přečtení jsem si nějak neodnesl názor. :-( Jelikož o kola se hodně zajímám, tak mi to nevadí (názor jsem měl už předem daný :D), ale nevím, jak moc se článek líbil nezasvědcenému čtenáři.

Tabulka s hmotnosti je zajímavá, ale mělo tam být ještě plechové kolo a taky hmotnost pneumatik, jak tu někdo zminoval. Já na Peugeot 106 obouval 13" plechy a s pneumatikou (145/70 R13) to celé kolo mělo 10 kg. :-) Kdežto 14" plecháč na 306 (185/65 R14) už má 15 kg.

Vyzkoušel jsem hodně kol a originální Peugeotácký jsou většinou těžké, zvláště ty Avantage 16", to je tvrdý ráfek a sám váží 12 kg, s pneumatikou (195/45 R16) celé kolo vážilo 20 kg. Turbovaná nafta si s tím poradila (ale bylo to na zrychlení poznat), podvozek byl na tom hůře, rázy se přenášely do karosérie. Komfort ale stále dobrý, ovladatelnost se hodně zvedla, jenom ty Pirelli PZero se dost sjížděly. Ale ideálním středobodem byly 15" s gumou 195/55 R15 - ani moc houpavé, se slušnou ovladatelností a bez rázů do karosérie.

Hmotnost kola hraje dost zásadní roli a lidé si to moc neuvědomují, hlavně že tam mám to největší, co se tam vejde. Komfort většinou moc netrpí (záleží na podvozku - já jsem z Octavie III vyklepaný, a to nemluvím o RS - taky svou roli hrají tvrdé sedačky). Jízdní výkony jsou ale ovlivněny, nejen hmotností ale také šířkou, která se většinou zvětšuje. A at si každý říká co chce, jde nahoru i spotřeba. Prostě těžší a širší kolo musí tu spotřebu zvýšit. Ale samozřejmě záleží na použité pneumatice, každá se chová jinak (valivý odpor). Jsou také auta, která "obludný" rozměr na výkonu snad ani nepoznají, třeba Audi RS6, kam se vejdou 285/30 R21, borec s tím jezdí jak v létě tak v zimě (z auta na sněhu snad musí být sáňky D). Ten 9,5" ráfek s gumou jsem nevážil, ale 30 kg to mít bude. Tohle by Peugeot 106 1.1i 44 kW neroztočil. >:D (nehledně na to, že by se to nevešlo)
Rozbalit vlákno
0
6. 11. 2016 10:22
Pár věcí
Z hlediska komfortu, schopností tlumení je potřeba zmínit spíš neodpruženou hmotu.

A následně mě pobavilo, jak OIII s vlečkou na 18" dělá jen tlumené dum, dum, dum ;-) Svět motorů opět lže, na druhou stranu, jeho čtenáři mu to evidentně baští :-!
Rozbalit vlákno
20
6. 11. 2016 10:29
Re: Pár věcí
Hlavně, že nezapomněli zmínit Scénica na 20". :-)
6. 11. 2016 10:34
Re: Pár věcí
Slapli ti na kuri oko, co? >:D
6. 11. 2016 10:47
Re: Pár věcí
Mě tím spíš pobavili. Stejně jako ty.
6. 11. 2016 11:50
Re: Pár věcí
Ta tvoje krecovita snaha prevest na "pobaveni" tvou frustraci z faktu, ze ti nekdo sahnul na milovanou a uctivanou znacku zase pobavila me.
Muzes mi nejak zkusit vysvetlit, kdy a proc se clovek zmeni na aktivistu v boji za prava Renaultu? A co Ada - nepije ti krev? >:D
6. 11. 2016 11:59
Re: Pár věcí
Je to jednoduchá. Vyjadřuje se jen k tomu, co mě zajímá. A v tomto článku mě pobavil ten Scénic. Je to dost blbej příklad k tématice velkých kol, když nesplňuje skoro nic, co se těmto kolům přičítá.
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 12:08
Re: Pár věcí
No, zrovna tady mi to přišlo jako vhodná poznámka, žádný plivanec. Minimální velikost kola 20" je docela divná a nenapadají mě klady- kromě vzhledu.
6. 11. 2016 12:19
Re: Pár věcí
Proč vhodná poznámka, když skoro žádná negativa velkých kol u Scénica neplatí?
1. Kola jsou širší - u Scénica jsou naopak užší
2. Mají nižší bočnici - u Scénica je stejná
3. Větší hmotnost - u Scénica to opět neplatí.
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 12:45
Re: Pár věcí
"Za vydatného přispění designérů se velká kola stala zprvu milovaným doplňkem a později nutností. Letos uvedený Renault Scénic s výhradně dvacetipalcovými ráfky mluví za vše".
Co z toho rozporuješ? Řeč je o módnosti velkých kol a příklad Scénic- neexistuje lepší. 20" jde nepochybně na vrub vzhledu, tedy módě. Nikdo jiný, kdo má v této velikosti ut jako základ takové balony mě nenapadá. Tipuji, že všichni mají jako základ 16"?
Vůbec nejsem nepřítel velkých kol, pokud to není výrazně na úkor komfortu, což u Scénica zřejmě nebude, ale - mají pravdu, je to příklad módy velkých kol.
Žádná kritika v tom není.
6. 11. 2016 13:03
Re: Pár věcí
Já jen, že je to dost blbý příklad, Pokud si teda přečteš o čem tento článek je. Scénica by jsi mohl dát jako příklad v článku o novém přístupu automobilek při volbě velikosti kol. Těch důvodů je mnohem víc, než jen design (menší valivý odpor, lepší aerodynamika,větší světlá výška, ladění jen na jeden rozměr kol, levnější logistika,..). Negativem bude asi jen vyšší cena.
7. 11. 2016 10:09
Re: Pár věcí
Ano velky prumer a mala sirka, Francouzi museji vsechno komplikovat. Ze pri maji smlouvu se 3 vyrobci ze gum bude dostatek, ale tech specialnich gum bude jiste lidova.
6. 11. 2016 10:35
Re: Pár věcí
Máš sice pravdu, ale o neodpružené hmotě se trochu píše hned v prvním odstavci. "Konstruktéři pak mohli prosadit své priority: odlehčení neodpružených hmot a snížení setrvačnosti kol."

