Škoda 105 S patřila v osmdesátých letech mezi nejlevnější rodinná auta v Británii. Tehdejší Top Gear ji navzdory několika výhradám označil za dobrou koupi.
ale s Trabantem se mi jezdilo lépe než s neuvěřitelně línou Š105. Je zajímavé, že stará Š1000MB tak líná nebyla, buď to bylo lépe zpřevodované, nebo ten motor nebyl tak přiškrcený.
1000 MB stálý převod 4,444
105/120 stálý převod 4,22 (kromě 120LE ta měla 3,90)
převodové poměry stejné -
I. 3,8
II. 2,12
III. 1,41
IV. 2,96
Z 3,27
Tak asi proto.
problém Š105 byl i v dlouhozdvihovém motoru, vrtání 68 x zdvih 72 byl prostě lenoch. Což při těžším převodovém poměru udělalo svoje.
Š 1000MB byl čtverec 68x68, Š120 72x72. Nejsvižněji jezdily krátkozdvihy 72x68, tedy Š1100MB a Š110
Chápu, že tím pádem šlo již o tzv. nadčtvercový motor. Ale naprosto střízlivě - rozdíl 4 mm (a pouhé 2 mm do čtvercového) ve zdvihu není zase až tak moc. A ano, byla to kombinace obojího, ale já vidím výraznější podíl v převodu. Delší zdvih ovlivňuje spíše agilitu.
motor 68x72 neměl žádné ohromné výsledky ani s původní pomalejší převodovkou.
V nízkých otáčkách nebyl nic moc, ten objem nelze ošálit, jenže v otáčkách vyšších vadnul. Více než motor 68x68.
Je pravda, že 4mm nejsou velkým rozdílem, on i ten rozdíl v objemu je malý, 1046ccm proti 1172ccm dá 126 ccm, přes to je projev těch motorů rozdílný.
měl jsem tu možnost subjektivně, Š100 má známé byla lenivější po zástavbě motoru Š105. Proč jsme takový nesmysl dělali? No peněz nebylo mnoho a jezdit bylo třeba a její děda dal motor z bouračky.
Hlavní chyba byla, že tehdejší vláda neumožnila Škodovce motory do Š105 a Š120 modernizovat. Škodovka měla na to vybavit tuhle generaci modernějšími agregáty, ale pár zpátečníků v tehdejší vládě to holt zatrhlo. Výsledkem toho je že Š105 byla líná až běda.
Škodovka na to sice měla, ale nebyla politická vůle. Škodovka měla i na opuštění koncepce všechno vzadu významě dříve než s Favoritem, ale ještě v době rozhodování o Favoritu se vážně uvažovalo o další modernizaci Š105-130. Zahraniční zájem z doby Octavie a Š1000MB byl už pryč a snaha šetřit, především devizy, byla značná.
Š 105 vlastně neměla vůbec vzniknou, ale byla snaha odlišit nejlevnější model od těch dražších, tak vznikla Š105, která byla výrobně stejně drahá jako Š120, ale ospravedňovala cenový rozdíl.
120LE měla ještě navíc "delší" čtyřku. Byla určena hlavně pro dálniční provoz a pokud možno pouze při obsazení max. 2 osobami a malým množstvím bagáže.
Počkej, to ale u jednoho udáváš provozní hmotnost a u druhého maximální zatížení. 1255 kg zhruba odpovídá základní OIII, jestli se nepletu. Š105 by měla mít 855 kg.
To tvoje hmotnostní srovnání je naprostá blbost - Š 105S coby nejlehčí člen typové řady Š 742 měla pohotovostní hmostno 855 kg. Užitečné zatížení bylo 400 kg, tebou uváděný údaj je tedy nejvyšší povolená CELKOVÁ hmotnost (tedy nejvyšší povolená hmotnost plně zatíženého auta). :-!
