Jedna pomsta našeho průmyslu šla po zavzdušnění natočit jen a pouze po odvzdušnění povolením jedné vstřikovací trubky za současného startování. Avia 31T...
To opakované "rozsvěcení kontrolek" má jeden problém- startovací tlačítko. Nebo možná jen nevím, jak se auto s tlačítkem dostává z polohy "kontrolky" do polohy "vypnuto"?
Taky mě není jasné jak se tato procedura provádí s tlačítkem. No, ale zase na druhou stranu vím, že nejsem tak hloupý, abych ignoroval hladové oko tak dlouho než se auto zastaví. Nehledě na to, že v manuálu mám napsáno, že pokud hladina klesne pod nějakou mez, auto se samo zastaví, aby nedošlo k zavzdušnění.
Tak to je už zbytočné. V momente, keď sa rozsvieti konrolka rezervy nádrže a počítač mi ukazuje dojazd 130 km, tak bezpečne viem, že tých 130 km ešte vpohode a s rezervou prejdem. A na 130 km úseku nájdem čerpačku v Európe asi všade, a nie jednu. Ale beriem, ak nie si technický typ a neveríš tomu stroju celkom, pre pokoj v duši radšej väčšiu rezervu...
Ano máš pravdu, ale nechci se dostat do situace, kdy budu nucený stát na dálnici v koloně a být nervózní z takové blbosti. Že si nesmím zatopit, nebo se ochladit.
Jasně a pak mají zavřeno, nebo zrovna dělají rekonstrukci, nebo je zácpa jak hrom atp. Já také nenechávám jít stav paliva tak nízko (a pro mne čtvrt nádrže není zase tak moc; když vezmu můj průměr, tak něco přes sto kilometrů, ale na dálnici při klidné jízdě to bude víc), i když hlavně proto, že prostě natankuji, když už na čerpací stanici jsem, a na delších cestách tam stavím, abych se protáhl. Něco jiného je to ve městě, kde normálně na čerpací stanici nezastavím, pokud tam vyloženě nejedu pro palivo. Nebo když cestuji po okreskách, pro zábavu. Samozřejmě s sebou můžeš vozit kanystr pro ten případ, že se ti nepodaří palivo sehnat. A do třetice pak máš asistenční službu, když ani to extra palivo z kanystru nebude stačit.
Normalne, nesmi se pri stisku tlacitka seslapnout spojka nebo u autoatmatu brzda.
Pokud nejsou seslapnute pedaly, stisk tlacitka pouze spusti budiky (tj jako prvni poloha klicku)
Este lepsie je ked na hlupost uzivatelov inzinieri mysleli. Na mojom HDi je manualna pumpicka na odvzdusnenie ak uz k nemu dojde.
Mam aj vyskusane, ze ak je baterka nabita dostatocne, tak zvladne tocit motorom dost dlho, aby sa odvzdusnil. Skusil som to raz a nemienim to opakovat, ale da sa to :-)
Pokud se ti pumpa spíná už při otevření dveří, tak by to mělo být jedno. A třeba u Škody to tak funguje už dlouhé roky, určitě nejde o záležitost nejmodernějších přímovstřiků, jak se píše v článku.
No jednoducho. Ak sa stlačí tlačítko bez akéhokoľvek stlačeného pedálu, auto nenaštartuje - iba sa zapne zapaľovanie (elektrika). Keď sa znova stlačí (opäť bez stlačeného pedálu) - vypne sa to.
Až akonáhle sa stlačí spojka/brzda (manuál/automat) - tak sa auto naštartuje.
Pokud vím, tak když máš zařazenou rychlost, nevyšlápneš spojku a stiskneš startovací tlačítko - tak se jen rozsvítí kontrolky, ale nastartovat se nepokusí.
Normalne, nesmi se pri stisku tlacitka seslapnout spojka nebo u autoatmatu brzda.
Pokud nejsou seslapnute pedaly, stisk tlacitka pouze spusti budiky (tj jako prvni poloha klicku)
U manuálu na toyotě když nestojíš na spojce a zmáčkneš jednou = "druhá poloha klíčku", zmáčkneš druhýkrát = "třetí poloha klíčku" (všechno se rozsvítí, jedou větráky..), zmáčkneš potřetí = "první poloha" = vypnuto.
Nejlepší je na tyto přiblbé články vůbec nebrat ohled a bude stačit přečíst si manuál, kde se tomuto jistě věnuje nějaká kapitola.
Z tohoto článku běžný uživatel si nic neodnese, protože stějně neví, který postup platí pro jeho auto. Aneb RTFM!