A to úsměvné dum, dum, dum beru jako nutné zlo za to, že to tady smíme číst. ;-) >:D
6. 11. 2016 10:42
Re: Pár věcí
Musis to brat v kontextu ostatnich Octavii, to dum dum dum mozna i lezlo nekde z repraku :-)
6. 11. 2016 10:58
Re: Pár věcí
V kontextu ostatních Octavií platí to, že i s multilinkem prostě zadech občas bouchá. U vlečky se mění občas na téměř stále.
6. 11. 2016 11:57
Re: Pár věcí
tezko rici. nove,r.v.2016 v testech za utlumeni zadni napravy chvalili a tady v diskuzi Dixik psal ze jel s 1.0TSI na rozbite silnici a mlaceni je ta tam. ja porovnani nemam, myslim ze malokdo. oktavky 2014 jsou furt mlada auta a musela by byt nahoda aby mel clovek porovnani. btw. komfort u RS230 na 19" s DCC chvalil i Koubek a ten si nebere servitky. To je sice s MT ale rozdily proste budou. podle vybavy, motorizace a v zavislosti na datu vyroby.
7. 11. 2016 10:20
Re: Pár věcí
No jezdím s O3 s vlečnou na 18" (letní) a to neustále se nekoná.
Avatar - Enthusiastic.driver
8. 11. 2016 12:07
Re: Pár věcí
Ono to bude složitější. Co vím, tak se dělalo hned několik drobných revizí zavěšení a podvozku. Třeba Octy 1.6 TDI r.v.1-4/ 2015 z mojí práce bouchají, Octa 2.0 TDI r.v. 12/2015 od ženy nebouchá... resp. bouchá tak nevýrazně, že to popravdě ani nevnímám.
Avatar - fOE
6. 11. 2016 12:48
Re: Pár věcí
No to bylo taky hlavni zdeleni celeho clanku, nejake rozjimani o kolech, o historii, atd. bylo jen omackou, nejdulezitejsi je obecenstvu podprahove zdelit ze oktavia, ci na R16 nebo R18 a dokonce i s vleckou, proste porazi fyziku a je dokonale komfortnim autem i na ceskych silnicich, ba dokonce i na typickem zeleznicnim prejezdu.

Jen nevim na koho tohle muze mirit, sezere jim to jen ten kdo 1) nema absolutne zadne srovnani nebo 2) ten, kteremu preference znacky zastiraji realitu. Ostatni to leda pobavi. :-)
6. 11. 2016 13:53
Re: Pár věcí
jen dotaz - ridil jsi nekdy O 3 s vleckou? Bud prosim konkretni, rok vyroby, motorizace, kolik jsi toho s ni najel a kde.
Avatar - fOE
6. 11. 2016 20:46
Re: Pár věcí
Rok ti nereknu, byla to auto z pujcovny, motorizace 1.6tdi v OIII i v Golfu VII (golf i s 1.4tsi, stejne jako A3 sportback s 1.4tsi), do 1000km s kazdym z nich, oboje jezdeno jen v Nemecku (prevazne po dalnicich).
7. 11. 2016 17:55
Re: Pár věcí
Golf 1,4TSI má multilink. U VW je hranice pro ML90kW. Stejně tak ta A3. VW+AUDI 90kW / SKODA+SEAT 110kW je hranice pro ML. Ty 1,4TSI mají přes 90kW.
6. 11. 2016 10:30
rotujici hmoty
když se pro zjednoduseni bude uvazovat, ze veskera hmota je na obvodu kola, tak každý kilo navíc na kole dela na dynamice to samy jako 2 kila na celkovy hmotnosti auta.

tedy jestliže mas o 5 kilo tezsi každý kolo, na dynamice to bude to samy, jako 40 kilova anorekticka na miste spolujezdce.
poznate to někdo na dynamice?
Rozbalit vlákno
20
6. 11. 2016 10:36
Re: rotujici hmoty
Osobne si myslim, ze na dynamice - tedy na zrychleni a brzdeni - poznas houbeles, ale to tvoje prirovnani, vyctene nekde ze Ctyrlistku, dost kulha.
Zkus si sam na auto obout nejaka velka a tezka kola a uvidis, sam, jak auto pri kazdem propruzeni trpi. Osobne mi stacilo kdysi na Fabii vymenit standartni 14" za 16" z Fabie RS, hned bylo poznat, ze zaveseni nestiha a tlumice prosi o pomoc. Na hladkem asfaltu super, ale na rolete katastrofa.
6. 11. 2016 10:43
Re: rotujici hmoty
fyzika je fyzika, tu neojebes
a 1 kilo rotujici hmotu ti teoreticky udela 2 kila. v realu min.

u prichciply atmosfery na dynamice poznáš nejspis i tu anorektickou spokujezdkyni

a vsimni si - ja pisu o dynamice, ne o komfortu
6. 11. 2016 10:51
Re: rotujici hmoty
1 kilo rotujici hmotu ti teoreticky udela 2 kila. v realu min. ....... .....a takovej samopal vzor 24 má kadenci ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta!!! Někdy ještě mnohem rychlejší.

:-)
6. 11. 2016 10:54
Re: rotujici hmoty
v realu není veskera hmota na obvodu kola
kdyby byla, tak každý kilo ti na dynamice udela ty 2 kila
co na tom nechapes??

