Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co se stane, když vám dojde palivo? Pozor, nejde o banalitu! Jen dotankovat nestačí...

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 21. 11. 2016 • 21:51
90
Taky se vám stalo, že auto „zakuckalo“ a přestalo jet? Zdánlivá banalita může mít nepříjemné následky. A nemáme na mysli časové zdržení…

Pokud dojde benzin, je to ještě relativně sranda, u nafty jde však do tuhého… Nejprve tedy k zážehovým agregátům. Zde opravdu jen v podstatě dotankujete a normálně pokračujete v jízdě. Benzinové motory se vstřikováním paliva jsou totiž vždy vybaveny elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži. Pouze je třeba paliva dotankovat minimálně deset litrů, aby se pumpa zaplavila. Teď ale přece jenom jedno důležité upozornění – po dotankování rovnou nestartujte! Nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní, tedy druhé polohy (rozsvítí se kontrolky), v ní se totiž zapíná čerpadlo, čímž obnovíte tlak v palivovém systému. Pokud rovnou hned startujete, čerpadlo nestihne systém znovu natlakovat (běží totiž jen krátkou dobu, zpravidla několik sekund). U některých nejmodernějších motorů s přímým vstřikem benzínu však tato komplikace odpadá, čerpadlo se totiž aktivuje už při otevření řidičových dveří.

Pokud vám dojde benzin u motoru s karburátorem (už opravdu historie), u něhož je namísto elektrické pumpy mechanicky poháněné membránové čerpadlo, pak je třeba ručně načerpat benzin do plovákové komory karburátoru. Jde o typickou proceduru u vozů Škoda 105/120/130, která se dělala i pokud auto delší dobu, řekněme několik dní stálo.

Když vám dojde nafta

A co když dojde nafta? To už může být docela problém. Na rozdíl od benzínu má totiž nafta současně mazací funkci komponentů palivové soustavy. Mluvíme o vysokotlakém čerpadle a samozřejmě vstřikovačích. A je jedno, zda se bavíme o common-railu, PD jednotkách nebo o klasických, třeba dvoupružinových typech, ovládaných výhradně tlakem nafty a používaných na původních motorech VW TDI.

U moderních dieselů s common-railem hodně záleží na tom, zda jde o systém s elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži (tedy jako u benzínových motorů), nebo o řešení s mechanicky hnanou pumpu integrovanou do skříně vysokotlakého čerpadla. Palivový systém s elektrickým čerpadlem v nádrži poznáte zpravidla podle přítomnosti gumového balonku poblíž vysokotlakého čerpadla. Jeho mačkáním nasajete naftu z nádrže do podávací pumpy. Toto byste měli udělat po dolití nafty před pokusem natočit motor, aby čerpadlo neběželo „na sucho“, jinak hrozí jeho poškození.

Lepší je situace u systémů s elektrickou pumpou. V podstatě můžete postupovat jako u benzínů. Zde je jenom opravdu velmi důležité, abyste se nepokoušeli znovu motor nastartovat! Snahou natočit motoru totiž současně roztáčíte i vysokotlaké čerpadlo, které je poháněno většinou rozvody. To pak hrozí jeho poškození nebo v lepším případě zavzdušnění. Tedy stejně jako u „benziňáků“ - vždy nejdříve několikrát otočte klíčkem do předstartovní polohy (rozsvícené kontrolky), aby se čerpadlo rozběhlo a zaplavilo to vysokotlaké. A až potom teprve motor nastartujte!

Úplně nejlepší však je, a to bez ohledu na systém, nalít do nádrže dostatečné množství nafty (minimálně 10 litrů) a dále naftou zaplavit domeček s palivovým čističem. Úkon to ale není zrovna jednoduchý - od domečku s palivovým čerpadlem musíte nejprve odpojit příslušnou hadici a poté trychtýřem opatrně dolévat naftu. Bez asistence druhého člověka se to zvládá těžko.

Potom už zbývá být trpělivý a dostatečně dlouho točit startérem, až motor chytne. K tomu je ale třeba mít silný akumulátor. Je-li slabý, za chvíli „umře“ a motor nenatočíte ne kvůli naftě, ale kvůli proudovému deficitu. Přeci jen startér má docela velký proudový odběr, řádově 50 Amper. Tak s tím počítejte a mějte po ruce i startovací kabely.

A pokud máte třeba starší mercedes (ještě před nástupem common-railu), připravte se na to, že budete muset nejprve odvzdušnit palivovou soustavu. To samé se týkalo původních systémů od Delphi, používaných na originálních motorech Ford Puma či Renault 1.5 dCi K9K. Tady se ignorování hladového oka opravdu nevyplatí!

Doporučujeme

Témata
23. 11. 2016 15:50
čerpadlo?
já mám 20 let starou carismu benzín,a čerpadlo se nezapíná v druhé poloze,ale jen až když se točí motor,to znamená že čerpá až když se startuje,je to zřejmě z důvodu bezpečnosti, když vozidlo havaruje a netočí se motor aby čerpadlo nejelo a nestříkalo dál benzín.....který mamlas píše tyto články? 8-s :no:
23. 11. 2016 09:55
Re: Kontrolky
Este lepsie je ked na hlupost uzivatelov inzinieri mysleli. Na mojom HDi je manualna pumpicka na odvzdusnenie ak uz k nemu dojde.

Mam aj vyskusane, ze ak je baterka nabita dostatocne, tak zvladne tocit motorom dost dlho, aby sa odvzdusnil. Skusil som to raz a nemienim to opakovat, ale da sa to :-)
22. 11. 2016 20:28
Re: dalsi duvod proc nemit chrochtaka
Pán už zabudol, že kedysi sa sám rozhodoval medzi dízlom a benzínom, len kúsok a bol by z neho kolenovrt >:D >:D
22. 11. 2016 19:59
Re: dalsi duvod proc nemit chrochtaka
Neviem prečo by mňa mali chytať, výfuk upravený nemám, dpf vykuchaný tiež nemám, že by podľa seba súdim teba? V tom prípade to celkom dáva logiku... Pokiaľ aj zrovnáš podmienky a zdanenie, tak stále možno bude skupina aút a ľudí, ktorým sa to skrátka oplatí (veľké suv, dodávky do 3500kg, prípadne tí čo ťahajú ťažké prívesy a podobne, t.j. všetko kde je rozdiel v spotrebe zásadný a rastie už len pri silnejšiom protivetre ). Mimochodom, , výrazne skôr ako sa začali kuchať dpf-+ka, tak sa kuchali katalyzátory :-! :-!
Avatar - white label
22. 11. 2016 18:36
Re: dalsi duvod proc nemit chrochtaka