S tým vytankovaním máš pravdu, na strane druhej, ja mám manuál v aute. Občas by si ho mohli prečítať aj naši testeri, možno by sa vyhli zbytočne blbým informáciam o tom, čo im nefungovalo >:D
Já netvrdím, že si má přečíst celý manuál.
Ale když dojde k nějaké situaci, tak si otevřít příslušnou kapitolu v manuálu, co v této situaci dělat. Od toho manuály jsou.
Kapitolu "Jak vyměnit žárovku" si také čtu až v okamžiku, kdy mi žárovka praskne.
V tomto pripade je zcela nejlepsi prevence, tedy myslet na to, ze palivo v nadrzi ubyva. Na druhou stranu, kdyz se rozviti hladove oko, rucicka palivomeru se dotkne cerveneho pasma, neni vsem kilometrum konec. Tankovat je zahodno teprve, kdyz i rucicka nema, kam klesat... :-!
"...Přeci jen startér má docela velký proudový odběr, řádově 50 Amper..."
Urcite prud 50A, t.j. vykon ~600W (50A*12V)? Ja len ze aj elektromotor vo vysavaci ma vyssi vykon, ale naftovy motor by nenahodil.
Kedysi som objednaval starter do benzinovej Fabie, ten mal vykon 1kW. A videl som aj starter pre Fabiu 1.9tdi, ten bol tusim 2kW. Takze tie prudy budu asi vyssie.
Chjo, koukam akorat na protokol testu novyho starteru na pajero 2 a3 pro 2,8 a 3,2 naftu.
Jen vystavovaci civka bere 25,9A, starter samotny pak 466A pri 1900rpm a vykonu 2,23kW, 11,2 Nm. Kouzelne sluvko ucinnost? Pri 1900rpm zoufalych 51% Tedy neboj, 7kW se nekona >:-[]
I benzínový. Myslím, že v textu vypadla jedna nula, baterky pro osobní čtyřválcové nafťáky mají běžně startovací proudy za studena 500 A plus, pro šestiválce 800 A plus.
Proud do startéru žádnou pojistku nemá, 50 A pojistka je jenom jištění proudu, který teče do pomocné cívky startéru (takovéto malé na boku startéru), která zasouvá pastorek do setrvačníku motoru a spíná hlavní proud na uhlíky/lamely pastorku, který teče z baterky "na tvrdo" bez jištění. Typický jmenovitý výkon/proud startéru u té čtyřválcové nafty je cca 2 kW/150-160 A a rozběhový (u studeného a zatuhlého motoru v zimě) je 3x nebo 4x vyšší, takže těch 500 A a více.
Psal jsi, že došlo
a) k drobné chybě, nikoliv, došlo k řádové chybě (50 vs 500A)
b) psal jsi, že startér mívá pojistku 50A, nikoliv, startér žádnou pojistku nemá, je to pojistka spínacího okruhu mezi spínací skříňkou a pomocnou cívkou.
Ale hlavní "silová" práce té pomocné cívky není sepnutí proudu ale narvání ozubeného kolečka pastorku startéru do ozubeného kola setrvačníku, na to je určitá síla potřeba (je potřeba si uvědomit, že ta ozubená kolečka jsou třeba v poloze "zub proti zubu" a i když jsou stykové strany těch zubů zkosené, tak na zasunutí u promrzlého motoru v zimě je už určitý výkon potřeba, navíc to tam musí ta cívka naládovat prakticky okamžitě, na cvaknutí klíčku ve spínací skříňce.
zároveň ta cívka po sepnutí musí překonávat vedle zasunutí zubů do sebe také odpor docela silné pružiny (ta působí proti zasunutí pastorku do ozubeného kola), která po skončení startování zase vyrve ozubené kolo pastorku z ozubeného kola setrvačníku.
[odkaz]
Mě překvapila blikající kontrolka žhavení za jízdy. Tak jsem zajel do dílny a diagnostika ukázala závadu G 235 což je vadný snímač teploty výf. plynů. Není radno s tím prý jezdit, hrozí zanesení filtru pevných částic, radši jsem ho dal vyměnit. A zhasla.
Mě překvapila blikající kontrolka žhavení za jízdy. Tak jsem zajel do dílny a diagnostika ukázala závadu G 235 což je vadný snímač teploty výf. plynů. Není radno s tím prý jezdit, hrozí zanesení filtru pevných částic, radši jsem ho dal vyměnit.
no člověk, kterému dojde palivo, když je na každém rohu nonstop benzinka musí být opravdu velký ignorant >:D A pokud jede někam, kde je benzinka otevřená jenom v týdnu a každých 50km tak s tím má počítat...