PS:
podle palcového ohlasu soudim, ze ac polovina populačního rocniku jde na vysokou skolu, logika a fyzika je vetsine z vas cizi.
tak maly exkurs do zakladu fyziky:

když das auto na spalky a roztocis kola dejme tomu na rychlost 100km/h, rotujici kola ziskaji nejakou energii. když hmota bude soustrena na obvodu kola, energie rotujici hmoty se bude rovnat pohybove energii odpovídající rychlosti na obvodu kola, tedy E = 0.5*m*v^2.

kdyz se s autem rozejedes, kolum udelis ještě pohybovou energii, která odpovida rychlosti auta, tedy opet 0.5*m*v^2.

tedy vysledna energie rotujiciho kola bude 2*0.5*m*v^2, tedy dvojasobek energie nerotujici hmoty, tedy 1 kilo rotujici hmoty na obvodu ma stejnou energii jako 2kila nerotujici hmoty ...
6. 11. 2016 12:53
Re: rotujici hmoty
Což ovšem nemůže nastat protože hmotnost kola nikdy není soustředěná na obvodu.
6. 11. 2016 15:14
Re: rotujici hmoty
pro pochopeni je většinou nejlepší konkretni problém co nejvic zjednodusit. nekomu nepomuze ani to
6. 11. 2016 16:13
Re: rotujici hmoty
Zapomínáš, že kolo rotuje. Nejde o přímočarý pohyb. Vzdálenost od osy tam pak figuruje v druhé mocnině.
6. 11. 2016 18:05
Re: rotujici hmoty
však jo
kolo rotuje - to je ta jedna energie
a pak se kolo pohybuje "dopředu" - to je ta druha energie
a když zjednodusis energii rotujícího kola tak, ze veskera hmota je na obvodu kola, jakou rychlosti se ta hmota pohybuje, a jakou ma energii??
no prece 0.5*m*v^2
za tu rychlost si muzes v klidu dosadit rychlost otaceni krat prumer krat pi a ses na tom samym
6. 11. 2016 20:44
Re: rotujici hmoty
Seděl jsem si na vedení. Díval jsem se na to jako na setrvačník a ani mě nenapadlo uvažovat o rychlosti jako obvodové, vzal jsem to jako úhlovou (a tady omegu nenapíšeš, protože do ACZ pořád nedorazil Unicode), takže mi tam chyběl ten poloměr.
8. 11. 2016 18:11
Re: rotujici hmoty
JJ, topten má pravdu
8. 11. 2016 21:58
Re: rotujici hmoty
Akorát, že ten ekvivalentní průměr kola už nebude totožný s tím skutečným (
Avatar - McMatej
6. 11. 2016 10:57
Re: rotujici hmoty
Jojo, máš pravdu, předsedo. :yes:
6. 11. 2016 12:02
Re: rotujici hmoty
Vsak pisu, ze na dynamice tezsi kolo asi nepoznas. Kolo s vetsim prumerem ano, to pusobi stejne, jako bys mel tezsi prevod, takze samozrejme dynamiku poznamena - a to bez ohledu na hmotnost.
Tedy prumer kola muze mit vliv na dynamiku, hmotnost na cinnost pruzeni a tlumeni a profil pneu pak na komfort jizdy.
6. 11. 2016 15:15
Re: rotujici hmoty
Ak mas k dispozicii stopky, tak poznas aj na dynamike, specialne u slabych atmosferickych motorov, rovnako ako na brzdnej drahe.

Druha vec je porovnanie v beznom svete, kedze aby si to mohol porovnat potrebujes prehodit disky a zachovat pneumatiky a tlak v nich, aby nesli zmeny na vrub rozdielom medzi pneumatikami. To je scenar ktory si malokto zazil. Bez tejto podmienky je porovnanie uplne zbytocne.

PS. Profil pneu ma urcity vplyv na komfort, ale je to hlavne o kontrukcii pneu a tuhosti bocnic, ktora vacsinou s vyskou bocnice suvisi (nizke pneu = sportove, teda tuha bocnica)
6. 11. 2016 15:18
Re: rotujici hmoty
kolo s vetsim prumerej si na auto nedas, jestliže nejses ten typickej lojza ze stodoly jak tady někdo pise.
vetsi rafek na konkretni aute se vždy rovna mensi profilovy číslo, takze vyslednej prumer je +- stejnej. rozdil na prumeru s ruznejma rafkama a tomu odpovídající pneu je tak 5mm.
6. 11. 2016 21:06
Re: rotujici hmoty
Asi to nemyslí tak, že bys tam dal pneumatiku o neschváleném rozměru, ale že ten vliv větší kolo prostě má a automobilka tomu samozřejmě musí přizpůsobit zpřevodování (stálý převod). I když přesnější je, že ovlivňuje pružnost, tedy dynamiku na každý jednotlivý převod. Jakmile můžeš řadit, tak si můžeš podřadit. Jen u jedničky už nemáš kam dál jít. Změna stálého převodu (tedy i celkové velikosti kola) neovlivní odstupňování (jak moc poklesnou otáčky motoru po přeřazení).
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 11:58
Re: rotujici hmoty
Ale on nepíše o tlumení, jen o vlivu na dynamiku. Musím se přiznat, že jako lajce se mi taky nezdá, že by to tolik mělo být (na dynamice) znát.
Avatar - fOE
6. 11. 2016 12:52
Re: rotujici hmoty
Nejaky anglicky platek se tomuhle docela obsirne venoval, zkusim dohledat link, ale vysledek byl neco ve smyslu ze ani extra tezke kola vs. superlehka kola co do dynamiky neprinesou vic nez 1%, v opravdu extremnich pripadech 2% rozdilu.
Takze lehka kola jo, vsema deseti, ale kvuli zlepseni v oblasti neodpruzene hmoty.
6. 11. 2016 15:23
Re: rotujici hmoty
Netusis, aky vykon mali tie auta? Pri slabych lahkych autach mi ten rozdiel neprisiel az tak maly, aj ked 2% je uz celkom dost.

Napr. domaci test na Honde NSX co som narychlo nasiel, dosiel k zaveru ze rozdiel je 1%, ale ide o silne a relativne tazke auto, kde usetrena vaha predstavuje uplne iny pomer k celkovej hmotnosti ako v nejakej Mazde MX5 so 130k motorom. :-)

[odkaz]
7. 11. 2016 10:36
Re: rotujici hmoty
Ja jsem cetl ze 0,5kg rotoujici hmoty na kole je 5kg v kabine a tu uz jiste poznas pokud nemas alespon 400Nm, co muzu potvrdit na 74kw atmosf. benzinu jsem citil ty oteze na kolech. 16" ALU a predjizdeni pri 110kmh trvalo vecnost, nic na okresky. 15" z toho udelali jine auto co do dynamiky. Ted mam turbo(benzin) a 17" citim mozna jenom ve meste pri rozjezdu, nez zafouka turbo do downsizingu. Kdyz ale huste prsi na dalnici, tak mam nekdy pocit, ze se auto vznasi na vode a ta prace odvest vsechnu to vodu ze sire 225?mm se projevuje na spotrebe +0.5 litru.
6. 11. 2016 10:40
Díky
Jako de facto lajk jsem se docela dozvěděl dost novýho. Díky za zajímavý článek. :yes:
Rozbalit vlákno
0
6. 11. 2016 10:44
Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než začne
Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než začne psát "odborné" články.