Převodový poměr byl první rozdíl, druhý byl výkon. Š100 / 1000 měly 35 kW, kdežto Š 105 "jen" 33 kW. Mezi 1100 a 120 už takový rozdíl nebyl, to platí pro obě varianty výkonů těchto motorů - Š 110 L / 120 L a 110 LS (R) / 120 LS (GLS,Garde,Rapid)
Pamatuji, Se Škodou 1000MB byla větší legrace, jak se 105L. 120L normální svezení, ale oproti tomu Oltcit byl kočár s mnohem větším pohodlím. Co na tom, že škodovky jezdily na Normál a Oltcit na Super. :-)
Mám jeden vtip, který se prý původně vyprávěl v Anglii na škodovky:
Víte proč má Škoda zadní okno vyhřívané?
.
.
.
.
.
Aby Vás nezábly ruce, když auto tlačíte. >:D >:D >:D
A to je právě blbost.. škodovky se moc netlačily.
A tím teď myslím 100/110/105/120/130.
Mimo 130 byly letargické... sedačky nebyly nic moc... byly hlučné... specificky se řídily = volant připomínal kormidelní kolo a v praxi při brždění trpěly tím, že přední kola, obecně s větším podílem brzdného efektu, byla málo zatížená... díky motoru vzadu nemohly mít opravdu dobrý kufr...
ale moc se nekazily ve smyslu, že by tě nechaly stát - musel bys tlačit.
Vlastně předběhly dobu - po cca 100tis km chtěly generálku.
>:D
Nevím v které době se to říkalo, každopádně škodovky neměly v Anglii moc dobrou pověst. Dokazuje to i to, že v recenzi je mezi úplně těmi nejlevnějšími auty. Dnes už samozřejmě je škoda někde jinde, dokazují to ankety, ve kterých škoda vítězí.
"Stopětka" byla "vyhlášená" svoji otřesnou líností již v dobách své aktivní kariéry. Každý rozumný Čech, který si tehdy Škodovku kupoval, si přišetřil a zvolil alespoň verzi 120 L. Ta jela přece jen o dost lépe, také se spokojila s benzínem Special a její spotřeba nebyla o moc vyšší. A hlavně, na rozdíl od špičkové stotřicítky byla i v Mototechně běžně k dostání. Od modelu 1985 i s hřebenovým řízením, opěrkami hlavy, samonavíjecími pásy a vyhřívaným zadním oknem. A ve finále dokonce i s pětikvaltem (jako Š 125). :-!
Bola to haraburda urobená z papiera. A keď sa vonku ochladilo, tak bolo na sídlisku ráno počuť kvílenie ich motorov a modlidbu majiteľov: Preboha, len neskap ti sviňa!
Líná sice byla, ale se šroubovákem a kombinačkami se dala opravit na silnici pod lucernou. Měl jsem 105S a potom 120L mimo termostatu a výfuku za 330 korun mě nikdy nenechala ve štychu. Pravda, se šnekem měla ve volantu zemědělskou vůli, ale bylo to o zvyku. V zimě ji stačilo protočit vzadu ráčnou a chytala spolehlivě. Měla své nevýhody, to jistě, ale stačila. Dnes bych už taky nechtěl auto s kufrem vepředu ještě když tam zavazel brzdový válec.
přesně tak :-) Rychlovarka když už v mrazu nastartovala...tak se s ní do zahřátí takřka nedalo normálně jet....v zimním provozu na Trabanta škodofka nikdy neměla :-) A hlavně v tý době...kolik stál Trabant a kolik embéčko...i v porevolučních dobách kdy stodvácy atakovaly 50tisíc Kč stál Trabant pětinu a užitná hodnota byla někde jinde :-)
Doma jsme měli Škodu 1000MB (r.v.1965) na které jsem se učil jezdit a díky koncepci "všechno vzadu" byly jízdní vlastnosti jako u Porsche 911... :-) Moje první auto byla Škoda 120 LS (r.v.1985), opět "všechno vzadu" mimo chladiče a z hlediska jízdních vlastností nebylo na tehdejším trhu nic lepšího (nepočítám TUZEX)...
Keď myslíš záberové vlastnosti na snehu, tak áno. Ale normálne, to bola bieda. Vodič musel stále korigovať smer volantom, silná pretáčavosť, každá auto s motorom vpredu bolo lepšie.