Řidiči palivo nedojde a tomu kdo si myslí, že když si sedne za volant tak je řidič se to bude stávat asi častěji.
V dnešní době už benzinky mají většinou otevřeno celý týden, aspoň v civilizovaných zemích.
Vlastní zkušenost - když se dělají auta s tak malými nádržemi, že při dálničních přesunech vydrží 400km a třeba konkrétně v Německu jsou úseky, kde 100km není benzínka, opravdu se může lehce stát, že benzín dojde ;-\ Ano, je to trochu vlastní blbost, ale když jedu někam deset patnáct hodin, nechce se mi každou hodinu a půl zastavovat, tak raději riskuji do nuly. Druhý problém, že jsem v červeném pásmu už tak od 150km dojezdu a s nulou to ujede 50-80km, o tom raději nemluvit, tuhle logiku výrobců nepochopím asi nikdy...
neznam dnes automobil bez cerpadla v nadrzi (ani naftak a i u nich se osledni dinosauři dělali s podavacim cerpadlem mimo nadrz, procez platilo totozne nasledujici:). a u kazdeho, kdyz dojde palivo, natocim auto beznym postupem - uplne stejne jako to delaji v automobilce, kdyz auto vyrobi: naliju do nadrze par!!! litriku (bohate to staci), pockam tak minutku, az se mi pres ventil prvotniho plneni zaplavi pumpa v hrnci (coz je mala nadrzka uvnitr nadrze, v niz pracuje pumpa a behem sveho chodu z okolni nadrze tento hrnec aktivne plni a ten neustale preteka, z nej posila palivo k motoru, cimz efektivne minimalizuje riziko nasati vzduchu pri nizkem stavu paliva diky prelivani paliva v nadrzi vlivem jizdy). jakmile zapnu zapalovani (u nafty asi o zapalovani nelze mluvit ;-)), tak se mi rozbehne tato pumpa, mel-li jsem prazdnou nadrz, skutecne chvilku pockam, nez zacnu startovat - obvykle staci tak vterina :-), standardne totiz pumpa natlakuje system v kratsim case. pak startuju - konec srandy. vypinat a zapinat zapalovani opakovane je holy nesmysl nemajici oporu v rozumu, pokud nadrz rovnez natankuju plnou, neni potreba na nic cekat, pumpa v nadrzi je zaplavena kompletne.
to ja nemuzu posoudit, protože sem naftaka nikdy nemel
i když sem samozrejme naftakem jezdil a to vcetne kombajnu, traktoru nebo nakladaku.
do tehle pracovnich stroju ale naftak tak nejak patri
I dieselová V8 může být "luxusní" motorizací, zkus třeba SQ7, nebo novou Panameru 4S Diesel. :yes:
V porovnání s tím, čím jezdí 99% populace (včetně té benzínové) jde dokonce o "superluxus". ;-)
Kdepak, jsou to "kolenovrti". Jedině topten je frajer, co rozhazuje prachy vidlema a naftový auto mu do baráku nesmí. A kdo to vidí jinak než on, je blázen.
však volam po srovnani podmínek a to muze na jedny strane prosadit ministr financi a na druhy strane ministr dopravy a zivotniho prostředí, tedy vse ANO. kecat do toho by mel i ministr zdravotnictvi.
nejde jen o zdaneni, ale hlavne o emisni limity a to ty realny. a je fakt, ze 1 dyzl vyprodujue v realu cca tolik jedovatyho NOx jako 10 benzinaku
kolenovrti vyuzivaj tyhle nerovny podmínky.
až se to srovna, kolenovrti svoje rakovino-jedo-mety shodi ze skaly a nechaj si je jen ty nejvetsi vyduneny palice
dej pozor, az se svým rakovinometen pojedes přes rakousko
takovy jako ty chytaj hned za hranicema do siti jako koroptve
[odkaz]
Hele, že máš v principu rozumný argument, aby zdanění nafty a benzínu bylo stejné, tomu rozumím, ale pláčeš s tím tady na špatném hrobě. Argumentace směrem k provozovatelům nafťáků, že jsou to kolenovrti a že zasírají životní prostředí je nesmyslná zkratka - už jsem to tu kdysi psal, ta nafta je nedílnou součástí ropy, stejně jako benzín a do potoka to lít nebudeme. Je rovněž neekonomické (a potažmo neekologické) z toho dělat benzín. Takže nějak se spotřebovat musí, když už spotřebováváme ten benzín. Je legitimní diskutovat o tom, zda by nebylo lepší ji lít třeba do kamen než do aut, ale v okamžiku, kdy prakticky veškerá distribuce zboží a stavební a zemědělské stroje tu naftu využívají, je nesmysl tady brojit proti osobním autům. Zejména těm novým. A pak dnešní hysterie okolo NOx je už úplně přehnaná. Mnohem větší potenciální riziko vidím ve výskytu mikroskopických sazí, které nechytí filtr (a zřejmě Ti je nově vyrábí i ten Tvůj protěžovaný benzín od dob zavádění přímého vstřiku) .