1. Kolo nepřekonává tření, ale valivý odpor.
2. Čím větší kolo a čím širší tím nižší valivý odpor. Také vyšší tlak v pneumatice odpor snižuje.
3. Pokud se bavíme o tření, třeba pokud táhneme auto se zabrzděnými koly, třecí plocha nemá vliv na velikost tření.
4. Auto s většími koly je jako auto s převody více "do rychla" proto to horší zrychlení.
Rozbalit vlákno
13
6. 11. 2016 10:46
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
- když jedes do zatáčky, mas tam i to treni ...
- vetsi kola znamena vetsi disky a min gumy, tedy vyslednej prumer kola +- stejnej
6. 11. 2016 12:54
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
V zatáčce je tření potřeba, čím větší tím lepší.
6. 11. 2016 15:13
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
v okamziku, kdy v zatáčce ti vnitrni část vnejsi pneumatiky opisuje polomer 10 metru a vnejsi část ty samy pneumatiky 10.3 metru, tak se to nejak musí poddat a to treni je zdrojem tech ztrat
6. 11. 2016 10:59
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Ad 4. A pokud se bavíme o schválené variantě velikosti kola, výrobce převod řeší, takže vždy s větším rozměrem ráfku je sníženo profilové číslo pneumatiky, aby byl zachován stejný průměr kola a nebyly ovlivněny převody a rychloměr.
6. 11. 2016 11:08
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
O čem ten článek potom je?
6. 11. 2016 11:20
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Je o velikosti kol a jejím vývoji v čase, o volbě velikosti kola u jednoho typu v rámci schválených podmínek, o kladech, záporech, vlastnostech, které ovlivňuje velikost kola.

Není o tom, jak velký kolo si namrdá Lojza ve stodole na stoletýho Golfa. Sorry.
Avatar - McMatej
6. 11. 2016 11:14
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Taky vidím v článku nějaké nepřesnosti.

První co mně zarazilo bylo, že těžší kolo přenáší do auta víc vibrací??? No, nezlobte se na mně, ale když najedu kolem na nerovnost, tak bude kolo nadzvedávat nějaká síla. Ta bude pořád stejná (stejná nerovnost = stejná síla) Když ta síla bude zvedat těžší kolo, zvedne ho méně - udělí mu menší zrychlení. Při rozpohybování těžkého kola autorovi hmotnost kola nevadí, při "utlumení" už ji uvažuje?? Tady něco nesedí.

Další věc, široká kola se o vozovku tře větší plochou .... Dovolím si nesouhlasit, široká pneumatika má tvar dosedací plochy široký a krátký (ve směru jízdy) úzká ho má úzký, ale výrazně delší, takže dosedací plocha je plus mínus stejná. Není nic jednoduššího než si to změřit.

3) nižší pneumatice se méně (hůře) deformuje bočnice (je tužší), proto (prý) horší komfort, ale nižší bočnici snáze prorazíme?? Tak deformuje se nebo ne???

Tady [odkaz] je porovnání užších - širších pneu a širší nedopadly až tak špatně. A při brzdění měli výrazně lepší výsledky.
6. 11. 2016 17:11
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Promiň, ale nerovnost neudává sílu. Pokud pro jednoduchost pominu deformaci samotné pneumatiky a obě kola se zvednou stejně (což je dané tou nerovností, která je stejná pro všechny), pak těžší kolo bude mít větší setrvačnost, tedy podvozku dá větší práci přitlačit ho zpět k silnici. Efekt je tedy takový, že se s těžšími koly zdají nerovnosti větší. Potřebná energie se pak bere ze samotného auta; pneumatika silou vrazí do nerovnosti a pohyb nahoru je pouze reakce na setkání s překážkou.

Jenže reálně se pneumatika deformuje. Těžší ráfek bude mít větší setrvačnost, tedy teorie říká, že přiměje pneumatiku k větší deformaci a sám se méně pohne. Může se tak stát, že příliš lehký ráfek sníží komfort na určitém druhu nerovností/ při určité rychlosti. Jak ráfek, tak pneumatika jsou součástí celého toho tlumícího systému.
6. 11. 2016 14:28
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
zapata: myslím že nemáš pravdu když tvrdíš že třecí plocha nemá vliv na velikost tření. Tohle platí jen u dokonalých fyzikálních těles.
Realita je ale výrazně odlišná, zvláště v případě kombinace snadno deformovatelné pryže a hrubého povrchu silnice. Ostatně vliv šířky pneumatiky na jízdní vlastnosti je dostatečně známý, a není to jen v tuhosti bočnic
6. 11. 2016 16:25
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Ahoj nemas pravdu:

ad 1. k trenie je vsade okrem dokonaleho vakua (teda vsade)
ad 1. koleso prekonava trenie vzdy okrem idealneho ustaleneho odvalovania (da sa tomu priblizit v laboratoriu), teda pri akceleracii, brzdeni, zmene smeru, ale aj pri jazde konstantnou rychlostou (uz len vplyvom deformacie pneumatiky ktora nie je idealne tuha rovnako ako nie je idealne tuha vozovka a teda na jej povrchu dochadza na roznych miestach ku kontaktu s vozovkou s inou obvodovou rychlostou)
ad 1. ak by koleso len odvalovalo, bolo by v zasade jedno, ci by jazdilo po smirglovom papiery alebo po skle - co samozrejme nie je pravda ak chceme auto aj realne riadit ;)
ad 2. ano mas pravdu, vyssi tlak znizi kontaktu plochu medzi pneu a vozovkou, ale tym sa zvysi tlak vplyvom hmostnosti a z dovodu trenia sa pneu rychlo opotrebuje (prekliate trenie! )
ad 3. toto plati znovu priblizne len v laboratornych podmienkach / uplne v teoretickej fyzike
ad 4. toto ti uz chalani skusili objasnit.

co som len chcel poznamenat je, ze nie je namieste davat rady typu "nastuduj si tamto - hento" a znevazovat snahy redaktorov robit odbornejsiu pracu a vzdelavat ludi chytanim ich za slovicka. Moze sa ti potom stat, ze niekto zacne chytat za slovicka Teba. V zasade maju pravdu aj ked im nejde moc dobre argumentacia. Ja verim, ze keby clanok napisali odborne (skopirovali ho niekde z netu ) pravdepodobne by sa stretli s nepochopenim...a vlastne kto si chce citat o valivom odpore, nech sa paci:
[odkaz]

za mna su clanke tohto typu vitane! Dobra praca Auto.cz.
7. 11. 2016 07:54
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Nemohl by jsi mi tedy najít jaký je vztah mezi velikostí plochy a třecí síly?
7. 11. 2016 08:40
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
Vztahy jsou dost složité, na součinitel tření má vliv například i míra skluzu pneumatiky. Ale velice podrobné a komplexní pojednání na dané téma je třeba tady (hlavně okolo strany 30):

[odkaz]
7. 11. 2016 13:31
Re: Možná by si mohl autor doplnit technické vzdělání, než z
V zasade je trecia sila nezavisla od plochy povrchu, aspon v idealnom svete teorii.

V tom praktickom dojde trenim k zahrievaniu povrchov, co bude mat vplyv na koeficient trenia a rozne stycne plochy sa rozne vysporiadaju s odvodom tepla. Takze tu by som nejaky vztah predpokladal.
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2016 10:48
móda
Pro osobní vozy střední třídy jsou optimální 15', pro SUV 17-18'. Pro menší vozy méně. Současná móda velkých kol a snížených podvozků je nejen blbá, ale i nepraktická a ošklivá :no:
Rozbalit vlákno
3
6. 11. 2016 12:58
Re: móda
Veľké disky a nizkoprofilové pneu s vysokým rýchlostným indexom sú požierač peňazí. Také pneu majú kvôli gripu mäkšiu zmes. A keď jazdíš rýchlo a všade, tak ich treba meniť každý rok.
6. 11. 2016 13:07
Re: móda
Ano, klasicky něco za něco.

Širší guma se také víc opotřebovává nejen z důvodu odlišné směsi, ale hlavně z důvodu že žere sama sebe. Při jakékoliv zatáčce, oblouku ať sebemenším, se požírá tím, že vnitřní strana pneumatiky jede po kratší dráze než ta vnější.( Pro názornost v extrému jakoby jelo auto bez diferenciálu.)
8. 11. 2016 11:32
Re: móda
Mne to vysvetľovať nemusíš. "Šoférom", ktorí pizúkajú, že ich pneumatiky sú vyrobené z blata by som dal povinné jazdy na autách bez posilňovačov riadenia, aby pochopili, čo sú to odstredivé sily. A potom by možno konečne pochopili, že prečo sú ich gumy za pár mesiacov na vyhodenie!
6. 11. 2016 10:50
AAA
stream a ted i auto.cz se rozhodli ,ze AAA proste budou delat reklamu, ze to nekam natlaci at se libi bo ne... peknej hnus. Doufam ze dostali aspon poradnyho kapra aby jim stalo to flusani na povest za to.
Rozbalit vlákno
2
6. 11. 2016 11:53
Re: AAA
Ano, posledni dobou je asi uplne jedno co a jak napises, dulezite je, aby se v "clanku" objevily ty spravne tagy: Skoda, AAA, VW a podobne...
Avatar - _Karel_
6. 11. 2016 12:01
Re: AAA
Ne auto.cz, ale Svět motorů. Pokud tu nejsi poprvé, mohl bys to rozeznat.
6. 11. 2016 13:02
Hluk má spíš akustické souvislosti a jeho příčiny jsou složi
ACZ, u Octavie je to však jednoduché. Skoro žiadne odhlučnenie podvozku a kufra. Tlumex zvonku a pár antivibračných flastrov v kufri ako na Felicii. ;-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ham.
6. 11. 2016 13:15
Tady je závislost
mezi velikosti kol a zrychlením, brzděním, zatáčením, spotřebou a hlukem změřená na konkrétním autě. 19" už proti 18" na Golfu přináší jenom samá negativa, hůře zatáčí, mají vyšší spotřebu, pomaleji zrychlují a dělají větší kravál. 19" kola jsou u auta s takovýmto výkonem už jasný overkill, ty dávají smysl až u aut s výkony někde kolem 200kW nebo spíš více.
[odkaz]
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Enthusiastic.driver
8. 11. 2016 12:19
Re: Tady je závislost
Super odkaz :yes:
Avatar - rohYpnol
6. 11. 2016 15:07
Závěr bez závěru?
Tolik teorie a výsledek? Naprosto žádný. Tedy vlastně víme, že teoreticky je zde výrazný rozdíl, který prakticky nikdo neprokázal.

Osobně mám třeba zkušenost takovou, že originál lité kolo je alespoň pocitově výrazně těžší než srovnatelný plecháč. Sice je lité kolo tužší a pevnější, ale co se pohodlí týká, to je lepší na plecháčích.

Takže je to zkrátka jako se vším - pro krásu se musí trpět :-!
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Ja Prvni 123
6. 11. 2016 20:06
Re: Závěr bez závěru?
Tady jsou zajímavá čísla:

[odkaz]

Mimo jiné je pozoruhodné, že i u jinak uznávané (alespoň mnou) a respektované značky O.Z. je vidět "obchodnické triky", takže O.Z. Superleggera v rozměru 7x15 váží 5,2 kg... zatím co O.Z. Ultraleggera - evokující ještě vyšší stupeň odlehčení - pak stejný rozměr váží 5.6 kg.
(Edit: leggero = lehký)

Já vím, pořád jsou to hezké hodnoty, když originál kolo na oktávii váží v rozměru 6x15 celých 9.2 kg... ale pořád je to úsměvné.