před 1/4 stoletim byla spotřeba benzinu a nafty u nas 1:1. dnes je 2:5 a v nekterych zemich eu ještě vic ve prospěch nafty.
výsledkem je, ze v eu je prebytek benzinu, kterej se vozi do USA.
mozna mas pravdu s tema sazema, ale proc se tim nezabyvaj v USA nebo Japonsku, kdy si na to co leze z vyfuku potrpej daleko vic nez v eu?
ze by ten NOx byl prece jen vaznejsi problém nez saze z benzinaku a naftaku s filtrama?
Jestli to nesouvisí s tím, že v USA se začínají přímovstřikové turbobenziny objevovat až teď? Nevím. U mě konkrétně s tím, jak se přešlo hromadně z atmosférických benzíňáků na přímovstřiková turba, tak to samo o sobě velmi podpořilo nafťák při úvaze o koupi auta. Stěžejní argumenty pro benzínový motor u mě pominuly (relativně jednoduchý motor bez turba) a nafťák je pro mě zajímavou možností (zejména od té doby, co CR efektivně eliminoval ten rachot a vibrace).
uvidíme, co se bude dit.
kazdopadne naftak bude mit splnenim emisních norem vetsi problémy nez benzinak.
u benzinu jde jen o saze, ale jen u primovtrikovych, coz je resitelne podobne jako u naftaku filtrem, ale v jednodussim a levnejsim provedeni. udržovat naftak bude taky cim dal tim slizitejsi a drazsi
Proč bych měl zahazovat svůj nafták kvůli tom, že 1l nafty zdražíš o 1 možná dokonce i 2Kč? >:D Ono to i tak vyjde líp než benzín a ještě k tomu bych musel kupovat jiné auto takže tak... A pokud to zdražíš o 50Kč tak si zajedu k sousedům :-!
aby zdaneni nafty a benzinu bylo podobny, pujde spotrebni dan na naftu u nas o 3kc na litr nahoru, vcetne DPH to dela 3.60 + marze = cca 4kc na litr.
k tomu si připočítej vyssi porizovaci cenu naftaku, problémy s močovinou, problémy s vjezdem do nizkoemisnich zon nasobeny v zime zamrzanim močoviny, vyssi naklady na udrzeni naftaku v legislativni stavu a pak je otázka jestli se ti naftak vůbec celkove vyplati, i když za samotnou naftu das porad min nez za benzin.
navíc s klesajici oblibou pujde dolu i cena ojetych naftaku narozdil od benzinaku.
srovnani spotrebnich dani benzinu a nafty bude koordinovana akce v ramci EU, cca před 5 lety se psalo o roku 2018.
To platí za předpokladu, že půjdu koupit nové auto což nepůjdu takže... močovina odpadá, dpf filtr odpadá, vyšší pořizovací cena odpadá dokonce to bude podle tebe ještě dostupnější >:D takže zbývá pouze teorie o vyšších servisních nákladech, ale to je opravdu jenom teorie, když opravy TSI stojí víc jak opravy naftáků >:D
Ekoteroristyckým městům se klidně vyhnu a nebo tam přiletím letadlem :-!
Neviem prečo by mňa mali chytať, výfuk upravený nemám, dpf vykuchaný tiež nemám, že by podľa seba súdim teba? V tom prípade to celkom dáva logiku... Pokiaľ aj zrovnáš podmienky a zdanenie, tak stále možno bude skupina aút a ľudí, ktorým sa to skrátka oplatí (veľké suv, dodávky do 3500kg, prípadne tí čo ťahajú ťažké prívesy a podobne, t.j. všetko kde je rozdiel v spotrebe zásadný a rastie už len pri silnejšiom protivetre ). Mimochodom, , výrazne skôr ako sa začali kuchať dpf-+ka, tak sa kuchali katalyzátory :-!:-!