Je to asi jako když stejné pneu je dražší přes web "nejlevnější pneu", než přes web "levné pneu"...
>:D
Avatar - Enthusiastic.driver
8. 11. 2016 12:21
Re: Závěr bez závěru?
Je to jen obchodní označení a pokud se nepletu, ultraleggera superleggery nahradila (?), takže něco jako nová generace. Zas bych z toho nedělal kovbojku :-)
6. 11. 2016 15:32
stejná zkušenost
Po delší době dobrý článek. Taky jsem u svého vozu přešel z origo Al disků 17" na Al disky 16" a rozdíl je dosti markantní, tím spíše u permanentního pohonu 4x4. 16" používám, jak letní, tak zimní. Nejen, že auto je živější, ale podvozek je příjemnější (není tak tvrdý), čitelnost v zatáčkách zůstala stále perfektní a dokonce se i znatelně zmenšila spotřeba paliva. A hlavně cena pneu v menším rozměru je velmi citelně levnější a to už mezi 16" a 17".
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ja Prvni 123
6. 11. 2016 19:27
Re: stejná zkušenost
Píšu o tom na "moje auto"... a už VČERA!!
Takže nemůžu být nařčen z kopírování témat...
:-)

Jinak ta hmotnost je fakt důležitá a píšou tady o tom v podstatě dobře.
Ta divoká diskuze nahoře je "mimo mísu". Je to o hybnostech, ale nechce se mi to tady vysvětlovat.
V neděli večer.
:-(
6. 11. 2016 19:25
Tyre Cluster - Škoda
Článek zajímavý, pro mne osobně malinko překavapením, že Škoda v jedné motorizaci napříč výbavovými stupni používá jiné péra a tlumiče. Osobně na tohle bych nepomyslel a z přechozího vozidla Škoda Yeti, by mě ani nenapadlo, že by tomu mohlo tak být.
Nicméně pravdá to s největší pravděpodobnosti bude, jelikož už v samotném konfiguratoru Škoda-auto, když si zadáte Octavii 1,6 TDI ve výbavovém stupní Active, tak co se týče možnosti příplatkové výbavy velikosti kol nemáte moc k výběru, pouze jsou oproti standartním 15" možnost připlatit si 16", proč tam nemají možnost jit výš na 17", nebo 18" mi dnes odpověděl tento članek. Naopak při stejné motorizaci a výbavovém stupni Ambition, je již možné oproti standartně dodávaným 16" přípatit za 17" či 18". Tedy změna oproti Active.
Navíc jsem našel članek na stránkách Škodovky o tzv. Tyre Cluster:

Co je to Tyre Cluster?
S příchodem emisní normy EURO6 byly ve ŠKODA AUTO a.s. zavedené takzvané „Tyre Cluster“, které určují, jaké pneumatiky mohou být na konkrétním vozidle použity. Podle základní a příplatkové výbavy bude v technickém průkazu vozidla (TP) ve VERZI konkrétního vozidla zapsaný Tyre Cluster, který určuje použití alternativních rozměrů pneumatik a disků. Prosím věnujte pozornost následujícím tabulkám pro jednotlivé modely a Tyre Cluster, které určují, jaké alternatívní rozměry pneumatik a disků budou zapsané pro dané vozidlo v TP. Po vyrobení vozidla nebude možné Tyre Cluster změnit, tedy na vozidlo nebude možné použít jiný rozměr pneumatik a disků kromě těch, které jsou uvedeny v TP vozidla či v COC dokumentu.

Příklad: Octavia Ambition 1.6 TDI 81 kW (110 k) 5°MP, se sériovými disky 16" bude mít přidělený Tyre Cluster A61. V TP vozidla budou zapsané pneumatiky: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17 M+S. To znamená, že na vozidlo není možné použít pneumatiky 225/45 R17 nebo 225/40 R18. Jiný Tyre Cluster - A62 by byl přidělený při objednání 17"/18" disků přímo z výroby. V takovémto případě by byly v TP vozidla či v COC dokumentu zapsané pneumatiky 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17, 225/40 R18, 205/50 R17 M+S.

Odkaz: [odkaz]
Rozbalit vlákno
1
6. 11. 2016 22:25
Re: Tyre Cluster - Škoda
Pružiny a tlumiče není nutné vázat na stupeň výbavy. Výrobu to nijak nezjednoduší. A někdo tady psal, že na přední nápravu Octavie dávají zhruba třicet různých pružin. Předpokládám, že Active takhle ořízli, protože je to Active, nejnižší stupeň.
6. 11. 2016 20:14
kola
Na horská kola se místo 26" začínají dávat 27,5" ale nejlepší jsou 29"- ze své zkušenosti. Tak jestli si mám vybrat, tak radši 16" a víc a ne nízkoprofilové které netlumí, než aby mě 14"-15" spadla celá do díry ve vozovce
Rozbalit vlákno
1
6. 11. 2016 22:08
Re: kola
Zřejmě si neuvědomuješ, že u daného modelu bude celkový průměr (tedy včetně pláště) víceméně stejný, nehledě na rozměr samotného disku. Pokud chceš větší kolo, nemůžeš se řídit jen diskem.
6. 11. 2016 22:54
komplexní test
Určitě by byl výborný test udělat se shodným vozem (a né srovnávat nějaké bazarovky...) s různým obutím (tedy zvětšováním disku kontra snižování profilu a rozšiřování pneu). Mám totiž pocit, že existuje optimální kompromis na rozměr kolpro dané auto. Limity jsou samozřejmě v kvalitě silnic. Ale přijde mi třeba zvláštní, že se řeší i aerodynamický odpor. Vždyť z široké gumy kouká pod autem jen zhruba čtvrtina, kola jsou navíc v zákrytu a rozdíl mezi úzkými a širokými je jen pár centimetrů, to v součtu musí být celkem zanedbatelné. To se spíše projeví tvar disku, ale tam zase musí být kompromis mezi aerodynamikou a efektem ventilátoru na chlazení kotoučů. A nižší valivý odpor širokých gum je ku prospěchu a zbržďující tření se asi projevuje především při zatáčení. A v testu neřešit jen rozdílné rozměry disků a gum, ale také hmotnosti různých disků a pneu (jestli se nějak diametrálně liší různí výrobci?).
Rozbalit vlákno
0
6. 11. 2016 23:42
třecí síla
Ft = f · Fn
tak nějak netuším kde se skrývá ono zvýšení tření širší pneumatikou, ale třeba mají v redakci nějaký nový jiný vzoreček, nebo píšou o věcech, kterým nerozumí
Rozbalit vlákno
5
7. 11. 2016 05:20
Re: třecí síla
Širší guma má při stejným tlaku jinou stopu – ve směru jízdy kratší.

Díky tomu se dá použít měkčí směs s vyšší hysterezí, aniž by se guma při provozu přehřála (protože stopa zabírá menší část z celkovýho obvodu).

A ten vzorec je sám o sobě taky dost zjednodušenej...
7. 11. 2016 22:49
Re: třecí síla
tak prosím o ten složitější vzorec na třecí sílu :-)
8. 11. 2016 05:23
Re: třecí síla
homat1: Vzorec "Ft = f · Fn" je v podstatě správný. Ovšem součinitel tření f není konstantní, mění se výrazně v závislosti na hromadě různých parametrů.
Takže zvýšení velikosti třecí síly u širších pneumatik je způsobeno zvětšením součinitele tření. Fakt jsi to nevěděl ?
14. 11. 2016 00:27
Re: třecí síla
Nejhumornější ovšem je, že nějakej homat1 nabízel v diskusi o výměně kol panu Vaculíkovi školení na pneumatiky zdarma. No...i zadarmo by to asi bylo drahý >:D
7. 11. 2016 08:16
Re: třecí síla
Nehledě na to, že pneumatika překonává valivé tření. [odkaz] kde větší šířka pneumatiky způsobí nižší valivý odpor.
7. 11. 2016 09:41
prosim objektivnejsie
1. "Typická hmotnost litých ráfků" sa urcuje na stotiny kilogramu? :-) Su to nejake hmotnosti OEM diskov Skoda?
2. Favorit mal pneu 165/70 R13, nie 155/70 R13.
3. V redakcii mali zobrat jednu Octaviu, a zmerat to OBJEKTIVNE, vid.: [odkaz]
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Dinar
7. 11. 2016 10:40
Velká kola,
resp. větší průměr ráfku obvykle znamená také větší šířku ráfku, tj. širší pneu. To má vliv, pozitivní, na trakci a tím na jízdní vlastnosti (zatáčení, brždění), negativní, kvůli vyššímu valivému odporu vyšší spotřebu.
Na dynamiku auta větší (chápáno těžší) kola vliv nemají, resp. zanedbatelnou.
Váha kol je ovšem podstatná pro komfort, rozdíl mezi vnímaným komfortem odpružení u kol s rozdílem váhy např. 5 kg je dramatický, podle mé zkušenosti ani tolik nehraje roli, zda jde v tomto ohledu o kombinaci velkého ráfku s nízkoprofilovou pneu nebo malého ráfku s pneu s vysokým profilem, podstatná je celková hmotnost kola. Tedy nelze říct, že nějaký "značkový" patnáctikilový 15" ráfek (za 2500,-) s tlustou gumou bude pohodlnější než devítikilová 19" s nízkoprofilem, záleží na celkové hmotnosti. V čem je širší nízkoprofil horší, z hlediska komfortu, je vyšší hluk.
Rozbalit vlákno
5
7. 11. 2016 16:06
Re: Velká kola,
Dobré připomínky, až na ten valivý odpor, tam je to přesně obráceně, široké gumy a velká kola rovná se nižší valivý odpor viz předchozí příspěvky. Tudíž, nevýhoda širokých gum je pouze vyšší hmotnost, aerodynamika a vyšší třecí odpor (zejména v zatáčkách). Proto mají "ekologická úsporná" auta takové úzké galusky s vysokým tlakem a zadeklovaným diskem.
Avatar - Dinar
7. 11. 2016 17:47
Re: Velká kola,
To, že tu někdo tvrdí, že užší gumy mají vyšší valivý odpor než široké, neznamená, že je to pravda. Věřil bych v tomto spíše měření, než pochybným fyzikálním konstruktům, viz. např. zde [odkaz]
On by jinak nedával smysl ani ten tvůj příklad s eko auty.
7. 11. 2016 20:13
Re: Velká kola,
právě, valivý odpor z fyzikálního hlediska se může porovnávat u ocelových válců. je jasné, že široké pneumatiky mají větší odpor (vyšší tření) než ty úzké, ale nižší valivý odpor (z fyzikálního hlediska). Proto by se měl vždy porovnávat optimální rozměr pro dané podmínky. Je jasné, že úzké a na tvrdo nafoukané gumy budou mít minimální odpor (tření), ale také nižší přilnavost (na suchu).
Avatar - McMatej
7. 11. 2016 20:44
Re: Velká kola,
Všude se uvádí, že valivý odpor vzniká při deformaci pneumatiky o vozovku. Předpokládám, že s tím nikdo nemá problém a nikdo to nezpochybňuje.
A uplně stejně se všude uvádí, že úzká pneumatika s vysokým bokem se více deformuje. To je taky logické, styková plocha je delší (delší tětiva a větší výška úseče) než u široké pneu, takže musí být větší deformace. (viz
Avatar - Dinar
8. 11. 2016 09:49
Re: Velká kola,
Právě ta deformace podstatná pro valivý odpor je u pneumatik sporná, záleží na konstrukci, tlaku v pneu, resp. to, co lze bez čistě aplikovat na ocelové válce na pneumatiky nelze, míra ovlivnění zmíněnými aspekty je zásadní.

Ale valivý odpor jako terminus technicus klidně vynechme, ono je v podstatě jedno, jestli to co tvrdím, tedy že širší kola znamenají vyšší spotřebu, je způsobeno vyšším třením nebo vyšším valivým odporem, prostě to tak je, a je to v tomto smyslu nevýhoda širších pneu, jak píšu, něco za něco.
Avatar - Barry Lyndon
7. 11. 2016 17:24
článek jako by tak trochu míchal dohromady různé velikosti k
a i někteří diskutéři (byť je to menšina) v tom mají zřejmě zmatek...
Narážím hlavně na úvod Spartak & MBčko & Favorit versus následné porovnávání různých ráfků na OIII.

Samotný termín "velká kola", kdy jsou myšlena stejná kola s většími ráfky je poněkud nešťastný (někdo by si pak fakt mohl myslet, že se jedná o větší kola jako taková, byť takový někdo na auto.cz asi moc nechodí)
:-)

A mimochodem pokud jde o velikost kol, tak jednu dobu se zdálo, že se budou např. v nižší střední třídě zvětšovat i ta (viz. minulá Astra, kde byla kola větší než např. u Golfu/Octavie), ale nakonec se ukázalo, že všeho moc škodí a tak se např. aktuální Astra vrátila zpátky k rozměru Golf/Octavia. Ve střední třídě se už ale přece jen trochu zvětšuje - viz Superb II & Superb III nebo současný a minulý Passat (aktuální generace se velikostí dotáhly na Mondeo)...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - O5kar
7. 11. 2016 21:34
Na kterém autě jsou teda jak, které?
Nálezový stav vozidel z bazaru AAA Auto bohužel neumožňuje detailní měření. Na jednom jsou zimní a na druhém letní pláště. Píše se v článku.

Já předpokládám, že ten bílý kombík má teda ty zimní pneumatiky. Protože jev žebráckém provedení. Potom teda hodnocení jízdních vlastností silně pokulhává, protože vím, že rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami, obzvláště za té vyšší teploty, než je ta pro zimní pneu stanovena, je značný. To i u kol a pneumatik stejného rozměru. Stačí porovnat grafy výrobců, co se týká odstředivého, dostředivého zrychlení, brzdění a podobně Prostě ty zimní pneu jsou normální mazavky. A to jakékoliv značky. Jak do zatáček, tak i při brzdění. Na zimních pneumatikách v zimě a letních v létě jsem jezdil už tehdy, kdy to nebylo povinností, a ani nepanovala ta hysterie.Vždy stejného rozměru.

Hodnocení nepokládám za objektivní. Prostě jedno auto, přezouvat kola a pneu jednoho výrobce.
Rozbalit vlákno
0
8. 11. 2016 22:06
Příide mi to poněkud manipulativní
Např. ... „Vezmete-li rozměr R15 jako základ, pak má 18“ kolo asi o 50 % vyšší moment setrvačnosti,“ napsal nám vedoucí vývoje agregátu a podvozku Škody Auto Martin Hrdlička. Na každé zrychlení kol tedy potřebujeme o polovinu větší sílu než u kol základních. (dodává nejspíš autor článku)
V zásadě jsou obě tvrzení pravdivá. Ale jde o to, kolik ten nárůst představuje v kontextu celé hmotnosti (auta), kterou je třeba uvést do pohybu. Pokud tohle není vyčísleno (a tipuji, že půjde celkem o "prd") jsou ty závěry celkem o ničem.
Rozbalit vlákno
2
8. 11. 2016 23:15
Re: Příide mi to poněkud manipulativní
Dobrá připomínka, špatná úvaha. Nezáleží na hmotnosti auta (pokud se bavíme o mementu setrvačnosti), ale záleží na momentu setrvačnosti celého převodného a rozvodného ústrojí (rozuměj, všechno co je za motorem a točí se, tudíž spojka, převodovka hřídele, náboj kola. atd.) Tam už samožejmě ten rozdíl nebude ani zdaleka 50%, ale úplně zanedbatelný to taky není, hrubý odhad řádově by jsme se mohli bavit o procentech.
9. 11. 2016 08:36
Re: Příide mi to poněkud manipulativní
Pokud se bavíme o momentu setrvačnosti, tak to jde o ty rotující části. Já měl ale na mysli to, co se píše dále v článku o vlivu na zrychlení auta apod.
9. 11. 2016 00:36
Bezpečnost
Pro mně osobně je na prvním místě ovladatelnost vozidla a bezečnost jízdy - ať už jedu dálnici, okresku nebo město.
Letní jezdím 215/50 R17 a také proto jsem zrušil zimní 215/55 R16 a obouvám v létě i zimě stejný rozměr. Vůz je mnohem stabilnější a suverénější, lépe ovladatelný a čitelný. Rozdíl spotřeby u 140 koňového nafťáku v MPV neřeším, bude minimální.

Z druhé strany se většina výrobců snaží na svá auta narvat co největší kola - s nimi samozřejmě prodávají s dramaticky zajímavější přidanou hodnotou, navíc kola dělají vůz. 15" litá OEM kola se už prakticky nevyrábí, 16" jsou minimem. Osobně se mi líbí cesta Renaultu (ala BMW i3) s velkými a relativně úzkými koly a běžným profilem pneu - sám jsem zvědavý, jaký to bude mít vliv na jízdní vlastnosti vozu.
Rozbalit vlákno
0
3. 8. 2019 10:53
Hrdlička
Kola musejí mít za každou cenu stejný průměr, jinak by přece nefungoval např. i tachometr, rychloměr... počítač atd. Setrvačnost při stejném průměru je pak zanedbatelná. Úzká pneu se více deformuje, široká méně-stačí se podívat na kola parkujících aut, a jak je to tak s třením a zahříváním pneu při jízdě, pochopí snad i Hrdlička. Široká kola ale mají vyšší aerodynamický odpor, který se začíná výrazně uplatňovat při rychlostech nad 150km/hod. Také je dobré si všimnout, jak vypadají vysoké a úzké pneu po haváriích a kde vlastně jsou? Jsou na kolech, nebo jsou z nich svlíknuté a tedy byly už v době havárie nefunkční?
Rozbalit vlákno
0
30. 9. 2019 20:12
Tlumiče, pružiny, podvozek
Nevím, jestli to tu už bylo, ale ať objednávám tlumiče originální či druhovýrobu, jak poznám na jak velké kola jsou? 😀😀
Rozbalit vlákno
0