O co je ten diesel luxusnejší ako napríklad 5.0 V8 v Lexuse. Ak porovnávaš porovnateľne, tak nafta je v kultúre vždy horšia. V6 TDI v A6 spoľahlivo rozoznám po sluchu. S V8 v nafte osobnú skúsenosť nemám
S benzínovým V8 (v novém! autě) tady nejezdí ani to jedno procento populace (viz má předchozí reakce) a já přece nikde netvrdil opak, tedy, že by byla benzínová V8 "v kulture vždy horšia", jako dieselová V8.
Dieselová má hlavně nižší spotřebu/delší dojezd na jednu nádrž.
Do velkého/těžkého auta, určeného především pro dálniční přesuny, bych dal proto klidně přednost dieselové V8, před benzínovou V8.
podivej, to plati stejne tak i u benzinaku, protoze pro ta cerpadla nikdy neni optimalni, kdyz jedou na sucho (coz je stav bezprostrdne predchazejici tomu, ze ti auto zastavi vlivem nedostatku paliva). jenze clanek vychazi ze spatneho predpokladu, ze naftaky bezne nemaji elektickou pumpu v nadrzi, coz uz dobrych 20 let neplati (pomijim systemy tdi pd, ktere mely pumpu mimo nadrz, nicmene stale tam to podavaci cerpadlo bylo a fungovalo to velmi podobne i kdyz doslo palivo). takze cokoliv na naftu mladsi 20 let je na tom uplne stejne jako benzinak a na prispevku karla (s tlacitkem) nebo toptena (s tim duvodem navic, proc neporizovat) jasne vidis, ze tento clanek oba dva uvedl v omyl. nic vic, nic min.
>:D Keď som prvýkrát menil filter palivový tak mi auto nedovolilo naštartovať motor. Neviem čím to je no nič to nespravilo. Len začalo niečo vrčať (asi podávacie čerpadlo) a keď zvuk prestal na brnk som naštartoval. Dobre vedieť >:D že CR čerpadlo je mazané naftou :-):yes:
Benzín mi došel jednou jedinkrát a to u firemního Suzuki Jimny, které vám jaksi nenahlásí, že dochází benzín (je tam ručička, ale žádná kontrolka, nic). A to auto ani nechcíplo, jenom se dusilo, když se přidal plyn. Takže odstavit a pěšo 2 km na benzinu.
Koukam je tu dost optimistu co veri tomu co jim hlasi BC, taky jsem jednim byl, az dokud jsem nezustal s dojezdem 20km, a 4km pred benzinkou, stat v odstavnem pruhu na Autobahnu. Cedule s pristi benzinkou za 40km, ja dojezd prez 60, to nebude problem, a ejhle. Mel jsem stesti protoze kdyz uz jsem zustal trcet nasrany na sebe i na BC v BMW 3er na te dalnici, tak alespon asi "jen" 500m od parkoviste, trochu horsi uz bylo, ze to bylo celou cestu do mirneho kopce. Inu, zenu usadit za volant a ja se dal vypustit dusi pri tlaceni. Skvela rozcvicka. :yes:
PS: Dekuju tomu dobrakovy od Karlovych Varu, ktereho jsem nahodou na tom parkovisti v DE potkal a co me zavezl k one benzince i zpet a zabil se mnou vic nez hodinu sveho casu. :yes::yes:
PS2: A dekuju i mistni hlidce dalnicni policie co uz mi stepovala u auta, ale presla to jen domluvou kdyz videli muj jeste furt tlacenim zmorenej ksicht. :yes:
50A je malo ako sa spominalo; starter oktavky 1.8 berie 90-120A pri starte, pri uplnom zabrzdeni motora starteru az 160A (tzv. nakratko).
Bezne startery motorov objemu 1.0-1.5L maju 0.8-1.2kW.
Starter V8 TDI ma 2.3kW, tzn. si pri beznom starte cucne okolo 210A, v plnom zabere okolo 300A.
Teda 600A nehrozi v autach, ani kamionu sa tolko nedostava.
Napr. Volvo truck FH, NH ma starter s 6.6-7.2kW, ale na 24V, nie 12, tym padom su prudy v udrzatelnych hodnotach do 400A max. a nie je nutne robit rozvod s dratom hrubky zahradnej hadice.
já mám 20 let starou carismu benzín,a čerpadlo se nezapíná v druhé poloze,ale jen až když se točí motor,to znamená že čerpá až když se startuje,je to zřejmě z důvodu bezpečnosti, když vozidlo havaruje a netočí se motor aby čerpadlo nejelo a nestříkalo dál benzín.....který mamlas píše tyto články? 8-s:no: